Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Oplichtster actief

24 november 2011

Goedenavond,

Vanmiddag een bestelling ontvangen met het verzoek snel te versturen i.v.m. cadeau. Deze mevrouw had gekozen voor vooraf over maken op rekening. Wij sturen niets op voordat wij het geld ontvangen. Mevrouw reageert nu niet meer op de laatste email.
Ik heb even op de naam gegoogled en wat blijkt.. een bekende oplichtster (voor naam/emailadres pb). Nu mijn vraag kan hier iets tegen gedaan worden?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

24 november 2011

Goedenavond,

Vanmiddag een bestelling ontvangen met het verzoek snel te versturen i.v.m. cadeau. Deze mevrouw had gekozen voor vooraf over maken op rekening. Wij sturen niets op voordat wij het geld ontvangen. Mevrouw reageert nu niet meer op de laatste email.
Ik heb even op de naam gegoogled en wat blijkt.. een bekende oplichtster (voor naam/emailadres pb). Nu mijn vraag kan hier iets tegen gedaan worden?
Dat is, helaas, een bekende oplichterstruc. Meestal vieren ze dan ook nog overmorgen hun 50e verjaardag waarvoor ze héél groot willen uitpakken met héél veel spullen voor héél veel gasten... alleen moeten we het wel snel hebben.

Het hoort, eveneens helaas, bij ons vak. Vandaag heb ik twee gevalletjes met-Hotmail-in-de-schuldhulpverlening tegengehouden en één twijfelgeval laten doorlopen omdat het incassobureau er wel kaas van kan maken. En dat patroon herhaalt zich bijna dagelijks.
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

24 november 2011

Goedenavond,

Vanmiddag een bestelling ontvangen met het verzoek snel te versturen i.v.m. cadeau. Deze mevrouw had gekozen voor vooraf over maken op rekening. Wij sturen niets op voordat wij het geld ontvangen. Mevrouw reageert nu niet meer op de laatste email.
Ik heb even op de naam gegoogled en wat blijkt.. een bekende oplichtster (voor naam/emailadres pb). Nu mijn vraag kan hier iets tegen gedaan worden?
Dat is, helaas, een bekende oplichterstruc. Meestal vieren ze dan ook nog overmorgen hun 50e verjaardag waarvoor ze héél groot willen uitpakken met héél veel spullen voor héél veel gasten... alleen moeten we het wel snel hebben.

Het hoort, eveneens helaas, bij ons vak. Vandaag heb ik twee gevalletjes met-Hotmail-in-de-schuldhulpverlening tegengehouden en één twijfelgeval laten doorlopen omdat het incassobureau er wel kaas van kan maken. En dat patroon herhaalt zich bijna dagelijks.
Zo'n bijstandverhaal heb ik ook 1 keer gehad. Heb dit toen geweigerd en ik kreeg mij toch een scheldkanonade over mij heen....

Achteraf dus blij dat ik het niet gedaan heb....
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Leonard H
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 juli 2010

Re: Oplichtster actief

24 november 2011

Hmm bijstandsverhaal? Ik ken die nog niet.... Wie legt me het uit?

PS. Iedere keer als ik een onderwerp als dit lees vraag ik me af waarom dit soort mensen nog niet op een soort black list gezet kunnen worden. Morgen flikt zo iemand hetzelfde bij ons...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

24 november 2011

Zo'n bijstandverhaal heb ik ook 1 keer gehad. Heb dit toen geweigerd en ik kreeg mij toch een scheldkanonade over mij heen....

Achteraf dus blij dat ik het niet gedaan heb....
De bijstand is nog niet eens het grootste probleem. Als je levert aan iemand die failliet is verklaard en onder curatele staat, kun je een schop na krijgen van de curator: "U had beter moeten weten, want het staat in het Curateleregister."

Heb het erover gehad met @eentje en die lijkt dat Curateleregister inmiddels te kunnen pingen.

Exit Klarna & Co, je kunt ook veel zelf doen...
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

24 november 2011

Hmm bijstandsverhaal? Ik ken die nog niet.... Wie legt me het uit?

PS. Iedere keer als ik een onderwerp als dit lees vraag ik me af waarom dit soort mensen nog niet op een soort black list gezet kunnen worden. Morgen flikt zo iemand hetzelfde bij ons...
Bij ons kwam een mail binnen dat men in de bijstand zat en dat ze een leuk cadeau wilden voor hun kind die op schoolreisje ging. Hoefde niet veel te zijn. We twijfelden om dit te doen maar ik vertrouwde het niet. We vonden het vreemd dat ze 1 product wilde hebben en toen wij iets anders (goedkopers) aanboden wilde ze dit niet hebben. Toen begon ze te schreeuwen dat wij altijd maar van het slechte van de mensen uit gingen en bladiebla...ze gingen er dus gewoon voor om 1 bepaald product gratis te krijgen.
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

24 november 2011

Is er inderdaad niet iets van een black list? Juridisch is hier helaas niets aan te doen, toch? Maar goed het recht loopt altijd achter de maatschappelijk en technologische ontwikkelingen aan.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Oplichtster actief

24 november 2011

Ik weet niet of het legaal is maar misschien de n.a.w. delen met de andere shophouders hier waarvan je zeker weet dat het een oplichting was?
 
Leonard H
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 juli 2010

Re: Oplichtster actief

24 november 2011

@peter bedankt voor de uitleg. Ik zou heel gevoelig zijn voor dat soort dingen dus ik zou er gerust instinken. :) Toch belangrijk om dit soort dingen met elkaar te delen.
 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

26 november 2011

Helaas denk ik dat het openbaar maken van de n.a.w. gegevens een inbreuk maakt op de privacy. De burger wordt wettelijk goed beschermd, wanneer het gaat om privacy.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

26 november 2011

Gelukkig is iemand in onze rechtsstaat nog onschuldig totdat het tegendeel is bewezen. Ik heb eens een klant gehad die zich te buiten ging aan een halve bestelbus vol speelgoed en zich vervolgens schijnheilig van de domme hield: "Och, ik dacht dat ik op afbetaling kon kopen." Probeer dan maar eens te bewijzen dat het waarschijnlijk een poging tot oplichting was.

Klanten kan ik soms ook heel goed begrijpen. Een oudere heer weigerde ooit een bestelling van € 200 aan te betalen. Hij was namelijk net die maand voor meer dan € 900 opgelicht door een andere webshop. Dan reed hij liever 200 km op-en-neer of betaalde hij graag € 25 bij voor een rembours. Omdat dat me echt te gortig werd, en ik een goede indruk over had gehouden aan ons telefoongesprek, heb ik het er maar op gewaagd. En inderdaad: de volgende dag, binnen een uur na de levering, was de rekening betaald.

Zo'n man heeft toch wel een punt, want wat hebben we af en toe toch "fijne collega's" die het winkelplezier bederven en de online markt verzieken.
Helaas denk ik dat het openbaar maken van de n.a.w. gegevens een inbreuk maakt op de privacy. De burger wordt wettelijk goed beschermd, wanneer het gaat om privacy.
IP-adressen zijn geen persoonsgegevens. We zouden een gedeelde lijst kunnen aanleggen van IP-adressen waaraan je wijselijk beter niet kunt leveren voordat alles betaald is.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

26 november 2011

IP adressen worden wel persoonsgegevens ALS je er een tijd en datum aan koppelt.
(Hetzelfde bij kentekens van auto's)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

26 november 2011

Om nog even terug te komen op de mogelijke acties.
Wanneer je bij de politie aangifte doet van poging tot oplichting zal dit denk ik niet leiden tot een zaak. Het enige bewijs wat er is, is een bestelformulier met n.a.w. gegevens (als deze al kloppen - straatnummer in ieder geval niet) met daarnaast de email correspondentie.
Wel is er over op internet meer te lezen over oplichting door iemand onder deze naam.
Zal het nut hebben om aangifte te doen?
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

26 november 2011

Als je geen aangifte doet weet je zeker dat er niets gebeurd....
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Oplichtster actief

26 november 2011

Tja, maar er is nu ook nog niets verzonden als ik het goed begrijp?
 
