Pagina 1 van 1

Help?!

Geplaatst: 07 februari 2018
door xoxo89
Ik ben echt een totale leek als het gaat om webshops. Ik heb al rondgevraagd en heel wat dingen opgezocht op Google en dit forum, maar ik kom er maar niet uit. 

Al een tijd heb ik contact met de marketing/sales persoon van een Amerikaanse webshop. Deze webshop had eerst ook een Europees gedeelte. Dit gedeelte is echter een paar weken geleden offline gegaan, omdat zij op dit moment niemand hebben die de distributie in Europa doet. Nu hebben ze mij benaderd of ik kan helpen bij het vinden van iemand/zelf geïnteresseerd ben.  Nu ben ik zelf wel geïnteresseerd om het te doen, mits mogelijk, maar ik snap niet precies wat zij nu precies vragen. Zou iemand mij dat kunnen uitleggen? 

 Ik heb even alleen het gedeelte waarover voor mij onduidelijkheid bestaat toegevoegd:
"Ideally it’s someone who had/has a setup for another eCommerce business and can add our products to their fulfillment system. Or someone who knows the process.  
One would need to set up credit card payment processing service for eCommerce site, set up shipping company software. "

Ik neem aan dat, om mijn vraag goed te kunnen beantwoorden, het nodig is de webshop te bekijken, dit kan ik via privébericht sturen.

Re: Help?!

Geplaatst: 08 februari 2018
door Wouter Hol
Wat hij concreet vraagt is iemand die vanuit de EU de webshop kan beheren en de producten kan versturen. Fulfilment is het verwerken en versturen van een bestelling. Ook wilt hij dat jij de betalingen van de klanten verwerkt. 

Re: Help?!

Geplaatst: 08 februari 2018
door EcomStream
Het kan aan mij liggen maar ik hoor hier een sirene aan alarmbellen. Vorige partner is offline gehaald, en de nieuwe partner moet voor de (credit card) betaalinfrastructuur zorgen... Ik zou het goed onderzoeken en zeker weten dat deze club (dus op jouw merchant account) geen producten/diensten aanbiedt die illegaal zijn, met alle risico van dien..

Re: Help?!

Geplaatst: 09 februari 2018
door xoxo89
Het kan aan mij liggen maar ik hoor hier een sirene aan alarmbellen. Vorige partner is offline gehaald, en de nieuwe partner moet voor de (credit card) betaalinfrastructuur zorgen... Ik zou het goed onderzoeken en zeker weten dat deze club (dus op jouw merchant account) geen producten/diensten aanbiedt die illegaal zijn, met alle risico van dien..
Haha de alarmbellen zijn niet nodig. Bedankt voor je bezorgdheid. Het betreft hier gewoon een legitieme webshop. Het Europese gedeelte is tijdelijk offline, omdat de persoon die de distributie deed gestopt is. Misschien had ik dat wat duidelijker moeten verwoorden.

@Wouter Hol
 Bedankt voor je uitleg het is me al wat duidelijker geworden. Werkt het verder hetzelfde als wanneer ik zelf een webshop zou beginnen? Of zijn er dingen anders, omdat het via een Amerikaanse site met een EU gedeelte gaat?

Re: Help?!

Geplaatst: 09 februari 2018
door Wouter Hol
Op zich is het niet anders dan wanneer je zelf een webshop zou beginnen.
Gezien het een Amerikaanse webshop is, moet je wel kijken wie verantwoordelijk is voor wat. Zo zou het kunnen zijn dat jij de importeur wordt van de producten. In dat geval ben jij aansprakelijk voor alles wat er met die producten gebeurt. De wet ziet jou dan als fabrikant. Dat is heel andere koek dan wanneer je binnen de EU producten zou kopen en die zou doorverkopen op jouw webshop.

Re: Help?!

Geplaatst: 13 februari 2018
door xoxo89
Op zich is het niet anders dan wanneer je zelf een webshop zou beginnen.
Gezien het een Amerikaanse webshop is, moet je wel kijken wie verantwoordelijk is voor wat. Zo zou het kunnen zijn dat jij de importeur wordt van de producten. In dat geval ben jij aansprakelijk voor alles wat er met die producten gebeurt. De wet ziet jou dan als fabrikant. Dat is heel andere koek dan wanneer je binnen de EU producten zou kopen en die zou doorverkopen op jouw webshop.
Het betreft snoep en chocolade die beiden in Europa geproduceerd worden. Maakt dat een verschil in of ik als importeur/fabrikant, of niet, gezien wordt?
Heb je het dan over aansprakelijkheid voor een gebrekkig product? Want ik kan mij toch van de aansprakelijkheid ontdoen door zo snel mogelijk de identiteit van de daadwerkelijke producent aan de benadeelde mee te delen?

De webshop zelf zegt dat ik 'distributor' zou zijn.

Re: Help?!

Geplaatst: 13 februari 2018
door Stekske
 Want ik kan mij toch van de aansprakelijkheid ontdoen door zo snel mogelijk de identiteit van de daadwerkelijke producent aan de benadeelde mee te delen?.
Is enkel mogelijk als het product op Europees grondgebied is gemaakt. Als je invoerder bent van de producten, dan ziet de wet je aan als producent en ben je verantwoordelijk voor de producten.