Re: tutoyeren of vousvoyeren?

31
Denk dat je je moet afvragen wat het beste bij je bedrijf past. Zelf heb ik het eerst geprobeerd met u, maar ik merkte dat ik ongemerkt toch snel voor je ging. Ook praat ik graag met klanten op gelijk niveau. Naar mijn idee schept U daarbij zon grote muur. Vandaar dat ik zelf uiteindelijk voor je heb gekozen. De meeste van mijn klanten vinden dat fijn, een deel wellicht ook niet. Ik denk echter dat die doelgroep minder goed past bij mij en mijn bedrijf.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: tutoyeren of vousvoyeren?

32
Binnen een van de huidige taken (werk) welke ik momenteel vervul is het niet meer dan normaal, om een ieder met u aan te spreken. Dit trek ik momenteel ook door, naar een van men huidige uitdagingen Gerichtekeuze. Ik vraag me echter ook af, hoe vind het publiek dit! Denk zelf dat het sterk afhangt van de doelgroep, welke je wil bereiken. Toch is ons allen, althans de meeste, geleerd een ieder met u aan te spreken. :)
Ben je benieuwd naar ons, of de laatste updates? Volg het op facebook -> Gerichtekeuze
Mooie huis en tuin decoratie http://gerichtekeuze.nl/

Re: tutoyeren of vousvoyeren?

33
Het frappante is, dat als iemand vraagt: "Mag ik je tutoyeren" dat op Prinses Beatrix na iedereen zal zeggen: "Ja hoor!" En dat de eerste moet opstaan die zegt: "nee dat waardeer ik niet."
Dit zou je situatie 1 kunnen noemen.

Dan is er dus een tutoyering met toestemming, maar de toestemming is afgedwongen.

Dan is er een situatie 2 waar iemand zelf zegt: "Zeg maar Piet en bij Piet hoort een "jij".
Versie b is dan dat je Piet combineert met "U".

Dan is de situatie 3 waar men ongevraagd, tutoyeert ondanks een groot leeftijdverschil, met ook een b versie dat je tutoyeert met een persoon van gelijke leeftijd.

Dit alles spreekt over een communicatie die rechtstreeks en verbaal is.

Waar het hier omgaat is doorgaans een internetwinkel met een schriftelijke communicatie en een telefonische communicatie, men ziet elkaar niet.
Veel schriftelijke communicatie zijn standaardbrieven( lees mail).
In het laatste geval wat noch met situatie 1, 1a, 2, 2b en situatie 3 heeft te maken zou ik als bedrijf adviseren om altijd in onze Nederlandse taal met "U" te benaderen. Zowel per mail, per brief, als per telefoon.
Het past het beste bij onze cultuur.
Laten we niet te veel veramerikaniseren en onze identiteit verliezen, al vrees ik dat dat met een verenigd Europa wel zal gebeuren. Vroeger had ik "kinderen" en nu heb jij "kids".

Re: tutoyeren of vousvoyeren?

34
Veelal wordt toch gepredikt dat je op het internet te veel afstand creëert door U te gebruiken. In het geval van een webshop ligt dit toch weer iets anders dan een blog. Ik geloof wel dat je bij een jonge doelgroep alles behalve U moet gebruiken.

Wel vind ik dat welke richting je ook in slaat, doe dit voor 100%.

Kortom; Het taalgebruik, en dus ook het gebruik van jij of u, hangt erg af van jouw doelgroep.
Elke maandag een artikel voor jouw webshop: Waarom jij User Experience niet over het hoofd mag zien
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: tutoyeren of vousvoyeren?

37
Helaas, woon er pas net ;)

Zelf gebruik ik nauwelijks U, ook buiten het hele internet om. Volgens mij zijn Nederlanders te gefocussed op het gebruik van de woorden ipv het tonen van respect. Tutoyeren staat bij veel mensen als een vorm van respectloosheid. Ik vind dit allemaal wel meevallen.

Truth is, 't gaat niet om mij maar om mijn klanten. Als zij graag met U worden aangesproken, dan doe ik dat lekker. Zij blij, ik blij.

Raar volk zijn wij ook.
Elke maandag een artikel voor jouw webshop: Waarom jij User Experience niet over het hoofd mag zien

Re: tutoyeren of vousvoyeren?

39
Enige tijd geleden heb ik dit topic geopend; ik besloot toen om te blijven vousvoyeren.

Een paar maanden geleden ben ik overgestapt op tutoyeren. Waarom? Het voelde voor mij wat prettiger. Wanneer ik bijvoorbeeld mailtjes beantwoorde merkte ik dat het vousvoyeren me steeds meer een afstandelijk gevoel gaf. Mijn doelgroep is ongeveer mijn eigen leeftijd (20-40).

Ja, ik hecht nog steeds waarde aan bepaalde normen en vind het nog steeds normaal om oudere mensen met 'u' aan te spreken.
Levert het meer bezoekers of conversie op? Dat denk ik niet, men zal in mijn ogen niet snel wel/niet bestellen omdat je wordt gevousvo/getutoyeerd.

Toch blijft het ook wel afhankelijk van je producten; ik verwacht bij 'luxe' goederen eerder met 'u' te worden aangesproken, dan wanneer ik bijvoorbeeld wat speelgoed bestel.

Tenslotte nog de 'tijdsgeest'; bijna overal, ook bij de bricks zie je meer en meer ge-tutoyeer.
Toen ik in het onderwijs werkte, was het vrijwel normaal om door de kinderen met 'je' te worden aangesproken, of zelfs met je voornaam.
Zo'n 25 jaar geleden haalde ik het niet eens in m'n hoofd...Wij wisten niet eens de voornaam van onze meesters en juffen...
't Is dus erg veranderd de afgelopen jaren, en, omdat internetondernemingen vrijwel altijd aan dynamiek onderhevig zijn, zal je toch met de tijd mee moeten gaan.

Re: tutoyeren of vousvoyeren?

41
Grappig om dit terug te lezen, want deze week zag ik op tv dit onderwerp als discussiepunt en hoewel de Engelsen het makkelijker hebben , maken de Duitsers en Zwitsers wel degelijk onderscheid en zeg je nooit zomaar "du" maar altijd "Sie".  Zaterdag weer een "aanhouding" van 2 studenten die mij iets wilde aansmeren. ( de Telegraaf)  en het bleef lange tijd "U" totdat het zogenaamde "gratisaanbod" de adder onder het gras via de aap uit de mouw toverde en ik dus overal vanaf zag. En toen werd ik ineens "JIJ" en werd ik niet meer aangekeken. Ik sloot natuurlijk af met een keurig "prettig weekend heren"... maar ze konden het niet opbrengen om mij nog menselijk te blijven benaderen of laat ik zeggen "fatsoenlijk".