Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Fictie of binnenkort een feit ?

05 september 2013

Door mij geschreven op 5 september 2013

Nog fictie
of wordt onderstaande mogelijk binnen 2 jaar een feit ?

"Einde webshop van kleine zelfstandige"

Stel u zich voor,
dat de politiek zou besluiten dat een webshop / zelfstandige / ZZP
met een omzet lager dan 100000,00 per jaar
te weinig belasting afdragen daardoor te veel kosten voor de staat
en om die reden hun activiteiten moeten beëindigen.

Officieel : "geen of een te geringe bijdrage aan het economisch verkeer".

Op welke manier zou u hier mee omgaan ?
Zou u stoppen ?
Zou u doorgaan ?
Zou u protesteren ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
Rudy
Berichten: 1067
Lid geworden op: 05 maart 2011

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

05 september 2013

Waar baseer je dit op? Het is nogal een uitspraak.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

05 september 2013

Ja idd en daarbij 100.000 is nogal behoorlijk veel :?.

Krijg het idee dat het gebaseerd is zelfs op de zelfstandigenaftrek waar ze aan willen zitten. Vind het nogal een behoorlijke kort door de bocht iets door het alleen op webwinkels (ook is het een webwinkelforum) te baseren.
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

06 september 2013

Een webwinkel zonder omzet hoeft de overheid geen geld te kosten. Onlogische stelling als je het mij vraagt.

Maar als je zoiets wilt bediscussiëren stel je dan eens het volgende voor. Stel dat je bij verlies je BTW niet terugkrijgt (dus je BTW tot nul mag verlagen en niet verder) en net als bij de BV ook de Eenmansz. en VOF een minimale belastingafdracht krijgen (je moet minimaal 5K per jaar inkomstenbelasting betalen, maar en daarboven komen pas vrijstellingen/voordeeltjes) zou dat echt slecht zijn? In mijn beleving denken mensen wel heel makkelijk over het ondernemerschap en schrikt een echte ondernemer echt niet van een paar duizend euro instapkosten/investeringskosten dus bepaalde drempels ben ik niet tegen.

Is ook niet zo lastig in te voeren en wordt ook wel over gesproken. Denk bijv. aan een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor alle ondernemers. De meeste webwinkeliers hebben dat ding niet volgens mij, en heeft flink meer impact dan de kosten van KVK, HBD of noem maar op waar sommige mensen al op afhaken.

Is dat de discussie die je wilt voeren?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

06 september 2013

De argumentatie druist in tegen fundamentele beginselen van onze economie. De fiscus mag zowel doeltreffendheid (effectiviteit) als doelmatigheid (efficiëntie) niet toetsen. Of in lekentermen: de overheid mag niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten.

Dit beginsel geeft ondernemers de vrijheid om te ondernemen. Je hebt nu eenmaal wel eens een project dat niets oplevert. Of een activiteit die verliesgevend is. Je koopt ook wel eens iets in dat niet goed loopt, waarna je de winkeldochters alleen nog met verlies van de hand kunt doen. Als dit bij wet verboden wordt, wordt ondernemen in Nederland onmogelijk. Ik verwacht daarom niet dat het zo ver zal komen.

Wel kan er wat worden gedaan aan (verplichte) scholing. Misschien moet het verplichte middenstandsdiploma opnieuw worden ingevoerd. Startende ondernemers rekenen namelijk vaak erg slecht. En daardoor nemen ze bedrijfseconomisch verkeerde beslissingen.

Op dit forum zie je dat helaas ook nog te vaak, bijvoorbeeld wanneer het begrip "winst" verkeerd wordt gebruikt. Maar goed, daar kunnen we juist via het forum als ondernemers zelf ook wat aan doen!
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

08 september 2013

Het zijn vooral de (startende) ondernemers met een hele lage winst die weinig belasting afdragen:

- kleine ondernemersregeling: als de te betalen BTW minder is dan € 1345, dan hoeft er geen BTW betaald te worden
- startersaftrek: startende ondernemers hebben een extra aftrek van € 2.123

De overheid kan het beste eerst op bovenstaande regelingen bezuinigen en dan pas op de zelfstandigenaftrek gaan bezuinigen.

Ik vind dat de zelfstandigenaftrek behouden moet blijven, maar ik vind de hoogte van de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling niet helemaal logisch. Eigenlijk zouden de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling de nadelen, die een ondernemer heeft ten opzichte van een werknemer, moeten compenseren.

Een ondernemer heeft geen recht op een WW-uitkering en is niet gratis verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. Dit moet dus worden gecompenseerd door de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling. Er geldt een limiet voor de hoogte van een WW- en ziektewetuitkering, dus eigenlijk is het vreemd dat een ondernemer die 200.000 euro winst maakt hetzelfde percentage MKB-winstvrijstelling heeft als een ondernemer die 30.000 euro winst maakt.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

09 september 2013

Ook met de kleintjes zou de overheid blij moeten zijn. Die betalen misschien weinig of geen belasting maar kosten ook niets. Als je werkeloos wordt en je WW houdt op, als je die al krijgt, dan kan je naar de bijstand of wat proberen te verdienen door voor jezelf te gaan werken. Wat is nu voordeliger voor de overheid en wat is nu beter voor de werkloze? Het is momenteel niet zo dat de banen voor het oprapen liggen.

Het ergste is nog dat voor deze maatregel het argument van oneigenlijk gebruik wordt gehanteerd, wat nota bene door de overheid zelf tegen de eigen regels in door de vingers wordt gezien (zie pakjesbezorgers die zelfs geen andere opdrachtgevers mogen hebben terwijl dat een voorwaarde is om aangemerkt te worden als ZZP-er).

Het verminderen van vrijstellingen voor kleine zelfstandigen is puur bezuinigen om de begroting sluitend te krijgen en daarbij is het makkelijk om een zwakke en ongeorganiseerde groep aan te pakken. Met een visie op de lange termijn heeft het niets te maken.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

09 september 2013

Ondernemers die gebruik maken van de kleine ondernemersregeling hebben er vaak een baan naast of een partner met een baan. Als je producten of diensten met 21% BTW verkoopt, dan kan je niet leven van je onderneming als je gebruik kan maken van de kleine ondernemersregeling.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

09 september 2013

Ondernemers die gebruik maken van de kleine ondernemersregeling hebben er vaak een baan naast of een partner met een baan. Als je producten of diensten met 21% BTW verkoopt, dan kan je niet leven van je onderneming als je gebruik kan maken van de kleine ondernemersregeling.
Als dit een reactie op mijn post is: Ik bedoelde in mijn post de zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling die betrekking hebben op de inkomstenbelasting, niet de kleine ondernemersregeling die betrekking heeft op de BTW. Juist vanwege de zelfstandigenaftrek kun je als kleine zelfstandige redelijk rondkomen van een bescheiden winst. Valt die weg, dan ga je van minimumloon naar bijstandsniveau.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
 
opabert
Berichten: 277
Lid geworden op: 03 maart 2011

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

05 oktober 2013

Heb nog ergens een vakdiploma en middenstand op zolder liggen :D

Wat betreft dit forum,
verbaast mij niet dat het merendeel na 2 jaar is gestopt.
En hoe je het uitleg met of zonder rekenvoorbeelden, sommige lieden zullen het nooit begrijpen.

Merendeel zijn marktplaats of Ebay verkopers, met er naast een inkomen bij werkgever.
Niets mis mee, maar deze 'ondernemers' redeneren vanuit een andere positie en verstieren de prijzen / marges.
Wat mij betreft mag de categorie harder worden aangepakt.

Nodig u uit te reageren.
hou het wel netjes en beschaaft.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
 
lame
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 december 2013

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

20 januari 2014

Aangepakt worden vind ik niet zo noodzakelijk, tenzij het een persoonlijke woordkeus is. Maar het verbaast me wel dat beneden een bedrag geen btw afgedragen hoeft te worden. Dat drempelbedrag mag wat mij betreft naar nul.
Het middenstandsdiploma herinvoeren ben ik geen voorstander van. Ik heb het sinds de jaren tachtig, maar vind het weinig toevoegen.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

20 januari 2014

Wel een oud topic dit, maar toch.

Persoonlijk zie ik het drempelbedrag voor die BTW vrijstelling het liefst verdwijnen, of veranderen. Nu is het zo dat als je maar genoeg uitgeeft, je de andere 1800 euro BTW mag houden. Ik zie dat liever omzet gerelateerd, zodat "men" niet aan het einde van het jaar even een nieuwe macbook haalt bijvoorbeeld.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

20 januari 2014

Wel een oud topic dit, maar toch.

Persoonlijk zie ik het drempelbedrag voor die BTW vrijstelling het liefst verdwijnen, of veranderen. Nu is het zo dat als je maar genoeg uitgeeft, je de andere 1800 euro BTW mag houden. Ik zie dat liever omzet gerelateerd, zodat "men" niet aan het einde van het jaar even een nieuwe macbook haalt bijvoorbeeld.
Hoezo als je maar genoeg uitgeeft? Heb je het nu over voorraad of investeringen?

Als je iets verder kijkt bedenk dan dat mensen die welliswaar voldoen aan de kleine ondernemingsregeling wel degelijk meewerken aan de economy. Die kopen ook verzendmaterialen in, geven de groothandel omzet (vele kleintjes maken ook een hoop) en houden in deze tijden misschien wel daardoor het hoofd boven water. De post is er ook blij mee want die mogen weer meer pakjes bezorgen.

Staar je dus zeker niet blind op 'jamaar die dragen geen BTW af en dragen dus niks bij'. Sterker nog, als je BTW betaald moet je maar afwachten hoeveel er in Nederland geinvesteerd wordt en hoeveel er naar Europa, onzinprojecten, ontwikkelingshulp etc gaat. Maar als je 'veel uitgeeft' zoals jij het noemt komt het bij andere ondernemers, en dus onze economie terecht wat ons wel degelijk ten goede komt.

Overigens betaal je altijd aan de belasting. Je moet je winst uit ondernemen namelijk wel degelijk opgeven aan de belasting en daar betaal je wel belasting over.

Het enige wat ik mij zou kan bedenken aan 'kleine webwinkels' zijn degene die verlies maken. Dat mag je dan weer van je inkomen aftrekken. Maar eerlijk is eerlijk. Dat zal niet opwegen tegen al die kleine webwinkel.

Ik ben zo'n webwinkel. Draag keurig de belasting af over mijn winst. En onderwijl zijn PostNL en vele andere (groot)handels aan mij weer geld verdienen. En uiteindelijk komt het via de grote bedrijven wel weer bij vadertje staat terecht. Maar ondertussen blijven bedrijven en personeel aan het werk. En ook de winkel is weer blij dat er een macbook gekocht is. Toch nog 21% naar de belastingen :wink:
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

20 januari 2014

Ik denk dat je vergeet dat bestellingen doorgaans toch wel gedaan worden, is het niet bij een kleintje, dan is het wel bij een iets grotere.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

20 januari 2014

Ik denk dat je vergeet dat bestellingen doorgaans toch wel gedaan worden, is het niet bij een kleintje, dan is het wel bij een iets grotere.
Hmm ja helemaal ongelijk heb je daar niet in. Als ik een boek wil zoek ik een online winkel die dat boek verkoopt. Maar 1 grote online wallmarkt moet je ook niet willen hebben. Slecht voor de concurrentie. Ook zijn er wel heel veel winkels in niche producten. Dat zijn toch vaak de kleinere winkeltjes. Als die wegzijn zal er niet snel een grote jongen zijn die het gaat overnemen.

Toch vind ik de concurrentie van de kleine man goed. Je kan wel focussen op die ene die 'de marge verpest' of niet genoeg geld afdraagd aan de staat. Ik vind VOORAL dat als je het naarst een full-time baan doet je vadertje staat al genoeg gesponsoord hebt. Soms is het leuk als je zelf de vruchten van je werk mag houden. Vooral als je de bijdrage aan de staat al geleverd heb dmv het grootste gedeeltje van je loonstrookje inleveren.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

20 januari 2014

Sowieso pluk je echt niet de vruchten ervan als je naast je baan een webshop hebt. Maar daar kies je als persoon toch echt zelf voor, alleen vaak als de webshop dan lekker begint te lopen gaan ze stoppen omdat ze het niet meer naast hun vaste baan kunnen doen. Ja uh WTF? Dat wil je toch? Uiteindelijk onafhankelijk worden?
 
Hilda
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

20 januari 2014

Sowieso pluk je echt niet de vruchten ervan als je naast je baan een webshop hebt. Maar daar kies je als persoon toch echt zelf voor, alleen vaak als de webshop dan lekker begint te lopen gaan ze stoppen omdat ze het niet meer naast hun vaste baan kunnen doen. Ja uh WTF? Dat wil je toch? Uiteindelijk onafhankelijk worden?
Ja dit snap ik dus ook helemaal niet XD. Het is juist mijn droom om doeg tegen de baas te kunnen zeggen, zo van ik ga lekker verder met mijn eigen bedrijf jullie zoeken het maar uit :p. Heeft misschien ook wel met de tijd te maken, mensen met een vaste baan geven die vaste baan niet snel op. Ondanks dat misschien op dit moment hun webwinkel succesvol is en ze tot zekere hoogte van zouden kunnen leven. Maar een eigen onderneming is risicovoller dan een vaste baan met fijne regelingen als je ziek bent of op vakantie wilt enzo! Dat scheidt dan wel het kaf van het koren gelukkig.
 
Gebruikersavatar
Het Varaantje
Berichten: 1656
Lid geworden op: 08 april 2010
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

20 januari 2014

Sowieso pluk je echt niet de vruchten ervan als je naast je baan een webshop hebt. Maar daar kies je als persoon toch echt zelf voor, alleen vaak als de webshop dan lekker begint te lopen gaan ze stoppen omdat ze het niet meer naast hun vaste baan kunnen doen. Ja uh WTF? Dat wil je toch? Uiteindelijk onafhankelijk worden?
Ja dit snap ik dus ook helemaal niet XD. Het is juist mijn droom om doeg tegen de baas te kunnen zeggen, zo van ik ga lekker verder met mijn eigen bedrijf jullie zoeken het maar uit :p. Heeft misschien ook wel met de tijd te maken, mensen met een vaste baan geven die vaste baan niet snel op. Ondanks dat misschien op dit moment hun webwinkel succesvol is en ze tot zekere hoogte van zouden kunnen leven. Maar een eigen onderneming is risicovoller dan een vaste baan met fijne regelingen als je ziek bent of op vakantie wilt enzo! Dat scheidt dan wel het kaf van het koren gelukkig.
Ik ben het wel met Hilda eens. Een webwinkel is leuk als het extra inkomsten genereerd. Maar als je het full time will doen moet je toch heel veel winst maken. Niet alleen voor nu maar ook je pensioen, ziektekosten, verzekeringen etc. Als je met een vaste baan ziek wordt krijg je (afhankelijk van je CAO) doorbetaald. Als zelfstandige moet je dat allemaal zelf regelen. En dat is niet goedkoop.

Als mijn webwinkel zo groot wordt neem ik denk ik een tijdelijke kracht aan voor minimumloon terwijl ik gewoon door blijf werken 8) Of ik verkoop het voor een leuk bedrag.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
 
Jeroen__
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 maart 2011
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Fictie of binnenkort een feit ?

21 januari 2014

Als zelfstandige moet je dat allemaal zelf regelen. En dat is niet goedkoop.
Dat valt op zich wel mee. Als je recht hebt op zelfstandigenaftrek, dan kan je van het belastingvoordeel dat deze aftrek oplevert meestal wel een AOV verzekering afsluiten. Als je jong bent en niet zo'n hoog inkomen verzekert, dan houd je zelfs geld over. Dat kan je dan apart zetten voor pensioen.

Ik ben van plan om dit jaar een AOV verzekering te gaan afsluiten.