Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Franky
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 juli 2018
Contacteer:

Merkinbreuk ja of nee?

12 juli 2018

Beste forumleden.

Ik heb mezelf nog niet voorgesteld maar dat zal ik zeker doen binnenkort.

Onze casus:
Wij bieden ons assortiment aan op een bekend verkoopplatform en hebben voor een bepaald product / merk een al online staande advertentie gebruikt om daar ook onder te gaan adverteren.
Het artikel wat wij aanbieden is exact hetzelfde qua merk en type, maar de verkoper die deze advertentie heeft aangemaakt begint nu te klagen, we zijn aanzienlijk goedkoper en dat stoort deze verkoper blijkbaar.
Deze aanbieder heeft nu de advertentie zodanig verandert dat hij naast het artikel waar het om gaat ook nog een heel goedkoop huismerk artikel gratis bijvoegt en ons nu beklaagt van merkinbreuk.
Echter bij de advertentie is het merk wat apart ingevuld kan worden nog steeds hetzelfde, maar in de titel is deze gewijzigd in + "huismerk ....".
In het kort komt het er op neer dat het 1 advertentie betreft waarbij nu niet 1 maar 2 verschillende merken aangeboden worden, maar het artikel waar het daadwerkelijk om gaat betreft het artikel wat wij dus ook aanbieden.

Goed, wij kunnen nu kinderachtig het spelletje mee spelen door de advertentie weer in zijn oorspronkelijke staat terug te zetten, dat hebben we uiteraard ook gedaan, maar daar gaat max 7 dagen overheen.

Mijn vraag is, in hoeverre is hier nu sprake van merkinbreuk, heb op internet gezocht maar kan een soortgelijke casus of uitleg niet vinden.
In het vakje waar je het merk in kan vullen, betreft het merk wat wij ook aanbieden en is ongewijzigd, het huismerk is alleen toegevoegd in de titel.

Naar mijn mening is het wel heel gemakkelijk om een advertentie snel te veranderen door er een gratis huismerk artikel aan toe te voegen in de titel en dan te gaan klagen dat wij merkinbreuk plegen.
Tevens klagen zij dat wij hun EAN code gebruiken echter is deze nergens geregistreerd en het merk artikel wat wij beide aanbieden heet geen eigen EAN code.

Alvast bedankt voor het advies / tips / antwoorden.

Groeten,

Franky
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Merkinbreuk ja of nee?

12 juli 2018

Je noemt het steeds advertentie. Is het ook echt een advertentie of gaat het eigenlijk om een product die te herkennen is aan een EAN code?

Als het eigenlijk gaat om een product met een EAN code, dan zou ik hem gewoon terug zetten naar de oorspronkelijke staat. De EAN code omvat immers niet het gratis extra artikel.
 
Gebruikersavatar
Ugo
Berichten: 145
Lid geworden op: 31 augustus 2008
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Merkinbreuk ja of nee?

12 juli 2018

Ik heb geen juridisch verstand van merkinbreuk. Maar wat mij wel opvalt is dat jullie beide een artikel aanbieden zonder EAN. Dan is het natuurlijk lastig om te zeggen dit is identiek hetzelfde product. Met behulp van een EAN code weet je dat het om exact hetzelfde product gaat en is het lastiger voor de "concurrent" om een eigen huismerk artikel toe te voegen omdat dit niet EAN gerelateerd is.
~ Yvo
 
Franky
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 juli 2018
Contacteer:

Re: Merkinbreuk ja of nee?

12 juli 2018

Ha Wouter,

Bedankt voor je uitleg zover.
Het artikel is een geimporteert artikel uit China en heeft geen eigen EAN code.
De verkopende partij waar wij nu een geschil mee hebben, hebben ergens een EAN code gekocht en een advertentie gemaakt op een bekend verkoopplatform.
In eerste instantie klaagde men dat zij deze EAN code gekocht hadden en dat wij deze niet mogen gebruiken om onder deze advertentie ons aanbod ook aan te bieden.
Echter kan ik nergens vinden dat zij deze EAN code geregistreerd hebben en zij zijn ook zeer zeker geen merkhouder van het artikel.

Aangezien wij exact hetzelfde artikel hebben, zijn wij ook onder deze advertentie gaan aanbieden. Het EAN verhaal is puur omdat je deze code nodig hebt om een nieuw artikel aan te bieden waar geen EAN code van bekend is, op dat bekende verkoopplatform.

De partij waar wij nu dus een geschil mee hebben, hebben de advertentie verandert met een aanvulling in de titel, daar in wordt aangegeven dat zij bij het betreffende product ook een huismerk product gratis bijvoegen.
Dat huismerk product staat in der daad geregistreerd bij het BIOP.
Wat je nu dus hebt is 1 advertentie op dat verkoopplatform met 2 verschillende geregistreerde merken.

Hoop dat de casus nu iets helderder overkomt. ;-)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Merkinbreuk ja of nee?

12 juli 2018

Gewoon klagen bij het platform. Die moeten daar duidelijkheid in verschaffen. 
Bij bol com is de eerste die iets nieuws plaats verplicht een ean code toe te voegen en de anderen die hetzelfde product aanbieden mogen dan de bestaande ean code met omschrijving overnemen. 
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: Merkinbreuk ja of nee?

14 juli 2018

Op deze pagina kun je nakijken of een nederlandse EAN geregistreerd is door een bedrijf
http://gepir.gs1.org/index.php/search-by-gtin

Zo zie ik bijvoorbeeld dat je voor een artikel een EAN gebruikt van Benza vof en van SXA.nl
Weet niet of dat het bedrijf is waar je problemen mee hebt.

Wees in ieder geval voorzichtig met het gebruik van EAN codes mits het door jouw leverancier aan het artikel meegegeven is.
 
Mel
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 oktober 2016

Re: Merkinbreuk ja of nee?

17 juli 2018

Ik denk dat ze het niet zo leuk vinden, omdat zij hebben betaald voor de ean codes en jullie deze nu ook gebruiken.. Als ik het verhaal goed begrijp. 
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Merkinbreuk ja of nee?

17 juli 2018

Als het product geen EAN heeft wat je inkoopt dan is het niet erg netjes (understatement) om jezelf een EAN toe te kennen die iemand anders al in gebruikt heeft (al dan niet voor heeft betaald). Koop gewoon je eigen EAN en maak het product zelf aan op de diverse kanalen.
 
Franky
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 juli 2018
Contacteer:

Re: Merkinbreuk ja of nee?

04 augustus 2018

Als het product geen EAN heeft wat je inkoopt dan is het niet erg netjes (understatement) om jezelf een EAN toe te kennen die iemand anders al in gebruikt heeft (al dan niet voor heeft betaald). Koop gewoon je eigen EAN en maak het product zelf aan op de diverse kanalen.
Waarom?? Heb genoeg eigen EAN codes, maar het is een open platform en als wij hetzelfde artikel verkopen kunnen we gewoon meeliften met de al bestaande advertentie / EAN.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Merkinbreuk ja of nee?

04 augustus 2018

Niet alleen het product maar ook de samenstelling hiervan. Ik lever zelf altijd met een Duracell batterij en vind het niet leuk als een concurrent er geen of een ander merkt batterij er aan toevoegt. En al helemaal niet al de advertentie wordt aangepast naar hun eigen smaak of zelfs een compleet ander artikel aanbieden.

Soms lijken producten aan de buitenzijde gelijk maar kunnen ze toch nog verschillen. Zoals de parkeer sensoren die ik verkoop. Aan de buitenzijde gelijk echter na het open schroeven blijkt geen dual-core processor in te zitten en verkopen ze een goedkopere variant welke trager reageert. Het is zeer lastig om dit elke keer te controleren.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl