Vragen voor een sectorwerkstuk

1
Beste lezers,

Voor school maak ik een sectorwerkstuk over webwinkels.
Webwinkels hebben natuurlijk verschillende mogelijkheden dan gewone winkels.
Echter, jullie zijn hier ervarener in dan ik.
Zouden jullie een paar vragen voor mij kunnen beantwoorden?

1) Wat moet je kennen en kunnen om een webwinkel te kunnen starten
2) Hoe maak je het een succes en hoe houd je een succes? Zijn er tips voor?
3) Wat moet je juridisch allemaal regelen?
4) Welke manieren zijn er voor bijv. verzendingen? Wat gebruiken jullie daarvoor, UPS / TNT, gewone 'particuliere' post?
5) Waarmee onderhoud je het technische gedeelte? Of hebben jullie een soort systeembeheerder die het allemaal regelt?
6) Is er over het algemeen veel of weinig vraag naar webwinkels?
7) Waar moet je naast bovenvermelde zaken allemaal om denken?

Een paar algemene opmerkingen zijn ook van harte welkom, ik zal dan kijken of ik er iets mee kan.
Waar zijn jullie zo al tegen aangelopen?

Alvast bedankt!

2
Hoi Riccardo,

Wat een vragen. Volgens mij wil je dat wij je hele werkstuk schrijven? Ik verwacht dat je gezien de vele grote en open vragen weinig reacties zult krijgen omdat je al snel een week bezig bent als je deze serieus volledig wilt beantwoorden. Je zult je werkstuk zelf moeten maken!

Wel kan ik je zeggen dat je voor een webwinkel vooral doorzettingsvermogen en geduld moet hebben. Bij een normale webwinkel heb je sneller dat men je naam leert kennen. Men fietst/loopt door de stad en ziet de naam. Bij een webwinkel komt niemand per ongeluk langs. Het opbouwen van bezoekers is een langdurig langzaam proces waar veel webwinkeliers zich op verkijken. Geduld en doorzettingsvermogen zijn volgens mij de twee belangrijkste eigenschappen.

Succes met je werkstuk!

3
Beste Riccardo,

Met die vragen maak je geen sectorwerkstuk maar een afstudeerscriptie.. :)

Maar precies wat de admin zegt... je hebt doorzettingsvermogen nodig, geduld en een positieve houding.

Heb je die drie dingen en geloof in het product dat je verkoopt dan lukt het vanzelf een keer... maybe sooner... maybe later....

Re: Vragen voor een sectorwerkstuk

4
Wat is een webwinkel?

Wat is een webwinkel precies?
een webwinkel kun je vergelijken met een gewone winkel
maar in plaats van dat hij een vestiging heeft in een winkel straat
staat hij bij iemand ( of bij jezelf ) op de computer als geheugen.
Wat is het voordeel van een webwinkel?
Het aanpassen van je winkel is makkelijker en goedkoper
je hebt minder kans op inbraak
In een webwinkel kun je oneindig veel producten plaatsen zoalang je plek hebt voor je voorraad te behouden. ( of je koopt het bij een andere winkel in en laat het meteen doorsturen )
Wat zijn de nadelen van een webwinkel?
Mensen vertrouwen gevestigde winkels meer
Er bestaan miljoenen webwinkels waardoor de concurentie enorm is
doordat er zoveel webwinkels zijn moet je veel promotie gebruiken om alsnog op te vallen en dat kan veel geld kosten.


Wie kan een webwinkel oprichten?

Mensen schatting het oprichten van een webwinkel meestal fout in.
ze denken dat je het binnen een paar dagen al kunt openen maar echter komt hier meer bij kijken dan dat ze verwachten. Dus je hebt veel tijd nodig en motivatie om het rond te krijgen.
Ook is een webwinkel duurder dan dat de meeste mensen verwachten
Dit zorgd vaak al dat mensen snel afvallen. Want een webwinkel beginnen is duur maar zodra je al een grotere webwinkel runt zijn de standaart kosten meestal geen probleem meer.
Echter moet je ook risico’s durven lopen
mensen die zeker willen zijn van hun geld of een standaart inkomen willen hebben
zullen nooit aan een webwinkel moeten beginnen.
je weet nooit hoeveel klanten je gaat krijgen en of je wel klanten gaat krijgen
ook moet je voldoende spullen op voorraad kopen omdat sommige producten vaker achter elkaar gekocht worden. Na een paar maanden zul je al snel een idee hebben van wat er verkocht gaat worden maar in het begin is het puur een questie van gokken.
Ook krijg je soms te maken met klachten en die moet je zelf kunnen afhandelen
als je niet goed bent in communiceren met mensen kunnen de klanten al snel over je heen lopen
En als je zelf geen kennisen hebben die veel weten over webwinkels zul je alle regelingen en wetgevings goed moeten kunnen opzoeken

Kortom voor wie is een webwinkel niet geschikt?
voor mensen die:

Weinig tijd hebben
Weinig motievatie hebben
Zeker willen zijn over hun inkomen
Geen riscio’s durven te lopen
Niet goed kunnen communiceren met klanten
Niet goed zijn in het opzoeken van regels

welke regels moet een webwinkel opvolgen?

Als je zelf een webwinkel wilt beginnen zijn er veel regels waar jij je aan moet houden.
Nu is het lastig om een lijst met alle regels te vinden want, ze staan overal verspreid op het internet en er zijn bijna geen site’s waar ze allemaal in een rijtje voor je benoemd zijn.
Dit kan voor veel mensen problemen opleveren want, als je je niet aan de webshop regels houdt dan kun je een hoge boeten krijgen.
Na veel zoekwerk heb ik een hele lijst met regels gemaakt deze regels hebben met vanalles te maken. Hieronder zal ik een aantal van de regels opnoemen en beschrijven.

Contact:
Op alle pagina’s in je webshop moet een knop staan met Contact
en die knop moet je leiden naar de contact pagina waar je meer informatie over een bepaald bedrijf kunt vinden.
Op de Contact pagina moet staan:
Naam van de onderneming
Adres van de webwinke
E-mail adres
een 2e mogenlijkheid voor snelle vragen. Hier word meestal een telefoon nummer voor gebruikt.
en je Kvk nummer en BTW nummer moeten ook vermeld worden op de contact pagina.
Producten:
Bij alle producten die je verkoopt moet voldoene informatie staan over het product zelf.
bijv. de afmetingen van een product, de prijs en waar het product voor bedoeld is.
Prijzen:
Alle prijzen op een webwinkel moeten inclusief BTW zijn en dat moet ook vermeld worden op de webshop site. Ook moeten de kosten van de levering duidelijk vermeld worden.
Deze prijzen moeten duidelijk vermeld worden voordat de klant begint aan het betaal proces.
Bedenktijd:
Alle klanten die een product online kopen ( die niet op maat voor hun gemaakt is ) krijgen een bedenktijd van 7 werkdagen. Die tijd gaat in nadat ze het product ontvangen hebben. In deze tijd kun je je product zonder een reden op te geven terug stuuren en hierbij krijgt de klant zijn volledige aankoop bedrag en verzendkosten terug betaald binnen 30 dagen.
Deze regeling geld niet voor mensen die iets op maat laten maken of bij producten die kunnen bederven. Ook dit moet duidelijk op de site vermeld staan.

Levering:
Op de hele site moet verplicht een knop staan met informatie over levering.
Hierin moet vermeld worden hoelang de levertijden zijn en wat de kosten bedragen voor het product te laten leveren.
Betaal info:
Op de hele site moet ook een knop staan met informatie over de betaal mogenlijkheden. Hierin staan alle betaal mogenlijkheden waar een klant mee kan betalen bijv. Paypal en Ideal.
Keur merken:
Indien je geen keurmerk hebt mag je deze ook niet op je site plaatsen
Je mag ook niet zelf een keurmerk verzinnen en hem op je site plaatsen.
Indien je wel een keurmerk hebt word je verplicht om deze op je site te zetten
( in ieder geval op de home pagina ) en je bent dan verplicht om er bij te schrijven wat het keurmerk inhoud of je kunt een link geven naar het bedrijf van het keurmerk.
Algemene voorwaarden:
Voor dat de mensen in het betaal proces komen moeten ze al de mogenlijkheid krijgen om de algemene voorwaarden in te kunnen zien. Bijv. doormiddel van een knop op de hele site.
E-mail reclame:
Voor het versturen van E-mails naar klanten zijn ook regels verbonden.
zo moet je bijvoorbeeld van te voren toestemming van de klant hebben om reclame e-mails op te stuuren. Dit kan d.m.v. bij het registratie formulier een optie te geven waar de klant kan aanvinken of hij e-mails wilt ontvangen. En in alle e-mails moet er onderin duidelijk worden weergegeven hoe je je uitschrijft voor deze e-mails.
Info. over bestellen:
Voordat je een product gaat bestellen moet het duidelijk zijn hoe het bestel proces gaat verlopen. Dit kan doormiddel van een knop op de homepagina of op alle pagina’s.
En daarin moet weergegeven worden hoe het proces zich stap voor stap laat verlopen.
Wat zijn de standaart stappen van een bestel proces,
Stap 1. winkel mandje
Het winkel mandje moet aangeven welke en hoeveel artikelen je in je winkel mandje hebt zitten. Ook moet hier de prijs bij vermeld worden incl. btw. Alle producten die in het winkelmandje zitten moeten er makkelijk uit te verwijderen zijn ook moet er een mogenlijkheid bij zitten dat je verder kunt gaan met winkelen of direct naar het betaal systeem gaat.



Stap 2. De gegevens
De klant moet zijn gegevens in laten vullen bijv.
Naam :
Adres :
Postcode :
Woonplaats :
Tel. Nr. :
e-mail :
De vorige stap en volgende stap moeten weer duidelijk aangegeven worden.
Stap 3. Levering
Alle Leverings kosten en levertijden moeten hier wederom duidelijk vermeld worden.
ook hier moet een duildelijke knop staan met vorige en volgende stap.


Stap 4. Betalen
hier krijg je de keuzen op welke manier je wilt betalen bijv. met ideal of paypal.
Op deze pagina moet de algemene voorwaarden wederom getoond worden met de download optie tot beschikking.
ook hier moet een duildelijke knop staan met vorige en volgende stap.
Stap 5. Order bevestiging
Alle ingevulde gegevens moeten duidelijk worden weergegeven
de prijzen moeten duidelijk worden weergegeven
en de levertijd moet duidelijk worden weergegeven.
De klant moet de algemene voorwaarden kunnen zien en op kunnen slaan. Hij is verplicht de algemene voorwaarden te accepteren om verder te gaan met het betaal proces.
ook hier moet een duildelijke knop staan met vorige en bevesting knop.
Stap 6. Bestelling geplaatst
Het moet duidelijk gemaakt worden aan de klant dat de bestelling is geplaatst
zodat ze niet perongelijk de bestelling meerdere keren plaatsen.
en het overzicht van de bestelling moet weer duidelijk weergeven worden ( bijv. door middel van een pakbon. )
Na het bestellen van een product moet de klant een bevestiging krijgen op zijn of haar e-mail adres en daar zijn een aantal verplichtingen aan verbonden zoals.
Je gegevens van de webwinkel moeten er in komen te staan
De Pakbon van de betreffende bestelling
De garantie die de klant heeft moet vermeld worden
De bedenktijd en hoe hij er gebruik van kan maken moet erin vermeld worden.


Wanneer kun je een webwinkel openen?

Voor dat je je webwinkel kunt openen moet je al van veel dingen zeker zijn.
Zo moeten alle regels voor webwinkels goed in jouw eigen webwinkel verwerkt zijn.

het is ook verplicht om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en bij de Belastingdienst om producten te mogen verkopen.

Ook heb je een verzekering nodig om niet aangeklaagd te worden voor hoge boetens.
( dit is echter niet verplicht )
Je moet een betaal systeem geactiveerd hebben voor je webwinkel
indien je gebruik wil maken van Ideal moet je ook een zakelijke rekening afgesloten hebben.
En natuurlijk moet je een site hebben waarop jij jouw producten wilt gaan verkopen.

Als al deze punten verwerkt zijn in jou eigen webwinkel
dan ben je klaar om de webwinkel te openen! 
Hoe bouw je een webwinkel?

Je hebt 3 opties voor het maken van een webwinkel.
1. Je laat iemand anders die er veel verstand van heeft jou webwinkel bouwen en betaald die genen ervoor.

2. Je hebt een curus of opleiding gevolgd in het schrijven van html codes en andere programeer
3. talen waardoor jij je eigen webwinkel kunt bouwen.

4. Of je gebruikt zoals de meesten mensen een webwinkel software. Hier is alles al standaard ingesteld en kun jij zelf de pagina texten aanpassen of de pagina’s zelf indelen natuurlijk is dit vaak minder moei dan dat je zelf je eigen website bouwt of laat bouwen want daarbij krijg je veel meer optie’s tot je beschikking.
Hoeveel kost het om een webwinkel te maken?

KvK:
Voor een webwinkel heb je een aantal producten nodig en die producten kosten meestal ook geld.
Als je spullen wilt gaan verkopen ben je verplicht jezelf in te schrijven bij de KvK dit is sinds 1 januari 2013 gratis. Daarvoor was het echter altijd rond de 60 tot 100 euro per jaar ( dit veranderde ieder jaar ).
BTW:
Als je producten verkoopt moet je ook omzetbelasting ( BTW ) afdragen.
Dus 21% van je omzet moet je afgeven aan de belasting.
Nationale Nederlanden:
Een webwinkel die producten verkoopt loopt risico dat zijn of haar producten schaden aanrichten bij de producten van de klant of lichamelijke schade aanrichten. Dit kan soms oplopen tot een extreem hoog bedrag ( een schade claim ). Hiervoor kun je jezelf verzekering en dit kost echter 160 euro per jaar.
Webwinkel software:
In het geval dat je zelf geen html of andere progameer talen kunt schrijven is een webwinkel software noodzakelijk. Daarmee word je site al automatisch ingesteld en hoef je alleen de producten toe te voegen de kleuren te veranderen en texten te veranderen. En met een beetje kenis van HTML kun je er ook andere dingen aan toevoegen. Een webwinkel software kost echter veel geld gemiddeld kom je ongeveer uit op 400 tot 500 euro per jaar ( indien je de geadvanseerde software gebruikt )
Betaal systemen:
Om geld te ontvangen zoals Ideal en Paypal heb je een betaal systeem nodig.
Dit betaal systeem kost echter ook geld ( ze vragen gemiddeld ) 45 cent per transactie.
indien je veel transacties krijgt kun je het ook omzetten naar maandelijkse kosten ( ongeveer ) 30 euro per maand. Voor grotere bedrijven is dit meestal goedkoper.

Zakelijke rekening:
Om Ideal te kunnen accepteren in het betaal systeem is sinds 1 januarie 2013 een zakelijke bankrekening nodig. Het eenigste verschil is dat je voor alles betaald wat je op je zakelijke bankrekening doet en dat het met betalen je bedrijfs naam weergeeft i.p.v. je privé naam.
Dit is echter toch verplicht om te gebruiken om Ideal te kunnen accepteren bij een betaal systeem.
Deze kosten bedragen 100 euro of meer per jaar ( 100 euro standaart + de kosten voor elke transactie die je ermee verricht )



Zoiets?
website die ik momenteel probeer op te zetten
http://www.widemarket.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.