Order uit Belgie met MrCash betaald, BTW verleggen?

1
Hallo,

Ik heb af en toe bestellingen uit België, nu voor het eerst van een bedrijf dat ook een Belgisch BTW nr heeft opgegeven. De klant heeft niet verzocht om de BTW te verleggen, en de order is direct via MrCash betaald.
Vroeg me dus af of ik de BTW alsnog moet verleggen (verplicht?). Want dan zou ik dus ook de BTW aan de klant terug moeten betalen. Kan allemaal wel, maar handig is anders.
Hoe doen jullie zoiets?

Re: Order uit Belgie met MrCash betaald, BTW verleggen?

3
Ik doe het wel bij opgave van Belgisch BTW nummer. Sowieso vervalt de BTW berekening sinds kort op mijn shop als iemand een BTW nummer invult.

Dat is dan ook de enige correctie manier. Veel bedrijven zullen afhaken tijdens het bestelproces als ze zien dat er nog steeds BTW belast wordt terwijl ze wel een BTW nummer opgeven. (Ik heb veel buitenlandse klanten elke dag, dus heb alles wel meegemaakt ;)).

In dit geval gewoon inderdaad de BTW retour betalen, volgens mij is het zelfs verplicht indien de afnemer erom vraagt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Order uit Belgie met MrCash betaald, BTW verleggen?

5
Toch een beetje opletten : het is niet omdat een Belgisch bedrijf een btw-nummer heeft dat dat bedrijf mag gebruik maken van de verlegging van btw !

Enerzijds zijn er de "kleine ondernemingen" ( omzet beperkt tot 5500 eur/jaar) : die zijn vrijgesteld van btw-aangiftes en moeten geen btw op verkoop afdragen aan de Belgische overheid, maar mogen dan ook geen btw in aftrek brengen of btw-vrij aankopen in het buitenland. Deze bedrijven hebben wel een btw-nummer.
Ik weet niet of er een vergelijkbaar systeem bestaat in Nederland. In Frankrijk en Duitsland alleszins wel.

Anderzijds is een btw-nummer in België ruimer dan in Nederland: in België is reeds enkele jaren het btw-nummer tegelijkertijd ook het inschrijvingsnummer bij de KBO, de Belgische variant van de KvK.
Dat heeft als gevolg dat vennootschappen of ondernemingen die een activiteit hebben die niet is onderworpen aan btw (voorbeeld : groepspraktijk van huisartsen) toch een btw-nummer hebben.
www.willekevanberkum.com
www.seasidebeads.com

Re: Order uit Belgie met MrCash betaald, BTW verleggen?

6
Als een klant een BTW nummer vermeldt bij de bestelling, dan stort ik de BTW terug na controle van het BTW nummer en het afleveradres.

Als een klant niets vermeld over de BTW, dan stuur ik de bestelling gewoon op met een BTW factuur.

Voor mijn webshop is dit een prima methode, omdat het percentage zakelijke Belgische klanten heel erg laag is. Het is dan niet de moeite om het controleren van het BTW nummer en het weghalen van de BTW te automatiseren. Het is ook redelijk lastig te automatiseren, doordat ik producten met 6% en 21% BTW verkoop.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten