2
Je hebt ook nog shobs.nl waar klanten hun reacties achter kunnen laten over je shop.
[size=75][url=http://www.zonwering-rolgordijnen.nl/rolgordijnen-verduisterend]Rolgordijnen verduisterend op maat gemaakt[/url][/size]

Re: Klantbeoordelingen

4
Wij van EasyWebshop hebben sinds kort een klantenfeedback systeem.

Dit is geïntegreerd in onze webshop software wat enkele voordelen heeft:

- Geen contract afsluiten
- Geen HTML widget installeren, gewoon aanvinken in de backend
- Geen extra kosten

De uitleg is hier te vinden:
http://www.easywebshop.be/about/66-klanten-feedback

We zijn het systeem nog verder aan het uitbreiden. Zo willen we in de toekomst een review meer gewicht geven als een klant effectief een betaling gedaan heeft. Doordat het reviewsysteem geïmplementeerd in onze software kan het dus ook aan het klantenaccount, de bestelgeschiedenis en aan de betalingen gekoppeld worden.
EasyWebshop
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klantbeoordelingen

6
Goed gezien Ricardo, hier heeft iemand nog niet helemaal door dat het databankrecht een speciale smaak van het auteursrecht is. :!:

Typisch Helmond, zouden we hier in Eindhoven zeggen.
StoreCore.io

Re: Klantbeoordelingen

8
Ward schreef:Goed gezien Ricardo, hier heeft iemand nog niet helemaal door dat het databankrecht een speciale smaak van het auteursrecht is. :!:
Inderdaad. Ik heb hem even op de hoogte gesteld van zijn inbreuk en verzocht om alle onrechtmatig gepubliceerde content te verwijderen van zijn site.
Rudy schreef:Sinds vandaag kan je ook als Thuiswinkel.org lid een speciale versie van Kiyoh afnemen via Thuiswinkel.
Ik las het inderdaad. Op zich typisch dat Thuiswinkel.org nog niet eerder met consumentenbeoordelingen begonnen is, maar zelf lijkt het mij wel een aardige samenwerking.

Re: Klantbeoordelingen

9
Gister toevallig reclame binnen gekregen van de Feedback-Factory, dus ik dacht laat ik ze eens even zoeken op het webwinkel forum, toen kwam ik dus bij dit topic terecht.

Vind het maar een rare bedoeling, als ik zie dat ze zeggen (op de website) dat er 650 winkels lid zijn), maar dat er maar weinig van die webwinkels een logo erop hebben staan ( dat vind ik al vreemd). En er staan bedrijven op die niet eens reviews hebben, dan heb ik het over grote bedrijven zoals Kijkshop ....

Lijkt wel alsof ze gewoon bedrijven aan hun database hebben toegevoegd.

Iemand meer info over hun ? Of wellicht iemand die goede ervaringen met hun hebben?
Muurstickers & Sjablonen

Re: Klantbeoordelingen

10
Ik kreeg eergisteren ook reclame binnen, ik heb dit weggegooid aangezien ik niet geïnteresseerd ben en tevreden gebruik maar van Kiyoh.nl.

Nu blijkt dat ze mijn webwinkel ook op hun site hebben gezet, dit zonder toestemming. Ze hebben alle gegevens en enkele reviews gewoon gekopieerd van Kiyoh.nl, rare bedoeling dit.

Re: Klantbeoordelingen

12
@Ludget - Ik zou zeggen neem eens contact op met Kiyoh. Die zijn daar niet blij mee...

Aangezien het oude topic is opgekicked wil ik ook wat alternatieven toevoegen waaronder mijn eigen.

http://www.ekomi.nl (relatief duur, wel grote partij)
http://www.feedbackcompany.nl (naast kiyoh ook een grotere nederlandse partij in het midden segment)
http://www.webwinkelkeur.nl (het keurmerk inclusief klantbeoordelingen waar ik werkzaam ben)
http://www.reviewspot.nl (gratis alternatief, geen automatische uitnodigingen)
http://www.yotpo.com (grote engelse partij)

Dan hebben we de bekendste partijen wel actief.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Klantbeoordelingen

13
Nog wel iets om toe te voegen. Ik was zelf ook enthousiast over YotPo, mooi systeem en gratis. Nu hoor ik echter verhalen dat mensen na 100den reviews moeten overstappen naar het premium account om nog goed gebruik te kunnen maken van het systeem. Dat zou dan circa $150,- per maand kosten. Dit terwijl dit tijdens aanmelding in zijn geheel niet duidelijk is. Dus niet bepaald netjes.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Klantbeoordelingen

18
Hoi,

Een vriend denkt dat ik over reviews kan adviseren omdat ik wat van marktonderzoek weet. Not.
Het is een geheel andere wereld. Als je me zou kunnen helpen, graag.

- alle partijen hebben plussen en minnen, maar zou het kunnen dat Yotpo het best werkt als je telkens verse content op je eigen domein wil verkrijgen?
- Libertes legde al uit dat Yotpo niet al te klantvriendelijk is, 150 USD betalen na een aanvankelijk gratis account. Maar is het niet ook vreemd dat je zelf beslist wat wel en wat niet getoond wordt? Yotpo meldt: "You can easily choose which reviews to show and which to hide."
- als het erop neer komt heb je altijd zelf wel invloed op wie er uitgenodigd wordt, zo lijkt het althans. Wat houdt de term 'onafhankelijk' vanuit de reviewpartijen eigenlijk in?
- Welk systeem werkt het fijnst als je meer functionaliteit wenst om de ratings (overall & op aspecten) te analyseren?

Alvast dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet, Armand

Re: Klantbeoordelingen

19
- alle partijen hebben plussen en minnen, maar zou het kunnen dat Yotpo het best werkt als je telkens verse content op je eigen domein wil verkrijgen?
Yotpo heeft deze plugins inderdaad, maar is niet de enige partij. We hebben nu al een complete API en bieden voor Magento hier binnen enkele weken ook een complete module voor. Ook bij andere systemen is dit echter vaak te realiseren. Zo heeft ook Kiyoh een feed met laatste recensies en kan ik me niet voorstellen dat andere partijen dit niet bieden. Wat echter bij Yotpo het geval is, is dat ze ook productreviews bieden. Ik ben zelf geen voorstander om deze niet binnen je eigen webwinkel te verzamelen, maar dit kan voor anderen juist een voordeel zijn van Yotpo.
- Libertes legde al uit dat Yotpo niet al te klantvriendelijk is, 150 USD betalen na een aanvankelijk gratis account. Maar is het niet ook vreemd dat je zelf beslist wat wel en wat niet getoond wordt? Yotpo meldt: "You can easily choose which reviews to show and which to hide."
Inmiddels heeft Yotpo zijn verdienmodel wel online gezet. Dus dat is netjes van hen. Ik vind het wel raar dat je kan kiezen van je toont, dat wist ik nog niet. Wel vond ik het opvallend dat je bij Yotpo zo ervaringen kunt importeren, dit hebben wij getest en deze worden niet gecontroleerd op echtheid. Dat vonden wij raar.
- als het erop neer komt heb je altijd zelf wel invloed op wie er uitgenodigd wordt, zo lijkt het althans. Wat houdt de term 'onafhankelijk' vanuit de reviewpartijen eigenlijk in?
Elke review partij maakt zijn eigen afwegingen. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat alle klanten uitgenodigd worden. Onafhankelijk houdt daarbij in dat niet de webwinkel kan bepalen welke reviews er wel/niet getoond worden (vandaar is je Yotpo opmerking ook zorgelijk). Naar mijn weten is het bij de meeste review partijen dan ook niet mogelijk om zomaar ervaringen te verwijderen en zijn daar vaste regels voor. Wel zijn sommige partijen wel erg makkelijk in het verwijderen. Op lange termijn zie ik dat echter als een slechte strategie.
- Welk systeem werkt het fijnst als je meer functionaliteit wenst om de ratings (overall & op aspecten) te analyseren?
Ook hier moet ik je weer een promo praatje geven. We hopen in begin 2015 ons nieuwe WebwinkelKeur dashboard te realiseren met meer mogelijkheden op dit gebied. Op aanvraag kan ik je wat screenshots sturen. Voor de rest zien wij inderdaad dat weinig systemen dit goed bieden. Heb echter geen ervaring met alle systemen, wellicht kun je al de mogelijke systemen is een e-mail sturen met deze specifieke vragen en wat er mogelijk is?


Als laatste zou ik je willen vragen ook na te denken over het eigendom van de reviews. Veel partijen claimen het eigendom op de ervaringen. Dit betekend dat je vast zit aan de partij of je ervaringen verliest. Dat is echt iets waar je rekening mee moet houden voor de toekomst. Daarin moet ik Yotpo wel de credits geven, zij zijn 1 van de enigen die hier wel heel flexibel in zijn.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Klantbeoordelingen

20
Libertes hartelijk dank voor de uitgebreide reactie.

Ik kom er nog op terug. Voor nu een eerste indruk:
'eigenlijk zouden alle klanten uitgenodigd moeten worden' +
inconsistentie over reviewpartijen heen v.w.b. definitie en operationalisatie van onafhankelijkheid +
fake reviews is miljoenenbusiness + ..... I'm lost vooralsnog.

Over moderation gesproken: amuseer je met de volgende kleinigheid van twee van je vakgenoten: http://www.reviews.co.uk/blog/fishing-again/

;)

Re: Klantbeoordelingen

21
Beste Libertes:
- 'onafhankelijk' lijkt een farce. De consument wordt niet goed voorgelicht.
- de webshopeigenaar maakt een goede keuze met Yotpo.


- alle partijen hebben plussen en minnen, maar zou het kunnen dat Yotpo het best werkt als je telkens verse content op je eigen domein wil verkrijgen?
Yotpo heeft deze plugins inderdaad, maar is niet de enige partij. We hebben nu al een complete API en bieden voor Magento hier binnen enkele weken ook een complete module voor. Ook bij andere systemen is dit echter vaak te realiseren. Zo heeft ook Kiyoh een feed met laatste recensies en kan ik me niet voorstellen dat andere partijen dit niet bieden.
OK. Het kwam op me over alsof Yotpo het meest aan content levert op z'n minst, en dat het er goed vormgegeven uitziet. In elk geval ziet het ernaar uit dat er voor de webshop meer content aan zit te komen vanuit de verschillende aanbieders.
Wat echter bij Yotpo het geval is, is dat ze ook productreviews bieden. Ik ben zelf geen voorstander om deze niet binnen je eigen webwinkel te verzamelen, maar dit kan voor anderen juist een voordeel zijn van Yotpo.
Ik ben te weinig ingevoerd om je argument te vatten. Wanneer is het een voordeel, en wanneer is het een nadeel? En laat gerust zitten als dat teveel detail wordt, maar een antwoord op de volgende vraag zou ik op prijs stellen: als het vrij unieke producten zijn, die niet op veel verschillende vergelijkingssites naast elkaar staan, is het dan juist wel aan te bevelen om de producten mee te kunnen nemen in de 'onafhankelijke' beoordelingen?
- Libertes legde al uit dat Yotpo niet al te klantvriendelijk is, 150 USD betalen na een aanvankelijk gratis account. [...]
Inmiddels heeft Yotpo zijn verdienmodel wel online gezet. Dus dat is netjes van hen.
- bij dezen rectificeer ik dan mijn indruk op basis van achterhaalde info over Yotpo.
- over het verdienmodel van Yotpo: de genoemde 150USD komen niet overeen met de Dollars die in de prijsstelling op hun website staan, maar ik ga ervan uit dat dat te maken heeft met meerkosten vanwege aantallen reviews o.i.d.
- ik neem aan dat jij verwijst naar de prijsstelling die Yotpo op de website communiceert, maar via http://www.youtube.com/watch?v=soBeApGqYjc leid ik af dat de verkoop van data een niet onbelangrijk deel van het Yotpo-verdienmodel inhoudt. Die gegevens worden dan verkregen op de volgende manier: de webshop neemt diensten van Yotpo af; Yotpo verkrijgt daarmee inzicht in wat mensen afnemen en hoe die dat waarderen; tevens verkrijgt Yotpo inzicht in de sociale netwerken van jouw klanten; als die inzichten aan elkaar geplakt zijn verkoopt Yotpo die data weer aan de webshop. Als het zo is dat Yotpo ooit gratis de reviewdiensten aan webshops aanbood, en later toch geld ervoor ging vragen, dan heeft de verkoop van data mogelijk niet snel genoeg opgeleverd wat men verwachtte.
Maar is het niet ook vreemd dat je zelf beslist wat wel en wat niet getoond wordt? Yotpo meldt: "You can easily choose which reviews to show and which to hide."
Ik vind het wel raar dat je kan kiezen van je toont, dat wist ik nog niet. Wel vond ik het opvallend dat je bij Yotpo zo ervaringen kunt importeren, dit hebben wij getest en deze worden niet gecontroleerd op echtheid. Dat vonden wij raar.
Deze info bij elkaar opgeteld zou betekenen dat Yotpo -voor degene die voldoende reviews met > 4-of-wat-sterren in zijn of haar gastenboek heeft- garantie geeft op sterren in Adwords, aangezien ze in de lijst op https://support.google.com/adwords/answer/2375474?hl=en staan. Zou ik vandaag moeten adviseren, dan zou dat Yotpo zijn. Yotpo is een onafhankelijke reviewwebsite, de webshop kiest bovendien welke reviews wel of niet getoond worden, en eerder verzamelde reviews maken deel uit van de Yotpo-reviews. Het schept de ideale situatie voor de webshop.
Dit is allemaal speculatie, want misschien komt er wel heel wat bij kijken voordat je kunt tonen wat je wil qua reviews, en misschien zag jij de strenge voorwaarden voor het importeren van je oude reviews over het hoofd.
- als het erop neer komt heb je altijd zelf wel invloed op wie er uitgenodigd wordt, zo lijkt het althans. Wat houdt de term 'onafhankelijk' vanuit de reviewpartijen eigenlijk in?
Elke review partij maakt zijn eigen afwegingen. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat alle klanten uitgenodigd worden. Onafhankelijk houdt daarbij in dat niet de webwinkel kan bepalen welke reviews er wel/niet getoond worden (vandaar is je Yotpo opmerking ook zorgelijk). Naar mijn weten is het bij de meeste review partijen dan ook niet mogelijk om zomaar ervaringen te verwijderen en zijn daar vaste regels voor. Wel zijn sommige partijen wel erg makkelijk in het verwijderen. Op lange termijn zie ik dat echter als een slechte strategie.
- dat elke partij zijn eigen afwegingen maakt zou kunnen leiden tot kiezersbedrog. Dat zou niet goed zijn voor de consument, en het zou voor de webshop betekenen dat 'ie moet kiezen tussen transparantie en commercie.
- Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat alle klanten uitgenodigd worden, leg je terecht uit. Dat is echter oncontroleerbaar, zonder hoge kosten en toestanden, vooralsnog. Daar kunnen jij en je concollegae onmogelijk een garantie op geven, lijkt mij. Niet voor niets wordt aan afnemers zoals de jouwe medegedeeld “bepaal wanneer u alle beoordelingen wel/niet publiceert”, of “Is het bedrijven toegestaan om alleen beoordelingen van goede klanten te vragen? Onze voorwaarden leggen bedrijven daar geen (verplichtende) voorwaarden voor op.” De consument weet het niet en zal het ook nog een tijdje niet weten. Radar, Kassa en andere clubs die de mogelijkheid hebben om te informeren richten zich op wat voor de hand ligt, zoiets als nep reviews. Niet op 'steekproeftrekking' of de mooie mogelijkheden die Yotpo lijkt te bieden.
- Wel zijn sommige partijen wel erg makkelijk in het verwijderen, merk je op. Dat is niet zo vreemd. Een belang van de reviewpartij is om zijn klanten te bedienen. Het is niet uitgesloten dat wanneer de ene reviewpartij zijn klant beter bedient dan de andere, de andere onderuit gaat. Ik kan me voorstellen dat een reviewpartij met grote regelmaat in een spagaat kan komen. Weet de consument veel. Mijn advies aan een webshop moet zijn: "kies de reviewclub die veel bewijs van de reviewer vraagt als een negatieve review je niet bevalt, als je al per ongeluk de verkeerde klanten uitnodigde... Maak je verder niet druk over teveel positieve reviews, want een positieve reviewer wordt niet zo snel verzocht de schoenendoos met rekeningen open te trekken."
- Over verwijderen van reviews gesproken: veel noodkreten van 'beoordeelden' gaan over grote schade aan hun onderneming, of zelfs over het faillissement, nadat reviewgrootheden de positieve reviews in de verdomhoek zetten, of zelfs verwijderden. Soms ging daaraan vooraf dat er op reviewsites in aanvang een of meerdere negatieve reviews geplaatst werden: het ontstaan van een 'noodzaak' om er positieve reviews tegenover te kunnen zetten. De positieve reviews konden vervolgens 'terug gekocht worden' door een betaald account bij de reviewpartij te nemen, of door te adverteren op de betreffende reviewsite. Dergelijke -vermeende- praktijken heb ik vooralsnog nergens gezien over Nederlandse reviewclubs, zoals Feedback Company, KlantenVertellen, Kiyoh of Webwinkelkeur. Wel heb ik soortgelijks gezien over een Nederlandse site waarop klachten van consumenten terecht komen.
- Welk systeem werkt het fijnst als je meer functionaliteit wenst om de ratings (overall & op aspecten) te analyseren?
Ook hier moet ik je weer een promo praatje geven. We hopen in begin 2015 ons nieuwe WebwinkelKeur dashboard te realiseren met meer mogelijkheden op dit gebied. Op aanvraag kan ik je wat screenshots sturen. Voor de rest zien wij inderdaad dat weinig systemen dit goed bieden. Heb echter geen ervaring met alle systemen, wellicht kun je al de mogelijke systemen is een e-mail sturen met deze specifieke vragen en wat er mogelijk is?
Ik was een tijd geleden geinteresseerd in clickfarms voor het genereren van likes, en daarna in wat er in reviewland een beetje scheef zit. De wens om geliked te worden is groot, en de wens om fijn gereviewed te worden is zo groot dat er veel geld naartoe gaat om de boel te neppen. Zo groot dat het een flinke business werd. Nu pas zie ik dat zowel likes als reviews reeds volledig geclaimd zijn door marketing, en in het geheel niet door anderen. De centen die voorheen naar marketing-/communicatie-/PR-/reclamebureaus gingen, die gaan nu daarnaartoe. Dat zijn veel centen, en die gaan naar een onvolwassen business. Met alle respect voor bepaalde clubs in die hoek zoals je hopelijk herkent. Daar hoort bij dat het niet gaat om het volgen van de klanttevredenheid, de prestatie van je webshop/producten/'filialen' etcetera. De geinformeerdheid van de consument doet er in het geheel niet toe, en de belangen van de webshop (de beoordeelde ueberhaupt) doen er ook niet toe. Het gaat om wat getoond wordt, en dat is in handen van degenen die daar werk van maken. Dat een dashboard ertoe zou doen, dat is ijdele hoop van een ouderwets ingesteld marktonderzoeker.

Ik zeg: http://www.youtube.com/watch?v=uwktszQbCdE

Groet, Armand

Re: Klantbeoordelingen

22
Beste Armand,
Ik heb helaas even niet de tijd om op elke regel en vraag terug te komen. Ik probeer je echter in grote lijnen wel een antwoord te geven.

Ik ben van mening dat een goed klantbeoordeling systeem niet enkel voor de webshop op komt. Op lange termijn ben ik van mening dat zowel de webwinkel als de consument profiteert van eerlijke reviews. Dat om wel meerdere redenen:
1. Komt het ooit naar voren dat het sjoemelen met reviews zo makkelijk is bij partijen als Yotpo, dan zal dat Yotpo zeker niet ten goede komen. Natuurlijk krijgt de gehele branche dan een klap, denk echter dat vooral de systemen die de boel niet goed voor elkaar hebben dan de betrouwbaarheid verliezen.
2. Het doel zijn niet de reviews! Het doel moet zijn tevreden klanten. Reviews zijn enkel een manier om klanttevredenheid te meten en te tonen. Zie je het enkel als een marketingtool dan denk ik dat er wat mis is met je bedrijfsfilosofie. Zulke bedrijven hebben op het internet niet de toekomst.
3. Het plaatsen van nepreviews is een kortetermijns strategie. Op de korte termijn zal het werken, maar uiteindelijk draait het toch echt om die klanttevredenheid. Zijn jouw klanten tevreden? Dan heb je geen nepreviews nodig. Zijn ze dat niet? Dan zal dat uiteindelijk toch naar buiten komen.

Yotpo adviseren is niks mis mee, Yotpo adviseren omdat ze makkelijk omgaan met reviews en voor de webwinkel zouden kiezen is echter een grote fout. Daarmee zul je op de lange termijn jezelf tegen komen.

Verder wist ik niet dat Yotpo ook met data aan de gang ging. Ik heb me er niet in verdiept, maar vraag me af hoe dat juridisch precies zit. Ik weet niet of ik dit fijn zou vinden als consument.

Dan terug komend op product reviews. Ik verwacht dat product reviews in de toekomst gedeeld gaan worden tussen webshops. Dat kan Yotpo mooi doen, maar dan verlies je wel de controle over wat ermee gebeurt. Wie zegt dat Yotpo ze niet doorverkoopt aan een concurrent. Ik zie echter geen voordelen voor jou als webwinkel om die productreviews niet zelf te verzamelen. Ik denk zelfs dat het in de toekomst steeds minder nodig is om ze zelf te verzamelen. Als niet al te grote webwinkel zou ik me richten op de Shop Reviews en de product reviews gewoon importeren van een partij als Google of Yotpo.

Edit; Ik ben overigens niet anti Yotpo. Zelf heb ik het ook gebruikt en het kent voordelen, maar zoals te zien ook zeker nadelen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m

Re: Klantbeoordelingen

23
mo70 schreef:
Wat echter bij Yotpo het geval is, is dat ze ook productreviews bieden. Ik ben zelf geen voorstander om deze niet binnen je eigen webwinkel te verzamelen, maar dit kan voor anderen juist een voordeel zijn van Yotpo.
Ik ben te weinig ingevoerd om je argument te vatten. Wanneer is het een voordeel, en wanneer is het een nadeel? En laat gerust zitten als dat teveel detail wordt, maar een antwoord op de volgende vraag zou ik op prijs stellen: als het vrij unieke producten zijn, die niet op veel verschillende vergelijkingssites naast elkaar staan, is het dan juist wel aan te bevelen om de producten mee te kunnen nemen in de 'onafhankelijke' beoordelingen?
Om die vraag ook nog even te beantwoorden...

Er is een wezenlijk verschil tussen reviews van producten en reviews van webwinkels. Als je onbekende producten verkoopt, zou ik voor productreviews kiezen. Opereer je in een branche waar de kwaliteit van producten bij concurrenten vaak laag is, dan ook.

Verkoop je echter producten waarmee kopers doorgaans wel bekend zijn, dan zou ik gaan voor de webwinkelreviews. Anderen verkopen dezelfde artikelen, dus laat zien dat jij de te verkiezen leverancier bent. Hetzelfde geldt voor B2B (business-to-business) markten, als de kopers professionals zijn die wel bekend zijn met de technische specificaties van producten, de toepassing ervan, enzovoort.

Mijn ervaring (wij gebruiken KiyOh) is dat klanten dat onderscheid helaas zelf niet altijd maken. Vraag je om een review van de webwinkel, dan krijg je soms een productrecensie. Ergens wel begrijpelijk, want beide soorten reviews komen veelvuldig voor.

Een reviewsysteem dat dit onderscheid scherper neerzet, heeft in mijn optiek dus wel bestaansrecht.
StoreCore.io

Re: Klantbeoordelingen

24
Beste Libertes,

Thnx voor goed beargumenteerde antwoorden, complimenten voor de goede intenties. In antwoord op enkele punten:
Ik ben van mening dat een goed klantbeoordeling systeem niet enkel voor de webshop op komt. Op lange termijn ben ik van mening dat zowel de webwinkel als de consument profiteert van eerlijke reviews. Dat om wel meerdere redenen:
1. Komt het ooit naar voren dat het sjoemelen met reviews zo makkelijk is bij partijen als Yotpo, dan zal dat Yotpo zeker niet ten goede komen. Natuurlijk krijgt de gehele branche dan een klap, denk echter dat vooral de systemen die de boel niet goed voor elkaar hebben dan de betrouwbaarheid verliezen.
Dat Yotpo sjoemelen mogelijk zou maken is een conclusie die we zouden kunnen trekken op basis van vrijwel onweerlegbare indrukken, echter zonder harde bewijzen.
Bovendien:
- Google acht de Yotpo-reviews de moeite waard om in de selecte lijst van toeleveranciers te plaatsen
- Waarschijnlijk alle anderen in die selecte lijst maken 'sjoemelen' ook mogelijk. Alleen al de mogelijkheid om je steekproef te selecteren kun je in deze context beschouwen als 'sjoemelen'. Let wel: dit bevat geen verwijt naar welke reviewpartij dan ook, het is een constatering. De consument is de sjaak op dat vlak. De reviewpartijen kunnen simpelweg niet in de database van hun klanten zitten. Koppeling of geen koppeling / "alle klanten uitnodigen" of niet.
Ik ben het overigens eens met het nuanceverschil dat je schetst "zo makkelijk als bij Yotpo".
Voor wat betreft: "komt het ooit naar voren".... natuurlijk komt het naar voren. Kwestie van tijd. Tijd een beetje naar voren halen? Zet er de juiste online influencers op.

Suggestie: probeer een begin te maken met een hogere betrouwbaarheid van reviewpartijen door jezelf als reviewpartij te ontslaan van de plicht om geschillen over reviews te handlen. Belangenverstrengeling uitgeschakeld. Organiseer dat samen met de andere clubs en voorkom de spagaat. Die kleinigheid zou helpen. Kosten? Geen idee. Maar dan wel identiek over de reviewpartijen heen. Gezien de belangen van vooral kleinere online retailers zou het fijn zijn.
2. Het doel zijn niet de reviews!
Het doel zijn wel de reviews!
Webshops hebben reviews nodig. Net als eerder al de boeken, CD's, restaurants, hotels, en onderhand meer en meer branches. Bij voorkeur veel en goed, maar liever 5 reviews en een gemiddelde van 3.5 sterren dan geen reviews. Reviews en sterren = toch marketing. Dat is een droge constatering na veel lezen, en geen cynisme. Mogelijk bewijs: reviews zijn 5 tot >100 Dollar waard. Per review (fake, tenminste 'verzocht'). Daarnaast: tot 30% is nep, althans volgens onderzoekers her en der.
Het doel moet zijn tevreden klanten.
Eens! Maar daarvoor zetten de grotere partijen andere middelen in, naast de reviewsystemen, achter de log in, gok ik. Middelen waarvan ik vind dat ze ook voor de kleinere spelers beschikbaar en betaalbaar zouden moeten zijn. En dan bedoel ik niet de surveytooltjes die na het surveyen inspanning vergen om iets van die berg data te maken.
Bedrijven doen sinds lange tijd marktonderzoek, waaronder klanttevredenheidsmetingen. Ik weet dat de resultaten vroeger in een lade terecht kwamen als ze niet goed waren, vervolgens niet meer genegeerd werden, en uiteindelijk zelfs op de intranetten gecommuniceerd werden of zelfs (bij leuk resultaat en betrouwbaar bureau) online. Jouw klanten zijn gedwongen om 'marktonderzoek' te doen. Maar dan zonder die fasen van gewenning doorlopen te hebben. Flats! Online staat 'ie bij de verkeerde steekproeftrekking. Ben je groot dan regel je je positieve review, ben je klein dan kun je stuk.
3. Het plaatsen van nepreviews is een kortetermijns strategie.
Eens, echter:
2004, US: http://news.cnet.com/Court-eBays-off-th ... 56094.html
2007 Nederland: http://tweakers.net/nieuws/46324/rechte ... nsite.html
2014 DLD: http://onlinemarketing.de/news/gefaelsc ... ossen-stil
... het gaat nog een eind door. Google op fake reviews en find out for yourself. De korte termijn duurt waarschijnlijk te lang voor degenen die het eerlijk aan willen pakken.
Yotpo adviseren is niks mis mee, Yotpo adviseren omdat ze makkelijk omgaan met reviews en voor de webwinkel zouden kiezen is echter een grote fout. Daarmee zul je op de lange termijn jezelf tegen komen.
Mijn Yotpo-'adviseren' getuigt naar mijn idee van realiteitszin. Volledig eens met de morele overweging zoals je zult herkennen. Voor de volledigheid: er is geen bewijs dat Yotpo sjoemel-faehig is, meer dan anderen of ueberhaupt. Bovendien: ondanks de mooie functionaliteiten adviseer ik het niet.
Verder wist ik niet dat Yotpo ook met data aan de gang ging. Ik heb me er niet in verdiept, maar vraag me af hoe dat juridisch precies zit. Ik weet niet of ik dit fijn zou vinden als consument.
De consument heeft geen idee. De consument die reviewed via Yotpo is zich bewust van de non-anonimiteit en geeft toestemming om zijn of haar netwerk te gebruiken. Bovenal: die reviewer kan status verwerven. Dat is een belang, in dit geval van die reviewer. Dat bestond bij Yelp en anderen overigens ook al. Naar mijn mening: leuk die transparantie en invloed van bekenden bij het reviewen, maar wederom een belang dat zal schaden long term. Belangrijkste kwestie naar mijn mening: Ik weet niet of ik dit fijn zou vinden als webshopeigenaar.
Dan terug komend op product reviews. Ik verwacht dat product reviews in de toekomst gedeeld gaan worden tussen webshops. Dat kan Yotpo mooi doen, maar dan verlies je wel de controle over wat ermee gebeurt. Wie zegt dat Yotpo ze niet doorverkoopt aan een concurrent.
Yotpo geeft aan dat hun verdienmodel gebaseerd is op verkoop van data, voor zover ik begreep. Dus het wordt doorverkocht aan je concurrent ja, inclusief de info over jouw klanten en hun netwerk. Vandaar: Ik weet niet of ik dit fijn zou vinden als webshopeigenaar, als ik niet zeker weet of ik die data zelf ook kan kopen. Pak een free account bij Starred en zie hoe daar je netwerk op Linkedin van pas komt. Verfrissend.

Maar goed, is verkoop van data nieuw?

En wat denk jij: wanneer komt het moment dat consumenten kunnen vertrouwen op reviews & ratings zoals bedrijven sinds lange tijd bediend werden door allerlei bureaus?

Meanwhile: keep up the good work. Mijn promopraatje voor jouw zaak zou zijn: geen toestanden, goede intenties. En nogmaals dank voor je reactie.

Groet, Armand

Re: Klantbeoordelingen

25
Ward dank, verhelderend.
Er is een wezenlijk verschil tussen reviews van producten en reviews van webwinkels. Als je onbekende producten verkoopt, zou ik voor productreviews kiezen. Opereer je in een branche waar de kwaliteit van producten bij concurrenten vaak laag is, dan ook.
Het gaat om bekende producten: foto-albums, online, digitaal, fysiek, met een twist die anderen (groteren) niet bieden. De kwaliteit bij de concurrenten is -naar mijn idee- prima, maar men (mijn 'klant') biedt meer. Ik neig naar -ook- productreview.
Verkoop je echter producten waarmee kopers doorgaans wel bekend zijn, dan zou ik gaan voor de webwinkelreviews. Anderen verkopen dezelfde artikelen, dus laat zien dat jij de te verkiezen leverancier bent.
Uh, ik neig naar webwinkelreviews.
Een reviewsysteem dat dit onderscheid scherper neerzet, heeft in mijn optiek dus wel bestaansrecht.
Ik vind vooralsnog het volgende niet in 1 systeem:
- monitoring van de klanttevredenheid
- monitoring van de tevredenheid over producten
- monitoring van de gebruiksvriendelijkheid van de website
- de mogelijkheid om dat te alles analyseren
- met dien verstande dat ik zelf de moeite wil nemen om gegevens vooraf te uploaden
- de mogelijkheid om op een 'eerlijke' wijze in ratings en reviews te communiceren... desnoods door het 'aanbevelingen' te noemen.

Bedoelde jij te zeggen dat het onderscheid tussen product en winkel momenteel niet per se goed onderscheiden wordt door systemen? Ik zie het bij -excuseer dat ik ze weer aanhaal- Yotpo wel terug.

Thnx.
Groet, Armand

Re: Klantbeoordelingen

26
Dit nog: Yotpo, Klantenvertellen, Kiyoh, Feedback Company, Ekomi, Trustpilot, maar natuurlijk ook Beslist.nl, Kieskeurig.nl, Yelp Nederland en het Simplisties Verbond zijn welkom om zich in de overwegingen bij de keuze te mengen, advies te verstrekken, verkapte reclame te maken, of zichzelf kwetsbaar op te stellen.

Vooralsnog zien we wederom alleen Webwinkelkeur in alle openheid argumenten leveren, hulp bieden, en transparant zijn zoals men het van de transparantieleveranciers zou mogen verwachten.


Zichtbaar is het voor je. In je social media-en-weet-ik-veel-welk-monitoringsysteem beste reviewspecialist. En Webwinkelforum is een flinke doelgroep met echte belanghebbenden die alleen maar groeit. So feel free. Of, neem je verantwoordelijkheid?

Groeten, Armand

PS: dan niet te formeel a.u.b.
Argumenten, geen company-statements, meepraten.

Re: Klantbeoordelingen

27
Elke vorm van engagement vraagt om een zekere commitment van de klant. Klanten uitnodigen voor twee reviews, van product en webwinkel, is te veel gevraagd. Ik zou ook daarom het actief uitnodigen van klanten beperken tot sitereviews.

Productreviews kun je bij veel webwinkelsoftware on site inbouwen in de productpagina's. Klanten die zijn ingelogd, kunnen dan ter plekke een review schrijven. In die context is duidelijker dat de review het product betreft. En in die context hoort de productreview ook thuis: het is user-contributed content die de productpagina verrijkt.

Productreviews elders onderbrengen is misschien wel leuk en aardig voor wat backlinks, maar ik denk dat ze op de productpagina zelf meer opleveren.

Verder zijn er natuurlijk nog andere mogelijkheden om het "stemmen op" je webwinkel of een product te stimuleren, bijvoorbeeld social media buttons voor likes op Facebook en pins op Pinterest.
StoreCore.io

Re: Klantbeoordelingen

28
Inderdaad niet overvragen. Wij kiezen er ook voor sitereviews, meer niet. Enkelen vullen ook nog een productreview in, mooi meegenomen denk ik dan.

Wat volgens mij de juiste weg is dat je in je shop de reviews als bron heb staan. Indien je software naar behoren werkt dan zie je dat wel weer terug in bv Google Webmastertools > Gestructureerde gegevens.

Wat interessanter is volgens mij is dat je site goed als bron kan dienen. Social kanalen vullen is mooi maar er kan een volgende ontwikkeling bij komen: http://www.google.com/trustedstores/

En wat je er ook van mag vinden, volgens mij heb je momenteel weinig keuze dan dit in de gaten te houden. Dit in de zin van ervoor zorgen dat je inderdaad reviews hebt én dat die te lezen zijn.

Disclaimer: ik stap bewust nu even over het concumentenbelang heen; die heeft namelijk eigenlijk het meeste belang bij een goede review.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Klantbeoordelingen

30
Rich Snippets (sterren in de zoekresultaten) van Site Reviews kunnen overigens ook meegenomen worden op je voorpagina. Wel op eigen risico, je weet namelijk nooit precies hoe Google hier in de toekomst over denkt. Voor product reviews is dat risico lager.

Wat Trustedstores betreft. Ik denk inderdaad dat Google dit in de toekomst gaat pushen en dat daarbij de Google Adwords sterren ook zullen verdwijnen. Voor kleine webwinkels heeft de trustedstores echter grote beperkingen, omdat je een minimaal aantal bestellingen per maand moet hebben. De toekomst zal het leren.

Net als Yotpo geef je bij Google Trusted Stores je data door aan Google. Dat is wellicht niet voor iedereen een probleem, maar dat moet je dan wel in je privacy policy en dergelijke opnemen.

In de toekomst in een review formulier ook producten meenemen is een goed idee. Het formulier moet echter niet te groot en complex worden waardoor klanten afhaken. Een moeilijke afweging.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m