Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
SH-Shop
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 augustus 2015

Patentrecht EAN code, bestaat dit?

15 december 2017

Beste forumleden,

Vandaag zijn er 2 advertenties verwijdert op een bekende webwinkel waar je als externe verkoper je producten kan aanbieden. (De meeste zullen wel weten welke, maar de naam van deze webwinkel plaza laat ik even achterwege.)

Bij navraag, waarom de 2 advertenties offline waren gehaald, bleek dat er een producent / verkoper had aangegeven dat wij zijn EAN codes gebruikte, welke hij gekoppeld had aan zijn product. Deze producent / verkoper gaf aan dat hij patentrecht heeft op deze 2 unieke EAN codes en dat wij ze niet mogen gebruiken. 
Om juridische problemen te voorkomen heeft deze webwinkel plaza beide advertenties offline gehaald. (netjes meegedacht)

Ik heb hier op het forum wel het 1 en ander gevonden qua info over gebruik van EAN codes, maar ik heb nergens kunnen lezen dat iemand patent recht of een soortgelijk recht zou kunnen claimen op een EAN code. (ook niet via Google)

Mijn vraag kun je rechten claimen op een EAN code? Zo ja, hoe kun je die dan vastleggen nadat je ze besteld hebt?

Ps. de EAN codes hebben we via een NL site gekocht die ook adverteert in Google en vaak ook als 1 van de 1e in google vermeld staat met de website. 

Groeten,

Francois
 
Mick
Berichten: 849
Lid geworden op: 12 juli 2014

Re: Patentrecht EAN code, bestaat dit?

15 december 2017

Degene die de EAN nummers heeft uitgevonden, zal de enige zijn met een patent op de nummers ;-) de rest is hooguit rechtmatige eigenaar van de betreffende reeks nummers ;-)

EAN codes zijn unieke nummers, als je deze via de officiële weg koopt dan ben je dus rechtmatig eigenaar van de (reeks) nummers, omdat de nummers uniek zijn, zal één van jullie de verkeerde nummers gebruiken.
Ik zou contact opnemen met de partij waar je de nummers hebt gekocht en vragen hoe het kan dat iemand anders claimt dat deze nummers van hem zijn.
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: Patentrecht EAN code, bestaat dit?

17 december 2017

Je kan als bedrijf inderdaad een EAN reeks aanschaffen waarbij die nummers alleen door jouw gebruikt mogen worden.
De eigenaar van een eancode kun je hier terugzoeken.
http://gepir.gs1.org/index.php/search-by-gtin

De eerste 7 cijfers worden dan vaak geregistreerd maar je kunt ook een kleiner deel reserveren.
Bijvoorbeeld : 8712345 XXXXXX  of 8712345 - 10XXXX 
Bij de laatste is dus alles na de 0 van 100000 tot 109999 voor jouw gereserveerd.
 
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Patentrecht EAN code, bestaat dit?

17 december 2017

Als je de code bij GS1 koopt dan is deze 100% uniek en mag je deze tegen een vergoeding gebruiken.

Bij de eerste hit op google zie ik alweer teksten staan als.

Niet geregistreerde EAN codes
Geschikt voor: kleine fysieke winkels, online webshops en verkoopplatforms als bol.com en Amazon

Dat is dus helemaal niet zo. misschien wel voor een fysieke winkel maar deze kan net zo goed barcode met een 0 aan het begin maken gratis.
En voor de online platvormen loop je dus tegen een probleem aan. De andere persoon kan er dan ook net zo min "recht" op hebben tenzij deze bij GS1 geleend zijn.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: Patentrecht EAN code, bestaat dit?

18 december 2017

Geregistreerde EANcodes
Deze codes worden uitgegeven voor GS1 en zijn te herleiden naar de eigenaar van de EAN code in de GS1 database

Niet geregistreerde EAN codes
Die worden uitgegeven door wederverkopers, die kopen bijvoorbeeld een miljoen EAN codes en verkopen er 10 aan jouw.
Ze zijn dus wel geregistreerd voor gebruik door jouw alleen maar op basis van de EAN is er geen eigenaar of verkoper te achterhalen.
Het is dus nog wel zo dat alleen jij die EAN code mag gebruiken.
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Patentrecht EAN code, bestaat dit?

18 december 2017

Dat is het risico als je EAN codes bij cowboys koopt. De EAN codes die zij aanbieden kunnen best al in gebruik zijn door andere bedrijven.
Koop ze voortaan bij GS1, dan heb je dit soort ongemakken niet.