Berekening van winst, klopt dit?

1
Heren en Dames van deze community,

Ik ben nu een aantal bezig met vooronderzoek voor het starten van een webshop in de medio juli 2014. Nu kom ik op het, voor mij meest lastige, gedeelte van dit vooronderzoek. Het berekenen van je winst, of beter gezegd: het berekenen van een bon.

Ik heb de volgende opzet gemaakt, misschien kunnen jullie mij in de goede richting sturen en additionele feedback geven? Ik hoop dat de afbeelding voor zich spreekt.

Ik hoop dat er iets niet klopt in de berekening, want als hij klopt dan moet ik erg veel marge op een product hebben om winst te maken.

Afbeelding

Re: Berekening van winst, klopt dit?

2
Zoals ik nu zie klopt het. Wij berekenen het meestal met een formule.
Afhankelijk van het product. Inkoop prijs ex btw*1.xx (1.21 is inclusief btw)
Dus bijvoorbeeld *1.30. Helaas zijn het in deze branche dan geen markt conforme prijzen meer.

Sowieso zijn computer producten zeker niet marge rijk! In de winkel waar ik werk is een marge op een laptop tussen de 0 en 8 procent niks vreemds.

Op de accessoires verdien je wel wat meer, maar je wordt er zeker niet rijk van.


E.Bisschops schreef:Heren en Dames van deze community,

Ik ben nu een aantal bezig met vooronderzoek voor het starten van een webshop in de medio juli 2014. Nu kom ik op het, voor mij meest lastige, gedeelte van dit vooronderzoek. Het berekenen van je winst, of beter gezegd: het berekenen van een bon.

Ik heb de volgende opzet gemaakt, misschien kunnen jullie mij in de goede richting sturen en additionele feedback geven? Ik hoop dat de afbeelding voor zich spreekt.

Ik hoop dat er iets niet klopt in de berekening, want als hij klopt dan moet ik erg veel marge op een product hebben om winst te maken.

Afbeelding

Re: Berekening van winst, klopt dit?

3
Uw bestelling, bestelling van je klant?
Inkoop, jouw inkoopprijs?

Dan zit je inkoopprijs al boven de prijs van de klant? Immers, inkoopprijs is altijd ex btw. Als ik zo zie, betaal jij 122 euro voor een router, die je voor 109 euro verkoopt. Daar maak je behoorlijk wat verlies op ja. Denk dat je ergens een fout met de btw maakt en dat je inkoop geen 122 is, maar 100,8.

PS: 2 laptops, 1 muis? :P

Re: Berekening van winst, klopt dit?

4
@Dork: Helaas is het de enige markt waar ik zelf wat mee kan. Ik ben simpel gezegd systeembeheerder en dit is dus een branche waar ik heel veel over weet. De marges klinken inderdaad niet al te goed.

@Ricardo: Ik heb marges toegevoegd, ik denk dat het nu duidelijker is en dat het nu logischer is.

Waar ik nu tegenaan loop ik dat ik dus gemiddeld z'on 1,5 marge moet aanhouden, maar dat is qua concurrentie gewoon niet te doen. Mis ik iets?

Afbeelding


Ik heb ook werkelijke producten gekozen uit de Pixmania-Pro shop, zodat het realistisch is en geen schatting.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Berekening van winst, klopt dit?

6
@Varaantje: In feite is de werkelijke winst prima, aangezien het gaat om enkele tientallen bestellingen per dag. Ten tijde van de lancering zullen wij +/- 2.500 spenderen aan lokale advertenties in Zuid-Holland.

Re: Berekening van winst, klopt dit?

7
E.Bisschops schreef: Ik heb ook werkelijke producten gekozen uit de Pixmania-Pro shop, zodat het realistisch is en geen schatting.
Ah. Dat is je probleem. Niet via Pixmania zaken doen. Ik hoor er alleen maar nare verhalen over. De inkoopsprijzen zijn zo hoog dat je er nooit iets aan over gaat houden. Pixmania is de winner, niet jij. Bedenk wel dat dit niet je wist is. Je gaat ook kosten maken met retouren, DOA, verloren pakketten, uren aan klantenservice, etc etc.

Waarom wil je iets in deze branch? Die is al zo ontzettend verzadigd. Tenzij je voor 0.25 per uur wilt gaan werken ga je het niet redden
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Berekening van winst, klopt dit?

8
E.Bisschops schreef:@Varaantje: In feite is de werkelijke winst prima, aangezien het gaat om enkele tientallen bestellingen per dag. Ten tijde van de lancering zullen wij +/- 2.500 spenderen aan lokale advertenties in Zuid-Holland.
Ik dacht dat de webwinkel nog in de opstartfase zat?

Waarom adverteer je lokaal voor een webwinkel?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Berekening van winst, klopt dit?

9
@Varaantje: Zoals vermeld zal dit was gebeuren na de opening van de webshop, je gaat natuurlijk niet adverteren voor iets dat niet bestaat. Verder zie ik niet wat er mis is met wat lokale TV spotjes om mensen te interesseren in je product?

Re: Berekening van winst, klopt dit?

10
E.Bisschops schreef:@Varaantje: Zoals vermeld zal dit was gebeuren na de opening van de webshop, je gaat natuurlijk niet adverteren voor iets dat niet bestaat. Verder zie ik niet wat er mis is met wat lokale TV spotjes om mensen te interesseren in je product?
Als je een webwinkel hebt is heel de wereld, of op zijn minst Nederland, je potentiele klantenkring. Zonde om in te zoomen op een klein gedeelte van Nederland. Je verzend toch ook buiten die regio?

Ik heb nog nooit op TV geadverteerd dus echt gericht advies kan ik niet geven maar het lijkt mij dat je voor de prijs van een tv-spot (een shot met hagel) een heeeeeele hoop gericht kan adverteren op internet.

Maar je bent nog niet begonnen dus je denkt zoveel orders per dag te realiseren? Hoe heb je dat berekend? Ik vind het namelijk nogal optimistisch.

En alles via dropship Pixmania?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Berekening van winst, klopt dit?

11
@Varaantje: Misschien is bijv. een grote internet campagne of een of twee landelijke tv-sportjes ene slimmer idee ja, daar hebben we nog niet aan gedacht. Ik denk zeker dat je dan wel een 20/30 bestellingen binnen krijgt hoor, zomaar een schatting trouwens, maar dat leek mij wel terecht.

Overgens zal niets via dropshop plaats vinden maar uit eigen magazijn.

Re: Berekening van winst, klopt dit?

12
E.Bisschops schreef:@Varaantje: Misschien is bijv. een grote internet campagne of een of twee landelijke tv-sportjes ene slimmer idee ja, daar hebben we nog niet aan gedacht. Ik denk zeker dat je dan wel een 20/30 bestellingen binnen krijgt hoor, zomaar een schatting trouwens, maar dat leek mij wel terecht.

Overgens zal niets via dropshop plaats vinden maar uit eigen magazijn.
Als ik je advies mag geven. Vraag hier heel veel. Electronica is niet mijn ding maar er zijn hier een aantal leden die er wel verstand van hebben.

Even van mijn kant. Electronica is een verzadigde markt. Een schatting die je nergens op baseerd is geen schatting. Dat is een wensdroom. Je hoopt op 20/30 maar het kan zomaar 0 zijn. Helemaal in het begin als je nog een klantenkring moet opbouwen en hoog in google moet gaan scoren ga je echt niet zonder goede reden 20/30 bestellingen krijgen. Waarom zou iemand bij jou kopen en niet bij coolblue, redcoon, etc etc

Heel veel mensen (ik ook) gaan naar de Tweakers pricewatch. Daar sta jij niet in. Vergelijk de prijzen van jou producten eens met de Tweaker pricewatch. Kan jij met jou inkoopprijzen concurreren met de verkoopprijzen zoals deze in de pricewatch staan? Het zou zomaar kunnen dat de verkoopprijzen van de giganten ruim onder jou inkoopsprijzen liggen. Doe hier dus goed je research

Als je werkt met een eigen magazine bedenk dan ook dat electronica een hele korte houdbaarheidsdatum heeft. Zodra het nieuwe model uitkomt ga je het oude model als snel niet meer voor de originele prijs kwijtraken. Met een marge van 0-8 (of zelfs 1.5) wat hou je dan nog over? Hoeveel bestelling moet je dan doen om de balans weer op 0 te krijgen? En wat als je een stapel laptops hebt liggen die opeens afgekraakt worden in de reviews? Ja het is een negatief verhaal maar heb je dit al meegenomen in je berekeningen?

Voor 2.5 duizend euro ga je geen landelijk tv spots krijgen. Dan mag je denken over een paar ton van een filmpje van 30 sec in de daluren. Of bedoel je maken voor 2.5? Ik denk dat je een stil beeld op de regionale kabel bedoeld. Dat moet denk ik wel haalbaar zijn. Ik denk echter dat je je investering never nooit terug gaat zien.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Berekening van winst, klopt dit?

13
@Varaantje: Er is inderdaad nog een heleboel te overwegen, maar dit is niet zomaar een reden om te stoppen met nadenken hierover. Zoals ik al zei, de prijs is een groot issue, en dat is op dit moment het grootste probleem. Het voordeel dat ik heb is dat ik binnenkort op en neer moet naar China, en dat ik daar wellicht aan de weg kan spijkeren.

Ik besef inderdaad ook dat het moeilijk is om als een kleine speler te werken met een magazijn, maar het is de beste manier om service te verlenen. De berekening was, zoals je zag, heel basaal en er zijn een hoop kosten niet in meegerekend.

Daarnaast moet ik je ongelijk geven in het laatste, voor €2.500 is een landelijk spotje in de daluren van circa 20 seconden wel degelijk mogelijk. De vraag is; schiet je er wat mee op. Voor dat geld krijg je regionaal overigens veel meer terug. Het maken van een spotje of reclame bericht is geen probleem, dit is een van de aspecten die ik in mijn opleiding heb gehad.

Het wordt langzaam misschien van grimmiger, maar we geven zeker niet op. Bedankt voor je feedback.

Re: Berekening van winst, klopt dit?

14
Nog even over je berekening van de verzendkosten.

Ik werk zelf niet met MijnParcel maar ik denk dat als je 6.17 rekent voor de verzending en verpakking het niet met verhoogde aansprakelijkheid is of wel? Wat gebeurd er als de verzending uit je voorbeeld onderweg kapot gaat/verdwijnt? Ik zal je nu alvast vertellen dat bij beschadigingen PostNL met het vingertje naar jou gaat wijzen dat je het dan niet goed genoeg verpakt had. Ook zal je BTW moeten afdragen aan de belastingdienst over je verzendkosten. Heb je dat ook meegenomen in je berekening?

Om even mezelf als voorbeeld te nemen. Een tijdje geleden 2 leuke bestellingen gehad. PostNL besluit de ene leeg te roven en met de andere te voetballen.

Krijg ik ene cent terug van PostNL? Nope. Ik mocht uit eigen zak de schade betalen en de producten nogmaals toesturen. Ik houd daar met het berekenen van de verkoopprijs al rekening meer. Een klein percentage houd ik dus apart voor dit soort gevallen. Je bent als verzender immers verantwoordelijk voor de aflevering. Ik denk dat als je de verzending van 750 opnieuw moet verzenden terwijl je marge net 30 euro is het goed pijn doet.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Berekening van winst, klopt dit?

15
E.Bisschops schreef:@Varaantje: Er is inderdaad nog een heleboel te overwegen, maar dit is niet zomaar een reden om te stoppen met nadenken hierover. Zoals ik al zei, de prijs is een groot issue, en dat is op dit moment het grootste probleem. Het voordeel dat ik heb is dat ik binnenkort op en neer moet naar China, en dat ik daar wellicht aan de weg kan spijkeren.

Ik besef inderdaad ook dat het moeilijk is om als een kleine speler te werken met een magazijn, maar het is de beste manier om service te verlenen. De berekening was, zoals je zag, heel basaal en er zijn een hoop kosten niet in meegerekend.

Daarnaast moet ik je ongelijk geven in het laatste, voor €2.500 is een landelijk spotje in de daluren van circa 20 seconden wel degelijk mogelijk. De vraag is; schiet je er wat mee op. Voor dat geld krijg je regionaal overigens veel meer terug. Het maken van een spotje of reclame bericht is geen probleem, dit is een van de aspecten die ik in mijn opleiding heb gehad.

Het wordt langzaam misschien van grimmiger, maar we geven zeker niet op. Bedankt voor je feedback.
Electronica uit China.

I'm out. Success met je tv-spot
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Berekening van winst, klopt dit?

16
@Varaantje: Pakweg 80% van alle elektronica wordt geassembleerd in China, en daar zijn dus ook de tussenstadia die de producten naar andere landen verstuurt. Als je daar een voet tussen de deur krijgt, heb je een fantastische kans denk ik zo. Het is een long shot, dat ben ik met je eens, maar het is het proberen zeker waard.

Re: Berekening van winst, klopt dit?

17
E.Bisschops schreef:@Varaantje: Pakweg 80% van alle elektronica wordt geassembleerd in China, en daar zijn dus ook de tussenstadia die de producten naar andere landen verstuurt. Als je daar een voet tussen de deur krijgt, heb je een fantastische kans denk ik zo. Het is een long shot, dat ben ik met je eens, maar het is het proberen zeker waard.
Lees je eerst maar eens goed in voordat je op het vliegtuig stapt. Verder ga ik niet meer op in. Sorry maar ik kan je echt niet serieus nemen.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Berekening van winst, klopt dit?

18
@Varaantje: Je opmerking raakt kant noch wal, als je goed had gelezen dan had je geweten dat ik buiten dit concept naar China moet. Het lijkt erop dat je letterlijk bij elke reactie die je gegeven hebt wel iets over het hoofd gelezen hebt, dat eigenlijk vrij vervelend is. Verder gaat ook je aangeslagen sarcastische toon nergens over, ik probeer serieuze feedback te krijgen en het lijkt erop dat jij dit ziet als een geintje.

Ik dank je voor je feedback, en ik snap dat ik een leek ben. Maar wat wederzijds respect siert de mens, jammer dat dit afwezig blijkt te zijn.

Je zult hoogstwaarschijnlijk hierop gaan reageren dus ik laat je alvast weten; dit was mijn laatste reactie richting jou gericht. Je krijgt het laatste woord, als je volwassen genoeg bent, laat je een reactie achterwege.

Re: Berekening van winst, klopt dit?

19
E.Bisschops schreef:Ik heb ook werkelijke producten gekozen uit de Pixmania-Pro shop, zodat het realistisch is en geen schatting.
Pixmania is een zorgenkindje van Dixons en Dixons wil van Pixmania af. Bovendien is Pixmania verhoudingsgewijs duur (wat concurreren op prijs onmogelijk maakt) en voeren tientallen dropshippers hetzelfde Pixmania-assortiment (weg onderscheidend vermogen). Drie redenen om eens te kijken of je niet ergens anders kunt inkopen.

Re: Berekening van winst, klopt dit?

20
E.Bisschops schreef:@Varaantje: Je opmerking raakt kant noch wal, als je goed had gelezen dan had je geweten dat ik buiten dit concept naar China moet. Het lijkt erop dat je letterlijk bij elke reactie die je gegeven hebt wel iets over het hoofd gelezen hebt, dat eigenlijk vrij vervelend is. Verder gaat ook je aangeslagen sarcastische toon nergens over, ik probeer serieuze feedback te krijgen en het lijkt erop dat jij dit ziet als een geintje.

Ik dank je voor je feedback, en ik snap dat ik een leek ben. Maar wat wederzijds respect siert de mens, jammer dat dit afwezig blijkt te zijn.

Je zult hoogstwaarschijnlijk hierop gaan reageren dus ik laat je alvast weten; dit was mijn laatste reactie richting jou gericht. Je krijgt het laatste woord, als je volwassen genoeg bent, laat je een reactie achterwege.
Over volwassen gesproken :roll: Nee jij komt er wel. Wat een tijdverspilling zeg je kan van mij idd geen advies meer verwachten. Maar niet hier komen huilen als jij zometeen door je spaarcentjes heen bent :lol:
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Berekening van winst, klopt dit?

23
@Het Varaantje - Je punt was de topicstarter volgens mij al duidelijk en dit is geen chatroom. Je mening deel ik helaas voor de topicstarter, maar je laatste reactie in dit topic slaat echt helemaal nergens op. Sterker nog, Ward zijn reactie is misschien wel precies waar de topicstarter op hoopt?!

Zullen we het vooral ontopic (en dus ook vriendelijk) houden?

@Topicstarter ik snap heel goed je bedoelingen en je kritiek op @Het Varaantje die nogal bot zijn mening uit maar helaas deel ik die inhoudelijk wel en Ward ook zo te zien. Het is vergelijkbaar met het opzetten van een webwinkel met artikelen van de Makro. Dit soort organisaties noemen zichzelf groothandel maar zijn bij het publiek zo bekend dat die de prijzen kent en producten kent en dus te makkelijk vergelijken kan. Daarnaast is marketing in de ecommerce niet zelden 50% van je kostprijs. Met een marge van enkele euro's tot 25 euro, op die productkosten, is het echt heel heel lastig om iets te verkopen. Ik denk dat je je sterk vergist in de conversie van een advertentie/reclame.

Maar goed ik ken jouw marketingstrategie natuurlijk niet en weet niet hoe geniaal jouw reclames zijn dus als je echt een ondernemer bent... Go for it!
Nu op mijn weblogs:

Re: Berekening van winst, klopt dit?

24
Dirkjan schreef:@Het Varaantje - Je punt was de topicstarter volgens mij al duidelijk en dit is geen chatroom. Je mening deel ik helaas voor de topicstarter, maar je laatste reactie in dit topic slaat echt helemaal nergens op. Sterker nog, Ward zijn reactie is misschien wel precies waar de topicstarter op hoopt?!
De ts mag blij zijn dat hij uberhaupt een reactie krijgt. Zijn laatste post is gewoon asociaal en heeft het niveau van een klein kind wat zijn zin niet krijgt. Maar moedig hem vooral aan om zichzelf financieel de das om te doen. Mij een zorg misschien leert hij er nog wat van.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Berekening van winst, klopt dit?

25
Volgens mij moet de topic starter eerst goed research doen. Een landelijk spotje op een zender voor een paar maand kost je snel meer dan €50.000. Dit is zonder de kosten van het maken van de video.

Je moet al een goede naamsbekendheid hebben om dit te laten slagen. Zit toevallig de media markt in hetzelfde reclameblok dan is de consument je vergeten.
Van de elektronica heb ik weinig verstand. Maar ik denk dat je moet groeien en niet ineens topverkoper bent.

Succes,