Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Allardje
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 juni 2012

Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Hallo allemaal,

Ik heb in de afgelopen week een hoop producten besteld als voorraad om mijn webshop te vullen.

Nu wil ik binnenkort beginnen met het invoeren van de producten. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik goede artikelnummers geef aan mijn producten.

Zijn hier enige tips voor?

Alvast bedankt!
 
Ilonajoy
Berichten: 680
Lid geworden op: 06 februari 2011

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Wat ik zelf heb gedaan is het volgende:

Product Glitterpoeder: GP + kleurnummer
Product kleurparel: KP + kleurnummer
Product Flitter: FL + kleurnummer

Je zou kunnen kiezen voor afkorting van het product en een eventueel nummer of bepaalde code. Zorg er wel voor dat je weet welk product er bij hoort.

Kies een systeem wat voor jou het makkelijkste werkt en waarmee je niet zo snel de fout in gaat.

Succes.
 
Allardje
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 juni 2012

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Bedankt voor je reactie!

Het gaat over sieraden. Dat maakt het dus minder fijn denk ik ( met mijn denkwijze ).

Aangezien ik dus 60 verschillende soorten horloges heb, 500 verschillende soorten bedels etc.

Het trucje HR ( van Horloge ) + Kleurcode gaat niet lukken, aangezien er nog 59 andere horloges zijn.

Een random nummer lijkt me ook niet alles? Hoe klein de kans ook is het kan dan altijd voorkomen dat een artikel perrongeluk hetzelfde random nummer krijgt. Tenzij ik dit handmatig moet controleren.

Ik moet ze dus ook makkelijk terugvinden.

Wat ik op dit moment kan verzinnen is een klein nummertje van de categorie. Elke categorie kan een nummer krijgen. Horloges = 1 , Bedels = 2, Kettingen = 3 enz. Maar dat is maar 1 nummer. Zo kan ik in ieder geval zien over welke categorie het gaat.

Hoe ga ik dit oplossen! :)!

Bedankt alvast.
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Mochten de producten een EAN code hebben dan zou je bijvoorbeeld de laatste 6 cijfers als typenummer kunnen gebruiken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Je begint met 00001 en steeds eentje hoger. Er hoeft verder geen logica in te zitten. Een nummer is een nummer. Of als je het een beetje wil HR00001 enz dus de groep aanduiden.
 
Allardje
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 juni 2012

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Hallo,

Zoiets dacht ik dus ook gewoon beginnen bij 000001 enz.

Vroeg me alleen af of er "èèn" manier was om het juist te doen.

P.s misschien een simpele vraag, worden artikelnummers aan barcodes gekoppeld of word een artikelnummer naar een barcode omgezet? Of is zelfs het artikelnummer de barcode 1:1?

Thnx!
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Een barcode heeft normaal 8 cijfers en begint met een 8 o.i.d..
Staat los van een artikelnummer.

Ik gebruik dan ook geen 0001 0002 etc. omdat het vrij nutteloos is. Hier gebruiken we de artikelnummers van de fabrikanten zodat een klant een product gemakkelijk en snel met die op de website van de fabrikant kan vergelijken of wellicht omdat ze gewoon op zoek zijn naar XXXXXX en dat vinden ze niet als het nummertje 000082 heet.
 
Allardje
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 juni 2012

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Als het ware ben ik in dit geval de fabrikant. Ook al maak ik de artikelen niet, alles wat hier binnen komt van de leverancier word onder eigen beheer gezet zou ik maar zeggen, oftewel alsof het hier gemaakt zou zijn.

De reden waarom ik dit uitgebreid wil weten is omdat ik grote plannen heb. Om uiteindelijk een gehele webshop keten op te zetten. Nu is dit natuurlijk altijd leuk want ik begin zoals vele ontzettend klein. Dat wil wel zeggen dat ook vele de fout in gaan door niet voor te bereiden op de toekomst.

Dan meteen dus mijn vraag hoe zit het met barcodes. Kan ik producten ook barcodes meegeven? Hoe worden deze ontwikkeld? ( Barcodes zijn gewoon 8 cijfers eigenlijk toch? ).

Oftewel als ik mijn horloges: HR0001, HR0002, HR0003 geef en mijn kettingen: KE0001, KE0002 e.n.z. zou het prima zijn?

Thanks!
 
RicardoV
Berichten: 2044
Lid geworden op: 11 oktober 2011

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Een barcode kun je zelf maken.

Met Dymo labelwriters kun je bijvoorbeeld gewoon een streepjescode maken en printen. Hier hoef je dan alleen de barcode voor in te voeren (het nummer) en dan wordt de rest zelf gemaakt.

Maar om die codes te krijgen, moet je geloof ik eerst goedkeuring krijgen oid. Je kan namelijk niet zomaar aan je product een barcode/ EAN nummer koppelen.

Je kan je horloges HR0001 noemen etc. En daar kun je ook wel een barcode van maken geloof ik. Maar volgens mij zijn barcodes altijd EAN nummers?

Ik weet het ook niet in detail, wellicht iemand anders.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Als het ware ben ik in dit geval de fabrikant. Ook al maak ik de artikelen niet, alles wat hier binnen komt van de leverancier word onder eigen beheer gezet zou ik maar zeggen, oftewel alsof het hier gemaakt zou zijn.
Doen alsof je de fabrikant bent? Doen alsof het in Nederland is gemaakt? En daarvoor dan een eigen producentnummer voor het Europees artikelnummer (EAN) aanvragen?!
 
eCom Pro
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 juli 2011
Contacteer:

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

De officiële EAN-13 code (barcode) op artikelen worden door GS1 verstrekt. Daardoor behouden we in de logistieke en informatie keten een uniek reverentie nummer.

Helaas zijn er webwinkels die zelf EAN-codes generen voor gecombineerde producten of producten die zelf geen EAN-code hebben. Deze onofficiële EAN-13 codes hebben een verstorende invloed op bijvoorbeeld prijs- en productvergelijkers. Ik kan je vertellen dat ik er destijds bij tweakers.net daar niet blij mee was en al de onofficiële codes met producten regelrecht de Pricewatch heb uitgekiept.

Wij hanteren bij het verspreiden van product informatie twee soorten unieke codes. De eerste is de officiële EAN-13 code, de tweede de combinatie van merk en sku ( manufacture code). De EAN-code wordt vooral gebruikt bij CE producten, bij ICT-producten vaak de combinatie van merk en sku.

Voor een interne artikelcode kun je zelf een format samenstellen, zolang je er maar voor zorgt dat dit nummer binnen je shop, administratie, etc uniek is en blijft.
 
Allardje
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 juni 2012

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Hallo,

Ik ben bang dat je het verkeerd begrijpt ( en ik verkeerd uitleg ).

Niet doen alsof ik de fabrikant ben, maar daar bedoel ik eigenlijk mee dat je er van uit moet gaan dat elk product dat ik heb nog "nummerloos" is. Alsof het vers van de machine komt en nog verwerkt moet worden. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Ook dat EAN codes (inter)nationaal aan producten gekoppeld was wist ik niet.( nu ik er over denk wel ). Het ging er mij om dat ik een streepjescode heb om te scannen. Puur voor eigen gebruik voor bijvoorbeeld retourzendingen zodat ik weet over wat voor product het gaat en niet dat ze me een heel ander product retouren.

Even bliepen in plaats van het nummer intypen, daar ging het om.

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik er uit ben.

Ik kan met de dymo inderdaad een barcode maken. Hier kan ik gewoon HR000001 invullen.

Ik ga dus mijn producten zo nummeren.

Bedankt allemaal.
 
nescio
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 februari 2012

Re: Artikelnummers opstellen?

13 juni 2012

Je zou ook zoiets als H501D.B kunnen doen voor een blauwe digitale horloge waarvan de wijzerplaat een diameter van 5cm heeft. Mochten er meer van dit soort horloges zijn dan kan je er eventueel H502D.B van maken.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Artikelnummers opstellen?

14 juni 2012

En als hij beige, bruin of bont is dan zet je er abc achter!!!
Geen systeem verzinnen, gewoon op volgorde nummeren. De omschrijving verteld later wel wat het is.
 
Allardje
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 juni 2012

Re: Artikelnummers opstellen?

14 juni 2012

Ok! Bedankt voor alle reacties!

Na alle reacties heb ik besloten om het gewoon lekker simpel te houden, A00001, A00002 en zo verder. Mocht het ooit groter worden en over de 99.999 producten gaan wil ik het verder doen met B00001. Ik denk dat ik aan ruim 2.5M verschillende combo's wel genoeg heb voorlopig. Zo niet vind ik het vast niet erg om alles te moeten veranderen ;).

Bedankt allemaal!
 
John1966
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 november 2014

Re: Artikelnummers opstellen?

12 januari 2015

Hallo,

Deze discussie is inmiddels alweer wat ouder zie ik, maar ik heb een soortgelijke vraag;

Ook ik sta op het punt om artikelcodes toe te wijzen aan mijn producten. Ik heb een webshop bij SEOShop en wanneer ik een product aanmaak wordt er automatisch een product ID aangemaakt die uit 8 cijfers bestaat. Kan ik deze product ID met een gerust hart gebruiken?
Veel van mijn producten hebben nl geen EAN/SKU-nummer en als ze dat al hebben dan beschik ik er niet altijd over omdat ik lang niet al mijn producten in voorraad heb.

Mijn vraag is dus concreet; Kan ik het product ID-nummer dat wordt aangemaakt in SEOshop gebruiken als artikelcode?

bedankt alvast voor jullie reactie's!

John
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Artikelnummers opstellen?

13 januari 2015

Mijn vraag is dus concreet; Kan ik het product ID-nummer dat wordt aangemaakt in SEOshop gebruiken als artikelcode?
Nee.

Zonder je lastig te vallen met heel veel databasetheorie: de natural key die je gebruikt voor de productcodes, moet helemaal los staan van de primary key in de database-implementatie. De database heeft een eigen (interne) logica die moet kunnen veranderen en die vervangen moet kunnen worden, bijvoorbeeld door een ander platform.

Meer praktisch: waar heb je 8 cijfers voor nodig?
Dat zijn 99.999.999 artikelen...