Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
movingsteam
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 januari 2021

hoe kan ik het beste de verpakking berekenen?

17 januari 2021

goedemorgen ik ben aan het kijken hoe ik voor mijn startende webshop het beste de verpakking kan berekenen.
Nu heb ik voor elke product de verpakking bij de prijs gedaan heel mooi voor als iemand maar 1 product besteld.
Maar wat als iemand nu meerdere producten besteld dan kan ik moeilijk iemand 10 dozen opsturen als het dan ook in 1 grotere doos past.
Graag zie ik een reactie tegemoet van iemand die mij hier een paar tips over kan geven.

met vriendelijk groet Stefan
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: hoe kan ik het beste de verpakking berekenen?

17 januari 2021

Staat de verpakking dan ook apart op je webwinkel weergegeven ?

Ik hou hier namelijk rekening mee bij de verzendkosten. De verzending van een pakket kost bijvoorbeeld €5,95 (Via MyParcel) en de verpakking gemiddeld €0,60. (Kleinste doos kost €0,19 en grootste kost €1,91. Ik verstuur veel meer kleine dozen dan grote dozen)

Het verzenden kost mij dan €6.55. Ik kan dan €6,55 excl. BTW rekenen, of €7,93 incl. BTW.

Ik reken zelf €4,95 verzendkosten incl. BTW (€4,09 excl. BTW) per zending, dus ik zorg dat ik minstens €2,50 winst per product maak. Heb ik meer producten in 1 bestelling? Mooi! Heb ik €2,50 extra winst.
 
movingsteam
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 januari 2021

Re: hoe kan ik het beste de verpakking berekenen?

17 januari 2021

nee de verpakking staat niet weergegeven.
Hoe bereken je de gemiddelde prijs?? aantal verpakkingen gedeeld door het totaal bedrag van elke verpakking??
 
DannyvdM
Berichten: 322
Lid geworden op: 17 juni 2012

Re: hoe kan ik het beste de verpakking berekenen?

17 januari 2021

Ik heb een selectie aan dozen gekocht, 8 verschillende maten. Hier heb ik ook een overzicht van hangen, zodat ik mij bewust ben van de kosten als ik iets inpak.

Ik heb een inschatting gemaakt aan welke dozen ik nodig zou hebben. Eigenlijk gewoon natte vinger werk. Dit had ik ingeschat op €0,60.

Inmiddels kan ik ook rapporten uitdraaien uit mijn systeem welke dozen ik het meeste gebruik. De gemiddelde kosten liggen op €0,38 in mijn geval. Mijn schatting lag te hoog, en dat is natuurlijk altijd beter voor je winst.

De selectie van dozen heb ik erg veel tijd in gestopt. Ik heb bij verschillende leveranciers een overzicht gemaakt van alle dozen, met de prijs hoeveel het per doos kost en de inhoud ervan. Uiteindelijk heb ik a.d.h.v. de gemiddelde inhoud de goedkoopste dozen uitgezocht, zodat ik wat diversiteit heb qua dozen. Dat was mijn eerste bestelling dozen. Bij verzendverpakkingenshop.nl waren de enkellaags golf het goedkoopst en bij 123kartonnendozen.nl de dubbellaags golf. Mijn verwachting was om vooral kleinere dozen te versturen, dus daar heb ik het meeste diversiteit in. Ik heb dus alles bij verzendverpakkingenshop.nl besteld. Daarnaast was het doel om voor minimaal €150,- aan dozen aan te schaffen ivm gratis verzending. Uiteindelijk 170 dozen besteld. Dit was 2,5 jaar geleden.

De tweede bestelling dozen heb ik de dozen besteld die ik het meeste gebruik. Dit zijn eigenlijk alleen enkellaags in mijn geval. 600+ dozen besteld, om weer aan de gratis verzending toe te komen. 1,5 jaar geleden heb ik deze besteld.

Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat ik toch 2 maten mis. Deze ga ik weer bij bestellen bij mijn volgende bestelling. Ik wil ook weer niet te veel soorten hebben, maar ik denk dat ik het dan toch bij 10 soorten houd ipv 8. 

Moraal van het verhaal: Kijk naar je product aanbod en probeer in te schatten welke dozen je vooral verwacht te gebruiken. Schat sowieso altijd te hoog, dan valt het later altijd mee. PostNL rekent nu tarieven afhankelijk hoe groot je zendingen zijn. Probeer vooral in het begin veel diversiteit te hebben. Dan heb je nog de tijd om te kijken welke dozen voor jouw producten geschikt zijn.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
movingsteam
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 januari 2021

Re: hoe kan ik het beste de verpakking berekenen?

17 januari 2021

top man heel erg bedankt ik heb genoeg informatie.