Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
newbie252
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 juli 2013

Veel BTW voorbelasting als starter

02 september 2013

Klopt het als je al starter veel btw voorbelasting hebt. Ik heb behoorlijk wat kosten gemaakt van ook 'ditjes en datjes'. Ik bewaar alle bonnen. Van wat inkt, tot een nieuwe simkaart, tot een kasboekje maar ook een whitebord en stiften. En wil nu ook een tablet kopen om wat makkelijker online te zijn dan mijn laptop te openen.
Ga ik nu heel ver of is dit normaal. Want ik ben nog steeds in mijn opbouw bezig. Website moet nog online...laat staan m'n eerste order. Wil ook nog wat dozen kopen voor verzending. En elke dag komt wel iets bij lijkt wel.

Wie heeft dit ook als starter. En kijkt de belastingdienst niet raar op als ik als starter tot pak 'm beet eind dit jaar zoveel voorbelasting heb.
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

02 september 2013

Dat is helemaal niet gek. Je krijgt in dit geval een teruggave omdat het te vorderen bedrag hoger is dan het af te dragen bedrag. Hier is zeker bij het opstarten van een bedrijf niets vreemds aan. Dit moet uiteindelijk wel omslaan natuurlijk, want anders is het wel weer vreemd.

Geniet er nog maar van tot het moment dat je mag gaan afdragen. :P
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

02 september 2013

Een aanloopverlies is inderdaad heel normaal.

“De cost gaet voor de baet uyt.”

Je voorbelasting zal daarom hoger zijn dan de te betalen btw, maar het verschil ontvang je netjes terug van de Belastingdienst. Geen enkel probleem, niets vreemds aan.
 
newbie252
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 juli 2013

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

02 september 2013

Oke, duidelijk. Bedankt
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

03 september 2013

Startperiode kan je 2 jaar volhouden,
daarna gaat belastingdienst vragen stellen ;)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
newbie252
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 juli 2013

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

04 september 2013

Startperiode kan je 2 jaar volhouden,
daarna gaat belastingdienst vragen stellen ;)
Dat is beter om te horen. Denk dat ik zeker wel 1,5 jaar nodig heb om alles goed en productief te hebben.
Vooral al die kleine dingetjes tikken aan.
 
iwab
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 september 2013

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

26 september 2013

Ter verduidelijking

Je hebt wel een opstart periode van 2 a 3 jaar.

Maar de belastingdienst in regio afhankelijk wel zeer critisch naar ondernemers aftrekposten voor webshops.

Dit geld ook voor de BTW. Er worden steeds vaker bezoeken afgelegd door de inspecteurs om te kijken of de ondernemer ook echt onderneemt.

Dus ondernemingsplan, tijdsplanning, uren registratie, omzet groei enz.

En maak je prive gebruik van goederen die je koop
Anders kan het maar zo zijn dat je btw terug gaaf wordt terug gedraaid of niet wordt uitbetaald.
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

05 oktober 2013

Ondernemersplan is zover ik weet in 2013, niet verplicht voor de belasting.

Prive gebruik goederen is inderdaad wel belangrijk.
Maar paar % vd omzet kan nog wel.
zeg 1000,00 omzet is 10,00 prive goederen.

Heb diverse controles gehad,
en de eerste jaren altijd de vraag over prive gebruik goederen en dat ik daar niets van bijhield.
Vertelde de controleur: "klopt gebruik niets prive" en dit was de eerste jaren ook echt zo.

Zegt de controleur: "dit geloof ik niet en breng 2000,00 voor prive gebruik mindering"
De jaren daarna heb ik gewoon prive gebruik gedaan en ook wat opgegeven.
Met andere woorden,
er wordt al rekening gehouden dat: "wie appelen vaart ook appelen eet".

Maar dit was in de jaren 1970 tot 2000

Voordeel van webshops is,
je kan de producten welke retour komen van klanten ook afschrijven als zijnde onverkoopbaar.
Of aanvraag van eenmalige product samples !
( afschrijven inkoopwaarde op balans en product vernietigen )
Wat je vervolgens met product zelf doet, is aan jouw.

Maar doe dit niet te veel of te vaak
en altijd wel even vermelden op inkooplijst en de voorraad tel lijst aan einde vh jaar.

Want daar kijken ze naar bij controle op eenmalige afwijkende producten
Ik bedoel,
de voorraad / inkoop lijst moet kloppen.
Dit is een kleine moete.
Want op moment van de controle weet u het niet meer.

DUS OPSCHRIJVEN !!!!
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Maverickje
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 juli 2012
Contacteer:

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

04 januari 2014

Ik wil hier ook even op inhaken.
Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met mijn webshop. Deze heeft goed gedraaid.
Ik heb het eerste jaar de webshop gerunt vanaf mijn oude laptop die ik prive al had.

De laptop voldoet helaas niet meer, dwz hij is te langzaam geworden e.d.
Ik wil nu graag een laptop op de zaak kopen, maar heb mijn keuze laten vallen op een MacBook ivm het veel werken met Photoshop.

Ik weet dat ik deze laptop moet afschrijven over 3 jaar of langer, maar zou dit zonder problemen kunnen?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

04 januari 2014

Ik weet dat ik deze laptop moet afschrijven over 3 jaar of langer, maar zou dit zonder problemen kunnen?
Waarom zou dat niet kunnen?
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

04 januari 2014

Ik weet dat ik deze laptop moet afschrijven over 3 jaar of langer, maar zou dit zonder problemen kunnen?
Waarom zou dat niet kunnen?
Het kan inderdaad, alleen mag je fiscaal niet meer dan hooguit 20% per jaar afschrijven en kom je zo dus op een afschrijvingsduur van 5 jaar.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

04 januari 2014

Voor starters gelden andere regels w.b.t. afschrijvingen, als ik het me goed weet te herinneren.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

04 januari 2014

Voor starters gelden andere regels w.b.t. afschrijvingen, als ik het me goed weet te herinneren.
Startende ondernemers mogen inderdaad willekeurig afschrijven als ze in aanmerking komen voor startersaftrek.

Voor een laptop of pc is dat vaak niet zo interessant, omdat versneld afschrijven de winst verlaagt en je (a) als starter toch vaak een nog bescheiden winst of zelfs verlies hebt en (b) de belastbare winst uit onderneming ook nog lager uitvalt door een hogere zelfstandigenaftrek via de startersaftrek. Of eenvoudiger gezegd: het is fiscaal voordeliger de kosten (afschrijvingen) ten laste te brengen van een hogere winst in latere jaren.

Daarom kun je computers meestal beter gewoon met 20% per jaar afschrijven. Na 3 jaar zit de technische en economische levensduur erop en koop je een nieuwe; de restwaarde breng je dan in één keer ten laste van de winst (verdisconteerd met wat een verkoop eventueel nog opbracht).
 
Maverickje
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 juli 2012
Contacteer:

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

04 januari 2014

Dank jullie wel. Het is helemaal duidelijk. Vooral het verhaal van Ward maakt me veel duidelijk.
 
tvserieshop
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 augustus 2013

Re: Veel BTW voorbelasting als starter

09 januari 2014

Want daar kijken ze naar bij controle op eenmalige afwijkende producten
Ik bedoel,
de voorraad / inkoop lijst moet kloppen.
Dit is een kleine moete.
Want op moment van de controle weet u het niet meer.
En hoe ga je een webshop die duizenden producten per jaar verkoopt controleren of de voorraad overeen komt met de inkoop... ? Dat kan enkel toch maar steekproefgewijs gebeuren. Nog erger zou zijn als dan blijkt dat iets dat ingekocht is niet op de voorraad lijst staat dan je dan nog moet bewijzen dat het verkocht geweest is.

Dat kan een gewone winkel namelijk ook niet, toch zeker niet die winkels die geen register bijhouden van verkochte producten maar enkel maar werken met een manuele kassa en prijzen intypen ipv productcodes.

Dus ik ga akkoord dat een product dat in je voorraad lijst staat zeker ook in een aankoopfactuur moet voorkomen, maar wat er daarna met het product gebeurd (zoals bv. met een retour) dat is toch een speld in een hooiberg zoeken?