Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
PrimusCasa
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 maart 2021
Contacteer:

Duurzaamheid voor een webshop

23 mei 2021

Sinds een half jaar run ik een webshop in domotica producten (primuscasa.nl) en nu de bal begint te rollen ben ik steeds meer aan het denken aan Duurzaamheid. Nu merk ik dat het best lastig is om al webshop duurzaam te zijn. Je hebt vaak te maken met veel externe factoren en ook de regelgeving zorgt er vaak voor dat producten relatief makkelijk geretourneerd kunnen worden.
 
In dit topic wil ik graag vragen of er nog meer tips zijn om als webshop nog meer bezig te zijn met duurzaamheid. Niet alleen voor mijzelf maar hopelijk ook voor andere ondernemers met een webshop en uiteindelijk de klanten kan dit helpen.
 
Als opzet ben ik al bezig met onderstaande punten en probeer deze zo goed als mogelijk uit te voeren.
- Opnieuw gebruik maken van 'gebruikt' verpakkingsmateriaal
- Product informatie zo gedetailleerd mogelijk neerzetten inclusief foto's. Dit heeft mogelijk tot gevolg dat er minder pakketten worden geretourneerd
- Navraag doen bij je leveranciers hoe die omgaan met duurzaamheid en daarop gebaseerd keuzes maken
- Zorgen voor een passende en isolerende opslag en werken met slimme apparaten om het stoomgebruik zo laag mogelijk te houden
- De klant bewust maken van Duurzaamheid en bijv. tips geven over het ophalen van pakketten met de fiets ipv de auto
 
Zijn er nog meer tips&tricks binnen deze community wat mogelijk kan helpen en bijdragen aan het verduurzamen van je webshop?
 
Dank!
PrimusCasa.nl - de website voor verkoop en installatie van Domotica
 
Electronixs.nl
Berichten: 802
Lid geworden op: 06 augustus 2014
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Re: Duurzaamheid voor een webshop

24 mei 2021

Bij retouren zal het buitenom het milieu meer gaan om de kosten. Dus bij een goed beleid zal dit sowieso al tot het minimale beperkt worden. 

In het verleden heb ik schuimpjes als vulling gebruikt nu doe ik van de luchtkussen en meestal gebruik ik nu niks als het niet nodig is. Die schuimpjes zijn eigenlijk troep.

Gebruik bruine dozen in plaats van witte. De witte zijn namelijk gebleekt. Ook tape heb je in papier vorm echter vraag ik me af in combinatie met de lijmlaag of dit wel een voordeel is. Plak ook zo min mogelijk plastic pakbonzakjes op de dozen. Ik doe dit nu alleen nog bij zakelijke klanten. Dat geldt ook voor een pakbon meesturen met de zending.

En de grootste vervuiler naar mijn mening is service. Gratis verzenden / Gratis Retourneren / 24H levering of zelfs nog sneller.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl
 
BertB
Berichten: 1026
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Duurzaamheid voor een webshop

24 mei 2021

Enveloppen met plastic bubbelfolie (zijn heel moeilijk in plastic/papier te scheiden) zou je moeten vervangen door als beschikbare 100% papieren alternatieven zoals "Flutelope". Die zijn in het VK al verkrijgbaar, maar NL en EU lopen achter: Raja en andere leveranciers kom eens in actie!
Er is als opvulmateriaal ook genoeg recyclebaar materiaal beschikbaar zoals  papier, desnoods oude kranten. Luchtkussenzakjes en schuimkorrels zijn gemakkelijk te vermijden. Hergebruik van verpakkingsmateriaal lijkt mij vanzelfsprekend. Papierplakband heeft een lijmlaag, maar dat heeft plastic tape ook, dus papier heeft mijn voorkeur.
Leveranciers van verpakkingsmaterialen zouden een goed milieubeleid moeten voeren en het milieu niet als niche moeten beschouwen (met de bijbehorende hogere prijzen) maar als mainstream zodat recyclebaar echt concurreert met plastics.
 
verpakking82
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 maart 2022
Contacteer:

Re: Duurzaamheid voor een webshop

07 maart 2022

Beste Primuscasa, 

Als je duurzaam wil doen en duurzaamheid op je webshop wil uitstralen heb ik nog een paar tips voor je:

- bij al je duurzame producten kun je en "duurzaam" icoontje plaatsen, bijvoorbeeld een blaadje, recycle icon of iets dergelijks. Dit straalt milieuvriendelijkheid uit
- voor het verzenden van je producten kun je duurzame verpakkingsmateriaal gebruiken zoals papieren verzendzakken
- probeer niet te grote verpakkingen te gebruiken voor je producten om onnodige extra leegruimte te voorkomen. Tegenwoordig zijn er echt heel veel formaten van dozen, zakken en dergelijke
- we hebben er ook een interessante blog over geschreven "duurzaam verpakken"

Succes!
Laatst gewijzigd door Wouter Hol op 07 maart 2022, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Links weggehaald.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2334
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duurzaamheid voor een webshop

08 maart 2022

Al een wat ouder topic, maar momenteel zeker relevant om nieuw leven in te blazen want op het gebied van duurzaamheid gebeurt er best veel. Thuiswinkel.org heeft duurzaamheid in 2022 als een van de speerpunten dit jaar. Bij interesse kun je die dus zeker volgen voor kennisartikelen. Ook op ecommercenews.nl zijn we momenteel hiermee bezig. Afgelopen week hebben we nog een artikel over duurzaam bezorgen gepubliceerd. 
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht