Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

04 januari 2014

Wij zijn nu ook bezig met het HBD... en we zijn niet van plan te betalen.

Het volgende is naar het HBD gegaan:

"Ik verzoek u de vordering te laten vallen en mij hiervan binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief een bewijs te verstrekken. Indien u hiertoe niet bereid bent, verzoek ik u mij gemotiveerd en gedocumenteerd aan te tonen op grond waarvan ik de vordering wel zou moeten voldoen. Dat wil zeggen: Op grond waarvan een webwinkel zonder winkelpand een heffing zou moeten betalen aan het HBD?"

We zijn inmiddels 10 brieven en incassobureaus verder, maar nog krijgen we geen antwoord op onze vraag waarom wij als webwinkel zouden moeten betalen. We krijgen standaard brieven met wetteksten toegestuurd.

Deze link kan ook nog eens handig zijn: http://www.kijkenietkope.nl/2013/04/beste-hbd.html

"Het HBD houdt zich met name bezig met: Bestrijding winkelcriminaliteit, bevordering van innovatie, het verstrekken van feiten en cijfers over de sector, informatie over arbeid(smarkt), onderwijs en scholing."
Dit is allemaal niet van toepassing op een webwinkel.. Ik bedoel je betaald voor een dienst of product waar je iets aan hebt. Het HBD informeert niet want het enige wat je van ze krijgt is een acceptgiro.

"Ben ik verplicht de HBD-heffing te betalen?
Ja, als u als ondernemer actief bent in een branche waarvoor een product- of bedrijfschap actief is dan bent u wettelijk verplicht de vastgestelde heffing te betalen."

Wij staan ingeschreven als verkoop via postorder, die staat er niet bij.

Wij zijn lid van een Brancheorganisatie, maar het HBD wil daar niet op in gaan
"Ik ben lid van een brancheorganisatie, krijg ik dan korting?
Als u als ondernemer onder de werkingssfeer van het HBD valt en in 2013 lid bent van een ondernemersorganisatie die aangesloten is bij:
• Koninklijke Vereniging MKB-Nederland;
• Raad Nederlandse Detailhandel;
• Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel;

dan krijgt u indien u aan één van bovenvermelde organisaties in 2012 de volledige contributie heeft betaald, een korting op de algemene heffing, ook wel georganiseerdenaftrek genoemd."
Oh Mia ik zie nu pas jou bericht. Goed dat je flink bezwaar maakt :!:

Bij mij ook steeds hetzelfde resultaat. Een standaard briefje met een verwijzing naar een nietszeggende wettekst. Dit is gewoon een standaard brief ik heb op mijn bezwaren gewoon 3x dezelfde brief gekregen..... Zo werkt het HBD. Ze hebben zelfs een leuke reclame gehad in het verleden die oproep niet bij webwinkels maar bij stenen winkels te kopen! Betaald van onze bijdrage! Het HBD weet heel goed dat ze fout bezig zijn. Maar gratis geld is gratis geld hebben ze een mooi pandje van een paar millioen van kunnen kopen.

Dat heet corruptie. Gelukkig heeft de regering daar nu een stokje voor gestoken. Helaas wat laat had jaren eerder gemogen maar goed....

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als zoiets echt tot voor het hoge recht uitgevochten zou worden. Dat is niet te doen voor ons maar een organisatie die zelf zijn eigen groep advocaten kunnen veroorloven. Die maken denk ik gehakt van 'ja het staat nueenmaal in de wet' maar die een stap verder gaan en de wet zelf eens aan de tand voelen. Kan je wel een wet maken die afdwingt dat een bepaalde bedrijfstak een verplicht duur lidmaatschap af te sluiten waarbij niet bewezen kan worden dat deze op enige manier ten goede komt aan die bedrijfstak? Sterker nog als je kan aantonen dat deze actief bezig is geweest die bedrijfstak te schaden!

Ik denk het niet eigenlijk.... Dit zou dus eens een nuttige taak geweest zijn voor thuiswinkelwaarborg. Wat die nu doen is mij een raadsel.... Beetje award ceremonies maken enzo... Verder zie ik ze niet. Maar goed ik betaal hun gelukkig ook niet.

Het zal nu ook wel niet meer gebeuren. De kleine man zoals jij en ik worden legaal afgeperst.

Ik heb enkele maanden geleden ook voor het eerst! een factuur van 2009 gehad... Nooit de originele factuur ontvangen (ik bewaar altijd alles!) Dus ook nooit de kans gehad bezwaar te maken. En nu wordt er uiteraard beweerd dat de bezwaar termijn verlopen is... Wel facturen over 2010 en 2011 gehad (en sucessvol bezwaar gemaakt) Te laat voor 2012 en 2013 ook niet gehad. Incassoprocedures en andere afpersingsmiddelen op mijn dak gehad. Maar nooit een herinnering of wat dan ook over 2009. En nu begint het feest gewoon weer van voren af aan....

Het gebeurd het HBD vaak dat de eerste factuur niet ontvangen is. Maar vooral niet aangetekende bezwaren lijken bij de Post 'toevallig' in een zwart gat te zijn gevallen. Uiteraard is een rekening die niet ontvangen is dat ons probleem. En een bezwaar zogenaamd niet ontvangen door het HBD is ook al ons probleem.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

19 januari 2014

Potverdorie. Ik ben vandaag druk bezig even de administratie (prive en zakelijk) even op te schonen van voorgaande jaren.

Wat vind ik daat! Een HBD factuur uit 2009 die ik verkeerd had opgeborgen. En daarbij het bezwaar EN de brief waarin het bezwaar is toegekend.

Heb ik mij voor niks boos zitten maken voor een 'spook' factuur die ik dus een paar maanden geleden kreeg van het HBD. Boze brief echt helemaal voor niks geschreven :evil:

Nu heb ik (uiteraard) nog geen zak vernomen van mijn brief. Maar het zal me niks verbazen als deze nog wel een keer gaat komen.

Nu kan ik natuurlijk nogmaals een boze brief schrijven dat er geen openstaande factuur voor 2009 is. Het voor laten komen bij de rechter en vervolgens de schiftelijke toekenning van mijn bezwaar tevoorschijn toveren. Gewoon om het HBD express hoge kosten te laten maken :lol: Omdat het kan en omdat ik ze met plezier de grond in laat stampen 8)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

23 januari 2014

Dat zal niet voorkomen bij de rechter helaas, ze hebben net als de belastingdienst geen tussenstap nodig bij de rechter.
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

26 januari 2014

God-ver-domme!

Ik krijg nu een brief nav bezwaar van de herinnering uit 2009 waartegen ik succesvol bezwaar had ingediend. Dat was een bedrag van 40 euro (was pas eind van het jaar begonnen.

Alleen wordt in dat antwoord nu verwezen wordt naar een bedrag van 116 euro uit het jaar 1013????? (Nog nooit iets van 116 gehad) 40 eerste jaar 80 daarna en in 2013 nog even de laatste graai uit de pot van 110. Over de 40 euro uit 2009 wordt opeens niet meer gesproken....

Mijn god wat een poel van ellende daar. Ze kunnen geen factuur sturen en als je bezwaar is dat er al betaald is dan krijg je gewoon een brief waarin verwezen wordt naar een totaal ander jaar En ander bedrag!
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

26 januari 2014

Ik heb echt geen tijd voor dit gezeik zeg! Alles is betaald en nog dreigbrieven ontvangen. Ik heb echt nog nooit zo'n administratieve tyfeszooi gezien!
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Maurice
Berichten: 950
Lid geworden op: 12 juni 2011
Locatie: Heerle
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

26 januari 2014

Let een beetje op je woorden wil je... :roll:
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

26 januari 2014

Je kan wel op mij blijven reageren maar je weet dat je allang op mijn ignore lijst sta en ik je berichten niet eens zie.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

26 januari 2014

Man man man. Wat had jij jezelf een hoop frustratie kunnen besparen voor 230 euro.

Oh, en je hebt "nu" geen brief ontvangen, want het is zondag :wink:
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

26 januari 2014

Dat is het dus. Al het geld is in september betaald..... Alles! Juist omdat het me meer opvrat dan dat het me waard is voor een club die toch opgeheven is. En krijg dus nu eerst een herrinnering over 2009 (waarvan bezwaar is toegekend) en de reactie hierop ging opeens over een hele andere factuur uit 2013 die ook voldaan is. Ik heb zelfs een bevestiging dat alle facturen voldaan waren daarom ben ik zo pissed of dat het circus weer opnieuw begint. Inclusief sarcastische opmerking in de brief....

Dus:

2009 bezwaar ingedient toegekend
2010 ook
2011 ook
2012 betaald
2013 betaald
herinnering 2009
Email verzonden 2009 geen openstaanda factuur
Reactie 2013 moet betaald worden. Befehl ist befehl!

Ik woon in een flat en haal niet elke dag de brievenbus leeg. Vandaag wel dus.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: HBD hij is er weer, hoelang betalen we dit nog ?

27 januari 2014

Waarom zei je eerst dat je gewoon niet ging betalen uit principe? Ben blij dat ik nadat helaas er administratiekosten bij waren gekomen ik gewoon betaald heb en van het gezeur af ben, terwijl jij nog een jaar lang tegen de bierkaai kunt vechten.