Ilse2010
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 november 2010
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

27 november 2011

Nee, ik heb inderdaad geen schade geleden. Wel heeft het tijd gekost.
 
moncherry
Berichten: 245
Lid geworden op: 22 februari 2011
Locatie: veghel
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

27 november 2011

Zet op diezelfde black list dan gelijk de namen en adressen van bestellingen die niet aankomen.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

27 november 2011

Zet op diezelfde black list dan gelijk de namen en adressen van bestellingen die niet aankomen.
Maar dan niet zonder handtekening voor ontvangst, want dan kan een zending echt overal verdwijnen: in de overslag, bij de postbode/bezorger, bij de buren (en je weet niet welke) of bij de klant zelf.
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Oplichtster actief

27 november 2011

iemand die bewust de boel wil belazeren kent het trucje met de ip proxy's ook wel. Daarbij, er zijn nog steeds providers met wisselende IP-nummers.
 
Konino
Berichten: 82
Lid geworden op: 14 april 2011
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

29 november 2011

Er moet dus nog een ideale oplossing gezocht worden.

Wij krijgen ook vaak mensen die een bestelling doen en willen betalen met overschrijving maar nooit betalen. Het kost idd tijd en dat is best vervelend, maar dit is dan ook de reden dat mensen bij ons alleen achteraf kunnen betalen als ze de bestelling zelf komen afhalen.
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Oplichtster actief

29 november 2011

Er moet dus nog een ideale oplossing gezocht worden.

Wij krijgen ook vaak mensen die een bestelling doen en willen betalen met overschrijving maar nooit betalen. Het kost idd tijd en dat is best vervelend, maar dit is dan ook de reden dat mensen bij ons alleen achteraf kunnen betalen als ze de bestelling zelf komen afhalen.
Wij krijgen ook af en toe orders via overboeking en die worden nooit betaald.
Vind het een beetje vreemd, want als ik ergens een product bestel, dan weet ik het zeker. En betaal ik ook direct.
Ik begrijp niet waarom mensen een order plaatsen als ze nog niet willen betalen / niet zeker zijn of ze het product willen.

Maar zo veel extra tijd kost het niet, alleen na een x aantal dagen de order annuleren. Echter is het wel vervelend voor de voorraad, want de voorraad daalt wel automatisch door de order terwijl die nog niet betaald is.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

29 november 2011

Wij krijgen ook af en toe orders via overboeking en die worden nooit betaald.
Vind het een beetje vreemd, want als ik ergens een product bestel, dan weet ik het zeker. En betaal ik ook direct.
Ik begrijp niet waarom mensen een order plaatsen als ze nog niet willen betalen / niet zeker zijn of ze het product willen.
Erger nog vind ik de telefoontjes en mailtjes met de toezegging "ik ga het meteen overmaken" of zelfs "ik heb het zojuist overgemaakt" waarna er helemaal niets volgt. Juridisch kun je wel nakoming van zo'n toezegging vorderen, maar praktisch lost dat niets op.
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Oplichtster actief

30 november 2011

Wij krijgen ook af en toe orders via overboeking en die worden nooit betaald.
Vind het een beetje vreemd, want als ik ergens een product bestel, dan weet ik het zeker. En betaal ik ook direct.
Ik begrijp niet waarom mensen een order plaatsen als ze nog niet willen betalen / niet zeker zijn of ze het product willen.
Erger nog vind ik de telefoontjes en mailtjes met de toezegging "ik ga het meteen overmaken" of zelfs "ik heb het zojuist overgemaakt" waarna er helemaal niets volgt. Juridisch kun je wel nakoming van zo'n toezegging vorderen, maar praktisch lost dat niets op.
Heeft ook geen zin, je krijgt de producten dan wel onder de zichttermijn terug, heb je e nog kosten aan gemaakt ook.

Bestellingen die hier binnenkomen met overschrijving, worden automatisch gemaild met de gegevens, na 5 dagen volgt er weer een bericht als het bedrag nog niet binnen is. op dag 7 wordt de order geannuleerd.

Op dag 5 krijgt de klant in de mail ook nog een kans om te betalen met ideal (de zogenaamde e-acceptgiro) en dat werkt verbazing wekend goed.
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Oplichtster actief

02 december 2011

Lijkt wel een trend te worden, via overboeking betalen.
Helemaal niet handig voor de voorraad wanneer er een bestelling geplaatst wordt en niet betaald...
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

02 december 2011

Op dag 5 krijgt de klant in de mail ook nog een kans om te betalen met ideal (de zogenaamde e-acceptgiro) en dat werkt verbazing wekend goed.
De e-acceptgiro gebruiken wij ook. Werkte eerder deze week erg handig, toen iDEAL eruit lag: via de e-acceptgiro hebben velen later die dag alsnog betaald. Ook klanten die komen afhalen, betalen er regelmatig mee als ze liever niet contant willen betalen.
Lijkt wel een trend te worden, via overboeking betalen.
Helemaal niet handig voor de voorraad wanneer er een bestelling geplaatst wordt en niet betaald...
Is inderdaad wel eens vervelend, vooral bij artikelen die goed verkopen maar die je niet meer kunt inkopen.

Nog vervelender is als je een artikel verkoopt dat volgens je eigen leverancier nog leverbaar is, maar bij het plaatsen van een inkooporder ineens toch blijkt te zijn uitverkocht. Moet je op jouw beurt de order bij de klant annuleren en de betaling terugstorten; kun je duizend maal excuses aanbieden voor de fout van een ander, maar die klant zie je niet meer terug.
 
Tink
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 augustus 2011
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

02 december 2011

Nog vervelender is als je een artikel verkoopt dat volgens je eigen leverancier nog leverbaar is, maar bij het plaatsen van een inkooporder ineens toch blijkt te zijn uitverkocht. Moet je op jouw beurt de order bij de klant annuleren en de betaling terugstorten; kun je duizend maal excuses aanbieden voor de fout van een ander, maar die klant zie je niet meer terug.
En toch kan ik bij Bol.com bij de boeken die ik bestel de klok op gelijk zetten dat het boek weer later wordt geleverd dan bol.com belooft. Ik heb al eens geklaagd, toen vertelden ze me inderdaad dat het door de leverancier komt. Heel fijn, maar als ik hen was had ik bij de levering van die boeken (grote serie) standaard een wat langere levertijd aangegeven, ongeacht wat de leverancier zegt...
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

02 december 2011

En toch kan ik bij Bol.com bij de boeken die ik bestel de klok op gelijk zetten dat het boek weer later wordt geleverd dan bol.com belooft. Ik heb al eens geklaagd, toen vertelden ze me inderdaad dat het door de leverancier komt. Heel fijn, maar als ik hen was had ik bij de levering van die boeken (grote serie) standaard een wat langere levertijd aangegeven, ongeacht wat de leverancier zegt...
Dat lijkt wel een trend te worden, want Dirkjan signaleerde onlangs vergelijkbare klachten over wehkamp.nl.

Ook het serviceniveau van PostNL lijkt in te kakken, want sommige pakketten zijn plotseling 3 tot 6 dagen onderweg. Het zal de drukte voor de feestdagen zijn, maar dan nog: daar betaal ik niet de hoofdprijs voor. Een vertraging van 1 dag kan ik nog begrijpen, maar een van 3 of meer dagen niet.
 
vince75
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 april 2010

Re: Oplichtster actief

02 december 2011

En toch kan ik bij Bol.com bij de boeken die ik bestel de klok op gelijk zetten dat het boek weer later wordt geleverd dan bol.com belooft. Ik heb al eens geklaagd, toen vertelden ze me inderdaad dat het door de leverancier komt. Heel fijn, maar als ik hen was had ik bij de levering van die boeken (grote serie) standaard een wat langere levertijd aangegeven, ongeacht wat de leverancier zegt...
Dat lijkt wel een trend te worden, want Dirkjan signaleerde onlangs vergelijkbare klachten over wehkamp.nl.

Ook het serviceniveau van PostNL lijkt in te kakken, want sommige pakketten zijn plotseling 3 tot 6 dagen onderweg. Het zal de drukte voor de feestdagen zijn, maar dan nog: daar betaal ik niet de hoofdprijs voor. Een vertraging van 1 dag kan ik nog begrijpen, maar een van 3 of meer dagen niet.

Waar lever je je pakketten in? Wij merken een behoorlijk verschil in postagentschap of Business Point. Door de drukte voor de feestdagen komen diegene die het pakket oppikken te laat bij de agentschappen aan, waardoor de pakketten weer te laat op het verdeelpunt komen en dan dus niet meer gesorteerd worden. en... dus een dagje extra overnachten op het verdeelpunt.

bij het Businesspoint weet ik zeker dat als ik het voor zeven uur breng het meegaat met de vracht. Daar zorgt het team wel voor. En laten we niet vergeten.. de PostNL mensen zitten niet lekker in hun vel de laatste tijd. Een hoop onzekerheid. gezeur en geleur met personeel en last-but-not-least een heleboel ontslagen. Dus ik kan mij voorstellen dat de motivatie te wensen overlaat. Daar boos over worden heeft alleen zin bij de directie. Helaas kunnen die alleen brieven sturen dat het per 1-1-2012 weer een stukje duurder gaat worden.
 
Tink
Berichten: 196
Lid geworden op: 31 augustus 2011
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

02 december 2011

We raken wel een beetje offtopic.

Maar ik denk dat het allemaal onderdeel is van de concurrentie. Je kunt als webshop wel de werkelijke verzendtijd geven, maar je concurrent geeft de tijd op die de leverancier zegt. Dus wie krijgt de klant? De eerlijke webshop, of de webshop die later levert dan beloofd? De laatste, want de klant weet niet dat die tijd niet klopt.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Oplichtster actief

02 december 2011

Waar lever je je pakketten in? Wij merken een behoorlijk verschil in postagentschap of Business Point. Door de drukte voor de feestdagen komen diegene die het pakket oppikken te laat bij de agentschappen aan, waardoor de pakketten weer te laat op het verdeelpunt komen en dan dus niet meer gesorteerd worden. en... dus een dagje extra overnachten op het verdeelpunt.

bij het Businesspoint weet ik zeker dat als ik het voor zeven uur breng het meegaat met de vracht. Daar zorgt het team wel voor. En laten we niet vergeten.. de PostNL mensen zitten niet lekker in hun vel de laatste tijd. Een hoop onzekerheid. gezeur en geleur met personeel en last-but-not-least een heleboel ontslagen. Dus ik kan mij voorstellen dat de motivatie te wensen overlaat. Daar boos over worden heeft alleen zin bij de directie. Helaas kunnen die alleen brieven sturen dat het per 1-1-2012 weer een stukje duurder gaat worden.
We leveren inderdaad zelf aan, op de lopende band bij een Business Point. Dat werkte perfect: altijd de volgende dag thuisbezorgd in heel Nederland! Ik had die garantie "vandaag besteld, morgen in huis" ook al bijna op mijn sites gezet, want zo betrouwbaar was het. Tot voor kort dan, want nu meldt de track & trace bij sommige zendingen ineens dat ze dagen onderweg zijn. En beginnen klanten te bellen...

We beloven een levertijd van 1 of 2 werkdagen. Dat geeft ons, of eigenlijk PostNL, 1 dag speelruimte. Meestal wordt er geleverd binnen 1 werkdag, dus is de klant blij verheugd dat we zo snel leveren. Maar als dat onvoorspelbaar wordt opgerekt tot 3 tot 5 werkdagen, heb ik echt een probleem.