Het forum voor de webwinkel eigenaar en bezoeker van webwinkels.

 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Concurrent pikt zelf gemaakte fotos

19 december 2013

Ik kom tot mijn grote verbazing foto's tegen die de concurrent bij zijn webshop gebruikt met zijn eigen watermerk erop, terwijl ik de foto's hier zelf heb gemaakt!

Wat kan ik doen?

Gewoon mailen zal wellicht helpen, maar aangezien ik helemaal gek wordt van deze concurrent die werkelijk alles van mij na doet (heb ik al eerder een topic over geopend) wil ik verdere stappen ondernemen.

Wie geeft advies? Wat is er te doen?

Het gaat zeker om 8 gemaakte foto's.
 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Concurrent pikt zelf gemaakte fotos

19 december 2013

Probeer eens juridische informatie in te winnen.

Een e-mail sturen kan nooit kwaad, maar of het werkt is een ander verhaal. Zeker als deze persoon gewoon doorgaat.
 
Gebruikersavatar
Jan Roelofsen
Berichten: 1458
Lid geworden op: 30 oktober 2011
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Concurrent pikt zelf gemaakte fotos

19 december 2013

Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn;
of je gaat gruwelijk veel uren spenderen om dit tot juridisch aan toe op te lossen
of je fietst een niet-storend watermerk dwars door je foto's heen.

Mag jij kiezen :wink:
 
web_starter
Berichten: 193
Lid geworden op: 02 november 2010

Re: Concurrent pikt zelf gemaakte fotos

19 december 2013

Daarvoor is het nu helaas al te laat. Toen wij jaren terug begonnen hebben wij vele foto's zelf gemaakt omdat de leverancier niets beschikbaar had. Geen watermerk gebruikt.
pas halverwege 2013 zijn wij begonnen met watermerken te gebruiken, een maand later ging de concurrent 'open'.
Helaas waren concurrent plannen dus al langer, want de foto's waren al gepikt.

Watermerk staat er dus al doorheen..

Ik ga zeker kijken waar ik advies kan inwinnen.
Concurrent doet veel om ons zwart te maken (zie ook andere topic), maar als ik dit ook door de vingers zie wordt het erger en erger.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

 
Zyra
Berichten: 1919
Lid geworden op: 12 april 2013

Re: Concurrent pikt zelf gemaakte fotos

19 december 2013

Vergeet ook niet dat soms ook nog foto's bij Google staan dat gebruikt kan worden. Weet je wat nou het ergste is? Als je om fatsoenlijke foto's vraagt bij je leverancier (dus minimaal 800x800 of zo) en er wordt gezegd: "haal het maar van onze site af". En dat is een foto van 200x200 of zo.
Blijkbaar kun je wel fatsoenlijke foto's krijgen als je een fysieke winkel hebt (DVD/CD aangeleverd krijgen van merken), maar is het voor webshops moeilijk.

En dan kun je wel merken mailen, maar die begrijpen het dan ook niet altijd, de één is makkelijker dan de ander. Alsof ze niet weten wie hun distributeur is.

Maar ik zou netjes vragen of diegene de foto's eraf wilt halen en dan maar naar het merk/leverancier mailt.
 
PaulG
Berichten: 1676
Lid geworden op: 31 maart 2011

Re: Concurrent pikt zelf gemaakte fotos

19 december 2013

De foto's moeten wel iets duidelijk van jouw hebben! Vrij gemaakte producten op bijv een witte achtergrond zijn niet beschermd en doe je wettelijk niets tegen.
 
eentje
Moderators
Berichten: 2465
Lid geworden op: 14 maart 2009
Locatie: Bad Nieuweschans
Contacteer:

Re: Concurrent pikt zelf gemaakte fotos

20 december 2013

Inderdaad wat PaulG zegt, neutrale productfoto's zijn niet auteursrechtelijk beschermt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
 
Gebruikersavatar
libertes
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 juni 2010
Contacteer:

Re: Concurrent pikt zelf gemaakte fotos

20 december 2013

Ik zou adviseren een sommatie schrijven met daarin de claim ze te verwijderen met bij het niet nakomen een schadeclaim. Verder niet teveel tijd aan besteden. Is jammer, maar je doet er niets aan. Ga uit van je eigen kracht. Als concurrenten je blijven na-apen, dan blijven ze achter lopen.
WebwinkelKeur - Webshop Keurmerk + Klantbeoordelingen: Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen. Vanaf €8,95 p/m
 
shopfactory
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 augustus 2010
Contacteer:

Re: Concurrent pikt zelf gemaakte fotos

20 december 2013

Enige tijd geleden hebben wij hierover een artikel op onze website geplaatst met nuttige informatie, wellicht dat je hier iets aan hebt?, zie http://www.shopfactory.com/nl/contents/ ... Fotos.html
Met vriendelijke groeten,
John
ShopFactory Sales
http://www.shopfactory.com