Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
KVL
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 juli 2016

Kopierende webshop

16 juli 2016

Goedendag,

Ik ben nieuw hier en zag allerlei interessante onderwerpen, na een tijd van alleen maar lezen wil ik nu een vraag stellen aan jullie.

Eind mei heb ik mijn webshop opgericht. Sinds die tijd heb ik last van iemand die in dezelfde branche zit en dezelfdes moves maakt net een paar uur na mij. Een aantal dingen opgenoemd: Dezelfde webshop/look. Dezelfde spullen in de aanbieding gooien. Like en win acties houden op spullen die ik in de sale zet. Dezelfde leveranciers benaderen. Dezelfde producten er een paar uur na mij goedkoper opzetten. Dezelfde levering/kosten/teksten gebruiken. De algemene voorwaarden heeft hij 1 op 1 gekopieerd en aangepast met zijn eigen naam. Hij jat nu ook banners van andere webshops maar die zijn van dezelfde groothandel dus ik ben bang dat daar niks in te doen valt.

Ik heb hem gemaild, gewoon normaal met mijn kijk op de situatie, maar hij draaide het verhaal gewoon om. Toen ik aangaf dat ik hier een dossier van ging bijhouden, krabbelde hij terug en gaf hij aan dat hij het niet meer zou doen. Helaas is dit niet geval. Zo heb ik gister de verzendkosten aangepast, hij vandaag. Bovendien benaderd hij mijn klanten die ik bijvoorbeeld via facebook krijg. Veel mensen irriteert dit, maar ik merk ook dat hij (potentiele) klanten wegneemt door precies in mijn gebied en water te zitten en dingen soms zelfs aan te bieden onder de inkoopprijs. 

Hebben jullie tips voor mij? Juridisch gezien is het denk ik net geen smaad/laster en bovendien heb ik nog geen plaatjes of banners gezien die ik zelf gemaakt heb en die hij heeft overgenomen. Wellicht weet hij net op het juiste vlak te zitten wat nog niet verboden is, maar ik word er helemaal doodmoe van en het irriteert me elke dag. Mijn klanten komen soms ook naar me toe met het verhaal wat ze van hem gekregen hebben of dat hij contact met hun heeft opgenomen. Maar daar kan ik verder weinig mee.

Groetjes
 
rzethof
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 augustus 2015

Re: Kopierende webshop

16 juli 2016

Tja, prijzen overnemen etc is natuurlijk geen probleem. Ook dezelfde artikelen als jij in de aanbieding doen mag gewoon. Heeft hij ook teksten, afbeelding of andere zaken welke jij zelf hebt gemaakt overgenomen? Je algemene voorwaarden zijn wel door heb gekopieerd, niet toevallig van die standaard voorwaarden?
 
jritzema
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 mei 2011
Contacteer:

Re: Kopierende webshop

18 juli 2016

Ik begrijp je frustratie KVL....   wellicht is het verstandiger om te focussen op je eigen doen en laten dan op die van de concurrentie. Het levert immers alleen maar negatieve energie op.

Mocht het echt de spuigaten uitlopen, dan kun je altijd nog voor het opstellen van een blafbrief een advocaat inschakelen. 
https://www.petgets.nl Online dierenwinkel - Alles voor huisdieren.
 
KVL
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 juli 2016

Re: Kopierende webshop

22 juli 2016

Ik begrijp je frustratie KVL....   wellicht is het verstandiger om te focussen op je eigen doen en laten dan op die van de concurrentie. Het levert immers alleen maar negatieve energie op.

Mocht het echt de spuigaten uitlopen, dan kun je altijd nog voor het opstellen van een blafbrief een advocaat inschakelen. 
Dankjewel!
Natuurlijk mogen prijzen aanpassen en algemene voorwaarden zit ik ook niet mee, maar onze klanten berichten sturen en ons mailen en zich voordoen als klant is allemaal erg raar en vervelend. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Kopierende webshop

22 juli 2016

Klinkt als een vorm van acquisitie die niet meer wordt toegestaan onder de huidige regels...
 
Gebruikersavatar
Stoepborden Shop
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 oktober 2014
Locatie: IJlst
Contacteer:

Re: Kopierende webshop

22 juli 2016

Vaak is het beter om je tijd en energie niet aan zulke 'copycats' te verdoen. Gewoon je eigen koers volgen en vooruit kijken is beter dan de hele tijd omkijken naar degene die je probeert te volgen.
Stoepborden Shop
http://stoepbordenshop.nl
 
Boris
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 juli 2016

Re: Kopierende webshop

22 juli 2016

Je kunt natuurlijk even navraag doen bij iemand met juridisch verstand wanneer zo iemand de grens overschrijdt. Bedenk wel dat een juridisch proces veel tijd en energie kost.. tijd en energie die je ook in je webshop zou kunnen steken. 
 
KVL
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 juli 2016

Re: Kopierende webshop

30 juli 2016

Vaak is het beter om je tijd en energie niet aan zulke 'copycats' te verdoen. Gewoon je eigen koers volgen en vooruit kijken is beter dan de hele tijd omkijken naar degene die je probeert te volgen.
Helemaal mee eens, dat deed ik dan ook. Wilde alleen weten tot wanneer het niet oke is. Sinds gister is het helaas écht smaad en laster geworden vanwege het noemen van mijn webshop naam in combinatie met leugens die wellicht wel effect hebben op mijn verkoop. 
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Kopierende webshop

01 augustus 2016

Wat blijft het toch ontzettend vervelend dat mensen tijd en energie voor dit soort dingen over hebben.
Als je dat nou allemaal in je eigen winkel stopt, denk ik dat je een stuk verder komt.
Een andere webwinkel zo noemen maakt je eigen winkel niet beter. Ik vind het persoonlijk ook niet erg goed overkomen op je klanten.
Je kunt er zelfs klanten mee weg jagen, die dan juist naar die ander gaan.

Ik denk nog altijd dat je eigen sterke punten ten alle tijden de beste verkooptechniek zijn.
Als je eigen winkel goed opgezet is en loopt, heb je het afkraken en liegen over anderen volgens mij niet nodig.
Zal daar dus misschien niet erg goed gaan!

Sterkte en veel succes met zoeken naar een oplossing.
 
rednas
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 oktober 2013

Re: Kopierende webshop

29 augustus 2016

erg frustrerend maar dit hou je altijd, wij hebben ook zo'n concurrent die af en toe teksten van ons kopiëert. Ik maak me er niet druk om, zij kunnen het blijkbaar niet zelf verzinnen

Ik zou zeggen: let gewoon op jezelf en stop je energie en tijd in positieve zaken :)
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Kopierende webshop

29 augustus 2016

Toch zou ik ervoor kiezen om in ieder geval een (korte) e-mail te sturen naar dit soort webshops, waarbij je laat weten dat dit jouw teksten zijn en dat je je voorbereid op juridische stappen. Alleen de dreiging kan het probleem al oplossen.
Maar blijven ze het doen, dan zou ik er niet meer energie insteken.

Blijkbaar doe jij toch iets goed, want zij doen jou na...

PS:
met het gebruik van jouw foto's zonder toestemming heb je trouwens meer kans om het probleem op te lossen.
 
roots
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 april 2017

Re: Kopierende webshop

23 september 2017

Ik zou het volgende doen:
- Zorg dat je het IP adres van je copy cat komt te weten.
- Serveer een andere versie van je webshop enkel aan dit IP adres (hoe je dit te technisch doet zou je even uit moeten zoek maar het kan zeker)
- Laat nep acties aan je copy cat zien. B.v. "Opruiming, nu 80% korting" of "Sorry wij zijn op Zondag & Maandag gesloten", genoeg leuke dingen te bedenken ;)
 
Oli4321
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 maart 2014

Re: Kopierende webshop

30 september 2017

Ja inderdaad vervelend, maar dat wil maar 1 ding zeggen, Jullie zijn goed :) anders zou hij jullie niet nadoen :)
Wanneer ik onze webshop opstartte ging ik ook altijd gaan kijken bij de concurrenten, welke prijzen zij hanteren , hoe zij het aanpakken ...
Tot ik na een tijdje gewoon dacht fuck it ik doe mijn eigen ding en ik zie wel. Ik zet wel korting op een product als ik dat wil en ik bepaal wel hoe ik het aanpak.

Dus dat zegt meer over hem dan jou ...
Maar probeer het ip adres uit zijn mail te halen en dan blacklist op de server ;)
kan mss tijdelijk helpen bij een static domein

 
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht