Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
suho
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 juni 2012

Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Ik ben nu anderhalve maand bezig met mijn webshop en heb nu per maand ongeveer 3000 eur omzet.
De kosten van de voorraad inkoop/ verzending/ etc zijn ongeveer 5750eur. De totale omzet
is nu rond de 4500 eur dus mijn shop maakt nog geen winst.

Wanneer bereik je het punt dat desondanks je inkoop je winst maakt?
Ik vind het moeilijk om nu nieuwe voorraad in te kopen omdat het lijkt alsof je zo
meer kosten maakt waardoor het punt dat je winstgevend wordt alleen maar uitgesteld wordt?

Er moet toch een punt komen dat ondanks de inkoop van de producten je alsnog
winstgevend bent?

De marge op de verkoop is ongeveer 30% per verkoop. Verzending kan soms door de brievenbus
waardoor de verzendkosten laag zijn. Andere keren gaat het per pakket post en kost het me 6eur per pakket.
Gemiddelde order waarde is 45eur.

Prijzen verhogen is lastig omdat ik dan niet meer concurrerend ben met de andere aanbieders.
Kosten verlagen heb ik al zo veel mogelijk gedaan.

Dit laat me twijfelen om door te gaan met de shop aangezien het me meer kost dan het me oplevert.

Zie ik het verkeerd?
 
Gebruikersavatar
Dirkjan
Admin
Berichten: 2335
Lid geworden op: 09 augustus 2006
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Dat is per onderneming en ondernemer verschillend en niet anders dan bij andere bedrijven. Amazon besloot er een jaar of tien over te doen en is nu nog amper winstgevend. Zalando nam die strategie grotendeels over en wil in Europa (en met de zusterorganisaties in Brazilie, India en China) de grootste zijn. De marketingkosten, en vervolgens inkoopkosten of groeipijnen, zijn dan direct groter.

Als jij begint met vrijwel geen voorraad, je eerste 100 bestellingen kunt realiseren doordat je een enorme familie-, vrienden en sociale mediakring hebt dan kun je al de eerste week winstgevend zijn.

Een formule bestaat dus niet. De meeste ondernemers zullen eerder op basis van intuitie, dan op basis van verstand besluiten wanneer ze winstgevend moeten zijn.
 
Mar
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 oktober 2011
Contacteer:

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Je bent anderhalf maand bezig. Wanneer je nu al twijfelt over het voortbestaan van je onderneming, heb je het in mijn ogen geen kans gegeven. Vaak maak je de eerste periode verlies (ongeveer 12 maanden gem., meende ik). Vind je het leuk om te doen? Wat had je verwacht van die eerste periode?

Persoonlijk vind ik je omzet best netjes voor die tijdspanne.

Het is natuurlijk ook afhankelijk van je product; indien je geen vuurwerk, e-sigaretten, kerstspullen of andere seizoensgerelateerde artikelen verkoopt, zou ik echt nog even jezelf en je webwinkel de tijd geven.
 
Cardexchange.com
Berichten: 266
Lid geworden op: 23 december 2011
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Je ziet het verkeerd. Voorraad is geen kosten, tenzij deze onverkoopbaar is. Je geeft aan dat je marge 30% is. Daar trek je de kosten vanaf. Wat er over blijft is winst. Tenzij je heel veel kosten maakt zou je hier wat van over moeten houden. Het kan zijn dat er in een bepaalde periode meer binnenkomt dan eruit gaat, maar dat heeft weinig met winst te maken.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
BertB
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 maart 2012
Locatie: Callantsoog
Contacteer:

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Helemaal geen slechte cijfers voor zo'n korte periode. Gewoon doorzetten! Dat er eerst geld ín moet voordat er weer geld uit komt hoort bij het ondernemerschap.
 
suho
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 juni 2012

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Het is natuurlijk ook afhankelijk van je product; indien je geen vuurwerk, e-sigaretten, kerstspullen of andere seizoensgerelateerde artikelen verkoopt, zou ik echt nog even jezelf en je webwinkel de tijd geven.
Waar baseer je dit op?
Volgens mij doen seizoensgebonden webshops het juist enorm goed. Kijk maar naar hangmatgigant van Kees van Dijk oid. Ik denk dat de omzet van vuurwerk en kerstpakketten/bomen sites iedere seizoen enorm hoog is.
 
suho
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 juni 2012

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Dank jullie wel voor de antwoorden en meedenken. Ik vind het leuk om te doen. Soms wel erg druk met inpakken en verzenden naast een dayjob, maar het is nog goed te managen.

Ik ga het nog aankijken en doe voorzichtig met het inkopen. Gelukkig heb ik een goede/ snelle leverancier waar ik ook klein kan inkopen. Dus mocht ik bestellingen krijgen voor producten die ik niet op voorraad heb dan kan ik ze snel nabestellen.

De vergelijking hierboven met amazon en zalando gaat voor mij niet op. Alles wat ik in de shop steek kan ik niet een tweede keer uitgeven, m.a.w mijn budget om maar te blijven investeren zonder dat ik er iets aan overhou is helaas niet onbeperkt ;p

Ik denk wanneer ik een betere positie in de zoekmachines bemachtig ik een nog betere omzet kan verwachten. Conversie % is ongeveer 1.5 - 2 % dus dan zou ik een hogere omzet kunnen krijgen. Als ik de kosten laag weet te houden kan ik misschien sneller winstgevend worden dan ik dacht. Nogmaals bedankt voor het meedenken, top! Waardeer het.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Het is natuurlijk ook afhankelijk van je product; indien je geen vuurwerk, e-sigaretten, kerstspullen of andere seizoensgerelateerde artikelen verkoopt, zou ik echt nog even jezelf en je webwinkel de tijd geven.
Waar baseer je dit op?
Volgens mij doen seizoensgebonden webshops het juist enorm goed. Kijk maar naar hangmatgigant van Kees van Dijk oid. Ik denk dat de omzet van vuurwerk en kerstpakketten/bomen sites iedere seizoen enorm hoog is.
Ik denk niet dat kerstpakketten in januari zo goed verkopen. Net als vuurwerk en de e-sigaret trouwens. Als jij nu bijvoorbeeld veel kerstpakketten verkoopt is je omzet behoorlijk hoog, maar je gemiddelde over 12 maanden valt dan tegen, de komende 9-10 maanden zul je immers geen kerstpakketten verkopen.
 
suho
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 juni 2012

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Klopt Henk. Maar als je ziet hoe de bedrijven die kerstpakketten e.d. verkopen uitpakken in "hun periode" dan zou je haast denken dat ze in deze maanden binnen halen waar "normale" shops een jaar over doen.
Waarom de e-sigaret? Zie niet in wat hier seizoensgebonden aan is. Je kunt het als een kerstcadeau beschouwen maar dat kan natuurlijk met meer dingen.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Klopt Henk. Maar als je ziet hoe de bedrijven die kerstpakketten e.d. verkopen uitpakken in "hun periode" dan zou je haast denken dat ze in deze maanden binnen halen waar "normale" shops een jaar over doen.
Waarom de e-sigaret? Zie niet in wat hier seizoensgebonden aan is. Je kunt het als een kerstcadeau beschouwen maar dat kan natuurlijk met meer dingen.
Dat klopt, deels tenminste, maar dan zijn de omzetcijfers van afgelopen weken geen goede indicatie voor de komende maanden, en daar ging het over. De vraag wanneer een webshop winstgevend wordt. Als jij kerstpakketten verkoopt moet je het van deze tijd hebben. Ben je nu niet winstgevend, dan breekt de volgende verkoopmoment pas over 10 maanden aan. Ondertussen kun je uiteraard andere dingen gaan doen, maar dat heeft dan niets te maken met je huidige omzet.

Voor wat betreft de sigaret, ik vermoed dat dit geen positieve invloed zal hebben op de vele webshops op dit gebied:

http://nos.nl/artikel/588247-eu-esigare ... egels.html
 
Mar
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 oktober 2011
Contacteer:

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Je hebt dit topic gestart omdat je twijfelde of het wel de moeite waard zal zijn door te gaan en of er misschien wat de zeggen valt over het moment waarop je winst maakt, zonder dat wij weten welke webwinkel je hebt.

De voorbeelden van seizoensartikelen waren slechts ter ondersteuning van mijn visie op jouw vraag; stel jij verkoopt kerstpakketten, dan zal je piek (bijna) voorbij zijn, zoals Henk ook al samenvatte.

Die e-sigaretten heb ik genoemd vanwege de goede voornemens én de laatste nieuwsberichten over de gezondheidsaspecten (het lijkt me een vrij onzekere markt).
 
suho
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 juni 2012

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Duidelijk! Top en bedankt voor de tips. Ik ga er nog mee door :D
 
Mar
Berichten: 290
Lid geworden op: 21 oktober 2011
Contacteer:

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Succes Suho!
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Juist... nu al twijfelen en gelijk winstgevend willen zijn (lees: miljonair?).
 
suho
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 juni 2012

Re: Wanneer is je shop winstgevend

18 december 2013

Wat is je punt?
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Wanneer is je shop winstgevend

19 december 2013

Mijn punt is dat je eigenlijk niet zo zeer moet zeuren als je ziet hoeveel omzet je al maakt in 1,5 maand zoals jij het zegt. Vele halen niet direct even 3000 in een maand direct als zij bestaan en dan ga jij je druk maken of het wel winstgevend is en of je het wel gaat redden en niet moet gaan stoppen?

Het ligt wel degelijk aan je niche hoe de omzet zal zijn. En daarbij is je opstart altijd wel zo'n 3 tot 5 jaar, tenzij je zoveel geld hebt (daarom is bijv Zalando een leuk voorbeeld) om het in marketing te stoppen. Maar die investeren zoveel dat ze de winst er echt nog niet uit hebben.

Je maakt vergelijkingen en je haalt dingen je in je hoofd dat ik denk moosh als je zo al denkt? Dan had bijna niemand met een onderneming kunnen beginnen...

Snap je nu wel een beetje mijn punt?
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Wanneer is je shop winstgevend

19 december 2013

3-5 jaar is ook wel erg lang hoor. Ik vraag me trouwens best vaak af wat de gemiddelde webshop op zo'n forum nou eigenlijk doet. Er zijn een aantal serieuze ondernemers aanwezig, maar ook een groot deel hobby winkels.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Wanneer is je shop winstgevend

19 december 2013

3-5 jaar is ook wel erg lang hoor. Ik vraag me trouwens best vaak af wat de gemiddelde webshop op zo'n forum nou eigenlijk doet. Er zijn een aantal serieuze ondernemers aanwezig, maar ook een groot deel hobby winkels.
Dat staat voor een onderneming, niets vreemds aan. En ja wat is hobby? Wat als hobby je werk is geworden? En dat je zelfs anderen die willen beginnen of een vernieuwde site willen hebben kunt helpen?

Ik kan bijvoorbeeld niet wachten tot SumoStore klaar is, wil het zo graag testen en mijn ideeën uitwerken, om als ik er tevreden over ben dit voor toekomstige klanten ook te gebruiken.
 
henk-k
Berichten: 1531
Lid geworden op: 08 oktober 2013

Re: Wanneer is je shop winstgevend

19 december 2013

Dat staat voor een onderneming, niets vreemds aan. En ja wat is hobby? Wat als hobby je werk is geworden?
Hobby is iets aanbieden/verkopen zonder dat je de intentie hebt daarmee te voorzien in je levensonderhoud. Als je hobby je werk is geworden is het je werk, anders zou het nog steeds je hobby zijn :P
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Wanneer is je shop winstgevend

19 december 2013

Dat staat voor een onderneming, niets vreemds aan. En ja wat is hobby? Wat als hobby je werk is geworden?
Hobby is iets aanbieden/verkopen zonder dat je de intentie hebt daarmee te voorzien in je levensonderhoud. Als je hobby je werk is geworden is het je werk, anders zou het nog steeds je hobby zijn :P
Ja zo zie jij het ;) en zo kan het ook. Maar als je hobby je werk is dan zie je het niet eens als werk en ga je fluitend naar je werk of ben je met je werk bezig.

En ja het is mijn werk en I love it. Op naar 2014 voor nog meer verkopen en ideeën uitwerken.
 
EwoutG
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 oktober 2013

Re: Wanneer is je shop winstgevend

19 december 2013

Als je bang bent om voorraad te kopen gaat het naar mijn mening al mis.

Daarom was het voor mij belangrijk om te weten om niet alleen de inkoopprijs te weten, maar ook wat de marketingkosten waren, de hosting, SSL, verzending, afgeschreven voorraad, retourkosten en andere bijkomende kosten waren.

Uiteraard; als je een webshop zelf bouwt en bijv. e-sigaretten, nep Uggs of telefoonhoesjes voor een Iphone 5 verkocht, ligt je tijdspanne qua onderneming veel lager als een solide webwinkel welke zich mengt in een branche met vooruitzichten, marges en kosten.

Investeringen zijn nou eenmaal nodig om te starten. Ikzelf ben bijvoorbeeld uitgegaan van een bedrag X, maar toch kom je er naar verloop van tijd achter dat je toch iets meer uit moet geven om je onderneming een serieus stempel mee te geven. Wat?

- Camera om foto's mee te maken
- Lichttent om mooie foto's te krijgen wanneer de leverancier geen goede foto's heeft
- Dozen, o ja..de orders moeten verzonden worden. Welke dozen heb ik nodig?
- Beveiligde verbinding; een SSL certificaat is een vereiste voor jezelf als onderneming om serieus genomen te worden
- PostNL, DHL of GLS? Welke vervoerder kies ik en welke partij kies ik om dit mogelijk te maken?


Zo maar 5 punten waar je na verloop van tijd over na gaat denken. Maar neem ze iig mee in je ondernemingsplan, doelstellingen en je toekomstvisie.

Veelal heb je de eerste maanden grote kosten om je onderneming van de grond te krijgen.
Geloof je niet dat dit het waard is? Begin er niet aan en zoek een andere mogelijkheid of een andere baan.
 
Gebruikersavatar
Ward
Berichten: 5343
Lid geworden op: 18 december 2010
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wanneer is je shop winstgevend

19 december 2013

De kosten van de voorraad inkoop/ verzending/ etc zijn ongeveer 5750eur. De totale omzet is nu rond de 4500 eur dus mijn shop maakt nog geen winst.

Wanneer bereik je het punt dat desondanks je inkoop je winst maakt?
Ik vind het moeilijk om nu nieuwe voorraad in te kopen omdat het lijkt alsof je zo
meer kosten maakt waardoor het punt dat je winstgevend wordt alleen maar uitgesteld wordt?
Het lijkt erop dat je het verschil tussen uitgaven en kosten onvoldoende beheerst. Je kunt nu € 5.000 uitgeven aan nieuwe voorraden en daarmee later € 10.000 winst maken als je alles verkocht hebt voor € 15.000.

Groei kan inderdaad een wissel trekken op je cashflow. Je herinvesteert dan de winst in een groeiende voorraad, waardoor je op papier wel degelijk winst maakt, maar die vastzit in de activa.