Levertijd kan ik niks aan doen want deze tijden geeft de leverancier mij aan. Ik probeer er dan ´snel´ bij te zetten zodat het nog enigszins voordelig lijkt voor de klant.
Klanten die online merkkleding kopen zijn niet (allemaal even) gek. Die weten wat snel is. Als je sneller wilt kunnen leveren zul je misschien een eigen voorraad moeten overwegen. Al kan ik me voorstellen dat je die stap hierbij past maakt als je voldoende verkoopt. Maar ja, dat is een kip-en-het-ei-verhaal natuurlijk.
Ook heb ik inderdaad de productomschrijving van de leverancier gepakt want om voor 4750 producten productomschrijvingen te maken zag ik niet zo zitten.
Eigenlijk geef je hierbij zelf al je antwoord. Als jij de moeite niet doet om bij een merkproduct waarbij er duizenden alternatieven zijn (Zalando?), even de moeite te nemen om daar een knappe eigen foto en omschrijving bij te zetten, dan moet je niet verwachten dat men dat online koopt. Het is niet voor niets dat een groothandel bulk verkoopt en een retailer small. Je draait nu de zaak om: je maakt een excuus dat je het niet kan behappen omdat je de keuze hebt gemaakt om 4750 producten klakkeloos met leveranciersinfo online te gooien. Waarom kies je er niet voor om te starten met 48 producten, daar nette omschrijvingen, uitleg, maten, foto's et cetera bij te zetten en dat je eigen samengestelde collectie te noemen, vergelijkbaar met hoe retailers het in de stad aanpakken?
Hetzelfde geldt voor de maten. Dat 2XL iets is wat groothandels communiceren interesseert de gemiddelde online shopper geen zak. Als ze hadden willen shoppen via groothandelinformatie waren ze wel naar de Macro of Sligro gegaan. Ze zijn bij een luxe retailer in merkkleding beland en willen ook zo behandeld worden. Dus jij moet ze kunnen adviseren. Als ik bij een winkel kom en die kent zijn eigen kledingmaten niet, dan ga ik daar niet bestellen.
Om heel eerlijk te zijn schrik ik zelf ook heel erg van de prijzen. Mijn marge is al laag en daar moet ook nog de verzendkosten vanaf om gratis verzending mogelijk te maken. De prijzen zijn wel concurrerend dat moet ik er wel bij zeggen. Veel van mijn producten zijn niet te vinden in Nederland op het internet en wat er te vinden is zit ik 9/10x onder met de prijs. En vaak zit ik er ook wel fors onder zelfs.
Dat probleem is ook een kip-en-het-ei-verhaal en heel herkenbaar. Grote retailers verkopen zoveel dat hun verzendkosten pak 'm beet de helft zijn van kleinere spelers. Daarnaast kopen ze de producten en aanvullende kosten als verpakkingsmateriaal in bulk in en krijgen ze dus soms enorme volumekortingen. Ook is een euro winst per bestelling best veel als je dagelijks duizend bestellingen hebt. Als kleine retailer is het lastig daartegen te concurreren. Een veelgebruikte methode is om eerst maar eens zonder winstmarge te gaan verkopen om wat volume(korting) op te bouwen, en de winst te bewaren voor later. Of dat ook werkt is de vraag, maar mede om die reden zijn tarieven van concurrenten soms schrikbarend laag, en inkoopprijzen soms enorm hoog.
Ik zit naar mijn idee heel erg vast. Ik adverteer dan al met 20% korting, dat betekent dat ik echt geen moer overhoud aangezien ik advertentiekosten moet betalen en die 20% van mijn marge af gaat en dan heb ik nog steeds geen verkopen.
Dat gevoel van vastzitten is universeel. Vrijwel elke startende webwinkelier heeft dat tegenwoordig. Je hebt nog geen volume en komt dus met je marges in de knoei. Heel herkenbaar, maar helaas heb ik daar ook niet de gouden tip voor behalve: doorzetten!