Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Hilda
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:

Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

07 augustus 2013

Beste leden,

Ik zit op dit moment nog een beetje te worstelen hoe ik het menu op de homepage wil indelen. En dus hoe mijn categorieën van wat ik ga verkopen eruit gaan zien. In mijn webwinkel ga ik kleding, schoenen (en hopelijk redelijk snel na opening ook al een beperkt assortiment accessoires en sieraden) verkopen voor vrouwen en mannen. Wat ik ga verkopen is vintage/retro geïnspireerde kleding etc (40s, 50s, 60s).

Als eerst had ik bedacht om het zo op te stellen:

New Arrivals - Dames - Schoenen - Accessoires - Sieraden - Heren - Sale

Met als bedoeling dat alles voor dames gebruikt zal worden (dus de categorieën schoenen, accessoires en sieraden). En dat de categorie 'Heren' zowel de kleding als overige artikelen zal bevatten. Mijn redenatie hiervoor is dat het grootste deel van wat ik ga verkopen straks wel gaat bestaan uit spullen voor vrouwen. En ik voor vrouwen ook wat meer subcategorieën nodig zal hebben om alles zoekbaar/vindbaar te houden. Voorbeeld hiervan is dat ik kleding etc. ook nog wil onderverdelen in subcategorieën door ze te koppelen aan een stijl/decennium. Zo zou je jurken onderverdelen in swingjurken, pencil jurken en bv onderverdelen op polka-dots, military, navy etc.


Nu had mijn vriend het idee meer van deze opzet:

New Arrivals - Kleding - Schoenen - Accessoires - Sieraden - Sale

Zijn redenatie was dat je dan meteen in de juiste categorie zoekt als je om kleding zocht, of je nu vrouw of man bent. En het dan uitgesplitst kon worden naar dames en heren spullen. Zelf denk ik dat alles dan te diep wordt kwa categorieën en subcategorieën.

Op dit moment ligt het vrouwen en mannen assortiment nu op ongeveer 60%/40%. Denk dat dit straks wel richting 75%/25% zal gaan.

Als ik bij andere webwinkels kijk die ook vrouwen en mannen kleding etc verkopen zie ik ook veel verschillende opzetten. Wat is volgens jullie een betere opzet? Ook gezien naar de toekomst waar ik langzaam aan mijn assortiment ga uitbreiden met nieuwe merken en artikelen?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

07 augustus 2013

Je kunt dit gewoon testen.

Schotel in een A/B-test beide versies voor en je hebt je antwoord.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

07 augustus 2013

Een A/B-test als de website er nog niet is gaat het niet worden natuurlijk. :wink:

Ik vind zelf het idee van je vriend beter. Eerst de categorieen en dan onderverdelen als dat nodig is.
 
Life Pearls

Re: Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

07 augustus 2013

Ik vind zelf het idee van je vriend beter. Eerst de categorieen en dan onderverdelen als dat nodig is.
Helemaal mee eens.Ik ga altijd maar uit van wat ik zelf prettig zou vinden als klant en dan kom ik toch op optie 2 uit.Succes!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Mar
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 oktober 2011
Contacteer:

Re: Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

08 augustus 2013

De tweede vind ik ook wat logischer.
Laat je weten wanneer je site online is? Ben erg benieuwd :)
 
Gebruikersavatar
Shoppagina.nl
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

08 augustus 2013

Het is lastig. Misschien heb je wat aan dit artikel: Hoe benoem je de product categorieën in jouw webshop?.
 
Gebruikersavatar
Zazuco
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 juni 2013
Contacteer:

Re: Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

08 augustus 2013

Leuk artikel!
Ik vraag me wel af, hoe deel je kleding in op functie? :wink:
http://www.zazuco.nl De leukste Disney gifts en collectibles! Zazuco op facebook
 
Gebruikersavatar
Shoppagina.nl
Berichten: 113
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

08 augustus 2013

Op functie is lastig inderdaad. Verschillende manieren zijn natuurlijk wel: heren - dames - kinderen of broeken - jurken - schoenen - sokken, etc.
 
Hilda
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:

Re: Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

08 augustus 2013

Ja a/b test gaat moeilijk, de website is nog niet eens werkend. Op dit moment een concept ontwerp die goedgekeurd is, en van daaruit werken we nu alles verder uit ^^.

Ik denk dat ik eerst ook voor de 2de optie ga, als ik het ga overdenken is het toch wel logischer. Om toch de nadruk te leggen dat ik dames en herenkleding ga verkopen, ga ik de categorie Kleding dan wel opsplitsen in Dameskleding en Herenkleding. Dit geeft eerst ook nog wat vulling in het menu als ik eerst nog geen sieraden en accessoires verkoop vanaf het prille begin. Het geld groeit me helaas niet op de rug XD.

Dan wordt het als volgt:

New Arrivals - Dameskleding - Herenkleding - Schoenen - Accessoires - Sieraden - Sale

Van daaruit kan ik dan toch nog de kleding in subcategorieën organiseren en iets beter tags aan toevoegen waar bezoekers weer op kunnen zoeken.

Bedankt voor het meedenken. En natuurlijk komt de link in mijn handtekening te staan als de webwinkel klaar is en open gaat. En dan natuurlijk post ik in het kritiek forum want webwinkeliers kijken er dan toch goed kritisch naar!
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

08 augustus 2013

Waarom: New Arrivals ?
Heb je geen betere Nederlandse vertaling :wink:
Ik vind hem er niet bijpassen.
Sale vind ik op het randje.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Categoriën in Menu homepage, hoe in te delen?

08 augustus 2013

Je kunt ook "paper prototyping" gebruiken. Teken beide menustructuren uit op papier en leg ze voor aan verschillende mensen.

Met een papieren prototype kun je zelfs nog het klikken op een menu simuleren: volgend blaadje toont het uitgeklapte menu.

Goedkope maar héél effectieve ontwikkelmethode.