Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
BartvB85
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 augustus 2018

Verwerking inkoopfacturen

20 augustus 2018

Hallo,

Misschien ga ik nu een hele domme vraag stellen maarja...
Binnenkort opent mijn eigen webshop. Eén van de dingen die ik nu nog aan het doen ben is me verdiepen in de boekhouding en verschillende boekhoudprogramma's.

Ik heb webwinkelsoftware die gekoppeld is aan m'n gekozen boekhoudprogramma. Daarmee komen facturen van mijn verkopen dus automatisch in.
Maar hoe zit het met het bewaren van inkoopfacturen? Als ik de site van de belastingdienst erbij pak kom ik er ook niet helemaal uit. Leveranciers sturen mij soms hardcopy facturen en soms digitaal.

Hoe moet ik dit allemaal documenteren voor de belastingdienst? 
- Alle facturen in ordners plaatsen? (Dus ook de digitale facturen eerst printen)
- Digitale facturen inladen in m'n boekhoudprogramma en de hardcopy facturen in ordners bewaren?
- Of hardcopy facturen inscannen en opslaan in m'n boekhoudprogramma en dan helemaal geen hardcopy administratie?

Hopelijk kan iemand mij hier wat duidelijkheid in geven.
 
Gebruikersavatar
Gripzakjes.net
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 februari 2017

Re: Verwerking inkoopfacturen

28 augustus 2018

Je moet de officiële hard copy facturen in ieder geval bewaren.
Zelf bewaar ik de officiele hardcopy facturen in een ordner en print de digitale facturen uit en doe ze ook in deze map.
Niet verplicht maar vind het persoonlijk overzichtelijker als ik iets terug wil zoeken.
De digitale facturen bewaar je vervolgens ook digitaal als PDF genummerd overeenkomstig met je factuurnummer in je administratie.
 
Liesl
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 januari 2018
Contacteer:

Re: Verwerking inkoopfacturen

28 augustus 2018

Bij veel boekhoudpakketten kan je de facturen ook digitaal uploaden, dan staan ze direct bij de juiste boeking en houd je overzicht. De paar hardcopy facturen die ik ontvang scan ik eerst in.
www.ibizabully.nl
ibizagevoel, be free, be happy
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Verwerking inkoopfacturen

29 augustus 2018

Ik bewaar ook niets schriftelijk meer. De paar papieren facturen die we nog ontvangen worden gescand en geboekt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Schaap
Berichten: 110
Lid geworden op: 28 mei 2017

Re: Verwerking inkoopfacturen

29 augustus 2018

Volgens de belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en_bewaren
"U bewaart de facturen in de vorm waarin u ze hebt verstuurd of ontvangen. "
"U mag facturen en bonnetjes ook scannen en digitaal bewaren."
Dus alles kan digitaal als je dat wilt vlgs hun site.
www.BoekenSchaap.nl Hét adres voor 2ehands boeken met méér inhoud