Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Zaanstreek
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 augustus 2016

Webshop vanuit huurwoning huurkosten op de balans

26 augustus 2016

Hallo,

Ik hoorde dat als je meer dan 10% van de totale woonoppervlakte van je huurwoning gebruikt om je webshop te runnen je de volledige huurkosten kunt aftrekken?

Enige wat ik erover kan vinden is 1 artikel waarin men spreekt over een uitspraak door de hoge raad.

Wie weet hier meer over te vertellen.
 
 
Zaanstreek
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 augustus 2016

Re: Webshop vanuit huurwoning huurkosten op de balans

27 augustus 2016

Hoi Mick,

Dank je wederom voor je tijd en moeite!

Wat me nog steeds beetje onduidelijk is : je runt al 4 jaar vanuit je huurwoning. Je krijgt gebrek aan ruimte, gaat dus of extern huren of een logeerkamer gebruiken, in dat geval heb je er dus geen recht op als ik het goed lees. Want je runt je bedrijf al jaren vanuit je huurwoning dus is het ongeloofwaardig voor de belastingdienst dat je ineens meer ruimte gebruikt voor je bedrijf.
Erg vreemd. Een bedrijf kan groeien toch? Dat weet iedereen! En dat is ook de bedoeling als je een bedrijf start neem ik aan dat je groeit.. 
Daarentegen, verhuis je naar een andere woning, dan heb je opeens wel weer recht op aftrek??
Vreemd...

Ik ben me maar al te goed bewust dat heel de wetgeving vreemd en onlogisch in elkaar steekt maar dit is toch weer wel een punt waarin alle logica ontbreekt mijn inziens haha?! Bedoel, huur je al jaren gen recht, ga je verhuizen na 5 jaar wel recht? Waarom? Wat is het verschil? Dat je in een andere woning gaat wonen? Wat heeft dat er mee te maken dan haha?! 

Echt raar! 
Bovendien zit je ook nog met het bestemmingsplan en dat je toestemming van de woningcoöperatie nodig hebt om je bedrijf vanuit een huurwoning te runnen.

Hoe dan ook, bedankt voor je links, ik kon er zelf niets over vinden. 

Het initiatief is wel mooi, het kan voor velen rendabel zijn. Staat tegenover dat je een webwinkel runt vanuit een priveadres, iets wat ik persoonlijk niet zou willen. Staat onprofessioneel en mensen van kwade wil weten dat er wat te halen valt in je woning dus vergroot de kans op inbraak en overvallen etc. Dan heb ik persoonlijk liever dat ze in mijn bedrijfsruimte inbreken waar een alarm afgaat en de politie eerst erop af gaat haha. Heb weinig zin om een inbreker tegen het lijf te lopen of wat natuurlijk ook kan dat ze mijn persoonlijke spullen mee stelen! 
Daarnaast tegelijkertijd ook weer oneerlijk tegenover de ondernemers die vanuit een koopwoning hun zaak runnen, die hebben nog steeds een eigen ingang nodig en beperkte aftrekmogelijkheden als ik het goed begrijp...
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Webshop vanuit huurwoning huurkosten op de balans

28 augustus 2016

Je moet de huurwoning ook als bedrijf huren bij de verhuurder. Dus dat lukt echt niet met een rijtjeshuis van waaruit je de webwinkel runt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Webshop vanuit huurwoning huurkosten op de balans

28 augustus 2016

Volgens mij is het criterium dat het een bedrijfsruimte moet zijn met een exclusieve eigen ingang, duidelijk gescheiden van woonruimte en als zodanig in huur/eigendom. Ik woon en een woon/winkelpand,  heb daarin ook een winkel en werkplaats alsmede de webwinkelvoorraad, zodat de aftrek helaas €0 euro bedraagt.
 
rednas
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 oktober 2013

Re: Webshop vanuit huurwoning huurkosten op de balans

29 augustus 2016

Hallo,

Ik hoorde dat als je meer dan 10% van de totale woonoppervlakte van je huurwoning gebruikt om je webshop te runnen je de volledige huurkosten kunt aftrekken?

Enige wat ik erover kan vinden is 1 artikel waarin men spreekt over een uitspraak door de hoge raad.

Wie weet hier meer over te vertellen.
Dat is echt complete onzin... 

Via google is hier zóveel informatie over te vinden trouwens..
alsjeblieft: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Webshop vanuit huurwoning huurkosten op de balans

17 oktober 2016

Ik kwam dit topic toevallig nu nog tegen. Waar de TS op doelt is namelijk een uitspraak van de hoge raad waardoor je wel degelijk de huur van je woning kunt aftrekken. Wel zijn er wat specifieke voorwaarden. Ik heb hier over geblogt op https://www.webwinkelkeur.nl/blog/belas ... nuit-huis/ .

Kortom:
- Je huurcontract moet wel alle jaren dat je huurt op je zakelijke balans staan, als je al langer huurt is de kans groot dat je de voorgaande jaren het huurcontract niet zakelijk hebt aangemerkt.
- Je dient wel een prive bijtelling over de woz waarde op te nemen bij je aangifte.

Je huur zakelijk aftrekken kan dus onder specifieke voorwaarden. Dit kan ik 2015 en 2016. De verwachting is dat dit "gat" in 2017 wel gerepareert zal worden door nieuwe wetgeving. Het is namelijk nooit de bedoeling geweest deze aftrekpost mogelijk te maken.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
Dierenspeciaalzaak
Berichten: 689
Lid geworden op: 20 juni 2012
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Webshop vanuit huurwoning huurkosten op de balans

18 oktober 2016

Het lijkt mij persoonlijk ook een beetje lood om oud ijzer. Immers heb je sowieso al aftrekposten als winstvrijstelling, zelfstandige aftrek, je auto en meer. Als het zo goed gaat, kan je partner allicht ook bij je bedrijf er in komen? Als je dat vanuit een VOF doet heb je vervolgens al die aftrekposten alweer 2 keer. Dan is alweer zowat de eerste 2000 per maand belastingvrij. Pas wat daar boven komt betaal je belasting over in het laagste tarief. Als je dan nog steeds veel belasting zou moeten betalen gaan de zaken dusdanig goed dat je volgens mij ook gewoon een bedrijfspand kan huren / kopen om verder door te groeien? Die is dan sowieso aftrekbaar?

Kortom je huur aftrekken scheelt of vrijwel niets in wat je aan belasting betaald of je verdient zo goed dat je misschien beter sowieso je bedrijf kunt verhuizen om nog verder door te groeien? :)
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht