Zoals gezegd valt het percentage van starters dat werkelijk doorbreekt eigenlijk juist wel tegen. Dat maakt het ook zo bijzonder als het wel lukt, en áls het dan lukt krijgen die spelers allerlei awards, publiciteit en aandacht van leveranciers die trots zijn op die mooie klant, wat het dan vaak wel makkelijker maakt. Het (vertekende) beeld van de media werkt dan als een hefboom want die schrijven zelden over de gemiddelde ondernemer maar vooral over succesformules, want dat wordt gelezen. Kijkcijfers/leescijfers bepalen wat het nieuws van morgen wordt en áls er dus al over een gewone speler geschreven wordt dan zal die zijn verhaal soms net wat leuker brengen dan de werkelijkheid, waarna de journalist vaak ook de boel nog wat probeert op te blazen.Klopt inderdaad wat je zegt, maar dan komen we bij de discussie wanneer is iets succesvol en wanneer niet. De vraag was eigenlijk meer: hoe komt het dat start-ups zo snel zo succesvol weten te worden, die kleine groep bedoel ik dan. Als elke startup een succes wordt dan hadden we wel meer dan 127.000 startende ondernemers per jaar gehad.
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Graag zelfs. Er is genoeg zie-mij-nou-geweldig-zijn verhalen met alles perfect.Wat gemiddeld of slechter gaat, schrijf ik dan niet zo snel op. Waarom zou men dat willen lezen
Als het 'ging' is er een oplossing bedacht. Wat ik meer bedoel is dat als de logistiek een bende is maar de marketing gaat geweldig, dan focus ik me op datgene dat werkt. Daardoor kan er wel eens een vertekend beeld ontstaan. Ik denk dat meer media daar 'last van hebben'.Maar waar ging het anders; of mis? Daar kan ik als ondernemer juist wel van leren door niet dezelfde fouten te maken. Op het moment dat je namelijk geen fout maak kun je het juist goed doen.
Inderdaad. Als je ergens wat van kunt leren als ondernemer...Graag zelfs.Wat gemiddeld of slechter gaat, schrijf ik dan niet zo snel op. Waarom zou men dat willen lezen
Ja, en nee. Startups stonden altijd al in de belangstelling maar door nieuwe technieken kunnen 'scale-ups' - startups die snel kunnen groeien naar ondernemingen met tientallen medewerkers - rekenen op extra aandacht van zowel overheid, financierders als media. Er wordt daar ook steeds meer voor georganiseerd. Vroeger had je een paar sterke incubators, Yes! Delft is een aardig voorbeeld, maar tegenwoordig zit er in elke stad wel een verzamelgebouw die verbonden is met een hogeschool, bank, subsidie- of investeerdersclub. En daarnaast zijn er sterke nieuwe organisaties zoals Startup Bootcamp die veel voor startups kunnen betekenen.Kun je vast stellen dat de start-ups cultuur van de laatste tijd dan meer een hype is dan daadwerkelijk een nieuwe golf van ondernemen? Uiteindelijk missen ze namelijk wel daadkracht qua financiën etc.
Er is in dat opzicht nogal wat titelinflatie, waarop je dus inflatiecorrectie zou kunnen toepassen: een start-up was ooit een high-tech innovator, maar tegenwoordig heeft iedereen die wat bijverdient en zich, soms tegen wil en dank, bij KvK en Belastingdienst als starter laat inschrijven al een start-up.Vroeger had je een paar sterke incubators, Yes! Delft is een aardig voorbeeld, maar tegenwoordig zit er in elke stad wel een verzamelgebouw die verbonden is met een hogeschool, bank, subsidie- of investeerdersclub.