Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Roelloohuis
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 juni 2018

Niet bestelde product ontvangen, retourzending niet aangekomen, wel gefactureerd.

18 juni 2018

Beste,

Mijn naam is Roel (20) en ik ben stagiair bij een bedrijf, ik zal beginnen bij het begin want het is een lang verhaal.

Ik moest voor mijn baas stickers bestellen voor op de productdoos. 50 grote dure stickers van een meter lengte. Dit hebben wij besteld bij een drukkerij. Mijn collega, die de stickers had ontworpen, die had een foutje gemaakt in het eerste sticker design. Wij hebben meteen gebeld naar de drukkerij om te zeggen dat er een fout in het ontwerp staat. Geen probleem, stuur maar een nieuw ontwerp op, ze moeten nog gemaakt worden. Wij hebben daarna het juiste design aangeleverd.

zoveel werkdagen verder krijgen wij 2 pakketjes binnen van de drukkerij, 1 keer 50 stickers van het goede ontwerp, en 1 keer 50 stickers van het foute ontwerp. Hiervoor hebben wij dus ook 2 facturen gekregen digitaal. Wij hebben het juiste factuur betaald, en voor de andere factuur kregen wij een betalingsherinnering. Na contact opgenomen te hebben met de drukkerij moesten wij het product retourzenden met het retournummer dat hun hebben aangeleverd. 

Wij hebben het product afgeleverd bij PostNL naar het retournummer dat de drukkerij heeft doorgegeven. 1 of 2 weken later krijgen wij weer bericht van de drukkerij of wij het factuur willen betalen. Hun geven aan dat zij het retourproduct niet hebben ontvangen. 

Na die 2 weken kon ik het bonnetje niet meer vinden van de retourzending. En de drukkerij is aan het dreigen met een incassobureau.

Nou begrijp ik dat ik het bonnetje ben kwijtgeraakt, en dat ik niet kan bewijzen dat ik het product retour heb gestuurd. Maar ik vind het heel raar dat ik moet betalen voor een product dat ik niet heb besteld. Nu voel ik me schuldig tegenover mijn baas omdat hij nu waarschijnlijk 450 euro moet betalen omdat ik een bonnetje ben kwijtgeraakt. Mijn baas heeft ook zoiets van, ik heb dat niet besteld, dus ik ga er niet voor betalen. Logisch lijkt me, maar ik moet het wel oplossen. Een advocaat in dienst nemen zal uiteindelijk veel duurder uitkomen, dus dat is ook niet echt een optie.

Daarom mijn vraag of er iemand hier is die hier verstand van heeft en de regels hiervoor kent. Graag wel iemand die het (zo goed als) zeker weet, want aan een mening heb ik op dit moment niks..

in ieder geval hardstikke bedankt voor uw hulp. Mvg Roel
 
Stekske
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 juni 2016

Re: Niet bestelde product ontvangen, retourzending niet aangekomen, wel gefactureerd.

18 juni 2018

Hebben jullie direct na ontvangst bezwaar aangetekend voor de foutieve factuur? Of hebben jullie gewoon gewacht tot de betalingsherinneringen binnenkwamen?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Niet bestelde product ontvangen, retourzending niet aangekomen, wel gefactureerd.

18 juni 2018

Graag wel iemand die het (zo goed als) zeker weet, want aan een mening heb ik op dit moment niks..
Als je niet op zoek bent naar meningen dan moet je niet een vraag stellen op een forum, maar aan een juridisch specialist.

Dat gezegd hebbende, gaan er hier meerdere dingen mis. Het is natuurlijk niet juist dat je 2 pakketjes ontvangen hebt als je er maar 1 besteld hebt. Maar uit je verhaal begrijp ik ook dat er verder vanuit jullie maar helemaal niet gereageerd is naar de drukkerij. Jullie ontvangen onterecht een tweede pakket, maar reageren niet. Daar komt een factuur van, maar jullie reageren niet. Blijkbaar pas toen er een herinnering van die factuur kwam, is er besloten om toch maar te reageren. Dat had natuurlijk een stuk sneller gekund en gemoeten. De factuur maar gewoon niet betalen omdat je het niet besteld hebt en denken dat het dan wel los loopt, is veel te gemakkelijk gedacht.
Diezelfde gemakzucht lijkt nu ook deels terug te komen met het bonnetje die kwijt is. Zoiets kan natuurlijk de beste overkomen. Maar als je het vanuit de drukkerij bekijkt dan zijn jullie wel een beetje vreemd bezig. Er wordt niet gereageerd op het geleverde pakketje of de factuur daarvan. Pas na de betaalherinnering komt er een reactie van jullie. Vervolgens moet het pakketje retour, maar dan raakt het bewijs van verzending kwijt. Al die zaken bij elkaar opgeteld geven niet echt een lekker signaal af naar je leverancier.

Goed, maar dan nu naar de oplossing. Wat je moet aantonen is dat het pakketje in eerste instantie al niet besteld is. Ik vermoed dat die bestelling online of per email gedaan is. Als dat zo is dan kan je aantonen dat er een overeenkomst is voor maar 1 doos met 50 stickers. Daarmee zou de tweede factuur ontbonden kunnen worden. Deze bewijslast kan je eventueel ook bij de leverancier neerleggen, maar daarmee geef je ook weer niet echt een fijn signaal af.
Blijft echter wel dat jullie bedrijf verantwoordelijk is voor de retourzending van het tweede pakket. Nu je niet kan aantonen dat je dat pakket inderdaad retour gezonden hebt, kan het best zijn dat er jullie kosten aangerekend wordt voor de vermissing van dat pakket. Wellicht dat het bedrijf uit coulance de boel wilt laten voor wat het is als je het duidelijk uitlegt. Zo niet, dan is het leergeld voor je baas voor de volgende keer; gemakzucht kan kostbaar zijn.

Mogelijk zou iemand anders je willen wijzen op BW 7:7. Die is echter niet van toepassing; dat gaat om ongevraagde toezending van producten bij consumenten, niet om een bedrijf dat per ongeluk een verkeerde zending doet naar een klant die daar wel degelijk wat besteld heeft. In zo'n geval de producten behouden zonder ze te betalen zou gelijk staan aan diefstal.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Niet bestelde product ontvangen, retourzending niet aangekomen, wel gefactureerd.

18 juni 2018

Helaas zal je toch aan het kortste eind trekken. Er is geen bewijs dat het product geretourneerd is. Ik ga er vanuit dat het ook een eenmalige bestelling is geweest dus staat er ook geen klantrelatie op het spel. Het is dan wel makkelijk om te zeggen ik ga niet betalen voor iets wat ik niet wil hebben. Maar bekijk het eens aan de andere kant.

Jij verstuurt een product, de klant geeft aan dat deze het wilt retourneren. Het retour pakket komt niet aan. Waarschijnlijk zal jij dan ook om een afleverbewijs vragen en niet zomaar het factuur crediteren.

Tip voor de toekomst. Maar er even een foto van het bonnetje met je mobiel.

Kort samengevat. Er zal betaald moeten worden. Een advocaat gaat daar ook geen verandering in brengen.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.