Artikel retour na termijn retour en heroepings recht.

1
Ik heb een klant die heeft op 20-12 een bestelling geplaatst.
op 28-12 ontvang ik een email dat het artikel niet past.
Hierop heb ik een email retour gestuurd dat ze het artikel gewoon retour kan sturen binnen 14 dagen na deze email en ze haar geld terug krijgt.
14 dagen erna niks ontvangen dus heb het naast mij neergelegd wellicht heeft ze zich toch bedacht of iets want als iets niet past stuur je het gebruikelijk toch vrij snel retour lijkt mij.

Nou krijg ik toch nog 20-1 het artikel retour! En zie ik op de envelop dat het artikel de dag ervoor verzonden is. Soms wil de post er wel eens langer over doen maar dat was niet zo in dit geval. Omdat het artikel in de sale was vanwege opheffingsuitverkoop. We hebben de hele site leeggehaald en zijn met nieuwe producten en merken begonnen. Normaal zou ik niet moeilijk doen over een artikel die ik zo nog kan verkopen maar dit is voor ons niet verkoopbaar meer.

Ik heb haar een mail gestuurd dat ze ruim te laat is met het artikel te retouren en weer op de voorwaarden gewezen (dit is al 2 keer eerder gedaan, bij aangaan van de koop en bij het aanmelden van de retour). Ook aangegeven dat de kosten voor het retour sturen met track en trace voor haar zijn en ze dit kan overmaken voordat het artikel terug gestuurd wordt naar haar.

Nu krijg ik een email dat er niks staat in de wet wat er na de 14 dagen na aanmelding van het retour mag worden ondernomen door een webwinkel en zij daarom haar geld terug hoort te krijgen. En dat wij fout zitten omdat wij binnen 14 dagen na haar email dat ze iets wil retouren wij haar het geld al terug hebben moeten overmaken zonder het artikel retour te hebben ontvangen.

Heeft iemand hier info over want dat zou toch heel scheef zijn dat overal 2x 14 dagen wordt aangegeven maar dat ze het ook eigenlijk pas na 6 mnd mag retouren al heeft ze het maar binnen 14 dagen aangemeld. Dat lijkt mij erg ver gaan. Ik heb heel internet afgezocht maar kan niks vinden hierover.

Re: Artikel retour na termijn retour en heroepings recht.

3
rzethof schreef:"Na de aanmelding moet de consument zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen opnieuw 14 dagen de producten ook daadwerkelijk terug sturen. "  Aldus ictrecht
Klopt.

Maar je moet de bezoeker/ klant wel expliciet informeren over het herroepingsrecht. Alleen vermelden in algemene voorwaarden is onvoldoende. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld aparte Info pagina's.
Plaats een Gratis backlink voor je webshop

Re: Artikel retour na termijn retour en heroepings recht.

4
Wanneer het allemaal niet om enorme bedragen gaat zou ik de klant nogmaals op de procedure wijzen en dan vervolgens het aankoopbedrag (niet de verzendkosten) teruggeven en er uitdrukkelijk bij vermelden dat het om coulance van jouw kant gaat. Klanten die menen ergens recht op te hebben, (terecht of niet) kunnen soms heel ver gaan in hun pogingen hun "recht" te halen met alle negatieve reviews van dien. Af en toe een artikel niet meer kunnen verkopen hoort ook bij het ondernemersrisico. Bedenk dat een dergelijk voorval waarschijnlijk een grote uitzondering is wanneer jouw webwinkel goede producten verkoopt en een goede service levert.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Artikel retour na termijn retour en heroepings recht.

6
''Gewoon'' je verlies nemen. De ellende en mogelijke slechte reviews is het gewoon niet waard. Ongetwijfeld heb je gelijk maar toch zul je even moeten slikken en snel weer door moeten. 
Als je het netjes regelt hou je er met een beetje slimme tactiek een positieve review aan over. 
Meer dan 35 000 producten uit voorraad leverbaar!

https://profgereedschap.nl
https://klassegereedschap.nl

Voor meer info: Info@profgereedschap.nl

Re: Artikel retour na termijn retour en heroepings recht.

9
(Klopt.

Maar je moet de bezoeker/ klant wel expliciet informeren over het herroepingsrecht. Alleen vermelden in algemene voorwaarden is onvoldoende. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld aparte Info pagina's.)

Klopt dit hebben we in onze retour formulier staan die de klant heeft moeten invullen bij het retouren en we mailen deze nogmaals nadat ze het formulier gemaild hebben. Dus ze wist dit duidelijk van tevoren al. Deze klant is ons onwijs aan het uitlokken heb ik het idee. Ze geeft namelijk aan dat ze zelf mag uitmaken wanneer ze het artikel retour stuurt als ze maar binnen de 14 dagen laat weten dat ze van de koop afziet. Dit is natuurlijk wel heel makkelijk gezien en ik denk dat deze klant de volgende keer weer dit soort geintjes uit gaat halen en waar trek je de streep ergens. Daarbuiten denk ik eerlijk gezegd niet dat ze akkoord ga als ik een % van het bedrag niet terug stort. 

Ik denk dat 1 slechte review die ik goed kan onderbouwen niet afweegt tegen de goede reviews die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd (maar dat ter zijde)

Re: Artikel retour na termijn retour en heroepings recht.

10
Had je in je (herroepings)info/mail staan dat ze na het melden van de retour deze binnen 14 dagen ook echt retour moet sturen? Dat is gewoon wetgeving dus als je daarop voldoende gewezen hebt kun je de slechte review uitleggen. Zeker bij een artikel wat al in december is gekocht. Je bent niet de enige die zijn assortiment sindsdien heeft aangepast.
Nu op mijn weblogs:

Re: Artikel retour na termijn retour en heroepings recht.

11
Profgereedschap schreef:''Gewoon'' je verlies nemen. De ellende en mogelijke slechte reviews is het gewoon niet waard. Ongetwijfeld heb je gelijk maar toch zul je even moeten slikken en snel weer door moeten. 
Als je het netjes regelt hou je er met een beetje slimme tactiek een positieve review aan over. 
Ik snap de reactie maar de consument moet ook begrijpen dat niet alles kan wat hun willen er is nu eenmaal wetgeving en als je die slechte review kan onderbouwen vind ik het het overwegen waard.
Martijn Moes
https://www.intermoes.nl/
https://www.goedkoopparfum.nl/

Re: Artikel retour na termijn retour en heroepings recht.

12
telemoes schreef:
Profgereedschap schreef:''Gewoon'' je verlies nemen. De ellende en mogelijke slechte reviews is het gewoon niet waard. Ongetwijfeld heb je gelijk maar toch zul je even moeten slikken en snel weer door moeten. 
Als je het netjes regelt hou je er met een beetje slimme tactiek een positieve review aan over. 
Ik snap de reactie maar de consument moet ook begrijpen dat niet alles kan wat hun willen er is nu eenmaal wetgeving en als je die slechte review kan onderbouwen vind ik het het overwegen waard.
In principe helemaal met je eens hoor. De pest is dat mijn inziens je bij een fysieke klant meestal wel in staat bent het uit te leggen en te verantwoorden. Online is dit voor ons in elk geval een stuk lastiger. Mensen zijn wat minder begripvol en hebben weinig binding met jou als bedrijf. Wij nemen online dan ook iets sneller ons verlies (als het een acceptabel bedrag is, honderden euro's laten wij ook niet lopen) 
Meer dan 35 000 producten uit voorraad leverbaar!

https://profgereedschap.nl
https://klassegereedschap.nl

Voor meer info: Info@profgereedschap.nl