Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Onbekend98
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 januari 2017

Belangrijke vraag

21 januari 2017

Hallo,

Ik had een korte vraag die ik nergens op interner kon vinden: Mag je spullen van een niet bestaand merk op AliExpress kopen, en doorverkopen op je website met dezelfde naam als het merk?

Dus bijvoorbeeld ik koop horloges in op AliExpress van een niet bestaand merk "Kalor" (noem maar wat) en ik maak een speciale Instagram ervoor genaamd: KalorOfficial waar ik er foto's op plaats van de horloges en ik maak ook een site genaamd kalorofficial.com waar ik ze dan op verkoop.

Zou dit mogen en niet strafbaar? Want het is niet echt een bestaand merk, en dan zou ik bij de horloges ook eventueel kleding kunnen uitbrengen met die naam.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Belangrijke vraag

21 januari 2017

een niet bestaand merk

Als jij het merk niet kent dan bestaat het nog wel. :wink:
Doorverkopen mag maar een website met die naam maken en doen alsof het jouw merk is mag niet.
 
Onbekend98
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 januari 2017

Re: Belangrijke vraag

21 januari 2017

Het is een niet officieel bestaand merk op AliExpress dat gelijk vanuit de fabriek verkocht word.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Belangrijke vraag

21 januari 2017

Dan kun je het ook dichter bij huis zoeken. Ga Hepro kozijnen verkopen. Komen ook direct van de fabriek en het merk zegt mij niets dus zal het best mogen!
Maar even serieus. Als het antwoord je niet bevalt ga je het toch op een ander forum vragen! Misschien zegt er dan iemand dat het wel mag. ;-)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Belangrijke vraag

21 januari 2017

Dingen ergens laten maken en er zelf een merk voor verzinnen (opletten dat de naam niet al ergens bestaat) en er op laten drukken/er in laten graveren (kost vaak niets of weinig extra) mag natuurlijk best wel. Zo'n merk kent ook nog niemand! Succes!
 
Onbekend98
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 januari 2017

Re: Belangrijke vraag

22 januari 2017

Dingen ergens laten maken en er zelf een merk voor verzinnen (opletten dat de naam niet al ergens bestaat) en er op laten drukken/er in laten graveren (kost vaak niets of weinig extra) mag natuurlijk best wel. Zo'n merk kent ook nog niemand! Succes!
Ik verkoop die horloges al, het is geen officieel merk. En ik verkoop ze al op de manier hoe ik hierboven beschreven heb, met dezelfde merknaam etc. Als het geen officieel merk is is het niet strafbaar toch? Heb het ook al aan mijn leraren gevraagd en die zeggen er niks over.
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Belangrijke vraag

22 januari 2017

In dat geval zou ik de producent (hopelijk ook eigenaar van de "merknaam", onderzoek gewenst) om schriftelijke toestemming vragen voor je plannen.
 
Onbekend98
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 januari 2017

Re: Belangrijke vraag

22 januari 2017

In dat geval zou ik de producent (hopelijk ook eigenaar van de "merknaam", onderzoek gewenst) om schriftelijke toestemming vragen voor je plannen.
Er zijn meerdere producenten die het verkopen via AliExpress en niet één specifieke, dus dat gaat moeilijk.. We gaan ons ook niet alleen maar op de horloges richten want zo lekker lopen ze niet, we gaan ons meer op kleding richten en dan worden de horloges een bijzaak. 
 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Belangrijke vraag

23 januari 2017

Ik vermoed dat er één producent is en meerdere firma's die een (overheids)licentie hebben om het betreffende artikel te exporteren buiten China: dat is zoals het daar vaak schijnt te gaan. Niettemin sterkte en succes, want die/dat zul je nodig hebben op de kledingmarkt.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Belangrijke vraag

24 januari 2017

Het merk bestaat want het staat op producten, dat er meerdere producenten zijn zegt niets over of het wel of geen officieel bestaand merk is, het kan heel goed in licentie geproduceerd worden door meerdere fabrikanten.

Of het een officieel merk is zou je moeten nagaan in het merkenregister. Onderzoek dus.

Je mag voor dat merk een webwinkel beginnen met in de naam / url verwerkt de merknaam, zolang het maar voor de consument duidelijk is dat jij niet de fabrikant bent. Dus merknaamofficial.com is uitgesloten onder Nederlands recht. merknaamwinkel.nl waarin op de site duidelijk aangegeven staat dat jij niet de producent bent mag wel.

Dan de vraag of je bijvoorbeeld kleding met hetzelfde merk zou mogen voeren, dat hangt ook weer helemaal af of het merk geregistreerd is en zo ja in welke categorieën.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Belangrijke vraag

24 januari 2017

merknaamwinkel.nl waarin op de site duidelijk aangegeven staat dat jij niet de producent bent mag wel.
Daar zou ik niet zo stellig in willen zijn. Er zijn genoeg merken die dat absoluut niet accepteren. Bijvoorbeeld Disney en Microsoft zullen niet accepteren dat je hun naam gebruikt in de domeinnaam. En zo zullen er nog wel meer zijn.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Belangrijke vraag

24 januari 2017

Dat zal zeker zo zijn dat ze het niet zullen accepteren.
Maar of het mag of niet in Nederland daar gaat de wet en de rechter over. De jurisprudentie is daar vrij helder over.
Er zitten wel wat haken en ogen en nog meer regels aan over wanneer het mag.

Verder moet je je natuurlijk de vraag stellen of je de woede en de advocaten van zulke bedrijven over je heen wil hebben. Het zullen lange en dure rechtszaken worden.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl