Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
leeuwtje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 juni 2013

Ordernummers bijhouden administratie genoeg?

13 juni 2013

Hallo,

Ik heb een vraag over de administratie van webshops. Ik heb een Wordpress + Woocommerce webshop, hierin worden dus alle facturen weergegeven en bijgehouden van alle bestellingen.

Daarnaast heb ik een excel bestand waarin ik alle inkomsten en uitgaven bijhoud.

Uitgaand: factuurnummer, datum, leverancier, bedrag inclusief en exclusief BTW

Inkomend: ordernummers, datum, betaaldatum, bedrag inclusief en exclusief bTW

De uitgaande facturen heb ik in een map zitten of online op mijn computer staan
De inkomende orders zijn te vinden online in Woocommerce, is het genoeg om in mijn administratie te verwijzen met het ordernummer? Moet ik alle orderfacturen nog uitprinten of iets anders mee doen?

Mist er verder nog iets aan deze administratie? Ik heb nu namelijk meerdere webshops die ik in hetzelfde bestand bij ga houden, vandaar dat ik er zeker van wil zijn dat ik het goed doe!
 
Gebruikersavatar
Zonnepakje
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 juni 2013
Contacteer:

Re: Ordernummers bijhouden administratie genoeg?

16 juni 2013

Zelf gebruik ik ook WooCommerce; op zich voldoet dat wel maar aangifte doen is niet zo makkelijk als je veel verschillende bronnen hebt (shop, offline en op je pc).

Ik heb zelf gekozen voor Bokbiz om de complete administratie in bij te houden, maar er zijn natuurlijk genoeg andere keuzes. Het voordeel hiervan is (vind ik) dat je in één oogopslag al je gegevens voor de belastingdienst hebt.

Als je er voor kiest om alleen WC te gebruiken, zorg dan voor een héél goed back-up systeem. Als je site crashed wil je immers geen belangrijke gegevens verliezen die alleen in WC stonden ... (ik gebruik zelf een plugin die meerdere malen per dag een back-up van de database maakt en naar een Gmail account mailt).
Zonnepakje - UV kleding voor kinderen en volwassenen
 
leeuwtje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 juni 2013

Re: Ordernummers bijhouden administratie genoeg?

21 juni 2013

Bedankt voor de reactie!

Ik gebruik nu de Plugin van Woocommerce om alle orders uit te draaien in een .CVS bestand. Op deze manier heb ik ze dus onder elkaar staan in een Excel bestand.

Maar nu ik alle orders onder elkaar in een rij heb staan, zijn het toch geen facturen meer? Is dat dan genoeg?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ordernummers bijhouden administratie genoeg?

21 juni 2013

Maar nu ik alle orders onder elkaar in een rij heb staan, zijn het toch geen facturen meer? Is dat dan genoeg?
Je moet inderdaad ook kopieën kunnen overleggen van de facturen die je aan je klanten hebt uitgereikt. En die moeten doorlopend worden genummerd, zodat er niet zomaar wat facturen "verdwijnen".
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
leeuwtje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 juni 2013

Re: Ordernummers bijhouden administratie genoeg?

21 juni 2013

Maar nu ik alle orders onder elkaar in een rij heb staan, zijn het toch geen facturen meer? Is dat dan genoeg?
Je moet inderdaad ook kopieën kunnen overleggen van de facturen die je aan je klanten hebt uitgereikt. En die moeten doorlopend worden genummerd, zodat er niet zomaar wat facturen "verdwijnen".
Dus mijn webshop software creert facturen/rekeningen van alle orders die binnenkomen. Maar dit is niet genoeg, ik moet van elke bon een printscreen hebben. En uitdraaien in een .CSV bestand zou dus niet voldoende zijn? Of moet je dit importeren in een boekhoudprogramma die daarvan weer een factuur opbouwt?
 
leeuwtje
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 juni 2013

Re: Ordernummers bijhouden administratie genoeg?

21 juni 2013

Weet iemand misschien een goede site waar alles duidelijk staat uitgelegd of een voorbeeld van een webshop administratie die precies klopt? Op internet kom ik alleen maar vage teksten tegen die elkaar tegenspreken, raak er enorm verward van.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ordernummers bijhouden administratie genoeg?

21 juni 2013

Weet iemand misschien een goede site waar alles duidelijk staat uitgelegd of een voorbeeld van een webshop administratie die precies klopt? Op internet kom ik alleen maar vage teksten tegen die elkaar tegenspreken, raak er enorm verward van.
:arrow: Belastingdienst - Wettelijke eisen aan elektronische facturen

:arrow: Kamer van Koophandel - Eisen aan facturen
 
vinceh
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 augustus 2013

Re: Ordernummers bijhouden administratie genoeg?

29 augustus 2013

Het is belangrijk dat je het volgende bijhoudt:

Facturen van klanten
Inkoop facturen
Bank afschriften

Als je dit bijhoudt, kom je heel ver. Meer zul je ook niet nodig hebben
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Ordernummers bijhouden administratie genoeg?

29 augustus 2013

En hoe moeilijk is het om 2 facturen uit te printen? 1 Gaat in een map en 1 naar de klant.
Alles wat inkomt ook, daarbij is het ook nog een mooie back-up.
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht