Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
ambizz
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 november 2013

Inkopen om BTW af te trekken voor de KOR.

11 december 2013

Hallo,

Het einde van het jaar nadert en dan maak je een beetje de balans op.. Met al mijn te betalen BTW en af te trekken BTW zit ik op dit moment een paar 10tjes rond de 1883€ voor de Kleine ondernemers regeling. Het is zonde om hier geen gebruik van te maken nu het nog kan (als je groei verwacht kan dit wel eens het laatste jaar zijn) dus ik ben aan het kijken wat te doen.

Ik kan een flinke inkoop doen in de laatste 2 weken van het jaar om zo bijvoorbeeld wat aftrek te geniet, maar wil niet tot aan het plafond met voorraden zitten. Ik ben benieuwd of jullie wel eens spullen voor jezelf kopen om af te trekken van de btw. Denk dan aan kleding, schoenen of spullen voor in huis (werkplek?) ik heb dat tot nu toe nooit gedaan maar zou gek zijn dat niet te doen als dat kan.

Ik heb een webshop voor kleding en horloges, ik zou dus best kleding voor "eigen gebruik" kunnen inkopen of sla ik de plank mis?

Bedankt voor de reactie's
 
tvserieshop
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 augustus 2013

Re: Inkopen om BTW af te trekken voor de KOR.

11 december 2013

Uw voorstellen zullen de inspectie interesseren, en moeilijk maak je het niet aangezien in je berichten oa een topic van je website staat.

Producten kopen voor eigen gebruik ipv zakelijk gebruik moet je btw op betalen, als je dat niet doet dan doe je aan onttrekking van goederen uit de onderneming (in België toch althans) en daar kan de inspectie niet mee lachen.

Dat je op het einde van het jaar even de balans maakt, en tot de conclusie komt dat je bv winst maakt en je toch binnenkort een nieuwe computer of printer ging kopen, dan kan je dat inderdaad beter nu doen ipv belastingen te betalen op de winst...
 
ambizz
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 november 2013

Re: Inkopen om BTW af te trekken voor de KOR.

11 december 2013

Ik zeg niet dat ik dingen doe die niet mogen, maar vraag me gewoon af of ik kleding mag kopen of spullen om bijvoorbeeld mijn werkplek. Bijvoorbeeld een nieuw bureau, kan ik zoiets aftrekken van de belasting of werkt dat zo niet als je een eenmanszaakje hebt. Dat zijn dingen waar ik benieuwd naar ben.

Een bureau en een stoel kunnen waarschijnlijk wel. Maar kan ik de hele kamer opknappen of wordt laminaat en een nieuwe lamp niet gezien als zakelijke uitgave.
 
tvserieshop
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 augustus 2013

Re: Inkopen om BTW af te trekken voor de KOR.

11 december 2013

Nee kleren kopen voor jezelf mag niet, tenzij het om veiligheidskleding gaat.

Een bureau en stoel etc mag natuurlijk wel, investeringen in aankleding die niet noodzakelijk is al iets minder, laminaat zou wel moeten lukken. Maar aangezien je aangeeft dat je omzet in de marge zit, is de aftrek van die investeringen natuurlijk ook marginaal.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Inkopen om BTW af te trekken voor de KOR.

12 december 2013

Ik zou de investeringen op een ander vlak zoeken. Echt als investeringen dus.

Zoek iemand die je kan helpen bij online promotie (SEO, SEA, banners, etc), of laat bijvoorbeeld iemand weblogs schrijven voor je website, unieke teksten, dat soort dingen. Daar heb je later alleen profijt van. Persoonlijk vind ik geld uitgeven omdat je dan minder belasting moet betalen niet echt investeren, hoewel het uiteindelijk wel geld oplevert ;)
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Inkopen om BTW af te trekken voor de KOR.

12 december 2013

Henk, de topicstarter zoekt btw-aftrekposten om voor 31-12-2013 aanstaande nog net onder de € 1.883 drempel voor de KOR uit te komen.

Dan denk ik eerder aan investeringen in bijvoorbeeld een nieuwe computer, een printer of kantoorbenodigdheden. Boven € 450 moet je afschrijven op computers en dergelijke, maar de betaalde btw mag je direct terugvragen.

Reken eerst eens uit hoeveel tientjes je nog te kort komt; dan weet je ook exact wat je nog moet/kunt besteden.

En nee, een bordje *kantoor* op een slaapkamerdeur plakken is echt niet voldoende om de hele verdieping "op kosten van de zaak" van nieuw laminaat te voorzien. De investeringen of kosten moeten een toetsbaar zakelijk karakter hebben.
 
i-mobile
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 februari 2012

Re: Inkopen om BTW af te trekken voor de KOR.

12 december 2013

En nee, een bordje *kantoor* op een slaapkamerdeur plakken is echt niet voldoende om de hele verdieping "op kosten van de zaak" van nieuw laminaat te voorzien. De investeringen of kosten moeten een toetsbaar zakelijk karakter hebben.
Dat doet me wel met plezier terug denken aan vroegere tijden Ward, met name de 'studiekosten' aftrek mogelijkheden.
 
Tanya
Berichten: 232
Lid geworden op: 29 augustus 2011

Re: Inkopen om BTW af te trekken voor de KOR.

12 december 2013

Relatiegeschenken, kan ook nog :).
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht