Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
TTTH
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 augustus 2017

Problemen externe verkoper bol.com

08 augustus 2017

Beste Webwinkelforum bezoekers,
Graag zou ik in contact komen met andere verkopers op Bol.com. Een groot gedeelte van mijn advertenties is van Bol.com verwijderd zonder dat ik daar van op de hoogte word gebracht. Ik gebruik originele GS1 codes en mijn producten zijn niet verboden. Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat een concurrent met neppe ean nummers wel door kan gaan met de verkoop.

Ik ben van mening erg slecht behandeld te worden Bol.com Afbeelding 

Zijn er ook andere verkopers die problemen hebben met het verkopen op Bol.com ?.

Met vriendelijke groet,
Peter
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: Problemen externe verkoper bol.com

08 augustus 2017

Wat zegt bol.com ?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Problemen externe verkoper bol.com

08 augustus 2017

Je bericht is wat summer. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de onderbouwing van bol.com. Bol.com geeft doorgaans netjes aan waarom een product niet aangeboden kan worden. Wat vindt bol.com hier zelf van?

Je geeft nadrukkelijk aan dat je 'originele GS1 codes' gebruikt en dat iemand anders artikelen onder 'neppe EAN codes' zou aanbieden.
Nu is er op zich niet zoiets als een neppe EAN code. Er zijn wel cowboys waar je EAN codes goedkoop kan kopen. Dat kan wel andere nare gevolgen hebben, zoals bijvoorbeeld andere producten waar diezelfde EAN code op blijkt te zitten. Maar dat is een ander verhaal.

Ben jij ook de merkhouder van de producten in kwestie en maken die andere aanbieders wellicht inbreuk op jouw merkrecht? Dan kan je dat eenvoudig buiten bol.com aanpakken door er een advocaat op te zetten.
 
Gebruikersavatar
WebwinkelMeerwaarde
Berichten: 1397
Lid geworden op: 11 augustus 2015
Contacteer:

Re: Problemen externe verkoper bol.com

08 augustus 2017

En om wat voor producten gaat het dan?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
nico923
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 augustus 2017

Re: Problemen externe verkoper bol.com

13 december 2017

Beste peter 
Beetje late reactie en misschien heb je het al opgelost maar bol heeft zijn prijsbeleid systeem verder doorgevoerd.
Alle artikelen die hun te hoog geprijsd vinden tov een paar ander aanbieders op het internet worden er gewoon uitgeknikkerd zonder enig bericht. Het uitbesteden van je producten aan bol logistiek gebeurd hetzelfde, geen bericht maar wel dagelijkse kosten. Wanneer een verkoper de prijs op dumpen zet tot zelfs onder de inkoopsprijs ben je kansloos om het artikel alsnog te slijten.
Je kan in eigen beheer er nog een andere ean aan koppelen maar via bol logistiek zit er niks anders op de zending op je eigen kosten terug te laten zenden. 
Dat heet machtsmisbruik in mijn ogen maar goed voor bol telt maar 1 ding en dat is concurreren met de andere grote jongens op kosten van de externe verkopers. 
De klant is koning en door de prijs via dat systeem te drukken krijgt bol de voordelen van omzet verhoging waar de externe verkoper de prijs voor betaald.
Er zit niets anders op dan massaal bol de rug toe te keren want geld verdienen lukt sinds dat prijs beleid systeem niet meer op bol Je kan het alleen nog illegaal als een marketing kanaal gebruiken.
De neppe ean nummers zijn geen neppe nummers maar vrije nummers die worden ingekocht bij andere partijen dan GIS 
Het grote voordeel is dat een ean nummer bijna niks kost in tegenstelling tot het GIS waar het enorm veel geld kost en steeds weer opnieuw voor moet worden betaald. Het grote nadeel is dat het een vrij nummer is en niet rechtshalve gekoppeld aan een artikel op naam en zomaar door andere kan worden overgenomen voor andere artikelen.
 
Gebruikersavatar
Martin14
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 december 2017
Contacteer:

Re: Problemen externe verkoper bol.com

14 december 2017

Tot nu toe geen last van gehad gelukkig.
Ik hoop dat je het krijgt opgelost.
 
Boertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 maart 2018

Re: Problemen externe verkoper bol.com

21 maart 2018

Hallo,

Wij zijn een bescheiden verkoper via Bol. We hebben ongeveer 1000 artikelen voornamelijk boeken en cd's dvd's te koop.

Wij worden het ondertussen zo zat dat gekoeineer van Bol dat wij serieus overwegen om te stoppen met bol als verkoper.

Onlangs is de provisie weer verhoogd en ook de maximale verkoopprijs waardoor er items ineens niet te koop staan terwijl ik de enige aanbieder ben. En nu onlangs een mail waarin bol je gaat dwingen om prijzen via andere verkoopkanalen net zo hoog te houden als op bol.

Met andere woorden je mag op je eigen website niet voordeliger aanbieden ondanks het steeds forser maken van de voorwaarden. En bij bol zijn de prijzen incl verzendkosten.

Ik vraag mij af of het niet eens tijd wordt om als bol.com verkopers ons te verenigen om zo een vuist richting onze 'partner' Bol te kunnen maken.

Als eenling wordt er in ieder geval niet naar mij geluisterd. Wat nou als er iemand namens 100 verkopers of 1000 verkopers met bol het gesprek aangaat?
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Problemen externe verkoper bol.com

21 maart 2018

Het is toch heel simpel. 
Je accepteert wat ze willen en gaat door of je accepteert het niet en stopt. 
Ik snap zulk gezeur nooit zo erg. Zeuren doe je tegen bol.com zelf en als die niet luisteren dan gewoon stoppen. Doen er meer dat, dan is het op een gegeven moment wel afgelopen met die gekke eisen. (of niet natuurlijk) 
En als je de enige aanbieder bent moet je je eigen website beter maken want dan kunnen ze het alleen bij jou vinden.

Als klanten tegen mij zeuren dat ik te duur ben maar ze blijven wel allemaal kopen.....tja waarom dan luisteren en goedkoper maken.
 
Gebruikersavatar
Schaap
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2017

Re: Problemen externe verkoper bol.com

22 maart 2018

Heb deze mail ook gehad, vlgs die mail stond dat in de voorwaarden. Maar voor mij is dit net genoeg om niet bij bol.com als verkoper actief verder te gaan.
De tijd die ik nu bespaar met het uitzoeken van een productfeed, ga ik aan de eigen website besteden.
www.BoekenSchaap.nl Hét adres voor 2ehands boeken met méér inhoud
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Problemen externe verkoper bol.com

27 maart 2018

Ook ik loop zo nu en dan wel eens tegen problemen aan. Ook met andere verkopers die zogenaamd het merk claimen echter niet volgens de voorwaarde van bol.com adverteren. Als er een merknaam geclaimd wordt moet dit ook op het product gedrukt staan. Een sticker is niet geldig.

De enige oplossing is om zelf je prijs te bepalen door een eigen merk en prijscombinatie te hanteren zodat andere aanbieders het product niet kunnen verkopen. Zeker positieve recensies zullen andere kopers met hetzelfde product uit de markt drukken. Ik zie ook van producten die goed verkopen ook hoog in bol.com staan een goede omzet en marge hebben. Zowel voor Bol.com als voor mij. Stoppen nog niet. Maar producten die niets opleveren er snel uit halen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
Willie W
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 maart 2018

Re: Problemen externe verkoper bol.com

29 maart 2018

Wij lazen de berichten en zouden graag met andere ondernemers praten over het partnerschap bij Bol.com. Het is inderdaad jammer dat er voor de partners geen medium is om kennis te delen en de problemen van de partners te bespreken. Het is daardoor ook niet mogelijk om als groep een voorstel voor verandering te doen. 
 
