Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
Pavalion
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 november 2013

Vragen m.b.t. Administratie en Invoeren

21 november 2013

Geachte leden,

Ik ben de afgelopen weken bezig geweest met het uitzoeken van wat ik moet doen om een webshop te kunnen en/of mogen starten. Nu heb ik nog enkele vragen die ik ook niet op het forum kon vinden.

1) Ik ben van plan goederen te importeren met DHL. Nu gaat het om relatief kleine zendingen, waarbij de kans groot is dat deze door de douane heen komen zonder dat er extra kosten op worden geheven ( zoals al vaker is gebeurd met mijn privézendingen van buiten de EU met waardes boven de €22 ).
Wat moet ik hier dan bij doen?
Ik heb namelijk enkele keren gelezen dat je het dan gewoon moet laten en blij zijn met je geluk, klopt dit?

2) Dit gaat over mijn administratie die ik ga opzetten in Excel, naja eigenlijk google spreadsheet zodat deze altijd online staat en niet kan verdwijnen.

Voldoe ik aan de eisen van de belastingdienst als ik van elke bestellingen die ik krijg, gewoon alle producten bij elkaar optel en daarvan gewoon de af te dragen belasting bereken.
Zoals ik hier doe:

Afbeelding

Zo wordt het makkelijk met bijvoorbeeld korting op meerdere stuks geven of de belasting van de verzendkosten ( indien van toepassing ) erbij te berekenen.
Of denk ik nu te makkelijk?

Met vriendelijke groet,

Pavalion
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vragen m.b.t. Administratie en Invoeren

21 november 2013

Je bent knettergek als je elke envelop apart gaat administreren. Dat doe je gewoon per doos enveloppen.

Daarnaast maak je meerdere fundamentelere fouten.

Je laat bijvoorbeeld alle kosten als directe verkoopkosten via het verkoopboek lopen. Er zijn echter ook indirecte kosten die niet direct zijn te relateren aan afzonderlijke verkopen. Neem bijvoorbeeld je hostingabonnement: dat boek je in één keer per ontvangen factuur. Of wou je onder "Gemoeide kosten" nog een kolom "Hosting" opnemen met € 0,03 kosten per verkoop?

Twee fundamentele fout: je hanteert het voorzichtigheidsbeginsel niet. Kosten die je nu maakt, moet je nu boeken. Die doos enveloppen boek je nu, niet nog eens in 2015 wanneer de laatste envelop van € 0,15 in de kolom "Envelop" opduikt.
 
PixieBell
Berichten: 97
Lid geworden op: 15 september 2011

Re: Vragen m.b.t. Administratie en Invoeren

21 november 2013

Ik zet zelf ook altijd het factuurnummer en de naam van de klant er in de sheet bij. Zo kan je gemakkelijker iets terug vinden als er iets is met een klant.
Wat betreft de pakketten met DHL. Ik zou zorgen dat alle gegevens er goed op staan, de waarde van de goederen in het pakket en de verzendkosten. Zodat de douane de benodigde kosten goed kan berekenen. Zo voorkom je problemen.
Ik begrijp dat advies van blij zijn als het zonder kosten aankomt nooit zo heel goed. Een groot deel van de kosten zijn af te trekken als voorbelasting, wat eigenlijk alleen een voordeel is. De overblijvende kosten zijn vaak zo laag dat je die gemakkelijk in de verkoopprijs van het product mee kunt nemen.
 
Pavalion
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 november 2013

Re: Vragen m.b.t. Administratie en Invoeren

21 november 2013

Je bent knettergek als je elke envelop apart gaat administreren. Dat doe je gewoon per doos enveloppen.

Daarnaast maak je meerdere fundamentelere fouten.

Je laat bijvoorbeeld alle kosten als directe verkoopkosten via het verkoopboek lopen. Er zijn echter ook indirecte kosten die niet direct zijn te relateren aan afzonderlijke verkopen. Neem bijvoorbeeld je hostingabonnement: dat boek je in één keer per ontvangen factuur. Of wou je onder "Gemoeide kosten" nog een kolom "Hosting" opnemen met € 0,03 kosten per verkoop?

Twee fundamentele fout: je hanteert het voorzichtigheidsbeginsel niet. Kosten die je nu maakt, moet je nu boeken. Die doos enveloppen boek je nu, niet nog eens in 2015 wanneer de laatste envelop van € 0,15 in de kolom "Envelop" opduikt.
Let op: Ik heb nog geen webshop en/of KvK nummer, ik ben hier aan het informeren of de benadering die ik in mijn hoofd heb m.b.t de administratie juist is en aan de normen van de belastingdienst voldoet en natuurlijk voor advies. Alle ''administratie'' die ik nu heb is slechts een voorbeeld van wat ik denk dat het eruit gaat zien of hoort uit te zijn.

Dat gedeelte onder 'Gemoeide kosten' is meer een indicatie voor mijzelf om de winst uit te rekenen. Want de Ideal kosten en envelopkosten gaan niet per product, maar per bestelling ( mits het allemaal in dezelfde envelop past ). Dit terwijl de inkoopkosten wel per product gaan.

De kosten van een doos enveloppen of webshop staan gewoon op een ander blad genaamd 'Kostenboek'

Afbeelding
Het rood gedekte gedeelte is weggehaald i.v.m. privacy.

Maar is de administratie, zoals ik eerder had gepost goed genoeg voor de belastingdienst?
Of moet ik echt per order een overzicht gaan maken met wat er is verkocht en dergelijk, of mag ik dit gewoon zoals nu allemaal bij elkaar optellen en dan daarvan 21% pakken en opzij zetten?

Met vriendelijke groet,

Pavalion
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Vragen m.b.t. Administratie en Invoeren

22 november 2013

Betaal je dat van de webshop maandelijks? Dan komt het maandelijks terug.
iDeal betaal je maandelijks en ga je niet per bestelling doen.
Contract bij een vervoerder? Dan krijg je maandelijks een factuur en geef je dat ook door.

Ik hou alles bij via papier en dat gaat per kwartaal naar een boekhouder. En enige wat ik verder doe is omzetbelasting, want dat kan ik makkelijk zelf. Waarom gaat het dan wel naar de boekhouder? Simpel vanwege de jaaropgave en IB.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Vragen m.b.t. Administratie en Invoeren

22 november 2013

Maar is de administratie, zoals ik eerder had gepost goed genoeg voor de belastingdienst?
Of moet ik echt per order een overzicht gaan maken met wat er is verkocht en dergelijk, of mag ik dit gewoon zoals nu allemaal bij elkaar optellen en dan daarvan 21% pakken en opzij zetten?

Met vriendelijke groet,

Pavalion
Of het verder genoeg is geen idee, aangezien ik het niet op deze manier doe. Ik begrijp totaal niet wat je bedoeld met 21% pakken en opzij zetten? Je hebt niet eens iets verkocht, maar vaak bij kleine bedragen is dat niet zo interessant om het dan opzij te zetten.

Je inkopen zullen hoger zijn, dus het verschil is dan zo dat je van de belasting terug krijgt.

Doe je daarnaast per uur nog ander werk en krijg je daar inkomsten van, dan is het interessant om de BTW echt apart te zetten zodat je het direct kunt betalen als je de omzetbelasting moet doen.

Maar om het even te verduidelijken. Je hebt bubbeltjesenveloppen gekocht en je hebt dus BTW afgedragen bij de inkoop, deze BTW krijg je terug en geef je op als voorbelasting.

Verkoop je iets dan heeft de klant BTW aan jou betaald en moet je deze afdragen.

Maar je kunt dit niet afdragen als het geld er niet is. Pas als gestort is dan draag je het af.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Vragen m.b.t. Administratie en Invoeren

22 november 2013

Maar je kunt dit niet afdragen als het geld er niet is. Pas als gestort is dan draag je het af.
BTW gaat op factuurdatum, dus soms moet je betalen als het nog niet binnen is.
En zo krijg je ook btw terug als je zelf de rekening nog niet betaald hebt.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Vragen m.b.t. Administratie en Invoeren

22 november 2013

Maar je kunt dit niet afdragen als het geld er niet is. Pas als gestort is dan draag je het af.
BTW gaat op factuurdatum, dus soms moet je betalen als het nog niet binnen is.
En zo krijg je ook btw terug als je zelf de rekening nog niet betaald hebt.
Dat wil de belastingdienst ja en ze willen ook dat je dan maar gaat lenen als je het niet hebt.

Maar als je verkoopt dan heb je het direct (tenzij het achteraf betalen is), dus dat is met een webshop een stuk makkelijker. Anders is als je ZZP'er bent en dan ook nog facturen na moet sturen naar klanten voor je werkzaamheden.