Opgelicht door een klant

1
Normaal gesproken lees je het meestal andersom, maar ja je leest het goed in die 5 jaar hebben we dit gelukkig nog nooit meegemaakt.
Eind juni stuurde we een product per brievenpost naar een klant. De dag daarna kregen we gelijk in de ochtend al een mail van deze klant met heeft u de track & trace code.
Waarschijnlijk had de klant toen al het product ontvangen en wist natuurlijk dat het per brievenpost was verstuurd zonder track & trace code.
Deze klant heeft slechte recensies geschreven op Facebook en op haar eigen pagina en heeft ons daarin in-gecheckt. 
We waren er van overtuigd dat de frontriem wel degelijk was ontvangen. We sturen al 5 jaar lang op deze manier onze producten en het gaat altijd goed. Zeker het feit dat ze een mailtje stuurde met mag ik de track & trace code was ons iets te toevallig. Aangezien we verder geen gezeur wilde hebben, hebben we het bedrag uit coulance terugbetaald. 
Toevallig werden we door iemand getipt die een foto had gezien met ons product op haar Facebook pagina . Ja wel een foto van product.
Deze klant hebben we net gebeld en we worden net nog niet uitgescholden en verteld een vaag verhaal dat ze hem via Marktplaats heeft gekocht. Nu is dit niet mogelijk aangezien er maar 1 product van is met ons logo en die heeft deze klant gekregen.

Iemand tips wat te doen? 

Re: Opgelicht door een klant

2
Nu is dit niet mogelijk aangezien er maar 1 product van is met ons logo
Als je unieke producten maakt kun je dus aangifte doen bij de politie want makkelijk te bewijzen. Niet uniek dan kan het altijd van marktplaats komen.
Dit kun je ook eerst even aan de klant vertellen. En dan de dag erop ook echt doen. Laat de politie even de klant bellen dat kan al snel veel sneller gaan. (Dan gaat ze vertellen dat het een week later binnen kwam ofzo en dat ze eigenlijk wel wilde betalen maar vergeten was enz.)

Re: Opgelicht door een klant

4
Idd wat PaulG zegt is idd een optie. 

Je kunt het ook anders aanpakken. 
Zo snel mogelijk vergeten, je les er uit trekken en weer doorgaan.

Ps. waarom dan niet versturen met een brievenbuspakketje? Ik neem aan dat de riem toch zeker 4 zegels nodig heeft? Dan maar iets minder winst of de prijs ietsjes omhoog. 
Dit voorkomt dit soort ellende..... 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Opgelicht door een klant

5
SH-Shop schreef: Ps. waarom dan niet versturen met een brievenbuspakketje? Ik neem aan dat de riem toch zeker 4 zegels nodig heeft? Dan maar iets minder winst of de prijs ietsjes omhoog. 
Dit voorkomt dit soort ellende..... 
Behalve dat de Track&trace code van brievenbuspakketje niet betrouwbaar zijn, is dit ook géén rechtsgeldige ontvangstbevestiging, maar moet deze aangetekend zijn.

Het is altijd vervelend als zoiets gebeurt, maar ook voor ons is het vele malen goedkoper om het verlies te nemen dan alles aangetekend te verzenden!

Indien er duidelijk sprake is van oplichting, zou ik het advies van Paul volgen. Klant hiermee confronteren en aangifte doen!

Re: Opgelicht door een klant

6
Mick schreef:
SH-Shop schreef: Ps. waarom dan niet versturen met een brievenbuspakketje? Ik neem aan dat de riem toch zeker 4 zegels nodig heeft? Dan maar iets minder winst of de prijs ietsjes omhoog. 
Dit voorkomt dit soort ellende..... 
Behalve dat de Track&trace code van brievenbuspakketje niet betrouwbaar zijn, is dit ook géén rechtsgeldige ontvangstbevestiging, maar moet deze aangetekend zijn.

Het is altijd vervelend als zoiets gebeurt, maar ook voor ons is het vele malen goedkoper om het verlies te nemen dan alles aangetekend te verzenden!

Indien er duidelijk sprake is van oplichting, zou ik het advies van Paul volgen. Klant hiermee confronteren en aangifte doen!
TS = Toppic Starter ;-)
Ik denk dat TS er verstandig aan doet om hooguit de klant per mail te confronteren met het feit dat TS het aankoopbedrag teruggestort heeft, maar wel gezien heeft dat er een foto van deze unieke riem online staat op FB. 
Dat TS er verder geen vervolg aan wilt geven en de waarheid in het midden laat, vervolgens met het verzoek de negatieve recensies te verwijderen dan wel aan te passen in een positievere vorm. 
Persoonlijk ben ik van mening dat het totaal onzinnige tijd is om hier nog energie in te steken, TS heeft er immers zelf voor gekozen om het aankoopbedrag terug te storten, dat later blijkt dat TS in het ootje is genomen, triest, maar het gebeurd. 
Als je onderbuik gevoel zegt, dit klopt niet, doe dan gerust wat onderzoek, confronteer de klant daar mee en bepaal daarna of je terugstort ja of de nee. 

Re: Opgelicht door een klant

7
Wordt zelf ongeveer 3 tot 4 keer per jaar opgelicht. Die gemiste marge weegt niet op tegen de tijd die in verzuim, in gebreke stellingen, incasso bureaus gaat zitten.
Maar ik weet ook dat het gevoel van onrechtvaardigheid, boosheid hoe klein het bedrag ook kan zijn enorm kan zijn, is heel moeilijk om dat los te laten. Zeker als je nog een leuk contact hebt gehad met een klant voordat hij of zij het aanschafte. 

Re: Opgelicht door een klant

8
Hoe meer webwinkeliers het er maar bij laten omdat het toch de moeite niet is, hoe meer de oplichters ermee door zullen gaan en omdat ze het soms trots doorvertellen gaan anderen het ook proberen. 
En weet je wat ik hier net gelezen heb! Het werkt nog ook.

Re: Opgelicht door een klant

9
Eigenlijk moet je het zien als een fout. Iemand heeft ervan geprofiteerd en verteld met misschien anderen. Hoe kan je het voorkomen dat het nogmaals gebeurd?

Ook ik ben een aantal keren opgelicht door middel van op rekening kopen. Daar leer je van. Het gaat vaak om kleine bedragen dus laat je het maar gaan. Steeds dicht je weer een gat om een oplichting te voorkomen. Belangrijk is ook dat je je eigen regens niet overschrijd. Nu wil ik bijv altijd per mail een bevestiging hebben. En op rekening kopen worden er alleen email adressen van het bedrijf zelf geaccepteerd. Dus geen gmail, hotmail en dergelijke 
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Opgelicht door een klant

10
Ik denk dat dit gevoelsmatig veel naarder is dan de materiële schade.
Mijn advies zou zijn om het erbij te laten en je verlies te nemen. Ik snap echter ook wel dat je iets aan het gevoel van onrechtvaardigheid wil doen.
Mijn vermoeden is echter dat de standaard qua normen en waarden bij desbetreffende klant niet bijster hoog liggen, dus dat het weinig uit zal maken allemaal. 
Tokkies blijven immers tokkies.
https://www.flobbi.nl
Flobbi - Verkoop je smartphone & tablet!
Hoge vergoeding, gratis aangetekend verzenden en lid van Stichting WebwinkelKeur.

Re: Opgelicht door een klant

11
Kunnen we niet een blacklist gaan opstellen. Een koppeling met de webshop zorgt er dan voor dat een controle op postcode + huisadres een melding teruggeeft aan de shopowner mt een beschrijving van het 'vergrijp'. Als shopowner heb je dan de keuze om die klant een aangetekend pakket te sturen. 

De vraag is alleen of shopowners de foute klanten willen aanmelden.

Over privacy praten we later wel. 

Ik ben VOOR!

Re: Opgelicht door een klant

15
Zoals anderen hier ook aangeven, je kunt er voor kiezen om aangifte te doen. Je kunt ook kijken of het juridisch gezien mogelijk is om je algemene voorwaarden te veranderen zodat je hier in de toekomst niet meer aansprakelijk voor kunt zijn.