21 mei 2017
Check op welke productpagina de productfoto in jouw webshop staat. Ga vervolgens naar web archive, google het. Voer daar de schone URL in (dus geen tekens in de URL, schrap alle extra letters uit de URL, gebruik de originele URL, de voorkeurs-URL). Check of er onder dié URL een pagina is opgeslagen. Ja? Dan zie je ook de productfoto op de pagina staan en heb je middels web archive het bewijs dat jij de eigenaar bent, want de data van opname staat er bij, in web archive. Je kan dan aantonen dat jij de eerste was die de foto had gepubliceerd. (zij moet aantonen dat zij eerder was, grote kans dat zij dat niet kan).
Je hebt bewijs nodig, dat is stap 1. Zonder dit sta je uiteraard niet heel sterk. Het beste is om al je content, dus ook productfoto's, online te laten waarmerken. De dienst zet dan een datumstempel d'r op. Dat is misschien wel beste bewijs wat je kan hebben; content vastleggen door een onafhankelijke partij, met datumregistratie.
Bewaar die reactie waarin ze stelt de productfoto via Google gevonden te hebben. Want daarmee is ze automatisch al in overtreding. Vrijwel alles wat je daar vind is auteursrechtelijk beschermd. Dit maakt je zaak wat sterker. Ik ben geen jurist, maar baseer me op mijn kennis op dit specifieke punt, m.b.t. discussies waarin ik online eerder in heb deelgenomen
James Hardenberg, SEO specialist