Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
meijers
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 maart 2017

Webshop runnen en zelf alleen commissie voor verkoopinspanningen krijgen

24 maart 2017

Goedendag,

Ik vroeg me af of het ook mogelijk is om een webshop te runnen waarbij je betaalt wordt in commissie door een groothandel. Dropshipping komt erg dicht bij dat wat ik bedoel, alleen bedoel ik in mijn concept dat je marketinginspanningen verricht, maar de betaling, levering en retouren allemaal via de groothandel gaan. Ik als webshop eigenaar wordt vervolgens alleen door de groothandel uitbetaald voor mijn inspanningen op basis van productcommissies.

is zoiets mogelijk? Ik heb het idee dat je met turnkey dropshipping webshops zo ongeveer dit bereikt. Is zoiets mogelijk in NL?

Meijers
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Webshop runnen en zelf alleen commissie voor verkoopinspanningen krijgen

24 maart 2017

Ik denk dat je affiliate bedoeld?
 
meijers
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: Webshop runnen en zelf alleen commissie voor verkoopinspanningen krijgen

24 maart 2017

Ik denk dat je affiliate bedoeld?
Logische reactie inderdaad. Echter, ik wil wel dat de bezoeker op mijn website blijft. Hierdoor kan ik namelijk zelf het bestelproces optimaliseren. Vroeger heb ik dit soort projecten wel eens gezien, waarin een webshop simpelweg het beheer uitbesteedde. 
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Webshop runnen en zelf alleen commissie voor verkoopinspanningen krijgen

24 maart 2017

In principe kan dit niet, althans, niet als jouw onderneming eigenaar zou zijn van de webwinkel. Je gaat dan tegen bepaalde wetgeving aanlopen.
Jij positioneert je dan namelijk als verkopende partij. Daarmee komen wettelijke verplichtingen. Die verplichtingen zou je proberen te ontlopen op het moment dat je bijvoorbeeld zou stellen dat retouren via de leverancier moeten gaan verlopen of dat de betalingen niet aan jouw bedrijf gericht zijn.
Op zich zou hier misschien wel een mouw aan te passen zijn op het moment dat jij dit helemaal vast legt met de leverancier, en dat voor de klant lijkt alsof jij en de leverancier 1 en dezelfde partij zijn, maar dan maak je het wel onnodig complex voor zowel de groothandel als jouzelf. 

Wat je wellicht beter zou kunnen doen je positioneren als marketingbedrijf. Jij gaat dan voor de 'groothandel' (of voor een gewone retailer) hun webwinkel optimaliseren en wordt dan uitbetaald in commissie. Het is dan hun webwinkel welke zij runnen en waar zij verantwoordelijk voor zijn. Jij optimaliseert die webwinkel dan. 
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Webshop runnen en zelf alleen commissie voor verkoopinspanningen krijgen

24 maart 2017

Ik weet dat er bedrijven zijn waar je een webshop met hun assortiment kan krijgen met eigen url.
Maar omdat de verkoop over hun database en gegevens gaat kun je bijna niets aanpassen. Zeker geen optimalisatie van het bestelproces.

Waarom zou je ze eigenlijk op je eigen site willen houden? Als je een goede partij hebt als affiliate dan kun je het beste enkele 'goede' dingen promoten zodat ze graag willen kopen. Dan gaan ze van je site af en als je een goed bedrijf erachter hebt dan verkopen die wel meer artikelen in 1 keer en krijg je daar de provisie over. 
 
meijers
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 maart 2017

Re: Webshop runnen en zelf alleen commissie voor verkoopinspanningen krijgen

24 maart 2017

Ik weet dat er bedrijven zijn waar je een webshop met hun assortiment kan krijgen met eigen url.
Maar omdat de verkoop over hun database en gegevens gaat kun je bijna niets aanpassen. Zeker geen optimalisatie van het bestelproces.

Waarom zou je ze eigenlijk op je eigen site willen houden? Als je een goede partij hebt als affiliate dan kun je het beste enkele 'goede' dingen promoten zodat ze graag willen kopen. Dan gaan ze van je site af en als je een goed bedrijf erachter hebt dan verkopen die wel meer artikelen in 1 keer en krijg je daar de provisie over. 
Check, ik denk dat dit is wat ik bedoel. Heb je een voorbeeld van zo'n webshop?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Webshop runnen en zelf alleen commissie voor verkoopinspanningen krijgen

25 maart 2017

Ik heb je een pb gestuurd omdat ik niet weet of ze met url op een forum willen staan.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht