BTW vraag

1
Zoals de titel aangeeft heb ik een btw vraag.
Het gaat om het volgende, heb een aantal dieren aangeschaft om te fokken voor de verkoop.
Deze dieren heb ik aangekocht voor bedrag x maar worden uiteraard niet verkocht, mag ik hier wel de btw voor terugvorderen? Even als de voeding voor de dieren.

Hoop dat iemand me opweg kan helpen.

Re: BTW vraag

3
Nu maak je me wel nieuwsgierig over welke dieren je het hebt.
Mijn vrouw fokt ook met dieren maar daar wordt geen btw over betaald of terug gevorderd.

Re: BTW vraag

4
serviesonline schreef:Nu maak je me wel nieuwsgierig over welke dieren je het hebt.
Mijn vrouw fokt ook met dieren maar daar wordt geen btw over betaald of terug gevorderd.
Maar ik neem aan dat ze zelf wel btw rekent over de dieren die ze verkoopt én die btw afdraagt?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: BTW vraag

5
bartjuh schreef:Zoals de titel aangeeft heb ik een btw vraag.
Het gaat om het volgende, heb een aantal dieren aangeschaft om te fokken voor de verkoop.
Deze dieren heb ik aangekocht voor bedrag x maar worden uiteraard niet verkocht, mag ik hier wel de btw voor terugvorderen? Even als de voeding voor de dieren.

Hoop dat iemand me opweg kan helpen.
Wat voor dieren heb je aangeschaft dan? In deze tijd moet je met heel bijzondere dieren komen wil je winst maken. Of compleet geen ene cent steken in de nakweek en direct verpatsen aan een winkel maar ik denk niet dat je dat doet.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: BTW vraag

6
Het Varaantje schreef:
bartjuh schreef:Zoals de titel aangeeft heb ik een btw vraag.
Het gaat om het volgende, heb een aantal dieren aangeschaft om te fokken voor de verkoop.
Deze dieren heb ik aangekocht voor bedrag x maar worden uiteraard niet verkocht, mag ik hier wel de btw voor terugvorderen? Even als de voeding voor de dieren.

Hoop dat iemand me opweg kan helpen.
Wat voor dieren heb je aangeschaft dan? In deze tijd moet je met heel bijzondere dieren komen wil je winst maken. Of compleet geen ene cent steken in de nakweek en direct verpatsen aan een winkel maar ik denk niet dat je dat doet.
Dat lijkt mij ook niet verstandig met de aandacht over het fokken en de geiwjzigde wetgeving hierover ;)

Re: BTW vraag

7
De dieren had ik in principe al maar het zijn reptielen. Ook kweek ik zelf een aantal voedseldieren kakkerlakken en wasmotten.
Het Varaantje schreef: Wat voor dieren heb je aangeschaft dan? In deze tijd moet je met heel bijzondere dieren komen wil je winst maken. Of compleet geen ene cent steken in de nakweek en direct verpatsen aan een winkel maar ik denk niet dat je dat doet.
Over de verkoop hoef ik mezelf niet druk te maken. Krijg ik ze zelf niet verkocht aan de consument kan ik ze zo aan mijn groothandel kwijt. Ook is het onderhoud van de diertjes zo goed als kosteloos omdat ik het voedsel hiervan voor 70% zelf kweek.
RicardoV schreef: Dat lijkt mij ook niet verstandig met de aandacht over het fokken en de geiwjzigde wetgeving hierover ;)
Ondernemen is risico nemen toch ;-) Houd het gewoon beschaaft nakweek is niet mijn hoofddoel maar een leuke bezigheid erbij.

Re: BTW vraag

8
Ward schreef:
serviesonline schreef:Nu maak je me wel nieuwsgierig over welke dieren je het hebt.
Mijn vrouw fokt ook met dieren maar daar wordt geen btw over betaald of terug gevorderd.
Maar ik neem aan dat ze zelf wel btw rekent over de dieren die ze verkoopt én die btw afdraagt?
Nee, moet dat dan?
Ze heeft een cattery met 13 katten.

Re: BTW vraag

9
serviesonline schreef:Nee, moet dat dan?
Ze heeft een cattery met 13 katten.
Nee, dat moet niet.

Alleen... als je nooit btw-aangifte doet en geen btw afdraagt, kun je ook geen btw aftrekken als voorbelasting. :lol:

Re: BTW vraag

10
bartjuh schreef:
Over de verkoop hoef ik mezelf niet druk te maken. Krijg ik ze zelf niet verkocht aan de consument kan ik ze zo aan mijn groothandel kwijt. Ook is het onderhoud van de diertjes zo goed als kosteloos omdat ik het voedsel hiervan voor 70% zelf kweek.
Bedenk wel dat het levende dieren zijn. Bij een groothandel gaat het om geld. Voeren, stroom, tijd, water etc is al snel 'zonde van het geld'. Snel per kist doorverkopen aan de winkel die er ook nog aan moet verdienen. Uitval van een percentage is normaal.

Naar mijn mening is er in heel veel gevallen sprake van pure dierenmishandeling. Verkommeren in een dierenwinkel of van beurs naar beurs gesleept worden.

Ik kan het weten. Ik heb namelijk ook gekweekt. Diverse slangen en varanen. Als je kweekt doe het dan alsteblieft voor 'de leuk' erbij. Want geloof me, tenzij je hele zeldzame dieren hebt krijg je er op het moment echt geen ene fuck voor. En het is een hoop werk ook het goed verzorgen van de jonge dieren.

Ik heb dit jaar geprobeerd albino haakneuzen te kweken. Hele leuke diertjes en je krijgt er nog iets voor. Helaas allemaal onbevrucht :( Alweer. Maar met baardagamen, korenslangen, ballpythons etc moet je er gewoon niet meer aan beginnen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: BTW vraag

11
Nee, dat moet niet.
Echt niet? Als je dieren verkoopt moet daar toch ook gewoon btw over gevraagd en afgedragen worden.

Re: BTW vraag

12
PaulG schreef:
Nee, dat moet niet.
Echt niet? Als je dieren verkoopt moet daar toch ook gewoon btw over gevraagd en afgedragen worden.
Natuurlijk moet dat, maar niet in het geval van een hobby. Als je geen btw afdraagt, kun je gewoon geen betaalde btw aftrekken.

Re: BTW vraag

13
Dit kan wel als je onder het minimum bedrag aan NETTO WINST blijft.
( huidige bedragen zie belastingdienst.nl )
Dan betaal je geen OB maar is de BTW wel aftrekbaar.
Echter,
dit kan je maar paar jaar volhouden ( 2 of 3 jaar )
Blijft het bedrijf langdurig onder de grens, pas dan ziet de belasting jouw als hobbyist
en vervalt de belasting plicht maar kan je nog wel ingeschreven blijven in KvK.
zodra je dan weer boven het min bedrag Netto winst komt,
moet je weer belasting betalen.

Dank aan de VVD .... de partij voor de multinationals,
bestaat de kans dat vrijstelling in 2013/2014 is of gaat veranderen / vervallen.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: BTW vraag

14
serviesonline schreef: Ze heeft een cattery met 13 katten.
Het ligt eraan hoe veel nesten ze fokt, of ze al gezien wordt als bedrijfsmatige fok of hobbyfok.

Re: BTW vraag

15
en zoals u heeft kunnen lezen,
had opa weer een vooruitziende blik de regeling voor komt te vervallen....
de VVD is er niet voor zelfstandigen :)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: BTW vraag

17
BertB schreef:Wil Opa met zijn vooruitziende blik nu een politieke discussie laten losbranden? :?:
Nee startende ondernemers wakker schudden :!:
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat