Bol.com biedt webwinkeliers aan om hun producten op de Bol.com site te koop aan te bieden.
Dat lijkt aantrekkelijk, maar er zit een stevige adder onder het gras. Voorwaarde voor de plaatsing van artikelen is dat er een EAN of ISBN code aanhangt. Dat maakt het Bol.com wel heel gemakkelijk om datzelfde product aan te bieden voor een lager bedrag. En weg ben je als webwinkel.
Deze zelfde ontwikkeling hebben we gezien bij Amazon.com.
Het lijkt mij toch dat je van plaatsing moet afzien en het Bol.com op zijn minst zo moeilijk mogelijk moet maken om je prijzen te achterhalen.
In de organisatie wereld wordt dit overigens de "Johnny hang yourself methode" genoemd.
Gr.
Roos
Re: Bol.com Zakelijk....
2Het zal aan mij liggen maar ik begrijp niet waarom je denkt dat een EAN of ISBN code anders niet te achterhalen is. Dit staat gewoon op het product en is zeker voor Bol.com geen informatie die anders lastig te vinden is.
Ze gebruiken de codes ook om aanbieders met hetzelfde artikel te koppelen. Zo krijg je een overzicht van alle aanbieders met elk een eigen prijs en levertijd. Hoe moeten ze dat anders juist organiseren?
Ze gebruiken de codes ook om aanbieders met hetzelfde artikel te koppelen. Zo krijg je een overzicht van alle aanbieders met elk een eigen prijs en levertijd. Hoe moeten ze dat anders juist organiseren?
Re: Bol.com Zakelijk....
3Inderdaad is het nu wel iets makkelijker voor Bol.com om krenten uit de pap te pikken net als we zien bij Amazon in de USA.
De hardlopende producten van andere aanbieders gaat Amazon dan ook aanbieden.
Maar op zich als je in een niche zit waar de aantallen niet te hoog zijn en waar je wel een goede marge op hebt kan bol.com plaza een extra verkoopkanaal zijn.
De hardlopende producten van andere aanbieders gaat Amazon dan ook aanbieden.
Maar op zich als je in een niche zit waar de aantallen niet te hoog zijn en waar je wel een goede marge op hebt kan bol.com plaza een extra verkoopkanaal zijn.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
http://www.getzenned.nl
Re: Bol.com Zakelijk....
4Maar heb je ook de kosten gezien?
15% van de verkoopprijs plus 0.99 cent (of soms 2.99 euro) per verkocht artikel.
De verzendkosten zijn ook voor kosten van de verkoper.
Stel je verkoopt een game voor 10 euro.
Moet je 1.50 euro afdragen, plus 2.99 euro.
Hou je nog maar 5.50 euro over.
Dan de verzendkosten nog betalen....
Lekker verdienen natuurlijk.
15% van de verkoopprijs plus 0.99 cent (of soms 2.99 euro) per verkocht artikel.
De verzendkosten zijn ook voor kosten van de verkoper.
Stel je verkoopt een game voor 10 euro.
Moet je 1.50 euro afdragen, plus 2.99 euro.
Hou je nog maar 5.50 euro over.
Dan de verzendkosten nog betalen....
Lekker verdienen natuurlijk.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers
Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers
Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: Bol.com Zakelijk....
5De kosten zijn inderdaad wel belachelijk hoog. Ben benieuwd of dat nog bespreekbaar is bij grotere volumes. Zeker als je producten met een lage prijs verkoopt met het hoge tarief is het gewoon te duur.Dennis1 schreef:Maar heb je ook de kosten gezien?
Re: Bol.com Zakelijk....
6Ik ben er gister mee begonnen en ben er nu een blog over aan het schrijven over wat ik er van vind.. Zal hem later vanmiddag of morgen publiceren!
Re: Bol.com Zakelijk....
7Hahaha!
Hoezo toeval?
Ik ben wel nieuwsgierig Wouter.
Hoezo toeval?
Ik ben wel nieuwsgierig Wouter.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers
Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers
Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen
Re: Bol.com Zakelijk....
8Ik heb er een stukje over geschreven. http://wouterhol.nl/verkopen-via-bol-co ... vindingen/
Ben benieuwd naar jullie mening!
Ben benieuwd naar jullie mening!
Re: Bol.com Zakelijk....
9@Wouter.
Uitgebreid en duidelijk verhaal.
Conclusie zou ik aanvullen met een een aantal +++ en een aantal --- wat helpt bij de beeld/conclusievorming.
Persoonlijk zie ik er niets in, je klantbinding daalt tot in het vriesvak. Wat maakt Wouter zijn kabeltje dan nog bijzonder? De klant moet het leuk vinden om bij jou te kopen omdat je regelmatig iets te vertellen heb, de klant verrast wordt met een stukje extra service waar mogelijk.
'Wouter' moet dan een beleving zijn wat het gevarieerde aanbod van shops nou precies leuk maakt om een avondje te webwinkelen. Ieder zijn identiteit, heerlijk!
Uitgebreid en duidelijk verhaal.
Conclusie zou ik aanvullen met een een aantal +++ en een aantal --- wat helpt bij de beeld/conclusievorming.
Persoonlijk zie ik er niets in, je klantbinding daalt tot in het vriesvak. Wat maakt Wouter zijn kabeltje dan nog bijzonder? De klant moet het leuk vinden om bij jou te kopen omdat je regelmatig iets te vertellen heb, de klant verrast wordt met een stukje extra service waar mogelijk.
'Wouter' moet dan een beleving zijn wat het gevarieerde aanbod van shops nou precies leuk maakt om een avondje te webwinkelen. Ieder zijn identiteit, heerlijk!
Re: Bol.com Zakelijk....
10Ik zal de conclusie vanavond even aanpassen.
Het grote voordeel is het extra kanaal wat je krijgt. Bol.com heeft naar eigen zeggen 3 miljoen bezoekers per maand. Dat zijn best wat extra potentiële klanten die je er zo even bij krijgt!
Iemand die echt op zoek is naar een kabeltje zal uiteindelijk eerder bij ons terecht komen dan op Bol.com, maar er zijn zat mensen die alleen maar bij Bol kopen vanwege de naamsbekendheid van hun.
Het grote voordeel is het extra kanaal wat je krijgt. Bol.com heeft naar eigen zeggen 3 miljoen bezoekers per maand. Dat zijn best wat extra potentiële klanten die je er zo even bij krijgt!
Iemand die echt op zoek is naar een kabeltje zal uiteindelijk eerder bij ons terecht komen dan op Bol.com, maar er zijn zat mensen die alleen maar bij Bol kopen vanwege de naamsbekendheid van hun.
Re: Bol.com Zakelijk....
11De focus ligt nu, begrijpelijk, op de operations: zo werkt het nu. Maar ik mis daarin de toegevoegde waarde voor de middellange en lange termijn.
Voor een bol.com is het namelijk vrij eenvoudig om dat zelf in te kleuren. “De 1 t/m 20 best verkochte kabels moeten we zelf ook voeren. Kabel 21 t/m 50 voeren we ook, desnoods met verlies, want zo veroveren we wel vaker marktaandeel.”
Voor een bol.com is het namelijk vrij eenvoudig om dat zelf in te kleuren. “De 1 t/m 20 best verkochte kabels moeten we zelf ook voeren. Kabel 21 t/m 50 voeren we ook, desnoods met verlies, want zo veroveren we wel vaker marktaandeel.”
Re: Bol.com Zakelijk....
12Op dit moment werkt het voor mij nog andersom; ik concurreer op de site van Bol.com zelf met de producten die ze toch al verkochten. Ik heb (nog) geen nieuwe artikelen toegevoegd aan het bestand van Bol. Zelf zie ik daar de meerwaarde nog niet van in, want aan een product dat ik op Bol.com verkoop verdien ik niet meer dan ik doe met het product op mijn eigen site.
Het idee is dat mensen die nu een artikel via Bol kopen, dat alsnog bij mij doen ipv. bij Bol zelf.
Het idee is dat mensen die nu een artikel via Bol kopen, dat alsnog bij mij doen ipv. bij Bol zelf.
Re: Bol.com Zakelijk....
13Op zich vind ik het een mooi principe (hoewel voor kinderkleding is het nog geen optie). Maar concurreer je dan jezelf ook niet weg?
Dan gaat iedereen straks naar bol.com en niet meer naar jou webwinkel.
Als ik consument zou zijn en bol.com heeft alles en is de goedkoopste....zodra ik dat gewend ben is de neiging groot om het alleen nog maar daar te blijven zoeken.
Gr.
Dan gaat iedereen straks naar bol.com en niet meer naar jou webwinkel.
Als ik consument zou zijn en bol.com heeft alles en is de goedkoopste....zodra ik dat gewend ben is de neiging groot om het alleen nog maar daar te blijven zoeken.
Gr.
http://www.blitzekidz.nl
Kinderkleding en babykleding is gewoon leuk!
Ik kom hier op het forum om kennis te delen en te vergaren.
Kinderkleding en babykleding is gewoon leuk!
Ik kom hier op het forum om kennis te delen en te vergaren.
Re: Bol.com Zakelijk....
14Ik denk dat het onverstandig is, omdat bol nu risco vrij kan bekijken welke producten wel goed lopen en welke niet. Ze zullen misschien niet meteen het zelfde product gaan aanbieden, maar wel zaken die er op lijken of op aansluiten.
en bol is er echt niet om de ( kleinere ) webwinkelier te ondersteunen.
en bol is er echt niet om de ( kleinere ) webwinkelier te ondersteunen.
Re: Bol.com Zakelijk....
15In mijn geval verkocht Bol.com de producten toch al zelf dus dan zou ik er volgens mij juist beter aan doen door daar dan ook mijn product te verkopen. Dan kopen de mensen alsnog bij mij ipv. bij Bol.
Het heeft inderdaad niet of veel minder zin om zelf nieuwe artikelen toe te voegen aan het bestand van Bol.
Het heeft inderdaad niet of veel minder zin om zelf nieuwe artikelen toe te voegen aan het bestand van Bol.
Re: Bol.com Zakelijk....
16Zojuist kwam er nog weer een mooi probleem bij.
Klant heeft besteld en ik heb de bestelling verzonden.
Echter, klant heeft betaalmethode "acceptgiro" gekozen. Bol doet die normaal gesproken bij de zending zelf. Maar wederverkopers van Bol zien niet op welke manier de klant betaald heeft en krijgen al helemaal geen acceptgiro om te printen (als dat überhaupt al kan op normaal papier?). Ben benieuwd hoe dat opgelost wordt.
Klant heeft besteld en ik heb de bestelling verzonden.
Echter, klant heeft betaalmethode "acceptgiro" gekozen. Bol doet die normaal gesproken bij de zending zelf. Maar wederverkopers van Bol zien niet op welke manier de klant betaald heeft en krijgen al helemaal geen acceptgiro om te printen (als dat überhaupt al kan op normaal papier?). Ben benieuwd hoe dat opgelost wordt.
Re: Bol.com Zakelijk....
17Ik heb zelf wel es acceptgiros in de mail gehad. Ik zou even een test bestelling doen, om er achter te komen wat de klant allemaal voor emails van bol krijgt
Re: Bol.com Zakelijk....
19Duidelijk en mooi verhaalWouter Hol schreef:Ik heb er een stukje over geschreven. http://wouterhol.nl/verkopen-via-bol-co ... vindingen/
Ben benieuwd naar jullie mening!
VOIP telefoons: http://www.voiptelefoniewebshop.nl
Re: Bol.com Zakelijk....
20Ik kom toch nog steeds dagelijks de meest frapante aanbieders tegen op bol.com
Lijkt mij toch schadelijk voor hun reputatie.
Voorbeeldje:
http://www.bol.com/nl/p/samsung-flip-co ... 011453375/
Wordt door een of andere aanbieder voor €17,95 verkocht. Hiervan gaat nog ongeveer €4,5 naar bol.com, de aanbieder moet dus minimaal een inkoopprijs van €11,15 hebben om het product zonder verlies te verkopen. Rekening houdende met minimaal €1,5 verzendkosten, zou de inkoopprijs dus onder de €9 moeten liggen voor deze originele flip cover van Samsung.
Toevallig hebben ze op hun eigen site ook een flip cover van samsung te koop voor €10,99.
Denk dat we al snel kunnen concluderen dat als je dit product op bol.com besteld via deze verkoper je een namaak product in huis krijgt.
Toevallig vorige week bol ook nog geattendeerd op een product waar ze zelfs een boete voor kunnen krijgen omdat het niet verkocht mag worden. Zo blijkt maar weer, het grootste aanbod is niet altijd het beste aanbod..
En de selectie van bol.com op hun zakelijke verkopers is nog altijd erg slecht.
Lijkt mij toch schadelijk voor hun reputatie.
Voorbeeldje:
http://www.bol.com/nl/p/samsung-flip-co ... 011453375/
Wordt door een of andere aanbieder voor €17,95 verkocht. Hiervan gaat nog ongeveer €4,5 naar bol.com, de aanbieder moet dus minimaal een inkoopprijs van €11,15 hebben om het product zonder verlies te verkopen. Rekening houdende met minimaal €1,5 verzendkosten, zou de inkoopprijs dus onder de €9 moeten liggen voor deze originele flip cover van Samsung.
Toevallig hebben ze op hun eigen site ook een flip cover van samsung te koop voor €10,99.
Denk dat we al snel kunnen concluderen dat als je dit product op bol.com besteld via deze verkoper je een namaak product in huis krijgt.
Toevallig vorige week bol ook nog geattendeerd op een product waar ze zelfs een boete voor kunnen krijgen omdat het niet verkocht mag worden. Zo blijkt maar weer, het grootste aanbod is niet altijd het beste aanbod..
En de selectie van bol.com op hun zakelijke verkopers is nog altijd erg slecht.
Re: Bol.com Zakelijk....
21Ik vind het zon royale afzetterij dat Bol twee maal verzendkosten int. Eerst betaalt de klant 1.95 verzendkosten aan bol, en vervolgens moet de webwinkel zelf de kosten van het verzenden ophoesten. Lekkere winst voor Bol dus..
Re: Bol.com Zakelijk....
22Bol rekent geen verzendkosten voor orders van partners. Er staat "inclusief verzendkosten " bij producten van partners. Wellicht betaal je wel verzendkosten bij een mix van Bol artikelen en partners, maar dan hebben ze daar dus ook kosten aan.Zazuco schreef:Ik vind het zon royale afzetterij dat Bol twee maal verzendkosten int. Eerst betaalt de klant 1.95 verzendkosten aan bol, en vervolgens moet de webwinkel zelf de kosten van het verzenden ophoesten. Lekkere winst voor Bol dus..
Re: Bol.com Zakelijk....
23Oeps, mijn fout..Rudy schreef: Bol rekent geen verzendkosten voor orders van partners. Er staat "inclusief verzendkosten " bij producten van partners. Wellicht betaal je wel verzendkosten bij een mix van Bol artikelen en partners, maar dan hebben ze daar dus ook kosten aan.
Hoewel ze wel verzendkosten rekenen als particulieren via bol.com verkopen, terwijl die particulieren zelf de verzendkosten moeten betalen. Dus het is niet helemaal uit de lucht gegrepen.. Maar oke, zakelijk dus niet. Puntje voor bol
Re: Bol.com Zakelijk....
24Ook zit ik te overwegen om wel of niet te verkopen bij Bol.com maar omdat er zulke hoge kosten aan zitten heb ik zoiets van laat maar even.
Natuurlijk kan je er €5,- of €10,- bovenop gooien, maar dat werkt ook niet. Mensen (ik ook) kopen toch bij de goedkoopste aanbieder.
Natuurlijk kan je er €5,- of €10,- bovenop gooien, maar dat werkt ook niet. Mensen (ik ook) kopen toch bij de goedkoopste aanbieder.
Re: Bol.com Zakelijk....
25Wat verkoop je?Zyra schreef:Ook zit ik te overwegen om wel of niet te verkopen bij Bol.com maar omdat er zulke hoge kosten aan zitten heb ik zoiets van laat maar even.
Natuurlijk kan je er €5,- of €10,- bovenop gooien, maar dat werkt ook niet. Mensen (ik ook) kopen toch bij de goedkoopste aanbieder.
Re: Bol.com Zakelijk....
26Natuurlijke cosmetica en Bol.com verkoopt daar ook een merk van.RicardoV schreef:Wat verkoop je?Zyra schreef:Ook zit ik te overwegen om wel of niet te verkopen bij Bol.com maar omdat er zulke hoge kosten aan zitten heb ik zoiets van laat maar even.
Natuurlijk kan je er €5,- of €10,- bovenop gooien, maar dat werkt ook niet. Mensen (ik ook) kopen toch bij de goedkoopste aanbieder.
Re: Bol.com Zakelijk....
27Ik heb mij net aangemeld maar ik vraag mij sterk af of we veel producten er in gaan zetten daar.
In de categorie waar ik in verkoop vragen ze 15% commissie en uiteraard komen de verzendkosten volledig voor onze rekening. Alle goedkopere artikelen vallen dus eigenlijk al af, tenzij we de prijs flink verhogen om de verzendkosten er in te calculeren (en daarbij gaat het bijna altijd om dozen, dus ruim 6 euro per pakket). Een aantal andere producten valt ook af, omdat daar niet zo veel marge op zit.
Daar komt bij dat ze een EAN-code eisen. De meerderheid van mijn assortiment heeft geen EAN-code. Dat wordt dus een erg beperkt assortiment.
Neemt niet weg dat ik denk ik experimenteel een aantal artikelen er in zet, gewoon om te kijken of het wat oplevert qua bestellingen.
In de categorie waar ik in verkoop vragen ze 15% commissie en uiteraard komen de verzendkosten volledig voor onze rekening. Alle goedkopere artikelen vallen dus eigenlijk al af, tenzij we de prijs flink verhogen om de verzendkosten er in te calculeren (en daarbij gaat het bijna altijd om dozen, dus ruim 6 euro per pakket). Een aantal andere producten valt ook af, omdat daar niet zo veel marge op zit.
Daar komt bij dat ze een EAN-code eisen. De meerderheid van mijn assortiment heeft geen EAN-code. Dat wordt dus een erg beperkt assortiment.
Neemt niet weg dat ik denk ik experimenteel een aantal artikelen er in zet, gewoon om te kijken of het wat oplevert qua bestellingen.
Re: Bol.com Zakelijk....
28Ik ben heel erg benieuwd hoe het uitpakt.michielvd schreef:Ik heb mij net aangemeld maar ik vraag mij sterk af of we veel producten er in gaan zetten daar.
In de categorie waar ik in verkoop vragen ze 15% commissie en uiteraard komen de verzendkosten volledig voor onze rekening. Alle goedkopere artikelen vallen dus eigenlijk al af, tenzij we de prijs flink verhogen om de verzendkosten er in te calculeren (en daarbij gaat het bijna altijd om dozen, dus ruim 6 euro per pakket). Een aantal andere producten valt ook af, omdat daar niet zo veel marge op zit.
Daar komt bij dat ze een EAN-code eisen. De meerderheid van mijn assortiment heeft geen EAN-code. Dat wordt dus een erg beperkt assortiment.
Neemt niet weg dat ik denk ik experimenteel een aantal artikelen er in zet, gewoon om te kijken of het wat oplevert qua bestellingen.
Toevallig van de week nog via een verkoper op Bol.com wat willen bestellen. Wordt gezegd op voorraad, dus je besteld. Volgende dag wordt het geannuleerd door de verkoper, terwijl je verwacht dat je het dan binnen zou krijgen. Dat is voor mij een ergenis, ook omdat er niet gecommuniceerd kan worden (of nu wel? geloof dat er in een jaar tijd wel veel veranderd is in het systeem?), maar als je het niet op voorraad hebt waarom dan niet het product uitzetten/eraf halen?
Maar omdat je ook zoveel kwijt bent aan Bol.com en er zijn merken die niet willen dat je boven de adviesprijs zit, dan houdt het gewoon op. En ik ga geen merken erop zetten die zij niet verkopen.
Re: Bol.com Zakelijk....
29Merken kunnen wel willen dat je niet boven de adviesprijs zit, uiteindelijk ben je vrij om iedere prijs te vragen die je wilt.
Dus dat vind ik geen argument om af te zien van het verkopen. Ook het argument dat een consument altijd het goedkoopste koopt is niet relevant, dat hoeft namelijk niet zo te zijn.
Dus dat vind ik geen argument om af te zien van het verkopen. Ook het argument dat een consument altijd het goedkoopste koopt is niet relevant, dat hoeft namelijk niet zo te zijn.
Re: Bol.com Zakelijk....
30Dat is waar. Toch zijn sommige merken echt heel strikt. Als ze er achter komen dat je boven (of onder) de adviesprijs verkoopt mag je geen producten meer van hen inkopen. Dat is natuurlijk zuur als het het merk is dat je het beste verkoopt..RicardoV schreef:Merken kunnen wel willen dat je niet boven de adviesprijs zit, uiteindelijk ben je vrij om iedere prijs te vragen die je wilt.