Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
gGijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 november 2020

Graag Juridisch advies opzetten dropshipping store

28 november 2020

Hallo allemaal,

Ik kon mijn antwoord niet op het forum vinden. Zo goed mogelijk zal ik proberen te omschrijven wat ik wil doen. Ik heb deze vraag al bij juristen neergelegd maar die willen al snel een afspraak maken en een flink uurtarief vragen. 

Ik wil een dropshipping webshop opzetten waar motoronderdelen kunnen worden gekocht. Dit zijn echter geen originele onderdelen maar uit China.
Zoektermen, merklogo's, etc. sluiten aan op bijvoorbeeld Yamaha. Op de website zelf staat dat het niet een origineel Yamaha onderdeel is (maar heeft dezelfde werking). Ben ik dan strafbaar bezig?

Als voorbeeld: een pakking dat op een motorblok type X van Yamaha past. Kan ik met een merklogo van Yamaha op de website laten weten aan de klant dat ze onder deze link producten vinden die aansluiten op Yamaha?

Alvast bedankt.
Mvg, Gijs
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Graag Juridisch advies opzetten dropshipping store

29 november 2020

Volgens mij weet je het wel. Het mag niet.
Een merklogo geeft aan dat het een origineel merk product is. Dat is het niet dus mag je het er niet bij zetten. De klanten zouden anders misleid worden ook al zet je erbij dat het geen origineel product is.
 
gGijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 november 2020

Re: Graag Juridisch advies opzetten dropshipping store

29 november 2020

Volgens mij weet je het wel. Het mag niet.
Een merklogo geeft aan dat het een origineel merk product is. Dat is het niet dus mag je het er niet bij zetten. De klanten zouden anders misleid worden ook al zet je erbij dat het geen origineel product is.
Paul bedankt voor je reactie. Als ik geen yamaha logo zou gebruiken, maar wel aangeef dat het op een yamaha motor type X past. En daarnaast aangeef dat het een namaak is. Mag dit dan wel?
In de zoektermen zou dan wel "Yamaha" komen te staan dus hier twijfel ik over.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Graag Juridisch advies opzetten dropshipping store

30 november 2020

Voor onderdelen is het gebruikelijk dat er namaak onderdelen zijn. De term bij onderdelen is dat Imitatieonderdelen. Ik zou deze term er dan ook bij vermelden. Bij elektronica wordt de term compatibel gebruikt bijvoorbeeld bij inktpatronen.
Ook als onderdelen gelijkwaardig zijn is het nog steeds niet toegestaan. Zo is in mn eigen auto een lambdasonde vervangen. Merk Toyota kosten 350 euro. Deze laat ze echter maken bij Denso. Als ik dezelfde koopt onder het merk Denso is deze 130 euro. Het onderdeelnummer is ook exact hetzelfde alleen die van Toyota zit in een ander doosje. Tevens koop je dan ook de garantie erbij die Toyota voor het onderdeel geeft.

Kort samengevat. Lever je niet het originele product. Laat daar dan geen verwarring over ontstaan en meld dit duidelijk bij elke artikel.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
gGijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 november 2020

Re: Graag Juridisch advies opzetten dropshipping store

30 november 2020

Voor onderdelen is het gebruikelijk dat er namaak onderdelen zijn. De term bij onderdelen is dat Imitatieonderdelen. Ik zou deze term er dan ook bij vermelden. Bij elektronica wordt de term compatibel gebruikt bijvoorbeeld bij inktpatronen.
Ook als onderdelen gelijkwaardig zijn is het nog steeds niet toegestaan. Zo is in mn eigen auto een lambdasonde vervangen. Merk Toyota kosten 350 euro. Deze laat ze echter maken bij Denso. Als ik dezelfde koopt onder het merk Denso is deze 130 euro. Het onderdeelnummer is ook exact hetzelfde alleen die van Toyota zit in een ander doosje. Tevens koop je dan ook de garantie erbij die Toyota voor het onderdeel geeft.

Kort samengevat. Lever je niet het originele product. Laat daar dan geen verwarring over ontstaan en meld dit duidelijk bij elke artikel.
Bedankt voor je reactie. Het word mij steeds meer duidelijk. Een term als bijvoorbeeld "Imitatie versie van Yamaha QZC123-456-0. Te gebruiken voor Yamaha model X motor." mag dus WEL.
Dan rest mij nog de (voorlopig) laatste vraag: Kan ik een exploded view met nummering gebruiken dat ik niet zelf heb gemaakt, wellicht ooit door Yamaha gepubliceerd? Voorbeeld: http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/518
Ik weet anders niet hoe ik klanten kan uitleggen welk onderdeel ze van de motor moeten hebben.
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Graag Juridisch advies opzetten dropshipping store

30 november 2020

Dat zou je na moeten gaan of er rechten op zitten.
Ik weet dat bijvoorbeeld bij Rijsbergen (automaterialen) je zo op het onderdeel kan klikken wat je nodig hebt. Daaruit volgt er een lijst met merken die dit onderdeel maken. Vaak bied dit bedrijf helemaal geen origineel onderdeel aan omdat dit alleen door een dealer geleverd kan worden.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht