Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
BoZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 augustus 2010

Webwinkel als hobby

01 september 2010

Hallo allemaal,
Ik ben de laatste tijd bezig met het onderzoeken van het starten van een eigen webwinkel. Ik heb al een tijdje in gedachten over de producten die ik wil gaan verkopen. Wat eruit is gekomen = Kleding. In het begin alleen maar dameskleding, later als het op gang gaat herenkleding erbij. Ik denk dat ik niet de juiste dameskleding smaak heb maar daarvoor heb ik gelukkig nog een grote zus voor :) Ik heb al een paar groothandels gevonden via google. Het zijn groothandels uit bijv. china engeland en amerika.

Ik wil het gewoon als een parttime baan houden, omzet beschouw ik als extra zakgeld (ik ben nog student) met 50-100 euro omzet per maand ben ik al zeer tevreden :) maar natuurlijk wil ik het uitbreiden als het beter gaat.
Ik wil het gewoon via huis doen, voorraad kan op zolder. Ik heb een tijdje gekeken voor stapelbare voorraadbakken waar de kleren inkunnen zodat ik makkelijk mijn voorraad kan beheren.

Mijn vraag is:
Wat zijn de meeste geschikte website softwares hiervoor? (zowel kant-en-klare websites als alleen maar software)

eisen ongeveer zijn als volgt:
- Makkelijk shop ontwerp en inrichting
- Een optie waarbij je kan kiezen welke maat je wilt. (als klant)
- koppelingen met ideal en paypal.
- als het kan ook facturen in pdf
- orderbeheer
- voorraad beheer
- en nog meer wat handig kan zijn voor een kleding webshop :)

Andere vraag:
Ik heb een aantal topics gelezen die over hobby webwinkels gaan, Ik moet dus sowieso aanmelden bij kvk en btw nummer aanvragen?


Ik ben bereid om te investeren in google adwords, hoeveel denken jullie dat ik nodig heb om een goede campagne te maken?

Vriendelijke groet,
BoZ
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Webwinkel als hobby

01 september 2010

Wat zijn de meeste geschikte website softwares hiervoor? (zowel kant-en-klare websites als alleen maar software)
Er is geen 'meest geschikte software.' Alle software aanbieders richten zich zowel op de meest professionele webshops als op gemak. Ze zullen allemaal in zekere mate aan je behoefte voldoen. Het is meer voorkeur. Net zoals elke auto je van A naar B kan brengen is je budget, kleur keuze, voorkeur voor gemak, lage kosten, zoekmachine effecten of eventuele uitbreidingsmogelijkheden allemaal van invloed. Maar bestaat er eigenlijk niet zoiets als een verkeerde keuze.
Andere vraag:
Ik heb een aantal topics gelezen die over hobby webwinkels gaan, Ik moet dus sowieso aanmelden bij kvk en btw nummer aanvragen?
Nee. Dat moet niet, maar is vaak aan te raden om het beter/sneller/professioneler te doen. Maar het moet niet. 100 euro in de maand is veel te weinig om serieus genomen te worden door importeurs, door de belastingdienst of zelfs maar door ons op het forum. ;-) Dus je kunt het prima starten als hobby en je nog niet inschrijven. Dat geeft je wat beperkingen maar ik geloof niet dat jij met jouw plannen daar echt last van gaat hebben. Het geeft je tenslotte ook voordelen. Je administratie wordt gemakkelijker en je kunt je focus meer leggen op het verkopen via het internet.

Zie ook: Webwinkel als hobby?
 
BoZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 augustus 2010

01 september 2010

Jep 100 euro is weinig maar voor mij genoeg :wink: Natuurlijk wil ik wel maar maar 100 euro omzet per maand is al een goede start voor mij :)

oke ik heb een beetje gekeken naar http://biedmeerwebwinkels.nl/Page251/De-pakketten.html
pakket onbeperkt (verschilt niet echt veel dus ga ik voor onbeperkt)
http://www.shoppagina.nl/aanvragen/
Ik kan niet echt pakketen vergelijken hier, wel onhandig
pakket extra of geavanceerd
http://www.mijnwebwinkel.nl/mogelijkheden-vergelijken/
pakket profesioneel
en nog een paar anderen.

Welke raden jullie mij aan? Hebben jullie ervaring met deze webwinkels?
of kan ik beter alleen software halen?
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

01 september 2010

Wat belangrijk voor je gaat zijn is dat je geen lange contracten hebt... aangezien 995 van de 1000 beginnende online kledingwinkels er binnen een jaar of twee mee stopt.

Waarom nou heel simpel praktijkcase:
Mevrouw ziet een interessant kledingstuk. Ze denkt zelf maatje 38 te hebben maar weet ook dat als die krap valt ze een maatje 40 moet hebben maar ze is ook bezig met Sonja (misschien toch nog terug naar maatje 36) dus wat doet mevrouw... bestelt kleding  in alle drie maten, past ze thuis aan en stuurt vervolgens de twee niet passende kledingstukken (maat 36 en 38) terug op jouw kosten binnen de  afkoelingsperiode. 

In de tussentijd heb jij wel moeten investeren in de voorraad, je kan de andere 2 maten gedurende 2 weken niet verkopen en je bent een groot deel van de marge kwijt aan die extra verzendkosten.
Mocht het toch een succes worden... je weet maar nooit... dan wil je ook geen restricties hebben om snel te kunnen overstappen van een kant-en-klaar product naar software die helemaal toe te snijden is op de specifieke wensen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

01 september 2010

BOZ , deze software pakketten zijn ook nog betaalbaar:
"Webshopkeeper" en "mijnwebwinkel5"
eenmalig 100 tot 170 euro
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

01 september 2010

BOZ , deze software pakketten zijn ook nog betaalbaar:
"Webshopkeeper" en "mijnwebwinkel5"
eenmalig 100 tot 170 euro
Zen-Cart, shopupgraded, osCommerce, Magento, XT:Commerce zijn allemaal gratis.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
BoZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 augustus 2010

01 september 2010

Dankje voor reacties,
Ik moet om 5 uur in de vliegtuig (ben op vakantie) Morgen ben ik er rond 12 uur weer.

Groetjes
 
BoZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 augustus 2010

02 september 2010

Wat belangrijk voor je gaat zijn is dat je geen lange contracten hebt... aangezien 995 van de 1000 beginnende online kledingwinkels er binnen een jaar of twee mee stopt.
klopt, maar dat zijn meestal de ondernemers die hun maandelijkse salaris uit de webshop halen. Ik ben al tevreden als ik +- 100 per maand omzet heb.
Code:
Mevrouw ziet een interessant kledingstuk. Ze denkt zelf maatje 38 te hebben maar weet ook dat als die krap valt ze een maatje 40 moet hebben maar ze is ook bezig met Sonja (misschien toch nog terug naar maatje 36) dus wat doet mevrouw... bestelt kleding in alle drie maten, past ze thuis aan en stuurt vervolgens de twee niet passende kledingstukken (maat 36 en 38) terug op jouw kosten binnen de afkoelingsperiode.
Jep heb er net over nagedacht. Een beginende kledingwebshop lijkt idd moeilijker dan gedacht. Ik heb nu een ander product gevonden: handtassen en accessories. Aangezien je handtassen niet op een speciale maat hebt kun je het moelijk teruggeven.

Een vrouw is anders dan een man,
Een vrouw heeft bij elke outfit andere schoenen, tas, accessories nodig. Als ik een tassen inkoop voor rond de 15 euro ps kan ik die voor 25 ps verkopen. Aangezien ik niet veel van de omzet verwacht en het als een hobby houd denk ik dat het wel zou kunnen. Kosten site/software pm = +- 30. Als ik rond de 11/12 tassen per maand verkoop heb ik ruim voldoende omzet. Natuurlijk gaat het in het begin wel wat minder maar echt failliet gaan lukt denk ik niet. Met 3 tassen per maand verkopen heb ik de site kosten er al uit.
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

02 september 2010

De vraag is, of er wel nog een markt voor is.
Als je 2 jaar geleden met het idee kwam had je zeker succes.
Nu zal het afwachten zijn.
Kleren, sieraden, en handtassen zijn webshops die je tegenwoordig al veel tegen komt. (samen met elektronica, speelgoed en babyartikelen)

Hoe denk je anders te kunnen zijn dan degene die er al jaren professioneel mee bezig zijn?


Je moet iets kunnen verkopen wat vernieuwend is of weinig op de markt is.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

02 september 2010

Natuurlijk gaat het in het begin wel wat minder maar echt failliet gaan lukt denk ik niet.
Ik vind de denkwijze van sommige starters echt inspirerend. :-)
 
BoZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 augustus 2010

02 september 2010

De vraag is, of er wel nog een markt voor is.
Als je 2 jaar geleden met het idee kwam had je zeker succes.
Nu zal het afwachten zijn.
Kleren, sieraden, en handtassen zijn webshops die je tegenwoordig al veel tegen komt. (samen met elektronica, speelgoed en babyartikelen)

Hoe denk je anders te kunnen zijn dan degene die er al jaren professioneel mee bezig zijn?


Je moet iets kunnen verkopen wat vernieuwend is of weinig op de markt is.
Wat kan je anders verkopen als al die richtingen al bezet zijn?
 
veke
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 augustus 2010

02 september 2010

Dat is juist het zoekwerk.
Zoek een gat in de markt en verkoop dat.
Voordat je iets wilt gaan verkopen via een webshop, kan je beter het internet eens doorpluizen.
Dan zie je of er veel concurentie is.
Veel concurentie betekend ook dat je via google met een basic webshop, dikwijls niet hoog gerangschikt staat.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

03 september 2010

No offense maar waarom zou je je door een paar concurrenten uit het veld laten slaan? Meestal is het succesvol worden in een volle markt gemakkelijke r dan een monopolie positie opzetten in een nieuw gat in de markt hoor? Dat er concurrenten zijn, betekent nl. ook vaak dat er vraag is. Echt wel dat over 5 jaar de markt voor tassen er online en offline heel anders uit gaat zien. Mode is enorm trendgevoelig en dus altijd in beweging! Als tassen je ding is, moet je voor tassen gaan. En niet bang zijn voor concurrentie.
 
Miran
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 juli 2010

03 september 2010

Ik ben het wel met Admin eens.

Veel concurentie zegt niet dat je niet kan overleven.
Ik denk dat je uitstraling van je site, goede service, interessante prijzen etc. er ook voor kunnen zorgen dat je bovenaan komt in de ranking. Stel dat je concurenten totaal geen service bieden en jij wel dan kan je daar ook klanten mee trekken. Dus je hoeft niet persé met een nieuw product te komen...
En concurentie houd je ook scherp vind ik.

Persoonlijk vind ik dat je er gewoon voor moet gaan als dit is wat je wilt. Ben je sowieso weer een mooie ervaring rijker en wie weet een een carriere opstapje voor iets anders......
 
BoZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 augustus 2010

03 september 2010

Jep dankje, eidenlijk positive berichten :)
 
BoZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 augustus 2010

Re: Webwinkel als hobby

03 september 2010

Andere vraag:
Ik heb een aantal topics gelezen die over hobby webwinkels gaan, Ik moet dus sowieso aanmelden bij kvk en btw nummer aanvragen?

Nee. Dat moet niet, maar is vaak aan te raden om het beter/sneller/professioneler te doen. Maar het moet niet. 100 euro in de maand is veel te weinig om serieus genomen te worden door importeurs, door de belastingdienst of zelfs maar door ons op het forum. ;-) Dus je kunt het prima starten als hobby en je nog niet inschrijven. Dat geeft je wat beperkingen maar ik geloof niet dat jij met jouw plannen daar echt last van gaat hebben. Het geeft je tenslotte ook voordelen. Je administratie wordt gemakkelijker en je kunt je focus meer leggen op het verkopen via het internet.

Zie ook: Webwinkel als hobby?
Vanaf hoeveel omzet per jaar raden jullie mij aan om in te gaan schrijven? Op de site staat 10.000 per jaar
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

Re: Webwinkel als hobby

03 september 2010


Vanaf hoeveel omzet per jaar raden jullie mij aan om in te gaan schrijven? Op de site staat 10.000 per jaar
Direct inschrijven is mijn advies als je een webshop wilt hebben om geld mee te verdienen. Je hebt alles dan direct goed voor mekaar wat betreft de fiscus. Bovendien wekt het veel meer vertrouwen bij je potentiële klanten als ze zien dar er een gewoon bedrijf achter de shop zit in plaats van een particulier.

Is het idee meer om een leuke site te maken waar eventueel ook iets aangeschaft kan worden -en je niet de aspiraties hebt om het 'goed' aan te pakken en het niet uit wil laten groeien tot een bedrijf- dan zou je de inschrijving eventueel achterwege kunnen laten en het particulier doen.

Ikzelf ben ook ooit begonnen als student met als hobby dingen via internet verkopen en ik weet dus hoe snel het kan gaan met het fenomeen "uit de hand gelopen hobby" :)
 
BoZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 augustus 2010

03 september 2010

In het begin wil ik het als hobby houden dus lijkt mij inschrijven dus niet nodig. Wel heb ik een paar vragen : Wat verwachte je van de omzet in de eerste maanden, en kwamen die verwachting ook waar? Heb je gebruik gemaakt van google adwords en hoeveel bezoekers kreeg je per dag?
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

03 september 2010

In het begin wil ik het als hobby houden dus lijkt mij inschrijven dus niet nodig. Wel heb ik een paar vragen : Wat verwachte je van de omzet in de eerste maanden, en kwamen die verwachting ook waar? Heb je gebruik gemaakt van google adwords en hoeveel bezoekers kreeg je per dag?
Dat ik me inschreef had ik nog niet eens een eigen site, ik verkocht via de sites van derden (zoiets als marktplaats.nl)
Dat ik een eigen site had toen maakte ik direct gebruik van adwords. Aantal bezoekers zullen nihil (10-50 per dag?) zijn geweest, maar zijn op zich niet relevant voor andere sites. Hangt namelijk van zeer veel factoren af; van wat je verkoopt, hoe groot je marketing budget is, wat je verkoopt, etc.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

03 september 2010

In het begin wil ik het als hobby houden dus lijkt mij inschrijven dus niet nodig. Wel heb ik een paar vragen : Wat verwachte je van de omzet in de eerste maanden, en kwamen die verwachting ook waar? Heb je gebruik gemaakt van google adwords en hoeveel bezoekers kreeg je per dag?
Wat jij ziet als hobby kan de fiscus zien als bedrijf en dan heb je de poppen aan het dansen.

Ik heb mij ook ingeschreven voordat de site überhaupt online was.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

03 september 2010

Wat jij ziet als hobby kan de fiscus zien als bedrijf en dan heb je de poppen aan het dansen.
Dat valt reuze mee hoor. Lees maar naar boven naar de ambities van BoZ. Dat ziet de Belastingdienst ook nog wel als hobby. :-)
 
webwinkelsucces
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 juni 2010
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

03 september 2010

Ik heb hier laatst toevallig wat over geschreven: http://www.webwinkelsucces.nl/webwinkel ... oophandel/
Download het rapport "Webwinkel Tactieken Onthult" en ontvang gratis tips en geheimen:
http://www.webwinkelsucces.nl/gratis-rapport.html
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

03 september 2010

Ik heb hier laatst toevallig wat over geschreven: http://www.webwinkelsucces.nl/webwinkel ... oophandel/
Jammer alleen dat de info die je geeft niet klopt.

Je hoeft niet apart een BTW nummer aan te vragen... doet de KvK direct voor je.

Een BV oprichten kost je geen 20.000... hooguit de rente om 1 seconde de 20.000 euro op de bankrekening te hebben staan.

Verder heb je wel een oprichtingsakte van de notaris nodig dat is het duurste aan het hele grapje.

Verder is een goed argument voor een BV een zekere gemoedsrust... mocht het verkeerd lopen en je hebt wel je stinkende best gedaan om het een succes te laten worden dan ben je maximaal voor die 20.000 euro prive aansprakelijk.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
BoZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 augustus 2010

04 september 2010

Wat adviseren jullie mij om te doen? inschrijven of niet? Ik verwacht jaarlijkse omzet 1000/1500 euro
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

04 september 2010

Wat adviseren jullie mij om te doen? inschrijven of niet? Ik verwacht jaarlijkse omzet 1000/1500 euro
Dan is inschrijven fiscaal zinloos maar je webwinkel waarschijnlijk ook kansloos. Zonder KVK krijg je echt geen serieuze deals met leveranciers, krijg je echt geen goede marketing van de grond, etc. Maar als dat ook niet je ambitie is, als je gewoon een hobby wilt, dan hoef je je niet in te schrijven. Plezier is dan je resultaat.
 
BoZ
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 augustus 2010

05 september 2010

Wat zijn de risico's van het niet inschrijven?
 
PeterPastoor
Berichten: 1474
Lid geworden op: 17 juli 2010
Locatie: Lochem
Contacteer:

05 september 2010

Dat zegt Admin toch al? Lees je wel? :)
Nu voor iedereen: https://webwinkelvragen.nl/. Meld je snel aan!
 
Wouter Hol
Moderators
Berichten: 3081
Lid geworden op: 02 september 2010
Contacteer:

06 september 2010

Een BV oprichten kost je geen 20.000... hooguit de rente om 1 seconde de 20.000 euro op de bankrekening te hebben staan.

Verder heb je wel een oprichtingsakte van de notaris nodig dat is het duurste aan het hele grapje.

Verder is een goed argument voor een BV een zekere gemoedsrust... mocht het verkeerd lopen en je hebt wel je stinkende best gedaan om het een succes te laten worden dan ben je maximaal voor die 20.000 euro prive aansprakelijk.
Pardon..??

Als je 20.000 euro voor 1 dag "leent" om een BV op te richten dan ben je met zaken bezig die dicht bij frauderen zitten. Vandaag nog iemand op HL die daar problemen mee heeft gekregen. Je bent prive aansprakelijk als je de aandelen niet vol stort.
Wat je in feite doet is het startkapitaal direct uit de BV halen en daarmee ben je geen goede bestuurder en dus hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat de BV doet of laat.

Ik hoop dat ik je bericht verkeerd begrepen heb en je niet bedoelde te suggereren dat je het startkapitaal even kan lenen..
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

06 september 2010

Dit wordt zo een behoorlijk offtopic bericht. Volgens mij zijn we het met zijn allen eens dat gezien zijn ambities en gewenste omzet een BV niet heel erg nuttig is. :-)

Offtopic: Over de 20.000 maar een blogberichtje geschreven. Een beetje voor de hand liggend maar zoals Wouter al aangeeft wordt er soms te makkelijk over gedacht.

En soms te moeilijk. Want inderdaad hoeft het maar 1 seconde op de rekening te staan, zolang het geld maar besteed wordt aan zaken die ten goede komen aan de onderneming.

Los van het HL topic trouwens. Ik had het gezien maar dat lijkt me een juridische kwestie waarbij de bewijslasten een rol beginnen te spelen. Dat is te specifiek om mee te nemen in het weblog bericht.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

06 september 2010

Een BV oprichten kost je geen 20.000... hooguit de rente om 1 seconde de 20.000 euro op de bankrekening te hebben staan.

Verder heb je wel een oprichtingsakte van de notaris nodig dat is het duurste aan het hele grapje.

Verder is een goed argument voor een BV een zekere gemoedsrust... mocht het verkeerd lopen en je hebt wel je stinkende best gedaan om het een succes te laten worden dan ben je maximaal voor die 20.000 euro prive aansprakelijk.
Pardon..??

Als je 20.000 euro voor 1 dag "leent" om een BV op te richten dan ben je met zaken bezig die dicht bij frauderen zitten. Vandaag nog iemand op HL die daar problemen mee heeft gekregen. Je bent prive aansprakelijk als je de aandelen niet vol stort.
Wat je in feite doet is het startkapitaal direct uit de BV halen en daarmee ben je geen goede bestuurder en dus hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat de BV doet of laat.

Ik hoop dat ik je bericht verkeerd begrepen heb en je niet bedoelde te suggereren dat je het startkapitaal even kan lenen..
Wat ik bedoel is dat de 20.000 euro alleen 1 seconde op de bankrekening moeten staan, natuurlijk moet die 20.000 euro aanwezig zijn in de BV maar dat hoeft niet perse in de vorm van contant geld te zijn. Die 20.000 euro kunnen ook in de voorraad zitten of iets anders... als het maar op een korte termijn liquide te maken is in geval van faillissement.

Wat er gesuggereerd word in het blogbericht is dat de kosten voor het oprichten van een BV 20.000 euro is en dat is niet het geval.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht