17 januari 2021
Ik heb een selectie aan dozen gekocht, 8 verschillende maten. Hier heb ik ook een overzicht van hangen, zodat ik mij bewust ben van de kosten als ik iets inpak.
Ik heb een inschatting gemaakt aan welke dozen ik nodig zou hebben. Eigenlijk gewoon natte vinger werk. Dit had ik ingeschat op €0,60.
Inmiddels kan ik ook rapporten uitdraaien uit mijn systeem welke dozen ik het meeste gebruik. De gemiddelde kosten liggen op €0,38 in mijn geval. Mijn schatting lag te hoog, en dat is natuurlijk altijd beter voor je winst.
De selectie van dozen heb ik erg veel tijd in gestopt. Ik heb bij verschillende leveranciers een overzicht gemaakt van alle dozen, met de prijs hoeveel het per doos kost en de inhoud ervan. Uiteindelijk heb ik a.d.h.v. de gemiddelde inhoud de goedkoopste dozen uitgezocht, zodat ik wat diversiteit heb qua dozen. Dat was mijn eerste bestelling dozen. Bij verzendverpakkingenshop.nl waren de enkellaags golf het goedkoopst en bij 123kartonnendozen.nl de dubbellaags golf. Mijn verwachting was om vooral kleinere dozen te versturen, dus daar heb ik het meeste diversiteit in. Ik heb dus alles bij verzendverpakkingenshop.nl besteld. Daarnaast was het doel om voor minimaal €150,- aan dozen aan te schaffen ivm gratis verzending. Uiteindelijk 170 dozen besteld. Dit was 2,5 jaar geleden.
De tweede bestelling dozen heb ik de dozen besteld die ik het meeste gebruik. Dit zijn eigenlijk alleen enkellaags in mijn geval. 600+ dozen besteld, om weer aan de gratis verzending toe te komen. 1,5 jaar geleden heb ik deze besteld.
Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat ik toch 2 maten mis. Deze ga ik weer bij bestellen bij mijn volgende bestelling. Ik wil ook weer niet te veel soorten hebben, maar ik denk dat ik het dan toch bij 10 soorten houd ipv 8.
Moraal van het verhaal: Kijk naar je product aanbod en probeer in te schatten welke dozen je vooral verwacht te gebruiken. Schat sowieso altijd te hoog, dan valt het later altijd mee. PostNL rekent nu tarieven afhankelijk hoe groot je zendingen zijn. Probeer vooral in het begin veel diversiteit te hebben. Dan heb je nog de tijd om te kijken welke dozen voor jouw producten geschikt zijn.