Webshop, waar gaat het mis?

1
Hier even een klein stukje over iets dat mij opgevallen is bij startende webwinkel ondernemers. Ben erg benieuwd naar jullie mening hier over.

Na zo een jaartje het webshop wereldje te hebben gevolgd (heb zelf geen webshop) is mij opgevallen dat veel starters veel affiniteit met hun product of nichemarkt hebben maar er is vaak weinig kennis van andere zaken en soms zelfs van hun eigen markt.

-----------------------------------
Fictieve Kees begint een webshop in speelgoed. Kees weet daar alles van en het lijkt hem leuk zijn producten in te kopen, te prijzen en te verkopen. Kees kijkt een beetje globaal naar de markt en zag dat het goed was. Vervolgens gaat hij rondkijken naar webwinkel software. Dat proces duurt niet al te lang en Kees kiest voor een totaalpakket van twee tientjes per maand.
Op dit punt zit ons fictief persoon met een standaard uitziende webshop die niet geoptimaliseerd is voor conversie, een KvK nummer en een missie. Kees gaat op zoek naar een groothandel en koop speelgoed in.Kees vertelt zijn vrienden en familie met grote trots over zijn winkel. Nu kunnen we beginnen.

De eerste paar dagen krijgt kees zo een 20 tot 30 bezoekers per dag, dat gaat lekker. Echter na een paar dagen hebben de familie en de forumvrienden het wel gezien. Kees voert zijn site op verschillende directory sites door, stopt het in zijn signature op fora en vraagt backlinks aan. Het is weer het einde van de maand en onze fictieve vriend krijgt zijn salaris, hij is immers ook nog in loondienst. Hij besluit maar eens een Google ad te plaatsen. Ook dit levert weinig op. Kees valt van de ene teleurstelling in de andere en is nu bang dat een tweede bestelling nooit zal komen. Kees houdt de webshop nog even maar besteed er niet zo veel aandacht meer aan. Een half jaar na de start besluit meneer de boel op te doeken. "Een webshop, dat werkt voor geen meter, niet aanbeginnen!" is Kees zijn advies naar zijn directe omgeving na zijn treurige avontuurtje.

---------------------------------------

In mijn voorbeeldje heeft de persoon bijna niets verkocht, dat hoeft natuurlijk niet altijd het geval te zijn. Wat probeer ik met het voorbeeldje duidelijk te maken? Kees komt voor veel verassingen te staan, Kees heeft geen ondernemingsplan gemaakt en 'kloot maar wat aan'. Mensen hebben vaak affiniteit met het product, dat is fantastisch maar er ontbreekt broodnodige kennis op het gebied van internet, internet marketing, SEO, zaken doen, financiën en boekhouding. Ik zeg niet dat alle punten ontbreken, het gaat mij om de verassingen na het startsein.
Op deze manier heb je geen grip op de zaak. Je weet niet wat je website precies veroorzaakt in Google, je hebt geen begroting gemaakt en je weet niet hoe je mensen op je website moet krijgen.

3 van de 4 webshops overleeft het eerste jaar niet. 75% van de startende webshop ondernemers doen dus iets fout. Iedereen in de wereld heeft een unieke eigenschap, iets waar ze goed in zijn en overal waar je energie in steekt daar komt iets uit, helaas ook negatief. Vraag je eens af; is een webshop echt iets voor mij of heb ik alleen affiniteit met een product? Ben ik werkelijk in staat op alle vlakken enthousiast te presteren?
Natuurlijk kun je dingen uitbesteden maar zorg er voor dat je niet uitbesteed omdat dat de enige weg is. Zorg liever dat dit zorgvuldig zo gepland is, zo de bedoeling is en niet "Oops, website...tsja moet ik maar laten doen", dat noem ik onbewust uitbesteden.

Ik heb zelf geen webshop maar ben een jaar terug wel druk bezig geweest een ondernemingsplan op te zetten voor een. Dat is vastgelopen op marktonderzoek, ik zag er een te beperkte markt in en heb de activiteiten stop gezet. Dat heeft uiteindelijk heel veel tijd gekost maar geen geld.

Ik lees hier regelmatig vragen als "hoe maak ik backlinks" of "hoe werkt SEO precies". Prima vragen natuurlijk, daar is het forum voor was het niet dat deze mensen al een webshop heben met voorraad. Of zien de meesten hier een webshop als 'een hobby die wat mag kosten en ach, zal leuk zijn als ik er wat aan verdien' ?
Heel graag lees ik jullie mening hier over.


Koen

2
Een oude column van mij op HigherLevel over het zelfde onderwerp.

Eureka, ik begin een webwinkel.
« Gepost op: 18 november 2008, 16:56 »

--------------------------------------------------------------------------------
Bijna wekelijks komt er wel een nieuw en enthousiast forumlid met het idee een webwinkel te beginnen zonder daarvoor een noemenswaardige investering te willen uitgeven.
Sommige zijn goed voorbereid maar jammer genoeg zijn de meeste dat niet met alle gevolgen van dien.
Er zijn er zelfs bij die aan ons vragen welke producten zij moeten gaan verkopen om snel rijk te worden.

Ik heb dit stukje geschreven zodat ik al deze enthousiaste, meestal, jongelui naar deze topic kan verwijzen in de hoop dat ze wat leren van deze topic alvorens zich in de schulden te gaan werken.

Een webwinkel lijkt zo eenvoudig maar wil je een rendabele shop dan moet je daar wel wat voor doen, het gaat allemaal niet vanzelf.
Hierbij enkele vragen die je jezelf moet gaan stellen alvorens te beginnen.

Wie gaat of hoe ga je je webshop bouwen?
Dit kan je uiteraard laten doen voor een hoop geld maar uit ervaring blijkt dat er aan geld meestal een gebrek is.
Dan zijn er nog de gratis programma's maar om daar een knappe shop mee te bouwen heb je toch wel wat kennis nodig.
En als laatste zijn er de kant en klare webshops die sommige hosters aanbieden of je kan software kopen.

Wat wil je gaan verkopen?
Zoals al gezegd zijn er sommige starters die ons vragen wat ze moeten gaan verkopen om snel rijk te worden, neem van mij aan als wij dit wisten waren wij zelf wel in die markt gesprongen.
Het motto is: schoenmaker blijf bij je leest.
Ga geen zaken verkopen waar je de ballen verstand van heb,zorg dat het een product wordt waar je achter staat en waar je in ieder geval iets vanaf weet

Hoe kom je aan je handel?.
Als je éénmaal besloten heb wat je gaat verkopen moet je op zoek naar leveranciers.
Denk nu niet dat zij op jouw zitten te wachten en jouw op de pof willen leveren, heb je trouwens al nagedacht waar je de handel gaat opslaan?
Het tot aankoop gaan van de producten is meestal een spannende beslissing immers het kost je geld en zal je niet met de handel blijven zitten.
Heb je wel een leverancier gevonden die per stuk wil leveren dan moet je wel bedenken dat daar steeds de verzendkosten bijkomen die de winst aardig drukken en de klant langer op zijn bestelling moet wachten.

Hoe kan ik jouw webwinkel vinden?
Denk nu niet dat als je shop klaar is dat deze vanzelf gaat lopen of dat de broer van de nicht van je zwager jouw webwinkel wel op de eerste plaats kan krijgen in de google rankings.
Dat is nog niemand gelukt dus vergeet dat maar.
Doe je verders niets aan je shop dan zal er niemand komen.

Dan nog de vraag als ik éénmaal je webwinkel gevonden heb waarom ik bij jouw moet kopen en niet bij jouw concurrent?

Allemaal vragen waar je voor jezelf een duidelijk en realistisch antwoord op moet hebben anders wordt het niets en kost het je allemaal ook nog veel geld.

By the way; je moet je als webshop inschrijven bij de kamer van koophandel en daardoor moet je ook belasting gaan betalen en een boekhouding bijhouden.
Heb je ooit iets gelezen over de Starters aftrek, vergeet deze regeling maar snel want daar maak je veel te weinig uren voor.

Ik begrijp heel goed als je alle onderzoeken over aankopen via internet moet geloven dat het makelijke handel lijkt.
Vergeet niet dat bij deze onderzoeken ook de de grote spelers meetellen zoals Wehkamp, Bol etc.
Vraag eens aan je vrienden wie er, wat men en waar men via internet koopt, je zal zien dat de antwoorden tegenvallen.

Ben je nu zo eigenwijs om toch te starten, en een goede ondernemer is (berekend) eigenwijs, dan wens ik je in ieder geval veel succes met je webwinkel.

Ik hoop dat de medeforum leden ook nog een bijdragen kunnen geven.

Edit: nieuwe column met actuele cijfers en de toekomstvisie van e-commerce is in de maak en zal deze na plaatsing ook hier in dit topic plaatsen.

3
Denk ook dat er een oververzadiging is in sommige sectoren.
Bijna iedereen begint met speelgoed, kleren, sieraden/handtassen, elektronica, ...
En als je dan een website hebt die niet 100% in goed elkaar zit, dan mag je het vergeten.
Want er zijn dan 10 tal concurrenten die exact hetzelfde aanbieden.

Houten speelgoed is daar een goed voorbeeld van, daar zijn zoveel webwinkels van en ze bieden meestal hetzelfde aan.

Ikzelf ga ook houten gadgets/speelgoed maken en verkopen, maar dingen die in de Benelux en in Europa nog niet echt op de markt zijn.
Wel in Amerika en Japan.
Ik moet wel snel gaan zijn, want heb ondertussen al gezien dat er al enkele (1Duitse en 1Engelse webshop) het sinds dit jaar ook verkopen
Terwijl mijn ontwerpen al van vorig jaar zijn
Maar mijn bedoeling is om te verkopen in België en Nederland.

4
@ René, dankje voor je bijdrage.

@ veke: dat is niet helemaal waar ik met mijn verhaal op doel. Ik doel meer op voorbereiding en het later voor verassingen komen staan. Hoe komt dit? wil ik graag van de webshop ondernemers horen. Word het wel serieus genomen? Zo ja, waarom heb je dit soort dingen niet van te voren geïncasseerd?

Overigens ben ik er van overtuigd dat je op dit moment nog een succesvolle, potente webshop in houten speelgoed of sex spullen kan opzetten. Je moet alleen je kop boven het malieveld uit kunnen steken en weten wat je doet natuurlijk. Waar je energie in steekt daar krijg je wat voor terug, zo werkt het.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

5
Hoewel ik mijn mening nog even voor me houd vind ik dit een erg interessant topic. Ben benieuwd of en wat voor inhoudelijke reacties er nog komen.
Zeke Internet Services - www.zeke.nl

Wij leveren [url=http://www.zeke.nl/webwinkels/index.html]professionele webwinkel software[/url] op maat en hosting. Kwaliteit, service en betrouwbaarheid staan bij ons voorop!

6
Zeker interessant en misschien zou ik ook deze kant van ecommerce vaker moeten beschrijven in de weblog artikelen die ik publiceer. Die zijn als je ze leest eigenlijk vooral positief.

Maar stel nu dat je gelijk hebt, dat 1 op de 4 webwinkels maar slaagt. Dan betekent dat dat ecommerce gemiddeld gezien dus succesvoller is dan de gemiddelde ondernemer. Want van alle inschrijvingen bij de KVK is 30% na drie (of was het nou vijf) jaar nog actief.

Dat heet zelfstandig ondernemerschap. Ik noem risicos nemen vaak als synoniem van ondernemen. Het hoort erbij en als het niet zo was, was het ook geen prestatie om een webwinkel te beginnen he? Dan verdiende je het ook niet om een succesvol bedrijf te beginnen. Kijk; een stukje software kopen, producten uitkiezen en plaatjes op een site zetten kan iedereen. Maar ondernemen kan maar een op de tien. Zelfs met ondernemingsplan, goede voorbereiding en ondersteuning. Het hoort erbij.

Het is dus in mijn ogen de blackbox van ondernemerschap. De juiste keuzes, uniek zijn, etc. Heeft niets te maken met branches. Sommige mensen excelleren in grote branches met lage marges, sommigen in monopoly positie met hoge marges. Het is net waar jij als mens het beste in kan excelleren. En 70% van de Nederlanders is goed in het uitvoeren van taken van hun manager, 20% is goed in managen, en 10% is goed in ondernemen. Dus 10% kan zelfstandig de juiste keuze op het juiste moment voor het juiste bedrag maken. Heeft in mijn ogen niets met webwinkels te maken behalve dat de stap van het starten met een webwinkel nou eenmaal kleiner is dan het stappen met een winkelpand te huren in een winkelstraat. Maar mensen die niet beseffen dat de moeilijkheidsgraad, kosten en energie hetzelfde zijn gaan het inderdaad niet redden.

7
Ik realiseer me meer en meer dat je niet zomaar even een webshop start. Ja, dat is misschien een open deur, maar ik snap wel dat het vaak mis kan gaan. Ik heb ook al wat domme beslissingen genomen, ook al zijn dat tot nu toe nog wat kleintjes geweest, gelukkig.
Maar ik denk dat doorzetten en beslissingen durven nemen heel belangrijk zijn voor goede ondernemers.
http://aagjedoeken.wordpress.com/

8
De nieuwe column afgemaakt en ben benieuwd naar jullie reacties.

De e-commerce in Nederland en hoe nu verder.

Wie had ooit gedacht dat een marketing strategie van een 17 jarige jongeman in 1952 zoveel invloed zou hebben op onze huidige e-commerce cultuur?
Ik denk dat, op wat insiders na, niemand die link zou leggen maar toch is de beslissing van de toen 17 jarige Herman Wehkamp om de winkeldochters van zijn vader, die een manufacturen zaak had, te gaan verkopen en daarna de groei tot het grootste postorderbedrijf in Nederland van wezenlijk belang voor de huidige situatie.

In geen ander land in Europa zijn de aankopen via internet zo hoog als in Nederland en dit alles omdat wij Nederlanders reeds gewend waren aan het kopen op afstand door middel van de “beroemde” vuistdikke catalogus van Wehkamp die 2 keer per jaar met een doffe plof op onze deurmat viel.
Als je naar de andere landen kijkt waar de consumenten niet gewend zijn met het kopen op afstand zal je zien dat daar de e-commerce nog niet eens in de kinderschoen staat.

Samen met de feiten dat in Nederland relatief veel gezinnen een internet aansluiting hebben, het Ideal betaalsysteem en onze handelsgeest hebben Nederland gemaakt als voorbeeld en trendsetter voor de ons omliggende landen ook al komt Nederland net uit de kinderschoenen en zullen de komende jaren cruciaal zijn voor de toekomst.

Anno 2010 kunnen we stellen dat de e-commerce met een totale omzet, non-food en inclusief BTW, in 2009 van 3.280 miljoen euro ( “maar” 7,4% van de totale besteding aan non-food) nog steeds “booming business” is en er langzaam maar zeker een duidelijke afscheiding komt van de kwalitatief betere webwinkels en de zolderkamer oftewel “hobby” webwinkels.
Aan het aantal ondernemingen, 5.950 op 01-01-'09 is het nog niet te merken, dagelijks komen er meer webwinkels bij dan dat er sluiten maar in de omzet cijfers is dit al duidelijk te merken.
Steeds minder bezoekt de consument de kleinere webwinkel en gaat voor de zekerheid en het grotere assortiment van de grote webwinkel.

Tegen alle voorspellingen van de “experts” in verwacht ik dat binnen 2 jaar de hype om een webwinkel te beginnen over zal zijn en zullen de kleinere webwinkels die niet in een nichemarkt opereren en geen budget besteden aan marketing van het scherm verdwijnen.
Ook zal de fysieke detailhandel gewoon blijven bestaan en inspelen op de markt door zelf ook actief aan het internet deel te gaan nemen.
Steeds vaker zie je de bestaande winkelketens actief en succesvol deelnemen aan e-commerce en de zelfstandige winkels zullen in de loop van de komende jaren volgen met weliswaar meer een regio functie voor bestellingen en verkoop dan een landelijke functie.

Zeiden de “experts” ook niet met de introductie van de video dat er anno 2000 geen bioscopen meer zou zijn en door internet de kranten geen bestaansrecht meer zouden hebben?
De bioscopen zijn er nog steeds en doen mede door 3D goede zaken en de kranten krabbelen, na een flinke dip, langzaam weer uit het dal.

Een voordeel, of nadeel zoals u wenst, is dat met het verdwijnen van de “hobby” webwinkels er ook een flinke schoonmaak komt bij de ondernemingen die zich bezig houden met de hosting, webdesign, SEO etc. voor deze “hobby” webwinkels zodat die markt ook eindelijk volwassen kan worden zonder last te hebben van “hobby” ondernemingen die ver onder de prijs werken.

Al met al worden de komende jaren rumoerige jaartjes voor de kleine ondernemers die zich bezig houden met de e-commerce.

Note:

Daar er veel en steeds weer andere cijfers op het internet te vinden zijn over het aantal webwinkels ben ik uitgegaan van de cijfers van de ondernemingen die zich bezig houden met internetverkoop het CBS en de HBD ( jaarboek 2010).
Mijn volgende column zal gaan over de retail omzetcijfers per branche door de jaren heen.

René van Zandwijk

9
Dirkjan schreef: Maar stel nu dat je gelijk hebt, dat 1 op de 4 webwinkels maar slaagt. Dan betekent dat ecommerce gemiddeld gezien dus succesvoller is dan de gemiddelde ondernemer. Want van alle inschrijvingen bij de KVK is 30% na drie (of was het nou vijf) jaar nog actief.
70% na 5 jaar weg is toch minder dan 75% na 1 jaar weg, of begrijp ik het niet goed? Bovendien zitten bij KvK inschrijvingen ook thuiswerkers en MLM deurkloppers bijvoorbeeld.
Dat heet zelfstandig ondernemerschap. Ik noem risico’s nemen vaak als synoniem van ondernemen. Het hoort erbij en als het niet zo was, was het ook geen prestatie om een webwinkel te beginnen he? Dan verdiende je het ook niet om een succesvol bedrijf te beginnen. Kijk; een stukje software kopen, producten uitkiezen en plaatjes op een site zetten kan iedereen.
Dat is mijn punt inderdaad. Veel starters in de ecommerce zijn erg enthousiast maar slecht voorbereid. Een ondernemer die een webshop start met een zeer uitgebreid plan en grootse ambities lijkt eerder uitzondering dan regel.
Maar ondernemen kan maar een op de tien.
Ben je het dan met mij eens dat veel webshop starters niet de echte ondernemers-tijgers zijn die ze zouden moeten zijn om echt te slagen?
Zelfs met ondernemingsplan, goede voorbereiding en ondersteuning. Het hoort erbij.


Helemaal mee eens. Maar in de voorbereiding kom je toch echt een hoop tegen. Als de voorbereiding helemaal gladjes verloopt doe je iets niet goed. Je komt dan al problemen tegen en bij iedere stap kun je kijken of dit wel echt iets voor jou is en natuurlijk of jouw plannen wel realistisch zijn. Maak eens een SWOT en kijk regelmatig of jij wel geschikt bent om dit plan uit te voeren, al is het nog zo sterk.

Ik weet niet hoe het met webshops zit maar er zijn branches waar je van geluk mag spreken als je na 3 jaar break-even draait. Als je echt totaal geen benul hebt van wat je om kan zetten, om wil zetten en kan verwachten, waar ben je dan mee bezig? Natuurlijk zijn er veel mensen die voor zichzelf beginnen zonder grote ambities, kijk naar een huisschilder die gewoon zelf zijn klusjes aan wil nemen maar geen echte plannen heeft om ooit uit te breiden. Prima, niets mis mee, de overheid is daar zelf heel blij mee. Maar hoe zit het met de webshops? Is daar een verdeeldheid ala huisschilder vs. ambitieuze ondernemer?

Heeft in mijn ogen niets met webwinkels te maken behalve dat de stap van het starten met een webwinkel nou eenmaal kleiner is dan het stappen met een winkelpand te huren in een winkelstraat. Maar mensen die niet beseffen dat de moeilijkheidsgraad, kosten en energie hetzelfde zijn gaan het inderdaad niet redden.
Die stap lijkt wel piepklein. Laat ik de falende webshops even opsplitsen in twee categorieën, zoals als ik het zie:

1) De hobby webshop: de webshop wordt half serieus genomen en word onderhouden naast een vaste baan. Men hoopt op inkomsten maar heeft geen idee hoe rendabel het concept is. Als de webshop echt niet van de grond komt is het 'best jammer' maar ach.

2) De ambitieuze webshop: grootse plannen. Ideeën over hoe zij zich onderscheiden van de concurrentie, USP's en een redelijk idee van doelgroep. Toch is er geen begroting gemaakt, is er (te) weinig kennis van internet en SEO. Ook deze shop eindigt six-feet-under.


En NATUURLIJK scheer ik nu iedereen over één kam en NATUURLIJK is een goede voorbereiding het halve werk en niet het hele :wink:
Toch geeft het volgens mij een redelijk beeld van de mindere webshop starters. Ik weet alleen niet of ik het naïviteit mag noemen.

10
René schreef:het grootste postorderbedrijf in Nederland van wezenlijk belang voor de huidige situatie.
@René Tsja. Ere wie ere toekomst en Wehkamp is belangrijk voor Nederland. Toch ben ik het niet met je eens. Anders zou het makkelijker zijn in Duitsland. Otto. Neckermann. Bol.com kwam ook uit Duitsland toch? Maar sloeg hier aan. Het is echt ondernemerschap geweest. Veel mensen hebben samen iets gerealiseerd. Wehkamp, iDEAL, Thuiswinkel, bezorgbedrijven, internetaanbieders, noem maar op.

@hhh Ik ben je hele stuk met je eens, ik zeg alleen dat het niet alleen van toepassing is voor webwinkeliers, maar voor ondernemers in het algemeen. In bijna alle branches onderschat meer dan de helft waar hij aan begint.

Als ik een voor enkele van jullie bekende ondernemer mag quoten die ups en downs van veel ondernemingen (incl. die van hemzelf) heeft meegemaakt:
Nils de Witte schreef:Ondernemen wordt tegenwoordig geschetst als iets dat leuk is, een soort lifestyle. Onderneem ’t maar. Dat is natuurlijk allemaal gelul. Ondernemen is zwaar, het is eenzaam, het is uitermate frustrerend en het is nog moeilijk ook.

11
Dirkjan schreef: @hhh Ik ben je hele stuk met je eens, ik zeg alleen dat het niet alleen van toepassing is voor webwinkeliers, maar voor ondernemers in het algemeen. In bijna alle branches onderschat meer dan de helft waar hij aan begint.
Nee dat geloof ik graag.

Waar ik nou wel benieuwd naar ben is of de webwinkeliers hier grote plannen hebben of dat het kleine winkeltje prima is (en aanvankelijk ook zo bedoeld). Of wil je toch graag dat grote bedrijf met meerdere personeel, uiteindelijk?

Nils de Witte schreef:Ondernemen wordt tegenwoordig geschetst als iets dat leuk is, een soort lifestyle. Onderneem ’t maar. Dat is natuurlijk allemaal gelul. Ondernemen is zwaar, het is eenzaam, het is uitermate frustrerend en het is nog moeilijk ook.
Afhankelijk van je situatie kun je hier om lachen of huilen :wink:
Ik vind het wel een fantastische quote.

Oh Dirk Jan, als je eens besluit hier over te bloggen zoals je in je eerste post aangaf, laat het even weten :wink:
Ben erg benieuwd wat jij hier over schrijft.

12
Dirkjan,

De column is een heel klein beknopt deel van een scriptie die ik aan het maken ben voor mijn HBO studie.
Uiteraard gaan achter deze beweringen cijfers en feiten schuil maar deze maak ik pas openbaar als de HBO studie beeindigd is.

13
René schreef:Uiteraard gaan achter deze beweringen cijfers en feiten schuil .
Hmm. Klinkt geheimzinnig. Ik heb wel mijn vermoedens over wat je in handen hebt en gok erop dat je meer inside info hebt over hoe Wehkamp achter het succes van de Thuiswinkel staat, en daarmee aan de start van iDEAL. Ik ben benieuwd naar je scriptie. Zou die zelfs graag willen lezen.

Een kanttekening: Waarop baseer jij dat er in 2009 6000 webwinkels waren? Uit cijfers die Spits! volgens mij als eerste naar buiten bracht zijn dat er 20.000 en zelf heb ik het eens op bijna het tienvoudige geschat als je alle webwinkels die geregistreerd staan bij de verschillende software bedrijven bij elkaar optelt. Wanneer telt iets volgens jou als ecommerce onderneming?

14
Wehkamp is niet alleen verantwoordelijk voor ons gunstig ecommerce klimaat maar samen met iDEAL etc. en laten we de invloed van BOL zeker niet vergeten.
Dat wehkamp invloed heeft gehad met/bij de oprichting van Thuiswinkel zal vast wel hard te maken zijn maar het gaat in dit geval om "samen met"

Het cijfer van bijna 6000 ondernemingen zijn alleen de ondernemingen die zich met de verkoop via internet van non-food producten bezig houden, nu hebben veel ondernemingen meerdere webwinkels dus het aantal winkels zal zeker hoger liggen.
Aantal komt uit het jaarboek van het HBD en is van het CBS.

Als de hele scriptie klaar is zal ik er 1 opsturen naar je kantoor.

15
René schreef:Dat wehkamp invloed heeft gehad met/bij de oprichting van Thuiswinkel zal vast wel hard te maken zijn.
Het is zeker hard te maken. Wehkamp zit vanaf het begin in het bestuur van de Thuiswinkel organisatie. De Thuiswinkel organisatie is ontstaan door een fusie van de Postorderbond en een organisatie voor webwinkeliers die toen in oprichting was. De Thuiswinkel organisatie is weer vanaf het begin af aan betrokken bij iDEAL. Dus waarschijnlijk heeft Wehkamp inderdaad een belangrijke rol gespeeld.