Re: Bol.com Zakelijk....

31
Zyra schreef: Maar omdat je ook zoveel kwijt bent aan Bol.com en er zijn merken die niet willen dat je boven de adviesprijs zit, dan houdt het gewoon op. En ik ga geen merken erop zetten die zij niet verkopen.
Dat doe ik nu juist wel. Heb net een product ingevoerd en te koop gezet (zal binnenkort wel online verschijnen) van een merk dat Bol zelf niet verkoopt. Voordeel is dat je qua prijs niet tegen bol zelf op hoeft. Of tegen een andere concurrent, want het product stond nog niet op Bol.com. Dat geeft dan weer de ruimte om een deel van de 15% transactiekosten in de prijs te verwerken (product is 54,95 op bol.com, 49,95 in mijn eigen webwinkel).

Ik ga nog een paar producten invoeren, als experiment. Zowel A-merken (kwalitatieve producten met een hogere prijs dan het B-assortiment dat nu op bol.com wordt aangeboden) als een paar andere producten.

Overigens hebben ze de productfoto geaccepteerd. Die komt van de fabrikant en heeft geen witte achtergrond (zoals bol.com in de regels heeft staan als je de handleiding goed leest). Weird.

Re: Bol.com Zakelijk....

32
michielvd schreef:Dat geeft dan weer de ruimte om een deel van de 15% transactiekosten in de prijs te verwerken (product is 54,95 op bol.com, 49,95 in mijn eigen webwinkel).
Artikel 6 lid 4 van de voorwaarden verplicht je om dezelfde prijs te hanteren.

Re: Bol.com Zakelijk....

33
Zazuco schreef:
RicardoV schreef:Merken kunnen wel willen dat je niet boven de adviesprijs zit, uiteindelijk ben je vrij om iedere prijs te vragen die je wilt.
Dat is waar. Toch zijn sommige merken echt heel strikt. Als ze er achter komen dat je boven (of onder) de adviesprijs verkoopt mag je geen producten meer van hen inkopen. Dat is natuurlijk zuur als het het merk is dat je het beste verkoopt..
Inderdaad en niet alle merken hebben het, maar wel een paar in mijn geval. En Bol.com neemt snel de producten over die jij er neerzet. Ze kunnen monitoren om te kijken of iets goed loopt of niet. Zo ja, gaan ze erachteraan waar jij het vandaan hebt en verkopen ze het ook. Daarom weet ik niet wat ik ermee aan moet.

Re: Bol.com Zakelijk....

34
Ward schreef:
michielvd schreef:Dat geeft dan weer de ruimte om een deel van de 15% transactiekosten in de prijs te verwerken (product is 54,95 op bol.com, 49,95 in mijn eigen webwinkel).
Artikel 6 lid 4 van de voorwaarden verplicht je om dezelfde prijs te hanteren.
Oops. Niet gezien. Dan moet ik de prijs 5 cent verlagen, komt de totaalprijs alsnog hetzelfde uit (verzendkosten).

Begin mij wel steeds meer af te vragen wat bol.com wil bereiken met het zakelijk verkopen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Bol.com Zakelijk....

36
Jan Speelgoedboer schreef:
michielvd schreef:..

Begin mij wel steeds meer af te vragen wat bol.com wil bereiken met het zakelijk verkopen.
Dat schrijft Zyra toch al:
En Bol.com neemt snel de producten over die jij er neerzet. Ze kunnen monitoren om te kijken of iets goed loopt of niet. Zo ja, gaan ze erachteraan waar jij het vandaan hebt en verkopen ze het ook.
15% transactiekosten rekenen (en daarmee veel producten van je site afhouden) lijkt mij niet de meest logische zet als je alleen maar wil kijken wat de hardlopers zijn.

Re: Bol.com Zakelijk....

37
Inderdaad helaas zoals ik het zei. Ik heb het niet zelf ervaren, maar heb het veelal gelezen op blogs of andere fora. Sommige mensen zijn daar gewoon (ik vind het wel terecht) boos over geworden. En ja na een jaar zien vele de omzet met 50% stijgen, dat wil ik ook wel (wie niet?).

Maar Bol.com stelt behoorlijke eisen, vraagt erg veel commissie en ik zie eigenlijk dat het alleen interessant is als je producten verkoopt die nogal een behoorlijke verkoopprijs hebben. Dus als je iets voor €50,- verkoopt is het nog interessant, omdat je dan toch nog wat overhoudt.

Want ik vraag mij af, ik kom nu tegen "incl. verzendkosten", maar mag je er wel nog verzendkosten apart bij rekenen? Dus product kost €10,- excl. verzendkosten.

En wat mij ook opvalt als je recensies leest van mensen dat sommige niet door hebben het bij een "wederverkoper" te kopen. Vond ik vorig jaar al opvallend. Mensen geven dan het bedrijf 1 ster, want ja ze zijn gewend van Bol.com om de volgende dag geleverd te krijgen en dat was nu niet het geval. Terwijl bij het bedrijf stond 1 - 4 werkdagen. Zoiets werkt natuurlijk niet.

Re: Bol.com Zakelijk....

41
hckuipers schreef:heb ook slechte ervaring met bol.com, zo mag je adverteren voor ze en van de ene op de andere dag niet meer, raar volk, had hun webwinkel op mijn site
Zo raar is dat niet, Henry. Wij hebben een helder beleid als het gaat om het toelaten van (dag)aanbiedingenwebsites voor het bol.com Partnerprogramma: Dergelijke sites worden wegens een overschot geweigerd.

Daarnaast betreft het hier het bol.com Partnerprogramma wat geheel los staat van Zakelijk verkopen via bol.com.

Re: Bol.com Zakelijk....

42
Ik heb een webwinkeltje in 2e hands boeken. Heb me aangemeld gehad bij bol.com voor bol.com zakelijk maar bood toen nog te weinig boeken aan. Heb het toen maar bij particulier gehouden, maar dan is er weinig leuks aan om zaken te doen via bol.com. Ze houden 15% in van jou verkoopprijs en veel particulieren verkopen hun boeken voor zo'n lage prijs waar ik niet tegenop kan. Mijn verkoopprijs was namelijk incl verzendkosten. Om die reden ben ik gestopt om via bol.com te verkopen.

Re: Bol.com Zakelijk....

43
Ik ben ook niet zo dol op Bol.com, maar mijn man en zoon wel. Als nadeel zie ik vooral het zich naar zich toetrekken van artikelen. Leveranciers gaan in zee met Bol.com. Hun afnemers moeten zich houden aan een bepaalde prijs. Anders wordt er niet geleverd en word je toegang tot het klantenportaal geblokkeerd. Bol.com is echter vogelvrij met zijn prijzen!

Re: Bol.com Zakelijk....

44
Ssst, bedrijfsgeheim. :wink: Toen ik in 2008 begon, heb ik een hele boekenkast leegverkocht via Bol. De duizend euro die ik daaraan overhield, heb ik geïnvesteerd in de allereerste probeer-voorraden. Die sloeg ik op in diezelfde boekenkast.

Re: Bol.com Zakelijk....

45
Wat nergens naar boven komt op internet is klanten die via Bol.com een product bij je kopen, maar niet betalen.

Bol.com betaald de zakelijke verkoper dan namelijk óók niet uit.
Wat ze wel uitbetalen, is een klein lullig bedrag, aan de telefoon werd het het 'garantiebedrag' genoemd, maar €23,- voor een totaalorder van €130+ is natuurlijk niks. Én Bol.com wist er natuurlijk wel haar 'bemiddelingskosten' vanaf te halen, ondanks dat ze eigenlijk niks gedaan hebben.

Verhaal zit namelijk zo:
Klanten kunnen op bol.com bestellen en achteraf betalen, via welke methode Bol.com dan ook aanbiedt.
Prima.
Als zakelijke verkoper heb je echter het probleem, dat als de klant Bol.com niet betaald: jij als zakelijke verkoper, óók niet betaald krijgt, behalve dan het 'garantiebedrag' en daar alsnog de volle mep 'bemiddelingskosten' vanaf worden gehaald.

Deze absurde gang van zaken is normaal volgens Bol.com: als de klant niet betaald stuurt Bol herinneringen, en dan gaat de klant natuurlijk wel betalen.
En wat dan als de klant niet betaald? Dan is nog nooit gebeurd aldus de Bol.com medewerker die ik aan de lijn had, iedereen betaald uiteindelijk, anders zorgt daar het incassobureau wel voor.

En wat nou als het iemand is die failliet is verklaard, in de schuldsanering zit, niks heeft, niks te halen valt?
Óók dan wordt er betaald volgens de medewerker, het is nog nooit voorgekomen dat er niet betaald wordt. Prima zou je zeggen, als Bol er zo zeker van is dat er betaald wordt, vinden ze het vast niet erg om de kleine ondernemer vast gewoon het beloofde bedrag uit te betalen...
Maar nee, dat gebeurt helaas niet. Weg product.

Re: Bol.com Zakelijk....

48
nog nooit gebeurd aldus de Bol.com medewerker die ik aan de lijn had, iedereen betaald uiteindelijk, anders zorgt daar het incassobureau wel voor.
Dat moet je dan toch ook merken want als de consument alsnog betaald moet bol.com jouw toch ook alsnog uitbetalen?

Re: Bol.com Zakelijk....

49
Als je een particulier account hebt en een klant betaald niet dan betalen ze alsnog uit, mits het niet te vaak voorkomt.
Ik zag in een eerdere reactie iets staan over de opmerking incl verzendkosten. Bij de boeken die ik via bol.com probeerde te verkopen had ik die opmerking ook staan. Zodat de potentiële klanten wisten waarom mijn prijzen hoger waren dan sommige andere.

Re: Bol.com Zakelijk....

50
Zyra schreef: En Bol.com neemt snel de producten over die jij er neerzet. Ze kunnen monitoren om te kijken of iets goed loopt of niet. Zo ja, gaan ze erachteraan waar jij het vandaan hebt en verkopen ze het ook.
Wat ik mij afvraag: gebeurt dit ook echt? Zijn er winkeliers die dit daadwerkelijk zo hebben ervaren of is het alleen van "horen zeggen"? Ik kom deze vermoedens iedere keer weer tegen op fora en in artikelen maar lees nooit verhalen van winkeliers die dit ook écht is overkomen. Als die er zijn dan hoor ik dat graag.

Ik heb momenteel ook artikelen op Bol.com staan maar twijfel of ik er mee door moet gaan/ er meer bij moet gaan plaatsen, vandaar…...

Re: Bol.com Zakelijk....

51
Jan Roelofsen schreef:Het zo gek zijn als het anders was.

Als je denkt eenvoudig en 'slapend' rijk te worden dan kun je beter niet (meer) in de ecommerce stappen.
Ik zie je punt niet, dit heeft niks met "slapend" rijk maken te worden.
Zyra schreef:Ja Bol.com is geen "achteraf betaal bedrijf" dus dat ze dit zo doen verbaast mij niets.
Want je moet een "achteraf betaal bedrijf" zijn om normaal zaken te doen?

Ondertussen contact gehad met Bol.com:
Bol.com heeft haar bemiddelingsbijdrage al geïnd, en de €23,- die we hebben gekregen is het garantiebedrag (over het totaal van €130+). Er gaat dus geen uitbetaling meer komen indien de klant niet betaald.

Het lijkt mij juist wel heel logisch als ze ons gewoon uitbetalen: we hebben niks te maken met de financiën tussen die consument en Bol.com, we zijn geen onderdeel van het betaalproces, de consument betaald niet aan ons & wij kunnen geen incasso bureau op de klant zetten want dat is simpelweg niet aan ons, wij factureren de klant niet eens, laat staan dat we vervolgens kunnen eisen dat een factuur betaald zou moeten worden.
Maar waarom worden we dan niet door Bol.com betaald?

Het antwoord van Bol.com is "dat ze het altijd zo doen".

Re: Bol.com Zakelijk....

52
Het is altijd zuur als je wel levert, maar niet betaald krijgt!
Maar als je met bedrijven als bol.com in zee gaat, dan kun je vooraf bedenken (en (na)lezen in hun algemene voorwaarden) dat zij zich 200% ingedekt hebben!
Het maakt niet uit waar het fout gaat, het zal nooit voor rekening van bol.com zijn!

Wij zijn afgehaakt zodra we lazen dat ze een fee van 20% rekenen! Laat bol haar eigen vooraden maar financieren, die fee van 20% investeren we liever aan service en reclame!

Re: Bol.com Zakelijk....

53
Als ik het zo lees zijn er genoeg die er mee akkoord gaan. Bol.com stelt een aantal spelregels op en daar ga je mee akkoord. Je hoeft er niet te verkopen. Er zijn tal van andere manieren. Maar met Bol.com profiteer je mee van hun bekendheid en daar willen ze ook iets voor terug. Onder andere voorraad risico en betaalrisico's.

Lees ook natuurlijk dat het voordelen heeft. Je kan nu op een vrij makkelijke manier omzet creëren zonder er veel geld in te steken in het bouwen van een webshop en advertentiekosten etc etc.

Ik heb liever alles zelf in de hand en deze constructie legt me totaal niet.
Barcode scanner - IR Thermometer - 12V Voedingen http://www.electronixs.nl

Re: Bol.com Zakelijk....

55
Net alle berichten even gelezen over Bol.com over de ean/isbn codes en de kosten er van.
Tegenwoordig zijn er veel wesites die willen adverteren met uw producten of u extra verkoopkanalen aanbieden. Het is nou de vraag wat de de beste keuze is voor zo'n platform. Bij Bol.com kunt u inderdaad alleen met producten deelnemen waar ean/isbn codes aanhangen. Dit is natuurlijk lastig voor webwinkels met unieke producten, die dan niet verkocht kunnen worden. Ook de vaste kosten die er aan vast zitten zonder iets te verkopen worden als negatief ervaren. Een voorbeeld van een ander online winkelplatform is OO Shopping. Ook dit is een online winkelplatform die gratis verkoopruimtes aanbiedt. Het voordeel is hierbij dat u nergens aan vast zit en niet vast zit aan opstart/of vaste kosten. Er wordt enkel gewerkt met costs per sale. Een ander voordeel is dat je bij OO Shopping ook unieke producten kunt aanbieden, dus producten zonder ean codes.
https://www.ooshopping.nl/ Geef uw sales een boost!

Re: Bol.com Zakelijk....

56
Bol.com voorziet unieke producten wel van een EAN nummer. Men kan dit aanvragen. Hier zijn alleen kosten aan verbonden (EUR 5,= of EUR 10.=).

Mijn man en zoon hebben gelukkig geen last gehad van mensen, die niet betaalden.

Bol.com is een begrip. Men bestelt klakkeloos bij Bol.com. Ik betrap er mijn kinderen ook op.
Het is altijd de moeite waard om naar een product te Googlen.

OO shopping doet mij denken aan Kazapa NL. Men haar daar ook de mogelijkheid om een winkel te hebben binnen Kazapa. Dit was echter gratis.

Re: Bol.com Zakelijk....

57
Na succesvol aangemeld te zijn met een zakelijk account bij bol.com kan ik nergens eigen ean nummers toevoegen.

Alle handleiding hebben het over het tabblad EAN BEHEER in je verkopers account, maar dit tabblad kan ik niet terugvinden.

Hebben andere verkopers dit wel?

Re: Bol.com Zakelijk....

58
Neem contact op met de klantenservice zakelijke markt van Bol.com. Zij kunnen je verder helpen.

Als je ingelogd bent ga je naar artikelen toevoegen en dan naar artikelen opzoeken. Je vult dan als je nieuw bent de bol.com template in. Je kunt hier de EAN nummers en de rest toevoegen.

Re: Bol.com Zakelijk....

59
Tot op heden is het een waardeloze manier van content toevoegen gebleken.

Eigen EAN producten toevoegen werkt nauwelijks, uploaden via excell sheets waarvan maar de helft wordt verwerkt, voor iedere aanpassing 24u wachten om vervolgens te ontdekken dat maar de helft aangepast is en je het weer opnieuw kunt doen met 24u wachten.

1 artikel nieuw toevoegen:
-via 'nieuw aanbod' met als resultaat dat na uploaden alleen nog dit ene artikel bekend is en al je andere weggegooid zijn
-via 'huidige aanbod aanpassen' met als resultaat dat alles weer 24u in bewerking komt te staan waarna er willekeurig velden verdwijnen.

Mijn producten die ik met veel moeite goedgekeurd heb gekregen zijn vervolgens na 2 dagen nog steeds niet zichtbaar.

Re: Bol.com Zakelijk....

60
Ik adviseer toch weer om de Klantenservice te bellen. Mijn man wordt ook altijd heel goed bijgestaan als hij vragen heeft. Het aanmelden van nieuwe producten verloopt tegenwoordig moeizaam. Men moet ook echt rekening houden met 3/4 werkdagen.