Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

tekst gejat

05 augustus 2010

Wat doe je als je er per toeval achter komt dat iemand anders (webshop) jouw tekst voor een produkt gewoon letterlijk heeft gecopy-pasted??

Ik weet ook wel dat het min of meer normaal is op het internet dat er plaatjes en teksten "geleend" worden. En natuurlijk haal ik ook veel info van andere sites die ik in mijn pagina's gebruik. Maar ik geef er dan wel een eigen draai aan om het "unieke content" te maken. Al is het alleen maar voor de zoekmachines. Maar dit zijn een dikke 200 woorden die echt gewoon gekopieerd en geplakt zijn.

ik ben geen kunstenaar of schrijver of wat dan ook. Het is geen hoogstaand stukje tekst ofzo. Maar ik schrijf wel al mijn stukjes zo verkoopgericht en SEO vriendelijk mogelijk. En daar gaat soms best wat denkwerk en tijd aan vooraf.. zelfs al zijn het maar 200 woorden.

Dus wat zouden jullie doen in zo'n geval? Laat je het gaan? Neem je contact op?
 
A. Loomans
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 maart 2010
Contacteer:

05 augustus 2010

Je kunt even contact opnemen met degene die het van je geleend heeft en hem er even op wijzen dat jij de auteur bent van het betreffende stuk tekst en dat er dus copyright op zit.
Afhankelijk van hoe de reactie hierop is en hoe ver je er in wil gaan als ze het niet aanpassen kun je eventueel over de vervolgstappen nadenken.
Zeke Internet Services - www.zeke.nl

Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

05 augustus 2010

Je kunt even contact opnemen met degene die het van je geleend heeft en hem er even op wijzen dat jij de auteur bent van het betreffende stuk tekst en dat er dus copyright op zit.
Afhankelijk van hoe de reactie hierop is en hoe ver je er in wil gaan als ze het niet aanpassen kun je eventueel over de vervolgstappen nadenken.
Dit is de enige logische manier. Zo pak ik het zelf ook altijd aan. Het is mij ook al een paar keer overkomen.

Maar als je idioot wilt reageren en juridisch het onderste uit de kan wil halen kun je ook eens contact opnemen met www.cozzmoss.nl . Die hebben ervaring met, in mijn ogen onterecht maar juridisch blijkbaar acceptabele vorm van, geld innen met inbreuk op auteursrecht.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

05 augustus 2010

De vraag blijft dus alleen kan jij bewijzen dat jij de auteur bent van de teksten of dat jij ze gejat hebt van die andere persoon...
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06 augustus 2010

De vraag blijft dus alleen kan jij bewijzen dat jij de auteur bent van de teksten of dat jij ze gejat hebt van die andere persoon...
Dat is ook waar ik mee zit natuurlijk. Misschien dat Google dat kan.

En nee, ik wil het niet serieus gaan opdrijven naar juridische stappen of wat ook. Nogmaals, het gaat om een goede 200 woorden. Het is meer het idee. Ik vind het zo makkelijk en lui. Bovendien is het toch de concurrent en die wil je het niet makkelijk maken. Laat ze zelf d'r SEO onderzoek doen! ;) Het is nb ook nog es een "Binnenhuis styliste".. dan denk ik bij mezelf "nou het is te hopen dat je met je werk meer creativiteit vertoont..." :roll:
 
HansBusiness
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 mei 2010
Contacteer:

06 augustus 2010

De vraag blijft dus alleen kan jij bewijzen dat jij de auteur bent van de teksten of dat jij ze gejat hebt van die andere persoon...
Je kan het bewijzen door de teksten vóór publicatie vast te leggen bij een merkenregistratiebureau, bv "Filereg". Op die manier heb je dus bewijs in handen dat jij de auteur bent van de betreffende teksten én dat jij degene bent die de teksten het eerst heeft gepubliceerd. In theorie zou je zonder bewijs geen poot hebben om op te staan, sterker nog, de tegenpartij zou zonder een bewijs zelfs kunnen beweren dat zij degene zijn die de tekst hebben geschreven en het eerst hebben gepubliceerd. Mijn advies is dan ook om het gewoon zo te laten. Probeer wel een simpele beveiliging aan je website te koppelen (right click disabled) om ervoor te zorgen dat je het de dieven niet té makkelijk maakt de volgende keer.
[url=http://bit.ly/webwinkelstarten]Webwinkels tegen de allerscherpste tarieven[/url] NB: Ik ben zelf niet werkzaam bij ShopTrader of in welk verband dan ook betrokken bij deze onderneming. Dit betreft enkel een doorverwijzing naar ShopTrader's website.
 
Roberto
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 januari 2010
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

06 augustus 2010

De vraag blijft dus alleen kan jij bewijzen dat jij de auteur bent van de teksten of dat jij ze gejat hebt van die andere persoon...
Mijn advies is dan ook om het gewoon zo te laten.

Probeer wel een simpele beveiliging aan je website te koppelen (right click disabled) om ervoor te zorgen dat je het de dieven niet té makkelijk maakt de volgende keer.
Je eerste advies ben ik het wel mee eens mits je er geen schade door ondervind, een mail sturen naar de betreffende persoon wil ook nog wel eens helpen.

Verder wat de "right click disabled" dit heeft geen enkele zin, via elke browser kun je simpel in de bron kijken en heb je ook de tekst.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

07 augustus 2010

Verder wat de "right click disabled" dit heeft geen enkele zin, via elke browser kun je simpel in de bron kijken en heb je ook de tekst.
of je schakelt javascript even uit... :P
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Roberto
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 januari 2010
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

07 augustus 2010

Verder wat de "right click disabled" dit heeft geen enkele zin, via elke browser kun je simpel in de bron kijken en heb je ook de tekst.
of je schakelt javascript even uit... :P
:lol: :lol:
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07 augustus 2010

Nou, had een mailtje verstuurd en inmiddels mail terug. Het zou er vandaag weer af gaan. Tot op heden staat het er nog op maar goed, we wachten af..

Het was de schuld van het "vakantiehulpje".. ;)

Toch op zich wel een interessant vraagstuk..
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

08 augustus 2010

Mijn advies is dan ook om het gewoon zo te laten.
Sorry maar dat vind ik echt een waardeloos advies. :-P Iemand die teksten van je jat, mag je daar best op aanspreken. Die persoon weet echt wel dat ze fout zijn. Je hebt echt geen bureau nodig om te bewijzen dat het jouw teksten zijn. Het is vrij gemakkelijk te achterhalen wie wat geschreven heeft. Een simpel mailtje naar de website, zolang die vriendelijk van aard is, waarin je aangeeft dat je liever hebt dat ze niet jouw teksten gebruiken, zou ik altijd aanraden.

Laat inderdaad de concurrent zelf maar schrijven!
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10 augustus 2010

Het is inmiddels netjes aangepast!

Vind ook inderdaad dat het niet meer dan normaal is dat je daar wat van mag zeggen op zijn minst.. Gewoon vriendelijk zijn en eindigen met "alvast bedankt voor de medewerking" natuurlijk. ;)
 
Nootje79
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 augustus 2010

17 augustus 2010

Bij ons is de hele database overgenomen 10.000+ artikelen. Betreft productteksten die zijn overgenomen van leveranciers maar voorzien van een persoonlijk sausje :-). Wij gaan op een wat onvriendelijkere manier contact nemen met deze figuur.
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

17 augustus 2010

Dat is echt onbeschoft hè? Dat mensen dat durfen.
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Verkoper
Berichten: 306
Lid geworden op: 09 januari 2010
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17 augustus 2010

Bij ons is de hele database overgenomen 10.000+ artikelen. Betreft productteksten die zijn overgenomen van leveranciers maar voorzien van een persoonlijk sausje :-). Wij gaan op een wat onvriendelijkere manier contact nemen met deze figuur.
Ja maar haalt die persoon zijn produkten niet gewoon bij dezelfde leverancier??
 
avengel
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 augustus 2010
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

17 augustus 2010

http://www.copyscape.com/

lost ieder probleem op
 
Gebruikersavatar
LaptopPlus
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 april 2010
Locatie: Kampen
Contacteer:

18 augustus 2010

Wij hebben al onze content voorzien van een javascript code van http://tynt.com.

Kijk, we willen NIET dat iemand onze duur betaalde content jat, maar we willen ook NIET voorkomen dat men content gebruikt en een link naar ons plaatst, Tynt.com realiseert dat relatief eenvoudig en het genereert dus backlinks naar ons.

M.a.w. zijn wij er dus voorstander van om het misbruik positief in je eigen voordeel te gebruiken, Tynt.com kan je daarbij helpen. ;-).
Het breedste assortiment laptops op maat.Bekijk ook ons Partnerprogramma
 
A. Loomans
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 maart 2010
Contacteer:

18 augustus 2010

Leuk, die kon ik nog niet :)
Zeke Internet Services - www.zeke.nl

Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!
 
webwinkelsucces
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 juni 2010
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

20 augustus 2010

Wij hebben al onze content voorzien van een javascript code van http://tynt.com.

Kijk, we willen NIET dat iemand onze duur betaalde content jat, maar we willen ook NIET voorkomen dat men content gebruikt en een link naar ons plaatst, Tynt.com realiseert dat relatief eenvoudig en het genereert dus backlinks naar ons.

M.a.w. zijn wij er dus voorstander van om het misbruik positief in je eigen voordeel te gebruiken, Tynt.com kan je daarbij helpen. ;-).
Dat is wel een handig iets zeg! Ik ga er in het weekend eens mee stoeien. Thnx.
Download het rapport "Webwinkel Tactieken Onthult" en ontvang gratis tips en geheimen:
http://www.webwinkelsucces.nl/gratis-rapport.html
 
Frans Sijtsma
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 juli 2010
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

16 september 2010

Tynt lijkt een interessante tool, ook om eventueel effectiviteit van je teksten te meten.

Is er iemand die al uitgebreide(re) ervaring mee heeft en zin heeft daar wat over te schrijven?

Hoe gebruik je het, wat zijn de resultaten etc?

Frans
[url=http://www.lockershop.nl/categorie/lockers.aspx]lockers[/url] en [url=http://www.lockershop.nl/categorie/garderobekasten.aspx]garderobekasten[/url] bestel je bij Lockershop
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

16 september 2010

Ik gebruik het op www.ondernemeneninternet.nl sinds Laptop Plus het hier noemde. Een maandje dus nu ongeveer. Resultaten zijn vrij beperkt.

Content left your site 2,663 times
Attributed Copies: > 7 words, 'Read more' link added
Search Copies: <= 7 words, used to search
Tynt generated 83 new visits and 200 new page views on your site.
Tynt automatically created 2,090 new links to your content.

Dat alles in ongeveer een maand dus. Het lijkt veel, 2090 links, maar 95% van die links staan in e-mails en in 50% van die gevallen had de auteur er zelf ook wel een link bij gezet. Echt SEO voordelen zie ik nog niet. Netto resultaat is dus ongeveer 83 bezoekers.

Voor een website die dagelijks wordt gecopy/paste en ongeveer 1500 bezoekers per werkdag heeft, is dit resultaat niet bijzonder. Maar aangezien Tynt.com gratis is blijf ik er wel mee doorgaan. Beter dan niets zullen we maar zeggen!
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

22 september 2010

Momenteel: (between August 22 and September 20.)
Tynt generated 108 new visits and 251 new page views.