Plazatalk
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2018
Locatie: De meern
Contacteer:

Re: Problemen externe verkoper bol.com

17 mei 2018

Wij lazen de berichten en zouden graag met andere ondernemers praten over het partnerschap bij Bol.com. Het is inderdaad jammer dat er voor de partners geen medium is om kennis te delen en de problemen van de partners te bespreken. Het is daardoor ook niet mogelijk om als groep een voorstel voor verandering te doen. 
Hi Willie W,

Ik las je bericht over je frustratie: ‘je woord sterker te maken t.o.v.van bol.com door een ‘groep’ te maken’! Ik kan me goed voorstellen dat je je als individuele verkoper klein voelt t.o.v. het ‘grote’ bol.com.

Ik zat zo te denken en ik denk dat wij je kunnen helpen. Bas Urlings en ik (Sayarina) hebben een concept opgericht waarbij we anderen leren hoe je moet verkopen op externe verkoopkanalen zoals bol.com en Amazon, maar ook de inside tips bieden aan verkopers zoals jij.  We richten ons nu het meeste op bol.com, omdat die cursus af is. Geschikt voor zowel startende of gevorderde verkopers.

Even iets over ons - wat jouw woord en gelijke bol.com verkopers sterker maakt!
Bas is een e-commerce ondernemer dat een miljoenen business runt en ik heb diverse bedrijven (gehad) en o.a. bijna 3 jaar gewerkt bij bol.com.

Bas was mijn klant en heeft zo uiteindelijk een persoonlijkere service(market manager/account manager) gekregen bij bol.com en zijn stem telden toen erg mee en werd enorm betrokken bij de ontwikkelingen. MIjn connecties met bol.com zijn nog erg warm en kan dus veel feedback verzamelen, om zo een krachtiger woord naar bol.com uit te spreken. We kunnen ook je omzet verhogen door te leren van ons als experts.

Als je even verder wilt sparren hoe we samen sterker kunnen staan, mail ons graag via onze persoonlijke pagina in onze handtekening of kom met ons in gesprek via facebookchat @plazatalk.

Groet, Sayarina
Plazatalk is een e-learning platform die trainingen biedt voor bol.com, Amazon, China en eigen merk! Ga nu naar de website: https://plazatalk.nl/
 
mmgroup
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 juni 2018

Re: Problemen externe verkoper bol.com

16 juni 2018

Het is toch heel simpel. 
Je accepteert wat ze willen en gaat door of je accepteert het niet en stopt. 
Ik snap zulk gezeur nooit zo erg. Zeuren doe je tegen bol.com zelf en als die niet luisteren dan gewoon stoppen. Doen er meer dat, dan is het op een gegeven moment wel afgelopen met die gekke eisen. (of niet natuurlijk) 

wat een slap gelul , als startende ondernemer moet je ergens beginnen en bol.com presenteert zich als het beste platform voor externe verkopers.

Ondertussen lopen ze deze externe verkopers van achteren te naaien door de hoge commisie enkel te gebruiken om hun eigen produkten te promoten , de kruimels die overblijven (produkten die hun niet hebben maar wel hun aanbod vergroot) zijn voor de externe verkopers.
Produkten die het erg goed doen bij externe verkopers gaan ze zelf groot inkopen en onder de prijs aanbieden.
Je werkt jezelf inderdaad op deze manier de markt uit als je bij bol.com gaat verkopen.
Soms heb je echter weinig keus als beginnende ondernemer omdat je bij veel leveranciers een MOQ hebt die je moet halen en jij dat niet red met een gloednieuwe website die je nog aan de man moet brengen.

En als je de enige aanbieder bent moet je je eigen website beter maken want dan kunnen ze het alleen bij jou vinden.
Het is tegenwoordig een enorme opgave om een website bij het grote publiek bekend te krijgen tenzij je over heel veel centen beschikt.
50% van de nederlanders koopt bij bol.com dus als je je naam bekent wil krijgen kun je eigenlijk niet om ze heen.


Als klanten tegen mij zeuren dat ik te duur ben maar ze blijven wel allemaal kopen.....tja waarom dan luisteren en goedkoper maken.
Wat als jij de enige bent die het produkt verkoopt en klanten het nodig hebben? Moet je dit dan meteen gaan uitzuigen en klanten mogen niet klagen?
Wa
 
Fritsflow
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 juni 2015

Re: Problemen externe verkoper bol.com

18 juli 2018

Ik heb een eigen tassen merk en heb bijna een jaar verkocht via Bol.com via hun LVB systeem. Dan staat het daar op voorraad tegen een vergoeding en ze regel de retouren af ed. Precies wat je wilt zou je denken. Uiteindelijk heeft dat jaar verkopen mij alleen maar geld gekost.

-Regelmatig kwam ik er achter dat mijn producten onvindbaar waren op algemene zoektermen, alleen als je het merk intikte maar als je merk nog onbekend is heb je daar niks aan. Als ik dan ging kijken waaraan dat lag dan waren de artikelomschrijvingen ineens onvolledig. Simpelweg omdat ze weer zaken er bij hadden bedacht in de omschrijvingsmogelijkheden die natuurlijk nog niet ingevuld waren. Elke keer weer aangevuld en gecontroleerd. Poosje later was het weer mis..

-Zodra ik wat meer verkocht dan normaal dan gingen er ineens allerlei kosten omhoog. Opslagkosten bijvoorbeeld.

-De afrekeningen stonden regel matig vol met fouten, en altijd in hun voordeel. Als je dan ging klagen kreeg je dat onder omschrijving "zoekgeraakte voorraad" weer terug.

-Marketing ondersteuning biedt Bol.com ook aan. Heb ik naar geïnformeerd.. Vanaf ca € 5.000 zonder enige garantie.

Bol.com verdient altijd geld. Of je producten nou verkocht worden of niet.
Ik heb onlangs mijn hele voorraad terug gehaald en ben gestopt met Bol. En nu kijken hoe verder. Amazon is geen haar beter.
 
mmgroup
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 juni 2018

Re: Problemen externe verkoper bol.com

05 april 2019

Het is toch heel simpel. 
Je accepteert wat ze willen en gaat door of je accepteert het niet en stopt. 
Ik snap zulk gezeur nooit zo erg. Zeuren doe je tegen bol.com zelf en als die niet luisteren dan gewoon stoppen. Doen er meer dat, dan is het op een gegeven moment wel afgelopen met die gekke eisen. (of niet natuurlijk) 
En als je de enige aanbieder bent moet je je eigen website beter maken want dan kunnen ze het alleen bij jou vinden.

Als klanten tegen mij zeuren dat ik te duur ben maar ze blijven wel allemaal kopen.....tja waarom dan luisteren en goedkoper maken.
-----------------
Paul , ik vind je antwoord een beetje kort door de bocht.
Bol is zo'n grote speler op de markt dat je niet meer om hun heen kunt.
Meer dan de helft van Nederland koopt via hun website en ze hebben grote praat dat ze hun partners zo waarderen.
Ondertussen de hoge commissies gebruiken om totale bodemprijzen van hun eigen producten aan te bieden waar niemand tegen op kan.
Als jij nog een flinke omzet kunt maken met verkopen via je eigen kanalen dan ben ik blij voor je.
Maar door de acties van Bol is dat niet met elk product meer mogelijk.
Ze hebben zo'n grote marktaandeel dat de rest van de taart onvoldoende is voor individuele verkopers.
Het idee achter bol is goed maar ze moeten gewoon stoppen met die belachelijke aanbiedingen en stoppen met zelf een shop te blijven runnen.
In ieder geval niet tegen zulke bodemprijzen aanbieden dat niemand er meer tegenop kan.
De toekomst voor nederland is waarschijnlijk 1 shop met de naam Bol en de rest is weg geconcurreerd met hun eigen centen.


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht