Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
FloorXW
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 augustus 2019

Reviews systeem Bol.com vals spelen

09 augustus 2019

Hallo mensen,

Ik weet mij geen raad met de volgende situatie en het is erg frustrerend op dit moment. Ik ben al 1.5 jaar actief op bol.com en ik heb mij netjes gehouden aan de (wellicht niet bestaande) regel van op een eerlijke manier reviews krijgen op mijn productpagina op bol.com. Dit betekent niet gratis producten weggeven aan vrienden in ruil voor een biased review, niet zelf via een VPN review schrijven op mijn productpagina of enig andere oneerlijke tactieken.

Bij het onderzoeken van mijn competitie kwam ik er meteen achter dat 2 verkopers met hun eigen product pagina vals spelen wat betreft hun reviews en wel als volgt;

Verkoper A) Heeft op zijn product pagina 3 reviews die een letterlijke kopie zijn van elkaar kwa tekst en gebruikersnaam en daarboven 4 andere reviews die ook een letterlijk kopie zijn van elkaar. Hij heeft ook een ander soortgelijk product op een andere productpagina (dus niet als productfamilie) en daarbij heeft hij precies dezelfde reviews als bij het eerder genoemd product.

Verkoper B) Ongeveer hetzelfde verhaal. Hij heeft 3 aparte productpagina's met verschillende producten (wel soorgelijk) en daarbij heeft hij op elk pagina precies dezelfde reviews en gebruikersnamen omdat de reviews voor alle 3 de producten wel passen.

Hier is duidelijk dat deze verkopers niet deze reviews van klanten hebben gekregen, maar ze heel waarschijnlijk zelf hebben getypt door een VPN te gebruiken bijvoorbeeld. Ook heb ik 2 andere verkopers gezien die opeens in een maand van ongeveer 20 reviews naar 80+ reviews zijn gegaan. Nu vraag ik mij af, controleert bol.com uberhaupt of reviews wel legitiem zijn? Weten julie iets hierover?

Want als mijn competitie gewoon een VPN aanzet en mooi reviews voor zichzelf schrijft zonder consequenties terwijl ik tijd, geld en energie steek in het vergaren van reviews dan vraag ik mij of of ik niet hetzelfde moet doen als wat zij doen.... anders heb ik gewoon een groot competitief nadeel. Ik wil het liefst natuurlijk niet aan zulke praktijken meedoen.

Het melden aan bol.com van deze praktijken per verkoper lijkt mij geen oplossing, aangezien bij vele verkopers het voor mij niet te zien is of zij legitiem reviews hebben gekregen. Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
Floor
 
Franky
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 juli 2018
Contacteer:

Re: Reviews systeem Bol.com vals spelen

19 augustus 2019

Beste Floor,

Ik ken het verkoop systeem van Bol.com vrij goed, echter begrijp ik even niet helemaal wat je bedoeld met en product pagina?
Ik ga er even van uit dat je de advertentie bedoeld, in dat geval kan het zijn dat meerdere verkopers onder deze advertentie adverteren. In ieder geval wanneer zij de originele EAN code gebruiken van het product. Bedoel je dit?

Verkopers beoordelingen worden soms "gekocht", met andere woorden ze geven een presentje wanneer een klant een positieve beoordeling achter laat. Of dit juridisch gezien mag weet ik niet, echter Bol.com zal dit vermoedelijk niet toestaan, je mag in ieder geval al geen reclame mee sturen van je eigen webwinkel en of handelsnaam.
Wel zeggende dat Bol.com een win actie hanteert wanneer jij als koper een beoordeling achter laat, dus zelf doen ze het dus wel! 

Het manipuleren is in der daad mogelijk, het gebeurd, daar zijn wij ook achter gekomen.

Van 20 naar 80 beoordelingen in een korte tijd is realistisch, zeker wanneer de partner een redelijk groot aanbod cq afzet heeft via Bol.com. Deze blijven dan ook voor 3 maanden staan, wij hadden er rond de 200 in drie maanden tijd.

Het wordt vervelender wanneer "conculega's" bij jouw gaan bestellen en vervolgens een compleet negatieve beoordeling achter laten. Hier hebben wij zelf ook last van ondervonden en dit ook aangekaart, werd er wat mee gedaan? Nee, je krijgt een afgekapte reactie terug dat zij klanten niet mogen benaderen over hun gegeven beoordeling. Echter wij zijn van mening dat wanneer een Bol.com partner de boel flest, daar bewijzen voor zijn, dat zij daar zeker naar horen te kijken, maar in ons geval was het een nee. (Lees: aflever adres is bol.com partner of de buren er van.)
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht