Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Thome
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 oktober 2013

Korting achteraf in boekhouding

28 oktober 2013

Sinds juli dit jaar ben ik begonnen met mijn webshop en het begint al behoorlijk goed te lopen. Echter wil ik nog meer (betere) naamsbekendheid krijgen door meer reviews op Tweakers.net en likes op Facebook te krijgen.

Ik heb al geprobeerd dit aan klanten te vragen, maar dit wil nog niet echt lukken. Nu heb ik bedacht om, al dan niet tijdelijk, achteraf 5 á 10% korting op het orderbedrag te geven als klanten een review en/of like achter laten. Nu weet ik niet precies hoe ik dit in mijn boekhouding moet vermelden. Weet iemand hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt voor de reacties! :wink:
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korting achteraf in boekhouding

28 oktober 2013

Dat kan met een creditnota. Dat is, bij wijze van spreken, een factuur in spiegelbeeld.
 
Thome
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 oktober 2013

Re: Korting achteraf in boekhouding

28 oktober 2013

Ah oké.
Hoe zit dat dan precies met de BTW?
Moet ik de korting van de oorspronkelijke prijs aftrekken? En de BTW opnieuw berekenen?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Korting achteraf in boekhouding

28 oktober 2013

Als je een creditnota maakt dan krijg je daar toch automatisch een BTW bedrag bij?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Thome
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 oktober 2013

Re: Korting achteraf in boekhouding

28 oktober 2013

Nee, mijn facturen worden automatisch gegenereerd door woocommerce met een plugin, maar een creditnota niet.
Moet ik een creditnota trouwens ook behandelen als een factuur? Dus ook opeenvolgende nummering etc.? En moet die nummering dan aansluiten op de nummering van de facturen?
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Korting achteraf in boekhouding

31 oktober 2013

Nee de nummering sluit niet aan op de facturen, want het is een creditnota! De creditnota's moeten een eigen nummer krijgen en ook op nummer zoals bij een factuur.

Maar wat doe je moeilijk? Geef klanten een kortingscode voor de volgende verkoop als ze een review achterlaten. Werkt een stuk makkelijker.