import/ export aangeven bij kvk en belastingdienst?

1
Hallo iedereen!
Sinds enige tijd heb ik een eigen webshop, die nu steeds meer klanten gaat trekken. Destijds toen ik me heb laten inschrijven bij de kvk heb ik aangegeven dat ik niet importeer/ exporteer, maar nu krijg ik steeds meer aanvragen van particulieren uit Belgie die mijn producten willen kopen. Ook zie ik artikelen in het buitenland die ik graag zou willen verkopen in mijn webshop, overigens niet te koop bij groothandels, maar bijv winkels in China en een winkel in Duitsland.
Mijn vraag is nu: mag en kan ik gewoon leveren aan Belgie (ook al heb ik eerder verklaard dat niet te doen) en artikelen halen uit China en Duitsland? Die bestellingen zullen per keer niet meer bedragen dan 22 euro, en passen gewoon door de brievenbus. Per jaar zal het waarschijnlijk zo'n 500 euro zijn wat ik "importeer", wat ik "exporteer"weet ik uiteraard nog niet, maar zal ook rond zo'n bedrag uit komen waarschijnlijk.
Welke extra kosten gelden dan voor mij?
Gelden er dezelfde regels voor particulieren en ondernemers? Hoe verwerk ik deze goederen in mijn administratie?
Ik heb de belastingdienst al gebeld, maar daar werd ik niet echt wijzer van, ligt waarschijnlijk aan mij, mijn hoofd loopt om en momenteel moet ik het echt even geschreven zien staan wil het tot me doordringen.....
Bovendien, moet ik als ik ga leveren aan het buitenland en spulletjes haal uit het buitenland, dit dan ook weer doorgeven aan de kvk en belastingdienst?
Excuus voor alle vragen....

Re: import/ export aangeven bij kvk en belastingdienst?

3
Binnen de EU is er vrij verkeer van goederen en binnen de EU dus ook geen sprake meer van import en export.

Als je in Duitsland bestelt, geef je je BTW nummer door aan de leverancier en hoef je geen BTW te betalen. Bij je aangifte OB geef je aan dat je goederen binnen de EU hebt gekocht en moet je hierover OB betalen. In dezelfde aangifte trek je deze OB weer af zodat het saldo 0 is.

Leveringen buiten Nederland zijn geen probleem. Binnen de EU hebben de landen echter drempelbedragen wanneer je aan consumenten levert. Voor België is dit bedrag bv € 35.000. Je mag dus voor € 35.000 aan België leveren waarbij je Nederlandse BTW berekent. Mocht je meer aan België leveren dan dien je een Belgisch BTW nummer aan te vragen en Belgische BTW te rekenen.

Als je aan bedrijven in de EU levert dan doe je dit zonder BTW, deze verleg je naar de buitenlandse onderneming. Naast een aangifte OB dien je dan ook een aangifte ICP (IntraCommunautaire Prestaties) te doen waarin je dmv listing aangeeft aan welk bedrijf je voor welk bedrag hebt geleverd.

Re: import/ export aangeven bij kvk en belastingdienst?

4
Dankjewel voor jullie hulp :wink:
Ben ik er nu uit wat Duitsland aan gaat, wat China betreft niet. Het lijkt mij dat ik daar geen btw van terug kan krijgen, maar aangezien het kleine bedragen zijn maakt me dat niet zoveel uit.

Zit ik alleen met de vraag of het noodzakelijk is om de kvk en belastingdienst op de hoogte te stellen? Ben ik strafbaar als ik dat niet doe? Dat is zeker niet de bedoeling, maar ik zit ook niet te wachten op meer rompslomp in mijn administratie als dat het gevolg is, zeker niet voor de paar 100 euro...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: import/ export aangeven bij kvk en belastingdienst?

5
Bij inklaring van goederen die je vanuit China importeert zullen door de douane BTW en mogelijk invoerrechten worden geheven. De BTW die je aan de NL douane betaalt mag je terugvorderen. Alle andere kosten zoals invoerrechten en inklaringskosten mag je als bedrijfskosten opvoeren.

Mocht een zending door de douane komen zonder dat er BTW over geheven is, dan moet je deze zending officieel wel achteraf aangeven op je BTW aangifte. De BTW voor je op en trek je meteen weer af.

(dit laatste klopt misschien niet helemaal, dus als iemand verbeteringen of aanvullingen heeft...)
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: import/ export aangeven bij kvk en belastingdienst?

7
jumei schreef:Volgens mij mag je die btw niet zelf aangeven als er iets door de douane is gekomen zonder dat je btw hebt betaald. Dan moet je een brief schrijven aan de douane met de facturen erbij. Die kijken dan of je nog btw moet betalen.
Hm..
Ik hoorde laatst iemand die er dus ook doorheen was gekomen bij de douane zonder BTW af te hoeven dragen. Er werd gemeld dat deze "geluk had". einde verhaal :)
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.