Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Hello
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 april 2013

Import buiten EU en BTW

12 mei 2013

Hallo,

Ik ben van plan spullen voor mijn shop te importeren uit China en de VS. Telkens gaat het om spullen van in totaal ongeveer €15, waardoor ik bijna nooit douanekosten krijg.

Klopt het dat ik de €15 moet opgeven als inkoop en daar BTW over moet betalen?
Ik heb al even op dit forum en de site van de belastingdienst gezocht maar vond niet echt een duidelijk antwoord omdat de waarde van mijn import zo laag is.

Alvast bedankt.
 
Spikee
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 maart 2013

Re: Import buiten EU en BTW

12 mei 2013

Wat ik ervan begrepen heb is het de taak van PostNL / douane om de producten te onderscheppen. Doen zij dit niet dan wordt er geen belasting betaald ook al wil je dat. Je kan artikel 19 aanvragen om het te verleggen maar dat is allemaal teveel gedoe.

Pakken zij het niet -> :D
pakken zij het wel -> :D
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Import buiten EU en BTW

13 mei 2013

Ik denk dat het rustig is met de import want bij mij wordt er momenteel veel onderschept en ingeklaard. Laatst nog een zending met waarde €23 met een rekening van €5,.. BTW en €12 inklaringskosten. Die BTW krijg ik terug, maar die €12 is minder leuk.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Hello
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 april 2013

Re: Import buiten EU en BTW

13 mei 2013

Bedankt voor de reacties!

Als ik het goed begrijp hoef ik dus voor de spullen die niet worden onderschept toch geen belasting te betalen..?

Ik heb privé trouwens ook wel vaker iets uit die landen besteld en tot nu toe pas 1x extra hoeven te betalen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Import buiten EU en BTW

14 mei 2013

Als het om zakelijke import gaat moet je alles dat zonder inklaring door de douane komt zelf aangeven. Dat is als ik het goed heb de officiële regel.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Yamma
Berichten: 54
Lid geworden op: 24 november 2011

Re: Import buiten EU en BTW

14 mei 2013

Dat is inderdaad de officiële regel. Ik heb er een tijdje geleden eens over gebeld met zowel douane als belastingdienst (eigenlijk is da hetzelfde, maar soit). Beide bevestigden dat het officieel wel zou moeten, maar dat het erg veel gedoe is en in de praktijk je het maar beter kunt laten. Raar maar waar
 
Latte Macchiato
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 oktober 2013

Re: Import buiten EU en BTW

15 oktober 2013

Ik zit met hetzelfde probleem. Douane gaf aan dat als de pakketjes langs de Douane zijn 'geglipt' je zelf een verzoek tot herziening moet indienen.
 
Latte Macchiato
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 oktober 2013

Re: Import buiten EU en BTW

15 oktober 2013

Dat is inderdaad de officiële regel. Ik heb er een tijdje geleden eens over gebeld met zowel douane als belastingdienst (eigenlijk is da hetzelfde, maar soit). Beide bevestigden dat het officieel wel zou moeten, maar dat het erg veel gedoe is en in de praktijk je het maar beter kunt laten. Raar maar waar
Het is inderdaad heel veel gedoe, maar tegen mij werd gezegd dat het wel moet. Degene die ik aan de lijn had zat er zelf bij te zuchten, want het is zo veel werk :( .
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Import buiten EU en BTW

02 november 2013

Zowel in België als in Nederland ( = EU-verordening) geldt een vrijstelling voor goederen tot een waarde van 22 eur (portkosten inclusief).

zie :

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ken_ik_dat
 
Gebruikersavatar
Zazuco
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 juni 2013
Contacteer:

Re: Import buiten EU en BTW

05 november 2013

Ik heb een vraagje die hierbij aansluit: Ik importeer ook uit de USA en betaal hier zowel omzetbelasting als invoerrechten voor. Kan ik die omzetbelasting gewoon terug vragen bij mijn aangifte elk kwartaal?
Helaas krijg ik van de vervoerder maar geen gedetailleerde nota waarop de verdeling van de betaalde toeslagen wordt genoemd. Kan ik nu gewoon zelf het bedrag berekenen dat ik aan omzetbelasting heb betaald, en dit terug vragen? Of moet ik daar echt een bewijs van hebben van de vervoeder? Ik ben die mensen al veelvuldig aan het lastig vallen, maar blijkbaar is een nota maken erg moeilijk..
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Import buiten EU en BTW

06 november 2013

BTW mag je gewoon terugvragen (voorbelasting), overige kosten zijn aftrekbaar. Zorg wel voor een gespecificeerde nota, die zou gewoon verstrekt moeten worden. Anders zou ik niet betalen.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Gebruikersavatar
Zazuco
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 juni 2013
Contacteer:

Re: Import buiten EU en BTW

07 november 2013

Ik heb vooraf al betaald (Ik heb niet direct zaken gedaan met de vervoerder, maar via via.). Dus niet betalen is geen optie. Ik heb een gedetailleerde nota gevraagd aan de persoon die ik betaald heb, maar die geeft me de contact gegevens van de vervoerder. Ik heb hen al op elke mogelijk manier geprobeerd te bereiken, maar ik krijg gewoon geen contact. Via de mail wordt niet gereageerd, en telefonisch wordt er gezegd dat het uitgezocht moet worden. Puntje bij paaltje komt er dus niks van. En langsgaan is een beetje lastig aangezien ze in amerika zitten..
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook
 
wawagee
Berichten: 178
Lid geworden op: 02 november 2013

Re: Import buiten EU en BTW

07 november 2013

Indien je vooraf hebt betaald, en dan nog aan een Amerikaanse vervoerder, is het hoogstwaarschijnlijk dat in het betaalde bedrag nog geen btw of invoerrecht zat.

Die bedragen liggen immers pas definitief vast bij de importverwerking zelf binnen de EU : zij worden berekend op basis van de 'douanewaarde' : die kan hoger zijn dan het facturatiebedrag indien bv. de douane vermoedt dat er gesjoemeld is om rechten of belastingen te ontlopen.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Import buiten EU en BTW

07 november 2013

Indien je vooraf hebt betaald, en dan nog aan een Amerikaanse vervoerder, is het hoogstwaarschijnlijk dat in het betaalde bedrag nog geen btw of invoerrecht zat.
Dat kan wel hoor. Op Ebay worden tegenwoordig steeds vaker de inklaringskosten en BTW van voornamelijk Amerikaanse vooraf ge-int, door Ebay zelf.
 
Gebruikersavatar
Zazuco
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 juni 2013
Contacteer:

Re: Import buiten EU en BTW

07 november 2013

Dat kan wel hoor. Op Ebay worden tegenwoordig steeds vaker de inklaringskosten en BTW van voornamelijk Amerikaanse vooraf ge-int, door Ebay zelf.
Klopt, zo heb ik het ook moeten doen. Ik heb bij mijn leverancier een schatting van de btw en invoerrechten vooraf moeten betalen (nog voor hij het verstuurde). De daadwerkelijke kosten moet ik echter navragen bij de vervoerder, en die geeft niet thuis. Ik ga er natuurlijk nog wel achter aan, maar mocht ik dus echt niet aan een nota kunnen komen, mag ik dan zelf de btw berekenen en terug vragen?
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Import buiten EU en BTW

07 november 2013

Het is in ieder geval wel zo dat je alleen BTW die in Nederland in rekening is gebracht, bijvoorbeeld door de Nederlandse douane of door een vervoerder die in Nederland kantoor houdt, mag opvoeren als voorbelasting bij je BTW aangifte. Dus als je deze BTW in de USA hebt betaald, dan wordt het een stuk lastiger om deze terug te krijgen. En je hebt altijd een factuur met gespecificeerde BTW nodig. Als ik uit de USA importeer, dan krijg ik van PostNL of van FedEx netjes een factuur met Nederlandse BTW en betaal geen BTW in de USA.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Gebruikersavatar
Zazuco
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 juni 2013
Contacteer:

Re: Import buiten EU en BTW

09 november 2013

Dankjewel. Ik ben bang dat ik dan geen factuur ga krijgen. Het telefoonnummer van de vervoerder is afgesloten en op de e-mail wordt niet gereageerd. Ik weet niet zo goed wat ik nu nog zou kunnen doen om aan een factuur te komen.
Jammer, want ik weet zeker dat ik gewoon Nederlandse BTW en invoerrechten heb betaald..
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Import buiten EU en BTW

09 november 2013

Ik heb het 1x betaald via Ebay. Waardeloos. Binnen 6 weken krijg je dan een factuur (wij doen BTW aangifte per maand), maar tot op heden nog niets gehad. De (overigens slecht Nederlands sprekende/snappende) man aan de lijn zei dat het allemaal wel goed zal komen. Uhhu, vast.
 
tvserieshop
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 augustus 2013

Re: Import buiten EU en BTW

16 november 2013

In belgie is het zo dat als de inklaring door Bpost gebeurd en je wil een factuur, dan dient je BTW nummer in het verzendadres te staan, dan maakt men standaard een factuur op.