Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Sannetwijfelt
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 januari 2017

Webshop of hobby

08 januari 2017

Beste forum gebruikers,

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen met het volgende. Afgelopen jaar heb ik geleerd om zelf kleding te maken, en af en toe verkoop ik wel eens wat via Facebook.
Met een paar uur in de maand aan werk kan ik ongeveer vijftig euro aan producten verkopen. 
Aangezien ik nu minder ga verdienen met mijn reguliere baan, dacht ik eraan om deze hobby iets serieus aan te pakken. Het doel is: een leuk zakcentje aan de website overhouden (€ 100 per maand of zo) met mijn hobby.
Daarom wilde ik graag een webshop starten waarop ik tevens blog over mode en duurzaamheid. Dit soort stukjes schrijven is ook een grote hobby en ik hoopte met de webshop wellicht ook mensen naar mijn blog te lokken en andersom. 

Hiermee loop ik tegen de volgende vragen op:
1. Kan je nog steeds via Facebook verkopen als je een webwinkel hebt?
2. Kan je een webwinkel starten en kijken hoe dit loopt zonder je daarvoor eerst bij de kvk aan te melden?
3. kan je aanmelden bij de Kamer van Koophandel als je streeft naar het verdienen van een leuk zakcentje, en misschien ooit hoopt op meer?
 
superjay204
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 januari 2017

Re: Webshop of hobby

08 januari 2017

1. Kan je nog steeds via Facebook verkopen als je een webwinkel hebt?
Ja, dit kan zeker!
2. Kan je een webwinkel starten en kijken hoe dit loopt zonder je daarvoor eerst bij de kvk aan te melden?
Je hoeft de eerste week nog geen KvK te hebben, daarna wel.
3. kan je aanmelden bij de Kamer van Koophandel als je streeft naar het verdienen van een leuk zakcentje, en misschien ooit hoopt op meer?
Ja dit kan zeker! Ik raad aan om je bedrijf als 'eenmanszaak' op te richten.
 
Sannetwijfelt
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 januari 2017

Re: Webshop of hobby

09 januari 2017

Dankje!
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Webshop of hobby

09 januari 2017

Wij zijn van mening dat het niet verstandig is om een webshop te beginnen als hobby.

Natuurlijk wordt dit wel veel gedaan, maar vaak wordt vergeten dat een webshop gewoon een echt bedrijf is, met alle verplichtingen die daaruit voortvloeien.

Denk hierbij aan wet- en regelgeving die de online consument enorm beschermt, belastingen, administratie, etc.

Daarbij heb je al snel een zakelijke rekening nodig voor een betaalmodule. Zonder kvk is ook geen aanrader.

Vergeet ook niet dat je kosten zult moeten maken om resultaat te behalen.

Ben je bereid om dit alles voor lief te nemen? Dan kan je een webshop starten.
Wil je (in een later stadium) ook nog een succesvolle shop? Dan zal je nog veel meer tijd en geld moeten investeren voor een goed resultaat.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Webshop of hobby

09 januari 2017

Wij zijn van mening dat het niet verstandig is om een webshop te beginnen als hobby. 
Natuurlijk wordt dit wel veel gedaan, maar vaak wordt vergeten dat een webshop gewoon een echt bedrijf is
Vaak wordt door 'echte' webwinkeliers vergeten dat een hobbywebshop niets meer is dan een website waarop je wat hobbyspullen kan kopen van iemand die door de hobby nu eenmaal spullen over heeft (TS kan niet alle kleren zelf dragen). Zo'n hobbywebsite kan ook best gewoon als hobby bestaan. Zonder kvk en zonder alle verplichtingen. Het is gewoon een website net als facebook en marktplaats een website is. Overal kun je de hobbyspullen verkopen.
En sommige echte webwinkeliers zien het als een bedreiging, maar echt.... dat is het niet. Ze zullen geen duizenden euro's omzet uit jouw webshop wegkapen ;-)
 
Gebruikersavatar
Wallgrind
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 januari 2017
Contacteer:

Re: Webshop of hobby

10 januari 2017

Goedenmorgen!

Ik zou zeggen inschrijven bij de KVK + uitreksel aanvragen
Webshop opstarten alles netjes regelen en het gewoon proberen. Als je het echt wilt en er in gelooft dan kan zeker iets worden
Of het verstandig is om dan alsnog via Facebook te verkopen weet ik niet, Je moet ook rekening houden dat wat je inkoopt en verkoopt allemaal moet registreren/bijhouden in je boekhouding

Succes
Prestashop - Hosting, Support, Managed Cloud VPS - https://www.wallgrind.nl
Wallgrind Solutions - Webshop op maat https://www.wallgrind.nl
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Webshop of hobby

10 januari 2017

@PaulG: Het lijkt mij dat elke webshop moet voldoen aan de wet verkoop op afstand, inclusief beveiligde verbindingen, juiste formulering van het retourbeleid etc. (Ook het publiceren van bedrijfs- en contactgegevens inclusief vestigingsadres). Er zijn nog genoeg "bedrijfsmatige" webwinkels die hier in gebreke blijven (en een boete van vanaf 40.000 euro riskeren) en met een hobbyshop kun je per definitie al niet aan die voorwaarden voldoen. Wie een webshop begint kan het beste maar vanaf dag één aan alle voorwaarden voldoen en er anders niet aan beginnen en zijn spulletjes als particulier via MP etc. blijven verkopen.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Webshop of hobby

10 januari 2017

Onzin. 
Een particulier mag op marktplaats verkopen maar als hij het leuk vind een website te maken en daar te verkopen zou dat van jou niet mogen? Natuurlijk kan dat en mag dat. Net als dat een particulier een advertentie in de krant mag zetten om iets te verkopen. Als je maar laat weten dat je particulier bent kun je de hobby spullen gewoon verkopen op een website, ofwel webwinkel.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Webshop of hobby

10 januari 2017

Wellicht is PaulG beter thuis in wetteksten dan ik, maar waar wordt bij de regels over verkoop op afstand dan het onderscheid gemaakt tussen "bedrijf" en "niet bedrijf", zijnde particulier? En wat zijn dan de onderscheidende criteria?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Webshop of hobby

10 januari 2017

De wet verkoop op afstand is heel duidelijk. Die geldt alleen voor verkoop van bedrijf naar consument. Niets anders. 
lees dit bij het voorbeeld geen koop op afstand.
Als TS dus een blog maakt en verteld dat ze leuke dingen maakt met de naaimachine en soms de dingen die ze teveel heeft verkoopt in haar winkeltje dan geldt de wet koop op afstand niet. Ze mag dus niet doen alsof ze een bedrijf is, geen btw rekenen enz.
En honderd euro verkopen per maand is niet echt winstgevend. De verkoop lijkt leuk maar er moet ook stof gekocht worden, en draad en naalden die breken en de naaimachine veroudert. Met zo'n hobby is het leuk als je wat verkoopt omdat je dan weer materiaal kan kopen en zo dus 'gratis' je hobby kan uitoefenen.
Ze moet trouwens de eventuele winst wel opgeven bij inkomsten uit overige werkzaamheden bij de inkomstenbelasting. 
En alleen de kvk en belastingdienst kunnen aangeven dat een particulier toch echt als bedrijf werkt en dus moet inschrijven.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Webshop of hobby

10 januari 2017

Wel handig om heel duidelijk te maken dat het om hobby verkoop gaat. Bij een webshop wordt al snel de aanname gedaan dat het om een "bedrijf" gaat...
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Webshop of hobby

10 januari 2017

Maar dan blijft:
Wie een webshop begint kan het beste maar vanaf dag één aan alle voorwaarden voldoen en er anders niet aan beginnen en zijn spulletjes als particulier via MP etc. blijven verkopen.

Een site waarop een particulier wat spulletjes aanbiedt is daarmee dus geen webshop, tenzij de belastingdienst e.e.a. als zodanig wel aanwijst.

Maar dank voor de verhelderende uitleg PaulG!
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Webshop of hobby

10 januari 2017

Maar dan blijft:
Wie een webshop begint kan het beste maar vanaf dag één aan alle voorwaarden voldoen en er anders niet aan beginnen en zijn spulletjes als particulier via MP etc. blijven verkopen.
Eens.
 
Gebruikersavatar
Wallgrind
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 januari 2017
Contacteer:

Re: Webshop of hobby

13 januari 2017

Je moet toch ergens beginnen,
al doende leert men!!
Prestashop - Hosting, Support, Managed Cloud VPS - https://www.wallgrind.nl
Wallgrind Solutions - Webshop op maat https://www.wallgrind.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht