Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Anne88
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 juli 2016

Opgelicht door een klant

08 augustus 2016

Normaal gesproken lees je het meestal andersom, maar ja je leest het goed in die 5 jaar hebben we dit gelukkig nog nooit meegemaakt.
Eind juni stuurde we een product per brievenpost naar een klant. De dag daarna kregen we gelijk in de ochtend al een mail van deze klant met heeft u de track & trace code.
Waarschijnlijk had de klant toen al het product ontvangen en wist natuurlijk dat het per brievenpost was verstuurd zonder track & trace code.
Deze klant heeft slechte recensies geschreven op Facebook en op haar eigen pagina en heeft ons daarin in-gecheckt. 
We waren er van overtuigd dat de frontriem wel degelijk was ontvangen. We sturen al 5 jaar lang op deze manier onze producten en het gaat altijd goed. Zeker het feit dat ze een mailtje stuurde met mag ik de track & trace code was ons iets te toevallig. Aangezien we verder geen gezeur wilde hebben, hebben we het bedrag uit coulance terugbetaald. 
Toevallig werden we door iemand getipt die een foto had gezien met ons product op haar Facebook pagina . Ja wel een foto van product.
Deze klant hebben we net gebeld en we worden net nog niet uitgescholden en verteld een vaag verhaal dat ze hem via Marktplaats heeft gekocht. Nu is dit niet mogelijk aangezien er maar 1 product van is met ons logo en die heeft deze klant gekregen.

Iemand tips wat te doen? 
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Opgelicht door een klant

08 augustus 2016

Nu is dit niet mogelijk aangezien er maar 1 product van is met ons logo
Als je unieke producten maakt kun je dus aangifte doen bij de politie want makkelijk te bewijzen. Niet uniek dan kan het altijd van marktplaats komen.
Dit kun je ook eerst even aan de klant vertellen. En dan de dag erop ook echt doen. Laat de politie even de klant bellen dat kan al snel veel sneller gaan. (Dan gaat ze vertellen dat het een week later binnen kwam ofzo en dat ze eigenlijk wel wilde betalen maar vergeten was enz.)
 
serviesonline
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 februari 2011

Re: Opgelicht door een klant

08 augustus 2016

En een uniek product met logo wordt nooit meer doorverkocht op b.v. MP?
Behalve frustratie heb en krijg je verder niks.
Neem je verlies van (15 euro?)  en vergeet het.
 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Opgelicht door een klant

08 augustus 2016

Idd wat PaulG zegt is idd een optie. 

Je kunt het ook anders aanpakken. 
Zo snel mogelijk vergeten, je les er uit trekken en weer doorgaan.

Ps. waarom dan niet versturen met een brievenbuspakketje? Ik neem aan dat de riem toch zeker 4 zegels nodig heeft? Dan maar iets minder winst of de prijs ietsjes omhoog. 
Dit voorkomt dit soort ellende..... 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Opgelicht door een klant

08 augustus 2016

Ps. waarom dan niet versturen met een brievenbuspakketje? Ik neem aan dat de riem toch zeker 4 zegels nodig heeft? Dan maar iets minder winst of de prijs ietsjes omhoog. 
Dit voorkomt dit soort ellende..... 
Behalve dat de Track&trace code van brievenbuspakketje niet betrouwbaar zijn, is dit ook géén rechtsgeldige ontvangstbevestiging, maar moet deze aangetekend zijn.

Het is altijd vervelend als zoiets gebeurt, maar ook voor ons is het vele malen goedkoper om het verlies te nemen dan alles aangetekend te verzenden!

Indien er duidelijk sprake is van oplichting, zou ik het advies van Paul volgen. Klant hiermee confronteren en aangifte doen!
 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Opgelicht door een klant

10 augustus 2016

Ps. waarom dan niet versturen met een brievenbuspakketje? Ik neem aan dat de riem toch zeker 4 zegels nodig heeft? Dan maar iets minder winst of de prijs ietsjes omhoog. 
Dit voorkomt dit soort ellende..... 
Behalve dat de Track&trace code van brievenbuspakketje niet betrouwbaar zijn, is dit ook géén rechtsgeldige ontvangstbevestiging, maar moet deze aangetekend zijn.

Het is altijd vervelend als zoiets gebeurt, maar ook voor ons is het vele malen goedkoper om het verlies te nemen dan alles aangetekend te verzenden!

Indien er duidelijk sprake is van oplichting, zou ik het advies van Paul volgen. Klant hiermee confronteren en aangifte doen!
TS = Toppic Starter ;-)
Ik denk dat TS er verstandig aan doet om hooguit de klant per mail te confronteren met het feit dat TS het aankoopbedrag teruggestort heeft, maar wel gezien heeft dat er een foto van deze unieke riem online staat op FB. 
Dat TS er verder geen vervolg aan wilt geven en de waarheid in het midden laat, vervolgens met het verzoek de negatieve recensies te verwijderen dan wel aan te passen in een positievere vorm. 
Persoonlijk ben ik van mening dat het totaal onzinnige tijd is om hier nog energie in te steken, TS heeft er immers zelf voor gekozen om het aankoopbedrag terug te storten, dat later blijkt dat TS in het ootje is genomen, triest, maar het gebeurd. 
Als je onderbuik gevoel zegt, dit klopt niet, doe dan gerust wat onderzoek, confronteer de klant daar mee en bepaal daarna of je terugstort ja of de nee. 
 
i-mobile
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 februari 2012

Re: Opgelicht door een klant

10 augustus 2016

Wordt zelf ongeveer 3 tot 4 keer per jaar opgelicht. Die gemiste marge weegt niet op tegen de tijd die in verzuim, in gebreke stellingen, incasso bureaus gaat zitten.
Maar ik weet ook dat het gevoel van onrechtvaardigheid, boosheid hoe klein het bedrag ook kan zijn enorm kan zijn, is heel moeilijk om dat los te laten. Zeker als je nog een leuk contact hebt gehad met een klant voordat hij of zij het aanschafte. 
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Opgelicht door een klant

10 augustus 2016

Hoe meer webwinkeliers het er maar bij laten omdat het toch de moeite niet is, hoe meer de oplichters ermee door zullen gaan en omdat ze het soms trots doorvertellen gaan anderen het ook proberen. 
En weet je wat ik hier net gelezen heb! Het werkt nog ook.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Opgelicht door een klant

11 augustus 2016

Eigenlijk moet je het zien als een fout. Iemand heeft ervan geprofiteerd en verteld met misschien anderen. Hoe kan je het voorkomen dat het nogmaals gebeurd?

Ook ik ben een aantal keren opgelicht door middel van op rekening kopen. Daar leer je van. Het gaat vaak om kleine bedragen dus laat je het maar gaan. Steeds dicht je weer een gat om een oplichting te voorkomen. Belangrijk is ook dat je je eigen regens niet overschrijd. Nu wil ik bijv altijd per mail een bevestiging hebben. En op rekening kopen worden er alleen email adressen van het bedrijf zelf geaccepteerd. Dus geen gmail, hotmail en dergelijke 
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Gebruikersavatar
Flobbi
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 januari 2016
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Opgelicht door een klant

15 augustus 2016

Ik denk dat dit gevoelsmatig veel naarder is dan de materiële schade.
Mijn advies zou zijn om het erbij te laten en je verlies te nemen. Ik snap echter ook wel dat je iets aan het gevoel van onrechtvaardigheid wil doen.
Mijn vermoeden is echter dat de standaard qua normen en waarden bij desbetreffende klant niet bijster hoog liggen, dus dat het weinig uit zal maken allemaal. 
Tokkies blijven immers tokkies.
https://www.flobbi.nl
Flobbi - Verkoop je smartphone & tablet!
Hoge vergoeding, gratis aangetekend verzenden en lid van Stichting WebwinkelKeur.
 
svdhorst
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 juli 2014

Re: Opgelicht door een klant

23 augustus 2016

Kunnen we niet een blacklist gaan opstellen. Een koppeling met de webshop zorgt er dan voor dat een controle op postcode + huisadres een melding teruggeeft aan de shopowner mt een beschrijving van het 'vergrijp'. Als shopowner heb je dan de keuze om die klant een aangetekend pakket te sturen. 

De vraag is alleen of shopowners de foute klanten willen aanmelden.

Over privacy praten we later wel. 

Ik ben VOOR!
 
Gebruikersavatar
neobee
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 februari 2017

Re: Opgelicht door een klant

15 februari 2017

Mijn stem heb je ook. 

Er is inmiddels een zwarte lijst van de stichting Fraude Aanpak Detailhandel voor winkelpersoneel die goed werkt. Nu nog een voor de webwinkeliers.
SEO voor mkb : www.hlwebsolutions.com
 
Gebruikersavatar
Elektrobert
Berichten: 613
Lid geworden op: 20 september 2013
Contacteer:

Re: Opgelicht door een klant

26 februari 2017

Schijnt verboden te zijn, maar ik ben er een voorstander van.
 
benny2010
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 februari 2017

Re: Opgelicht door een klant

28 februari 2017

Ik ook. Ik ken een paar winkeliers die wel vaker zijn opgelicht.
 
SCCI
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 februari 2017
Contacteer:

Re: Opgelicht door een klant

28 februari 2017

Zoals anderen hier ook aangeven, je kunt er voor kiezen om aangifte te doen. Je kunt ook kijken of het juridisch gezien mogelijk is om je algemene voorwaarden te veranderen zodat je hier in de toekomst niet meer aansprakelijk voor kunt zijn.
 
Lisa Werner
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 maart 2017

Re: Opgelicht door een klant

02 maart 2017

Heb ooit gewerkt voor soortgelijk bedrijf en heb het eerder meegemaakt. Een blacklist is echt een goed idee.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht