Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Collegas,

KvK
HBD
Thuiswinkel
Deze 3 instanties zorgen puur en alleen voor geldstromen waar je als ondernemer helemaal niets aan hebt of helemaal niets voor terug krijgt.

Deze maand komt hij weer de beruchte en jaarlijkse HBD bedelbrief en.......
of u maar even 30,00 meer wil betalen.

Ergens las ik dat deze instantie zichzelf zou opheffen.

Dit jaar vraag ik mij af of deze "inning" wel conform de Europese regels is.
Als ik goed ben geïnformeerd moet inning van leges door overheden vanaf 2013 voldoen aan EU regels.
Er zijn zoveel nieuwe regels dat ik regelmatig door de bomen het bos niet meer zie.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Jordi
Berichten: 569
Lid geworden op: 02 december 2012
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Ergens las ik dat deze instantie zichzelf zou opheffen.
Laatste jaar, Vanaf 2014 wordt HBD inderdaad afgeschaft.
Actief in webshopontwikkeling
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

KvK
HBD
Thuiswinkel
Deze 3 instanties zorgen puur en alleen voor geldstromen waar je als ondernemer helemaal niets aan hebt of helemaal niets voor terug krijgt.
KVK kost je niets meer, terwijl je er nog aardig wat voor terugkrijgt. Thuiswinkel.org is optioneel, dus hoef je niet te doen, maar veel retailers zijn er juist zeer blij mee en er sluiten zich steeds meer webwinkels bij aan. Als je er een jaarlijkse factuur voor krijgt en dat niet wilt, kun je het gemakkelijk opzeggen overigens.

Snap niet waarom je zo nodig drie compleet verschillende organisaties met elkaar moet vergelijken. Het HBD is er lang vooral voor de bricks geweest, waardoor inderdaad clicks zich er niet altijd in konden vinden. Maar dat is het dan ook wel, laten we als ondernemers zaken vooral niet dramatiseren.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Ik heb nog nooit betaald

Als meer mensen een beetje ballen zouden groeien en niet een alleen maar klagen om vervolgens braaf het geeiste geld overmaken zouden we snel van dit gezeik afzijn. Of ze zijn om zijn minst even bezig om 25.000 incassoprocedures op te starten.

Hebben ze meteen geen tijd meer voor hun anti--webwinkel agenda
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Droomjuweeltjes
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 januari 2012
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Hij viel gisteren op de mat. Vorig jaar hoefde ik nog maar € 79 te betalen, nu € 110. Het is toch van de gekke.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Of ze zijn om zijn minst even bezig om 25.000 incassoprocedures op te starten.
Besteden ze die vervolgens bij het HBD gewoon uit. Incassobedrijven zijn maar wat blij met openstaande vorderingen van verplichte semi-overheidsinstanties. Die doen het goed bij de kantonrechter. Het is dus voor de meeste webwinkeliers geen kwestie van ballen, maar van prioriteiten. De meesten zullen geen zin hebben in een zaak rond een via de overheid verplichte factuur van een paar tientjes tot een paar honderd euro.

Gewoon betalen, en accepteren dat je niet aan alle kosten dezelfde meerwaarde haalt.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Dirkjan ziet het goed.

En omdat ik uit principe ook niet betaald had: het was geen incassobureau maar een gerechtsdeurwaarder...
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Ja ze zijn daar wel goed met intimidatie. Witte boorden criminaliteit heet zoiets toch? Samen zijn we sterk. Als we eerder massaal 'in staking' waren gegaan had de regering waarschijnlijk wel ingegrepen. De HBD doet helemaal niks voor ons webwinkeliers. Wij zijn een melkkoe voor hun. Het geld wat ons afgeperst wordt komt ten goede aan de concurrentie. Schandalig gewoon!

Eind van het jaar bestaan ze niet meer gelukkig. Goede ontwikkeling. KVK inschrijving ook gratis. Goed bezig. Kan ik me concentreren op belangrijkere werkzaamheden
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Je kunt er een positieve draai aan geven, zoals een van onze collega-forumleden het doet. Plak het HBD-logo op je webwinkel en zet er bijvoorbeeld "Aangesloten bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel" bij.

Dat vind ik commercieel gezien een geweldige vondst :D
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Haha. Leuk bedacht maar geen gratis reclame voor hun. Zometeen geef ik ze nog bestaandsrecht ;)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Anoniempje23123123
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 januari 2012

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Hier ook, wij betalen geen cent!
Oplichters zijn het

We hebben ze een brief gestuurd dat ze niets voor ons kunnen betekenen en dat we niet voor lucht betalen ;) Een jaar lang niets gehoord en nu weer acceptgiro.
We hebben 1x betaald en dat was ook meteen de laatste keer. grote onzin!
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Je betaald geen cent maar betaald toch. Maar voor 1 keer daarna niet meer?

De HBD heeft je alleen maar tuk. Je betaald nu niet maar waarom vorig jaar dan wel? Je argument is weg.

Ik betaal nu al voor het 4e jaar op rij niks.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Anoniempje23123123
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 januari 2012

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Het eerste jaar hebben we netjes betaald, wisten wij veel. Bij de Kvk hebben ze ons verteld dat het verplicht is en daar ging je.
We hebben toen nog een brief gestuurd om een verlaging van de kosten omdat onze inkomsten laag waren. Helaas geen verlaging gekregen.
Het jaar daarop hebben we niets betaald, maar een brief naar ze toegestuurd dat wij een webwinkel zijn en dat het HBD niets voor ons kan betekenen. Dat jaar hebben we niets betaald, nu ligt ie weer op de mat en gaan we m niet betalen.

Dus 1x betaald en 2x niet. We hebben een jaar lang niets op onze brief gehoord, dus dit jaar hebben we ze een brief gestuurd dat ze ons niet lastig moeten vallen en als ze willen mogen ze op onze brief van een jaar geleden reageren ;)
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Ja ik lees hier wel meer berichten over random bedragen, herinneringen en (gedeeltelijke) kwijtscheldingen.

Lijkt allemaal behoorlijk random. Alsof het aan het humeur ligt van degene die die dag de mail behandeld. Typische ballentent. Jij betaald A, jij betaals B en jij betaald niks want het is vandaag mooi weer buiten.

Ben benieuwd of we daadwerkelijk naar de rechter stappen deze ronde. Kijken wat daaruit komt
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Ik vind het eerlijk gezegd allemaal maar een hoop commotie om niets.
De reden hiervoor is dat ik vroeger ingeschreven stond als groothandel en maar liefst iets van HFL. 1.200,- mocht lappen elk jaar. Tegenwoordig zal dat vast gewoon € 1.200,- zijn.

Het HBD is een schijntje en ook de reden waarom ik bewust heb ingeschreven als webwinkel.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Dus je word niet heel veel opgelicht maar een beetje?

Alsof je zegt dat het geen probleem is dat er bij je is ingebroken en voor 100 euro gestolen is omdat er ergens anders voor 1000 euro gestolen is.

Diefstal blijft diefstal. Alleen als de regering het doet heet het een wet en mag je het komen brengen ook
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
frafra
Berichten: 1078
Lid geworden op: 15 januari 2011
Locatie: Breda

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

08 maart 2013

Inderdaad, de wet is de wet. Ik betaal dan ook met frisse tegenzin zoals ik wel meer dingen doe met frisse tegenzin.

In bijna elke branche loop je wel tegen een verplicht "iets" aan. Persoonlijk vind ik de bijdrage peanuts in vergelijking met vergelijkbare instanties. Het zijn gewoon bedrijfskosten, zolang je meer binnen haalt dan uitgeeft is er niets aan de hand en vind ik het, gezien de prijzen die andere bedrijven moet betalen, allemaal een storm in een glas water.

Vergis je niet, ik ben blij dat het zal verdwijnen maar er zal vast wel weer iets anders voor in de plaats komen of een of andere verkapte belasting.
 
jaapbg
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 november 2013

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

25 november 2013

HBD had 73 full time personeelsleden in dienst!!!!?!!,
er verdwijnt per jaar zo;n 5 Miljoen euro. (jaarrekening is openbaar)
Een voorzitter met wss een hoog salaris, geen enkele controle op efficientie of controle op uitvoer. Het verlies word uiteraard door de overheid (=belasting =nogmaals betalen voor HBD) aangevuld.

Betalen raad ik iedereen af gezien er geen aantoonbare ROI is, en het voor de rechter geen stand zal houden. Ook de politiek heeft gelukkig, na wat onderzoek, de stekker eruit getrokken (wat het punt van niet betalen behoorlijk onderbouwt), nu probeert HBD echter snel nog zoveel mogelijk te graaien, waarschijnlijk omdat de voorzitter's bonus voor dit jaar nog uitgekeerd moet worden.

Sommige noemen hier dat het toch maar peanuts is qua bedrag, al was het maar 1 cent geweest, geld cadeau geven aan vage stichtingen slaat nergens op.
Als je je naw gegevens achterlaat wil ik je met alle plezier wat facturen gaan sturen met lage bedragen, als het je toch niets uitmaakt, maak het dan maar aan mij over ;-)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

25 november 2013

Betalen raad ik iedereen af […] Als je je naw gegevens achterlaat wil ik je met alle plezier wat facturen gaan sturen met lage bedragen, als het je toch niets uitmaakt, maak het dan maar aan mij over ;-)
Laten we dat eens omkeren. Aangezien je toch zo'n standvastige held bent: waar kunnen we de rekening inclusief incassokosten naartoe sturen wanneer een bezwaar is afgewezen?
 
EwoutG
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 oktober 2013

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

25 november 2013

Zal mij benieuwen of ik nog een factuur ontvang, ben officieel in oktober gestart :)
 
bartjuh
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 januari 2011

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

26 november 2013

Ik heb nog nooit betaald

Als meer mensen een beetje ballen zouden groeien en niet een alleen maar klagen om vervolgens braaf het geeiste geld overmaken zouden we snel van dit gezeik afzijn. Of ze zijn om zijn minst even bezig om 25.000 incassoprocedures op te starten.

Hebben ze meteen geen tijd meer voor hun anti--webwinkel agenda
Dat je nog nooit betaald heb geloof ik niet meer. Volgde laatst jou advies op wat mij toch een aardige incasso heeft gekost. Of hoe los jij dat probleem dan op :?:
 
Anoniempje23123123
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 januari 2012

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

02 december 2013

Wij zijn nu ook bezig met het HBD... en we zijn niet van plan te betalen.

Het volgende is naar het HBD gegaan:

"Ik verzoek u de vordering te laten vallen en mij hiervan binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief een bewijs te verstrekken. Indien u hiertoe niet bereid bent, verzoek ik u mij gemotiveerd en gedocumenteerd aan te tonen op grond waarvan ik de vordering wel zou moeten voldoen. Dat wil zeggen: Op grond waarvan een webwinkel zonder winkelpand een heffing zou moeten betalen aan het HBD?"

We zijn inmiddels 10 brieven en incassobureaus verder, maar nog krijgen we geen antwoord op onze vraag waarom wij als webwinkel zouden moeten betalen. We krijgen standaard brieven met wetteksten toegestuurd.

Deze link kan ook nog eens handig zijn: http://www.kijkenietkope.nl/2013/04/beste-hbd.html

"Het HBD houdt zich met name bezig met: Bestrijding winkelcriminaliteit, bevordering van innovatie, het verstrekken van feiten en cijfers over de sector, informatie over arbeid(smarkt), onderwijs en scholing."
Dit is allemaal niet van toepassing op een webwinkel.. Ik bedoel je betaald voor een dienst of product waar je iets aan hebt. Het HBD informeert niet want het enige wat je van ze krijgt is een acceptgiro.

"Ben ik verplicht de HBD-heffing te betalen?
Ja, als u als ondernemer actief bent in een branche waarvoor een product- of bedrijfschap actief is dan bent u wettelijk verplicht de vastgestelde heffing te betalen."

Wij staan ingeschreven als verkoop via postorder, die staat er niet bij.

Wij zijn lid van een Brancheorganisatie, maar het HBD wil daar niet op in gaan
"Ik ben lid van een brancheorganisatie, krijg ik dan korting?
Als u als ondernemer onder de werkingssfeer van het HBD valt en in 2013 lid bent van een ondernemersorganisatie die aangesloten is bij:
• Koninklijke Vereniging MKB-Nederland;
• Raad Nederlandse Detailhandel;
• Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel;

dan krijgt u indien u aan één van bovenvermelde organisaties in 2012 de volledige contributie heeft betaald, een korting op de algemene heffing, ook wel georganiseerdenaftrek genoemd."
 
Gebruikersavatar
LindeRensmaag
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 december 2013
Locatie: Neede
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

03 december 2013

Heb ook zo'n rekening gehad.. en daarna nog één. En maar betaald. Maar, wat ik dus las is dat ze gaan stoppen. Dat het gedeelte 'detailhandel' wordt overgenomen.
Op mij komt het over alsof ik geld naar iets heb overgemaakt, waar ik eigenlijk als bedrijf helemaal niets aan heb.
Bijna Nieuw - (web)winkel Tweedehands kleding en speelgoed. Fournituren, brei- en haakgarens.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

03 december 2013

Heb ook zo'n rekening gehad.. en daarna nog één. En maar betaald. Maar, wat ik dus las is dat ze gaan stoppen. Dat het gedeelte 'detailhandel' wordt overgenomen.
Op mij komt het over alsof ik geld naar iets heb overgemaakt, waar ik eigenlijk als bedrijf helemaal niets aan heb.
Klopt en ik heb ook maar betaald, die €6,- vind ik al triest dat erbij kwam en je vecht volgens mij echt LETTERLIJK tegen de bierkaai! Ik hoor NIEMAND dat die ooit een zaak tegen het HBD heeft gewonnen. De politiek doet er ook helemaal niets mee, want anders had ik geen herinnering gekregen. Het zijn smerige praktijken, maar dat mag gewoon.

Dus nadat ik de rekening betaald heb, hoop ik in 2014 er echt niets meer van te zien. Dat hebben ze beloofd en dat moet ook gewoon zo zijn!
 
bartjuh
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 januari 2011

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

03 december 2013

Helemaal met je eens Zyra!
 
bartjuh
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 januari 2011

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

28 december 2013

Ik heb nog nooit betaald

Als meer mensen een beetje ballen zouden groeien en niet een alleen maar klagen om vervolgens braaf het geeiste geld overmaken zouden we snel van dit gezeik afzijn. Of ze zijn om zijn minst even bezig om 25.000 incassoprocedures op te starten.

Hebben ze meteen geen tijd meer voor hun anti--webwinkel agenda
Dat je nog nooit betaald heb geloof ik niet meer. Volgde laatst jou advies op wat mij toch een aardige incasso heeft gekost. Of hoe los jij dat probleem dan op :?:
Het Varaantje hoe los jij dit probleem op of heb je daar geen antwoord op?
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

30 december 2013

Geen idee. Het loopt nog bij mij. Maar het al een tijd niks meer van ze gehoord. Mijn laatste contact met hun staat een stukje naar boven beschreven. Hopelijk stort het volgende week echt helemaal in elkaar daar.

Maar ga bij mij nu niet verongelijkt doen dat je incassokosten erbij gekregen hebt. Tuurlijk krijg je die waar in mijn verhaal heb je opgemaakt dat je die niet zou krijgen? Of dacht je soms dat ik die voor je ging betalen :lol:
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
bartjuh
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 januari 2011

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

30 december 2013

Geen idee. Het loopt nog bij mij. Maar het al een tijd niks meer van ze gehoord. Mijn laatste contact met hun staat een stukje naar boven beschreven. Hopelijk stort het volgende week echt helemaal in elkaar daar.

Maar ga bij mij nu niet verongelijkt doen dat je incassokosten erbij gekregen hebt. Tuurlijk krijg je die waar in mijn verhaal heb je opgemaakt dat je die niet zou krijgen? Of dacht je soms dat ik die voor je ging betalen :lol:
Was er idd vanuit gegaan dat jij de incassokosten zou betalen :|
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

30 december 2013

Was er idd vanuit gegaan dat jij de incassokosten zou betalen :|
:lol: :wink:
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

04 januari 2014

Het is een wettelijk verplichte heffing (althans dat was het). Dus echt raar dat niemand een rechtzaak wint is het niet. Het HBD stond wettelijk gewoon in zijn recht. Dat die wet raar is, was iedereen het mee eens, vandaar dat de heffing sinds dit jaar niet meer bestaat. Een rechter bekijkt een zaak echter juridisch. Aan de voorgaande heffingen ontkom je als webwinkel niet. Ik verwacht dan ook dat het HBD de nog openstaande vorderingen gewoon gaat innen...
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m