Wij of Ik?

1
Ik ben op dit moment begonnen met het schrijven van de teksten voor mijn webwinkel, de FAQ, Contact pagina, alle info pagina's over verzendkosten/levering/retouren etc etc.

Nu start ik mijn webwinkel alleen, ben de eigenaar en heb natuurlijk eerst geen personeel. Nu heb ik de info zo geschreven dat alles in 'wij' vorm staat geschreven. In de trant van 'Heb je een product ontvangen wat je niet bestelt hebt? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op, dan lossen wij het zo snel mogelijk op!'

Het gebruik van 'ik' vind ik erg vreemd in de info pagina's van de webwinkel. Maar wij is natuurlijk ook niet even realistisch, in de zin dat de webwinkel niet gerund wordt door 'wij' maar door 'ik'. Wij zorgt in mijn optiek voor iets meer vertrouwen, maar kan ook misleidend zijn dat klanten denken dat er een 'team' van mensen achter de webwinkel zit, terwijl ik alleen maar werkzaam ben. In de contact pagina heb ik ook opgenomen dat 'we' tijdens kantooruren niet altijd bereikbaar zijn, en klanten contact kunnen opnemen via e-mail. Mocht het nodig zin bel ik ze natuurlijk terug.

Wat vinden jullie hiervan, en hoe hebben jullie de teksten geschreven in je eigen webwinkel, waar je misschien ook alleen maar aan werkt?
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Wij of Ik?

2
Gewoon wij gebruiken. Ik klinkt erg onprofessioneel op een webwinkel.

En uiteindelijk kan je het ook rationaliseren. Uiteindelijk zijn er heel veel mensen bij betrokken. Jou leveranciers, bezorgers etc.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Wij of Ik?

3
Hangt er van af hoe je jezelf positioneert.. Als jij als een speciaalzaakje wilt overkomen waar persoonlijk contact vaak voorkomt, zou ik ik gebruiken. Of als je bijvoorbeeld al je producten zelf maakt, gebruik je eerder ik als/dan (kom maar op grammatica nazies ;)) dat je wij gebruikt.

Doe je niets bijzonders en verkoop je gewoon kleding oid, zou ik wij gebruiken.

Re: Wij of Ik?

4
In principe zit ik in een niche van de kleding/schoenen/accessoires, maar ik maak het niet zelf :lol: (zou ook niet goed komen). Wel wil ik mijn winkel positioneren als uniek, wat het ook is in de huidige Nederlandse markt (zelfs internationaal ook wel). Maar bij het gebruik van 'ik' vind ik het inderdaad soms onprofessioneel overkomen, en misschien ook beetje van mezelf ophemelen? zoiets van 'ik breng dit geweldige unieke product naar jou!'

Ik denk dat ik het persoonlijke vooral terug laat komen via social media, waar ik dan wel weer berichten onderteken met mijn eigen naam.

Voor de overige teksten, die gericht zijn aan de klant, gebruik ik toch eigenlijk alleen maar jij/je/jou etc. Vind het gebruik van 'u' dan erg oudbollig, en niet nodig voor mijn doelgroep (over het algemeen mannen/vrouwen tussen de 20 en 40, vrouwendoelgroep zal iets breder liggen richting 50, maar toch).
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wij of Ik?

8
Jeroen__ schreef:Ik heb de teksten zonder ik en wij geschreven. Het is dan wel een stuk lastiger om goede teksten te schrijven, maar het is niet onmogelijk. :P

Een deel van mijn klanten gaat er overigens wel vanuit dat er meerdere werknemers zijn.
Is ook een mogelijkheid.
Maar persoonlijk vindt ik het als klant fijner om met een 'wij of ik' te spreken. Dat voelt toch beter. Het wordt anders een beetje stijfjes.

Ik gebruik ook de 'wij' term en probeer zoveel met het oog op de klant teksten te schrijven.
De klant moet tenslotte het idee hebben dat zij superbelangrijk zijn. Daarnaast gaat het ook om de beleving.

Re: Wij of Ik?

9
Ik heb op mijn site ook overal wij staan. Maar toch vind ik het raar klinken op mijn voicemail! Ik heb een apart telefoonnummer voor klanten, waarop ik niet altijd bereikbaar ben. (Ik moet ook boodschappen doen en de honden uitlaten enzo..)
Maar ik zit te dubben over hoe ik nou de voicemail in moet spreken.. 'Spreek duidelijk uw naam en telefoonnummer in, dan bellen WIJ u terug' klinkt zo gek omdat ik maar in mijn uppie ben, en daarom ook niet altijd bereikbaar..
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook

Re: Wij of Ik?

12
Als je alleen bent, dan zou ik dat juist naar voren brengen. Vertel een leuk verhaal over jezelf en je webwinkel, zodat mensen een gezicht bij de webwinkel hebben. Wekt heel veel vertrouwen en mensen vinden dat leuk om te volgen via bijvoorbeeld facebook of twitter.

Re: Wij of Ik?

13
Maar ja om dan constant 'ik' te gebruiken in alle overige info, dat doet me zelf ook raar aan. Ik ben geen held in teksten schrijven. Of liever gezegd, ik heb er geen ervaring mee. Ik zal er nog eens mee bezig gaan, en misschien verschillende stukjes schrijven over hetzelfde in een andere stijl etc. En dat eens naast elkaar leggen, en ook voorleggen aan andere mensen in mijn omgeving.

Weet je zo ook voorbeelden van (een) webwinkels die dit goed hebben toegepast?
Looks Like Vintage, webwinkel in 40s, 50s en 60s kleding!...::...Looks Like Vintage op Facebook

Re: Wij of Ik?

14
Kees van Dijk van Hangmatgigant bijvoorbeeld.

Maar hoezo wil je het over jezelf hebben als je teksten schrijft? Is het niet beter om het over je klant te hebben?

Re: Wij of Ik?

16
Je gezicht plaatsen op jouw site is eigenlijk een goed ding.
Zodra je Ik gaat gebruiken zullen mensen je gaan zien als expert op het gebied waarin je verkoopt.

Daarnaast bied je heel veel transparantie. Mensen houden van eerlijke mensen, bijna net zo veel als dat ze van zichzelf houden :D

Zelf zou ik het op prijs stellen om van een eenmanszaak te kopen. Ik verwacht dan veel meer gespecialiseerde kennis en een persoonlijkere vorm van klantcontact.

Concreet: Mijn advies, ga voor de ik vorm.

Groetjes, Ori.
Elke maandag een artikel voor jouw webshop: Waarom jij User Experience niet over het hoofd mag zien