Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Hasmik
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 september 2016

Zomaar een webshop starten, is dat wel legaal?

10 september 2016

Hallo allemaal!
Een vriendin en ik kwamen op het idee om zelf kettingen, sieraden te maken en ze dan op een eigen online webshop te verkopen. We zouden later uitbreiden en meerdere producten verkopen zoals truien, T-shirts enzovoort. Nu vragen we ons af, mag dat wel? Zomaar een webwinkel te starten, foto's opzetten met prijzen bij, de betaalmethodes bijzetten ... Ondertussen zijn we al begonnen met foto's trekken van onze producten en hebben we al enkele daarvan op de site geplaatst waaraan we bezig zijn, deze is nog niet gepubliceerd (mensen kunnen de site dus nog niet vinden). Hopelijk weten jullie meer!

Alle hulp is welkom! Alvast bedankt :-)

Hasmik
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Zomaar een webshop starten, is dat wel legaal?

10 september 2016

Er zijn, letterlijk, duizenden anderen die dit (al dan niet met officiële KvK inschrijving) doen. Slechts enkele zijn succesvol.

Als dit je voorbereiding is zou ik zeggen: laat lekker gaan en geniet van het mooie weer.

Om op je vraag te antwoorden: nee.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Zomaar een webshop starten, is dat wel legaal?

10 september 2016

Om op je vraag te antwoorden: nee.
?? Nee ??
Waarom zou je niet zomaar een webshop mogen starten? Natuurlijk mag dat wel. Iedereen kan gewoon een webshop starten. Zelf ben je toch ook ooit gewoon gestart.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Zomaar een webshop starten, is dat wel legaal?

10 september 2016

Wanneer je in NL ingeschreven staat bij de KvK (voor BE is dat iets anders geregeld meen ik) kun je gebruik maken van de voordelen van het ondernemerschap, dus o.a. ook een zakelijke rekening openen, inkopen bij groeethandelaren, betaalmethoden als iDeal aanbieden, de betaalde btw verrekenen met de ontvangen btw en uiteraard ook een webwinkel openen. Een hobby-matige webwinkel zonder dit alles mag ook maar wordt door het publiek m.i. niet serieus genomen. Bedenk wel dat er al ontzettend veel webwinkeltjes in kralen, kettingen en kleding-accessoires zijn en dat een zakelijk succes niet voor de hand ligt. Wanneer je je weet te onderscheiden van de concurrentie op het gebied van originaliteit, creativiteit, presentatie, prijs of een combinatie van deze eigenschappen kun je na een paar jaar hard werken en een beetje geluk een kans maken, maar wanneer je denkt snel even binnen te lopen of zelfs maar binnen de kortste keren een basis inkomen bij elkaar te fietsen, ben ik geneigd Henk-K gelijk te geven! Niettemin: succes en houd ons op de hoogte.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Re: Zomaar een webshop starten, is dat wel legaal?

11 september 2016

De antwoorden die je hebt gekregen of misschien nog wel gaat krijgen zullen niet de gewenste antwoorden zijn die je misschien gehoopt had. 
Maar wat er tot nu toe gezegd is klopt als een bus, het is geen "niche" het is een overvolle markt en het vergt veel werk om een website draaiende te houden. 
Verder denk ik ook wel dat het meeste is gezegd door de voorgangers. 

Vinden jullie het echt heel leuk om een eigen creatie aan sieraden te maken en deze aan de man te brengen, probeer het anders op Facebook. 
Zijn de bedragen niet al te hoog, lees bijv. tot 10 euro, dan zullen er zeker mensen zijn die denken ik boek het geld gewoon over en hoop het artikel netjes te mogen ontvangen. 
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Zomaar een webshop starten, is dat wel legaal?

11 september 2016

Om op je vraag te antwoorden: nee.
?? Nee ??
Waarom zou je niet zomaar een webshop mogen starten? Natuurlijk mag dat wel. Iedereen kan gewoon een webshop starten. Zelf ben je toch ook ooit gewoon gestart.
Je snapt best wat de TS met "zomaar bedoeld". De gehele voorbereiding bestaat uit het maken van foto's, een website en een betaalmethode aanbieden.

Zomaar een bedrijf starten zou best mogen, hoewel je je dan kunt afvragen wat "zomaar" is en hoe verstandig dat is. Er is natuurlijk wel een verschil tussen het starten van een bedrijf en het starten van een website waar je armbanden gaat verkopen.
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Zomaar een webshop starten, is dat wel legaal?

11 september 2016

Zomaar een webwinkel beginnen kan altijd, alleen zitten daar wel wat dingen aan vast die je verplicht bent te regelen.
Alleen een website maken is helaas niet voldoende.
Op de kvk site staan daar heel handige tips en richtlijnen over aangegeven. Ook via google vind je er een hoop informatie over.

Hebben jullie al eerder sieraden gemaakt? Of begin je er net mee?
Dan is het misschien wel verstandig eerst flink te "oefenen". Vaak loop je tegen een hoop dingen aan voordat ze goed genoeg zijn om te verkopen.
Goede materialen vinden, ontwerpen maken en netjes afwerken. Het is soms meer werk dan je denkt.
Sieraden verkopen kan op zich prima. Natuurlijk wordt het al veel gedaan. Sinds ik mijn webwinkel begon zijn er zo ontzettend veel bijgekomen.
Wil je het verder krijgen dan verkoop aan vrienden en familie, dan kan dat natuurlijk altijd. Maar het is inderdaad heel hard werken en er altijd bovenop blijven zitten.

Succes!!
 
Hasmik
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 september 2016

Re: Zomaar een webshop starten, is dat wel legaal?

11 september 2016

Zomaar een webwinkel beginnen kan altijd, alleen zitten daar wel wat dingen aan vast die je verplicht bent te regelen.
Alleen een website maken is helaas niet voldoende.
Op de kvk site staan daar heel handige tips en richtlijnen over aangegeven. Ook via google vind je er een hoop informatie over.

Hebben jullie al eerder sieraden gemaakt? Of begin je er net mee?
Dan is het misschien wel verstandig eerst flink te "oefenen". Vaak loop je tegen een hoop dingen aan voordat ze goed genoeg zijn om te verkopen.
Goede materialen vinden, ontwerpen maken en netjes afwerken. Het is soms meer werk dan je denkt.
Sieraden verkopen kan op zich prima. Natuurlijk wordt het al veel gedaan. Sinds ik mijn webwinkel begon zijn er zo ontzettend veel bijgekomen.
Wil je het verder krijgen dan verkoop aan vrienden en familie, dan kan dat natuurlijk altijd. Maar het is inderdaad heel hard werken en er altijd bovenop blijven zitten.

Succes!!
Dank je wel voor je reactie! 
Het is de eerste keer dat we dit doen, we kwamen op het idee omdat er de laatste tijd een bepaalde soort kettingen zeer populair zijn en deze zouden we graag maken en verkopen. We hebben natuurlijk ook al gedacht aan het feit dat deze kettingen niet voor altijd in de mode zullen blijven... Daarom zullen we misschien toch best beginnen met onze producten proberen te verkopen op Facebook en als dat echt goed draait, kunnen we alsnog een webshop starten. Dank u!
 
Hasmik
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 september 2016

Re: Zomaar een webshop starten, is dat wel legaal?

11 september 2016

Wanneer je in NL ingeschreven staat bij de KvK (voor BE is dat iets anders geregeld meen ik) kun je gebruik maken van de voordelen van het ondernemerschap, dus o.a. ook een zakelijke rekening openen, inkopen bij groeethandelaren, betaalmethoden als iDeal aanbieden, de betaalde btw verrekenen met de ontvangen btw en uiteraard ook een webwinkel openen. Een hobby-matige webwinkel zonder dit alles mag ook maar wordt door het publiek m.i. niet serieus genomen. Bedenk wel dat er al ontzettend veel webwinkeltjes in kralen, kettingen en kleding-accessoires zijn en dat een zakelijk succes niet voor de hand ligt. Wanneer je je weet te onderscheiden van de concurrentie op het gebied van originaliteit, creativiteit, presentatie, prijs of een combinatie van deze eigenschappen kun je na een paar jaar hard werken en een beetje geluk een kans maken, maar wanneer je denkt snel even binnen te lopen of zelfs maar binnen de kortste keren een basis inkomen bij elkaar te fietsen, ben ik geneigd Henk-K gelijk te geven! Niettemin: succes en houd ons op de hoogte.
Dank je voor je reactie, Bert!
We hebben er eens samen over nagedacht en je hebt uiteraard gelijk... Daarom zullen we eerst op Facebook beginnen met verkopen, als dat goed verloopt, kunnen we later nog een webshop starten :-) 
 
Gebruikersavatar
Gustavo Woltmann
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 september 2016

Re: Zomaar een webshop starten, is dat wel legaal?

27 september 2016

Als je echt officieel dingen wilt aanbieden en verkopen, moet je volgens mij zelfstandige zijn (als je het niet voltijds doet in bijberoep dus)...
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht